Behringer Ultracurve DEQ-2496 ervaringen?

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Of wordt binnenin ook alles analoog verwerkt als je alleen maar de analoge in- en outputs gebruikt?

Lijkt me niet he,..

Maar wat ik me afvraag mbt je monitors 'rechtstreeks' op je spdif uit... Heb je dan ook automatisch signaal op je spdif als je bvb een MP3-tje draait in Realplayer ofzo? Of moet je dat in je control panel van je soundcard gaan patchen? Of is dat bij elke soundcard weer anders?

Hanz, hoe zit dat bvb. bij jouw Motu 828?

Origineel geplaatst door virkaz
heeft iemand dat
http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html
room EQ wizzard wel eens gebruikt?

heb je dan aan een mic/computer/audiointerface/speakers genoeg?

Uh, net een heel verhaal kwijtgeraakt. :( Dan maar even heel kort:
Ik heb het programma gebruikt: echt prima!
Misschien wel nauwkeuriger dan de meting van de DEQ, en in ieder geval mooi speelgoed.

Je hebt nodig: computer met full duplex audio interface, speakers, doorluskabel voor het linkerkanaal, mic òf decibelmeter (!) plus statief voor het rechterkanaal.
En natuurlijk een strakke parametrische EQ met hele smalle banden (1/60 octaaf), steile Q en hoge gain (+/-15 db of meer). Vandaar de geschiktheid van de Behringer Feedback Destroyer 1128p, waarmee het programma volautomatisch samenwerkt. Maar de instellingen kunnen ook worden overgenomen in een andere EQ, waaronder de DEQ.
Dat moet dan wel met het handje.

Waarschuwing: wel even goed de manual lezen van de Wizard - de calibratie voorafgaand aan de meting is niet bepaald simpel, helemaal al niet op een pro-audio kaart zonder windows mixer support.

De DEQ werkt intern toch digitaal?
Dus dan wordt je signaal dat via de analoge ingang binnenkomt intern alsnog omgezet van analoog naar digitaal. Daarna bewerkt en dan weer terugomgezet van digitaal naar analoog en dan via de analoge-uitgang naar buiten. Of wordt binnenin ook alles analoog verwerkt als je alleen maar de analoge in- en outputs gebruikt?

De DEQ werkt vol digitaal; zoveel steile filters en zo weinig ruis lijkt me een dure grap in losse componenten.
Inderdaad - je wilt het liefst digitaal aansluiten, omdat je dan een extra A/D slag vermijdt. De converters van de DEQ zijn weliswaar prima (AKM) maar less is more, dus.
Digitale output en dan terug naar een externe D/A is natuurlijk prima, maar je kan de DEQ net zogoed gebruiken als D/A converter zodat-ie ergens vlak voor je monitors ook prima tot z'n recht komt.

Wetenswaardigheidje: de DEQ heeft geen volumeregeling op het eerste gezicht - dus als je niet het volume in de keten niet kan besturen vòòr de DEQ (bijv. op een digitaal mengpaneel, of een mixer app. op je computer) dan heb je pech.
Min of meer. Even snel zoeken en je hebt de make-up gain in de compressor gevonden (instelbaar tot op +/-15 dB) maar dat is toch niet echt praktisch. Of de hele EQ curve 15 dB naar beneden of boven trekken: LOMP! :o:
Maar er is hoop! In UTILITY staat ook nog verstopt: EQ gain compensation.
Ook hier kan je tot +/-15 dB bijcompenseren, en dat helemaal transparant. Beter!

Oh ja, nog zoiets waar je per ongeluk achter moet komen. Belangrijk!
De Behringer DEQ (en ook bijv. de auto eq'tjes op HT versterkers) snapt niet dat bepaalde (de meeste) frequentiedempingen, net als pieken, veroorzaakt worden door fase-effecten.
Bij pieken versterken gereflecteerde golven elkaar, bij dempingen doven ze elkaar uit (nulls).
Nu kan je pieken vrij makkelijk uit-EQ'en door de frequentieband te filteren.
Maar nulls kan je amper versterken: de gereflecteerde (dempende) golf heeft dezelfde amplitude als de originele golf.
Als je een bepaalde frequentieband probeert te boosten, levert dat dus weinig op en kost het headroom van je speaker.
Niet doen dus!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Flesje
Maar wat ik me afvraag mbt je monitors 'rechtstreeks' op je spdif uit... Heb je dan ook automatisch signaal op je spdif als je bvb een MP3-tje draait in Realplayer ofzo? Of moet je dat in je control panel van je soundcard gaan patchen? Of is dat bij elke soundcard weer anders?

Hanz, hoe zit dat bvb. bij jouw Motu 828?

Flesje, zoals je al zegt: verschilllend per soundcard. Op bijv. een Audiophile kan je dat allemaal makkelijk instellen.
Bij de MOTU zit het op dat punt een tikje knullig in elkaar.
Hij maakt verschil tussen inputs vanuit hardware (die zijn vrij te routeren over de outputs) en de input vanuit de Windows wave driver. Die wordt nl. standaard over de main mix gedumpt, is niet te routeren, en nog erger: het volume is niet aan te passen. Zelfs veel software volume instellingen die direct op de wave driver ingrijpen werken niet, waardoor je gedwongen wordt alles op 100% te genieten. Of je moet een tikje tweaken op je pc.

Ik heb nu m'n systeem zo ingesteld dat de standaard wave geluiden (incl. mp3 geluid, bijvoorbeeld) via de SPDIF vanuit de 828 naar de DEQ gaan. En de 828 hardware inputs (m'n synths dus) worden gemixed en worden via de main out naar keuze op koptelefoon of op SPDIF gezet (op 24/96).

Ik gebruik de deq zelf ook voor mn monitors . Gewoon goed ding . Bedenk dat je van spdif niet zomaar ebu kunt maken . tis beter om de behringer upsampler te gebruiken .( direct anti ditter etc ) . dan werkt je deq ook altijd op de maximale 24 96 ..De gebruikte ad / da conferters zijn niet optimaal . Er zijn opwaarderingen mogelijk / zonder decoupling caps & betere opapms en voeding .. Soundevolution heeft aangepaste deq s . Zelf gebruik ik na de deq een dcx om mn monitors active aan te sturen Voor deze dcx ( digital x-over ) heb ik een pcb gemaakt zodat ik de 6 uitgangen tegelijk kan verzwakken en versterken Incl een infra rood afstand bediening .. Bij mij gaat de spdig in de behringer upsampler en vanuit daar gaat het als 24 96 ebu signaal naar de deq en dan zonder ad /da door naar de dcx die het volle signaal krijgt en dus na de D/a alle 6 de uitgangen verzwakt versterkt .. Op deze manier geen verlies .. De dcx is voorzien van nieuwe output pcb hele topy conferters ..Zelfs de standaard dcx klingt beter dan de velen malen duurdere concurentie .

Dus voor iemand met passive monitors die het geheel active willen aansturen is dit DE !! oplossing . Gewoon passive filter eruit en een versterker erbij kopen en rechtstreeks aansturen die handel

Mischa, zoals ik al tegen je zei in de chat: de DEQ heeft op de XLR digitale input naar keuze AES/EBU of SPDIF.
Geen hack dus, geen los apparaat voor nodig.
Alleen maar zo'n XLR -> tulp plugje, kost een fooi bij http://www.elektronica-online.nl/

Origineel geplaatst door Hanz
Flesje, zoals je al zegt: verschilllend per soundcard. Op bijv. een Audiophile kan je dat allemaal makkelijk instellen.
Bij de MOTU zit het op dat punt een tikje knullig in elkaar.
Hij maakt verschil tussen inputs vanuit hardware (die zijn vrij te routeren over de outputs) en de input vanuit de Windows wave driver. Die wordt nl. standaard over de main mix gedumpt, is niet te routeren,

Aha, precies zo werkt het ook met mijn kaart (Edirol DA2496). En ik ben er inmiddels achter dat dat ook voor de digi out geldt. Dus: main mix = analog out 1&2 , phones en de digi out. Perfect.

Zelfs veel software volume instellingen die direct op de wave driver ingrijpen werken niet, waardoor je gedwongen wordt alles op 100% te genieten. Of je moet een tikje tweaken op je pc.

Echt waar :confused: dat is idd minder van Motu dan! goed dat ik dat weet, thnx.

iedereen die ook maar een beetje met electronica bezig is kan je zo een externe volume potmeter maken voor tussen je versterker en uitgang.

Uhm, dit alles maakt het me niet echt duidelijker jongens :)

Wat ik wel begrijp zijn de volgende punten:
1. Ik moet dus alles digitaal moet houden tot in de DEQ, waar uiteindelijk een analoog signaal uitkomt dat ik naar m'n Big Knob stuur (zoals ik zelf al de hele tijd dacht)

2. Ik moet een verloopje/converter zien te regelen van coaxiaal SPDIF naar XLR . Voor tussen de tulp-SPDIF van m'n geluidskaart naar de AES/EBU XLR van de DEQ.

3. Zou ik echt goede kwaliteits A/D convertors willen, dan moet ik me een DEQ2496SE zien te regelen via Soundevolution.

4. De DEQ kan wel in de frequentiecurve wel pieken cutten, maar dalen niet boosten (hoewel ik dit toch heel raar vind voor een equalizer en ik nu dus de conclusie trek dat ik dat stukje ook al niet heb begrepen)

5. Ik moet een vorm van (analoge) volumeregeling tussen de geluidskaart en de DEQ zien te krijgen, omdat het signaal van de geluidskaart anders te hard binnenkomt en dus distort. Hier moet ik overigens thuis even naar kijken, ik heb m'n Echo MIAMidi zo ingesteld dat de volume-leds zeer zelden in het rood komen. Bedenk met nu dat ik daardoor geen 24-bits meer signaal doorgeef ... Damn...

Kloppen deze aannames? :geslaagd:

Nee :)

1. Ik moet dus alles digitaal moet houden tot in de DEQ, waar uiteindelijk een analoog signaal uitkomt dat ik naar m'n Big Knob stuur (zoals ik zelf al de hele tijd dacht)

Ja, indien mogelijk. De truc is: vermijd zoveel mogelijk A/D en D/A conversies.
Houd je keten zo lang mogelijk digitaal, omdat je dan (vrijwel) zonder kwaliteitsverlies kan werken (jitter speelt theoretisch nog wel een rol, dacht ik). Ieder extra component in je analoge keten beinvloedt het signaal.
Die Big Knob ken ik niet, maar dat is een soort volume controller vòòr je power amp of actiefjes?
In dat geval lijkt het me logisch: PC / digitale mixer -> DEQ -> Big Knob -> Actiefjes (danwel Power amp -> Passiefjes).

2. Ik moet een verloopje/converter zien te regelen van coaxiaal SPDIF naar XLR . Voor tussen de tulp-SPDIF van m'n geluidskaart naar de AES/EBU XLR van de DEQ.

Denk het wel. Het linkje voor een goedkope leverancier had ik al gegeven.
Je kan er ook wel voor kiezen om optisch SPDIF te pakken, maar dan moet je die uitgang wel hebben natuulk.

3. Zou ik echt goede kwaliteits A/D convertors willen, dan moet ik me een DEQ2496SE zien te regelen via Soundevolution.

Eerlijk weten? Dat lijkt me lichtjes overdreven. Ik zou gewoon eens naar een normale DEQ luisteren om vast te stellen wat dat voor je doet. Die SE is iets van 3 keer zo duur?
Trouwens, volgens mij zijn het niet zozeer de converters die worden aangepakt, maar eerder het analoge versterkingsgedeelte.

4. De DEQ kan wel in de frequentiecurve wel pieken cutten, maar dalen niet boosten (hoewel ik dit toch heel raar vind voor een equalizer en ik nu dus de conclusie trek dat ik dat stukje ook al niet heb begrepen)

Dat is niet een beperking van de DEQ, dat is een natuurkundig fenomeen. De DEQ kàn wel boosten, maar aangezien de amplitude van de reflectie van de gebooste frequentie net zo hard meestijgt met de originele gebooste frequentie treedt er nog steeds uitdoving op. Verdiep je maar in fase effecten en de oorzaak van pieken en dalen, namelijk 'room modes'. :)

Het resultaat van boosten: je speaker probeert wanhopig extra volume uit te persen op die frequentie, dat gebeurt ook - maar jij hoort er relatief weinig van. Behalve dan dat in extreme gevallen de prestaties van je speaker over de hele linie acheruit gaan omdat je z'n headroom compleet hebt opgesoupeerd.

5. Ik moet een vorm van (analoge) volumeregeling tussen de geluidskaart en de DEQ zien te krijgen, omdat het signaal van de geluidskaart anders te hard binnenkomt en dus distort. Hier moet ik overigens thuis even naar kijken, ik heb m'n Echo MIAMidi zo ingesteld dat de volume-leds zeer zelden in het rood komen. Bedenk met nu dat ik daardoor geen 24-bits meer signaal doorgeef ... Damn...

Waar je het verhaal van te hard binnenkomen vandaan haalt is me even een raadsel... ;)
Gewoon éénmalig een goed signaalniveau op je soundcard bepalen dat je naar de DEQ stuurt.
Dit is makkelijker met SPDIF omdat je daar geen verschillen in output- en inputvoltage hebt.
Dus: -3 dB eruit is -3 dB erin.

Trouwens: Als je een analoge volumeregeling tussen je soundcard en de DEQ zet, kan je dus geen digitale koppeling meer maken tussen je PC en de DEQ. Dus weer een extra D/A - A/D conversie.

Enige punt is dat je liefst de dynamic range van de DEQ goed wilt benutten zonder te pieken; als je nou het volume van de soundcard niet optimaal instelt (dus bijv. het volume op de pc zachter zetten) dan benadeel je *theoretisch* de dynamische range van de DEQ. Aan de andere kant: je hebt 24 bits resolutie, als je daar niet alles van gebruikt is er niet meteen man over boord.
Maar in het algemeen: beter is het om het volume bij te stellen nà de D/A conversie, dus bijv. nà de DEQ in je Big Knob (?).

Laatst gewijzigd:
Nee :)

8)

Ja, indien mogelijk. De truc is: vermijd zoveel mogelijk A/D en D/A conversies.
Houd je keten zo lang mogelijk digitaal, omdat je dan (vrijwel) zonder kwaliteitsverlies kan werken (jitter speelt theoretisch nog wel een rol, dacht ik). Ieder extra component in je analoge keten beinvloedt het signaal.
Die Big Knob ken ik niet, maar dat is een soort volume controller vòòr je power amp of actiefjes?
In dat geval lijkt het me logisch: PC / digitale mixer -> DEQ -> Big Knob -> Actiefjes.

Ok, dat was me dus al duidelijk. De Big Knob is idd een volumecontroller (en meer natuurlijk) die ik voor m'n actieve Mackie HR824s heb zitten. Dat komt dus wel goed.

Denk het wel. Het linkje voor een goedkope leverancier had ik al gegeven.
Je kan er ook wel voor kiezen om optisch SPDIF te pakken, maar dan moet je die uitgang wel hebben natuulk.

Tja, digitaal is digitaal. Dus het zal qua kwalititeitsverlies zo goed als nihil zijn, of het nou optisch is of niet. Dus dat is ook makkelijk te doen.

Eerlijk weten? Dat lijkt me lichtjes overdreven. Ik zou gewoon eens naar een normale DEQ luisteren om vast te stellen wat dat voor je doet. Die SE is iets van 3 keer zo duur?
Trouwens, volgens mij zijn het niet zozeer de converters die worden aangepakt, maar eerder het analoge versterkingsgedeelte.

De "DEQ 2496 SE" is 750,- inc. microfoon+microfoonkabel+microfoonstatief. Maar ik hoef 'm toch niet, de prijs van de normale vind ik ook al netjes genoeg. Ik zie alleen het nut niet van zo'n microfoonstatief, ik zou de microfoon vasthouden en zelf zorgen dat je niet in de weg staat van de belangrijkste reflecties. Dus zelf beetje inelkaar duiken en de microfoon boven me houden op luisterpositie. Want "normaal" zit ik ook op die plaats op die stoel, etc. Dus als ik dan ergens in de kamer zou gaan staan ofzo, dan tel ik mezelf niet mee. Terwijl ikzelf natuurlijk ook aanwezig ben in de kamer tijdens het uitmixen :)

Dat is niet een beperking van de DEQ, dat is een natuurkundig fenomeen. De DEQ kàn wel boosten, maar aangezien de amplitude van de reflectie van de gebooste frequentie net zo hard meestijgt met de originele gebooste frequentie treedt er nog steeds uitdoving op. Verdiep je maar in fase effecten en de oorzaak van pieken en dalen, namelijk 'room modes'. :)

Daar ben ik al van op de hoogte :okdan:

Waar je het verhaal van te hard binnenkomen vandaan haalt is me even een raadsel... ;)
Gewoon éénmalig een goed signaalniveau op je soundcard bepalen dat je naar de DEQ stuurt.
Dit is makkelijker met SPDIF omdat je daar geen verschillen in output- en inputvoltage hebt.
Dus: -3 dB eruit is -3 dB erin.

Trouwens: Als je een analoge volumeregeling tussen je soundcard en de DEQ zet, kan je dus geen digitale koppeling meer maken tussen je PC en de DEQ. Dus weer een extra D/A - A/D conversie.

Enige punt is dat je liefst de dynamic range van de DEQ goed wilt benutten zonder te pieken; als je nou het volume van de soundcard niet optimaal instelt (dus bijv. het volume op de pc zachter zetten) dan benadeel je *theoretisch* de dynamische range van de DEQ. Aan de andere kant: je hebt 24 bits resolutie, als je daar niet alles van gebruikt is er niet meteen man over boord.
Maar in het algemeen: beter is het om het volume bij te stellen nà de D/A conversie, dus bijv. nà de DEQ in je Big Knob (?).

De Big Knob is de laatste voor m'n speakers, dus dat kopt dan wel.

Hanz, je bent een toffe peer. Mag ik je bij deze even bedanken voor al je uitleg, je hebt me de laatste dagen echt enorm geholpen omtrent mijn situatie en de DEQ :halleluja:

Ik ga 'm meteen bestellen :D inc. benodigdheden (Tulp>XLR converter, microfoon, etc)

Party On! :mega:

Graag gedaan, natuurlijk! :)
Ben erg benieuwd wat je eigen bevindingen zijn.

Oh ja, nog één tipje. Doe jezelf een plezier en koop gewoon een microfoonstatiefje.
Ik betaalde 15 euro voor een degelijk ding.
Voor dat geld bespaar je jezelf het aanhoren van minutenlange witte ruis (als je de DEQ RTA gebruikt) of urenlange fluitpiepjes (als je de Room EQ Wizard gebruikt).
Daarbij denk ik toch dat je die microfoon niet zolang goed stil kan houden in je juiste positie, en wellicht verstoor je ook nog de room response (al denk ik dat je daarvoor behoorlijk dik moet wezen :D)

Ah, ok... Wist/dacht niet dat dat uren zou duren, maarja.
Ik heb toch al een microfoonstatief voor m'n zangmicrofoon, dus dan gebruik ik die wel.

Ik laat hier wel wat weten wat ik er van vind idd, of als ik nog vragen heb.
Voorlopig wordt het dus even wachten tot de heertjes van musik-produktiv de handel komen afleveren :)

Mischa, zoals ik al tegen je zei in de chat: de DEQ heeft op de XLR digitale input naar keuze AES/EBU of SPDIF.
Geen hack dus, geen los apparaat voor nodig.
Alleen maar zo'n XLR -> tulp plugje, kost een fooi bij http://www.elektronica-online.nl/

Houdt iets speciaals/digitaals in? Of is dit "gewoon" een (analoge) kabel die van tulp naar XLR gaat?
Of kan ik me dan net zo goed gewoon een converter halen die van coaxiaal SPDIF naar Toslink [optisch] SPDIF gaat. Geeft geen van beiden verlies toch? (aangezien het sowieso al digitaal is)

Hee, leven in de draad! :)

Verschil is: zo'n plugje kost 1.50 euro.
Zo'n coax/optical converter toch wel aanzienlijk meer... (oké, die doet ook meer, maar de vraag is of je dat nodig hebt).

Dit is al goed genoeg???

http://www.musik-produktiv.de/shop2...9039501-T70Q67Q8KD54374243B14&quelle=volltext

Maar als converteren van SPDIF naar EAS/EBU niks uitmaakt, waarom zijn er dan uberhaupt 2 formaten? :S
Zie dit: http://www.kramerelectronics.com/indexes/item.asp?desc=18

Ik denk dat ik me toch maar gewoon zo'n convertortje pak hoor.... Ben nu toch al voor een 1500,- in m'n studio aan het knallen. Kan ik me om die 12,- extra ook niet druk maken. Want zo'ncinch naar xlr plug werkt niet voor digitaal denk ik... Vooral als daar verschillende weerstanden voor gebruikt worden

Handleiding van de DEQ, blz. 12 en blz. 18, staat het e.e.a. uitgelegd.
In het menu I/O kan je tussen de XLR als de Optical input kiezen (page 1), waarbij je dan weer tussen AES en SPDIF kan schakelen (page 2).

Let op, AES/EBU *is niet hetzelfde* als SPDIF, maar de DEQ ondersteunt ze gewoon allebei.
En waarom er meerdere digitale formaten bestaan, tja: AES/EBU is meer voor studio use, SPDIF is consumer.
Maar goed, waarom waarom... het is nu eenmaal zo! ;)

Het plugje wat ik bedoel kost 1.40 euro. Lekker simpel ook. En dan gewoon een standaard kabeltje gebruiken.
Zie: http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=1138

Van mij mag je kopen wat je wil ;) ... maar zo'n convertertje is alleen maar weer een extra schakel in de keten.
En da's nergens voor nodig.

Back