Ben ik nu naief? (gebruik van sample-loops)

DaRooT

Stamgast
Hoe doen de meeste van jullie dat nou als jullie een track bouwen. In een track komen hoe dan ook drumloops/grooves erin voor, in feite de basis van zo'n liedje. Sterker nog, drum&bass en vooral drill&bass bevat vaak toch vrij ingewikkelde loops met allerlei effecten hier en daar.
Ik dacht atlijd dat de producer zoeits gewoon zelf maakt, gewoon met een ouderwetste step pattern in bijv. cubase. Gewoon de hokjes aanklikken (en wel weten waarmee je bezig bent) en uiteindelijk zelf een vette groove of drumloop maken.

Maar nu kwam ik net het programma Stylus Rmx tegen. En daar zie ik gewoon, in dat programma zitten honderden of misschien wel duizenden voorgescheten grooves, die je heel goed kan bewerken net zoals je dat in de profesionelere tracks hoort. Ben ik nu naief om te denken dat iedereen dat toch gewoon zelf maakt zoals ik, of dat ze dat soort programma's gebruiken?

Indien het laatste, gaat er bij mij toch een hoop respect weg, want ik weet hoe moeilijk het is om het zelf te maken. In feite zijn die gasten die die grooves voor dat programma maken dan nog de echte muziekanten, niet degene die het gebruikt.

Maar hoe zit dat met jullie, zijn er hier mensen die er gewoon eerlijk voro uit komen alle drumloops die in hun tracks zitten gewoon uit dat soort programma's halen?

Mij lijkt dat het toch veel gebruikt wordt aangezien dit een heel populair programma is.

Ik gebruik soms wel eens een breakbeat-loopje, verder niks eigenlijk.

Zelf maken geeft meer voldoening :)

D'r zijn hele discussies over gevoerd hiero of samples gebruiken jatterij was of niet.
En dan krijg je een 'harde kern' die elk samplegebruik ten strengste afkeurt.
De rest vind zo'n beetje alles wel goed, als het maar niet te gek wordt en de laatste groep kan het niet gek genoeg zijn.

Komt toch neer op 'ieder z'n ding'.

Origineel geplaatst door fuse
D'r zijn hele discussies over gevoerd hiero of samples gebruiken jatterij was of niet.
De rest vind zo'n beetje alles wel goed, als het maar niet te gek wordt en de laatste groep kan het niet gek genoeg zijn.

Oke, ken die discussies niet. Ik zit eigenlijk dan in het hokje van de harde kern. Maar ik heb nu zoeits van, ja als het makkelijk kan, waarom zou ik dan nog uuuuuren zitten klooien ergens op terwijl dat soort loops ook al voorgemaakt zijn.
Dan zou je kunnen zeggen, voldoending wat D-ranged zegt. Dat klopt ook wel weer, maar ik weet niet... net alsof andere mensen het kunnen horen of je een loop hebt gebruikt of niet. Het is puur voor je eigen geweten eigenlijk.

Re: Ben ik nu naief?

Re: Ben ik nu naief?

Origineel geplaatst door DaRooT
Maar nu kwam ik net het programma Stylus Rmx tegen. En daar zie ik gewoon, in dat programma zitten honderden of misschien wel duizenden voorgescheten grooves, die je heel goed kan bewerken net zoals je dat in de profesionelere tracks hoort. Ben ik nu naief om te denken dat iedereen dat toch gewoon zelf maakt zoals ik, of dat ze dat soort programma's gebruiken?

Sinds hoe lang bestaat Stylus RMX al? Juist ja ;). Wat is een groove maken nu? Samples "precies" (naja, happy accidents happen) plaatsen en er dan nieuwe loops van bouwen. Voorheen had je ReCycle, of de E-mu E5000 en hoger had Beat Munging, en daarvoor was het een kwestie van precies loops aan elkaar bouwen of iets dergelijks met Fasttracker doen (en dat ging goed, een hele hoop UK hardcore is met iets dergelijks gebouwd).

Indien het laatste, gaat er bij mij toch een hoop respect weg, want ik weet hoe moeilijk het is om het zelf te maken. In feite zijn die gasten die die grooves voor dat programma maken dan nog de echte muziekanten, niet degene die het gebruikt.
Tja, en daarom is er ook zo'n run op die programma's - degene die de eerste preset wegjat en er een hit mee maakt maakt 't vrijwel onmogelijk voor de rest om met diezelfde preset nog wat te doen (te herkenbaar).

Het 'voorgescheten' aspect is af te keuren (maar waarom? Je weet hoe lang ze houdbaar zijn), maar de bewerking is het besparen van werk. Moet je dan perse met je Atari zitten te pielen terwijl je samples maar een reeks geluiden zijn waarin je op gehoor moet knippen? Tuurlijk niet, gemak dient de mens. Pak je eigen bronnen en bouw er spul van, dan ben je eigenlijk nog steeds origineel bezig.

ik gebruik veel samples voor drum, maar wel drumsamples (een kick, een snare, een hi hat, ...) en geen drumloops

draai die in battery 2 en dan zelf beats maken. Maar dat heeft meschien ook wel te maken met het feit dat ik dancehall maak, daar bestaan er niet zoveel loop-cd's van en als ze al bestaan zijn ze slecht (die die ik hoorde toch). Ma met loops ga je geen nieuwe vonsten doen, je zal juist een cliche nummer maken omdat honerden, meschien duizenden diezelfde loop gebruiken.

't Is nogal simpel:
Doe je het voor het geld, gebruik dan zo veel mogelijk van die voorgekauwde dingen om bvb tijd te besparen.
Doe je het voor het plezier om muziek te maken, maak het dan ook zelf. Neen?

Origineel geplaatst door fuse

losse (zelf gemaakte) drumsamples programmeren: :halleluja

sample loops (van cd's) achter elkaar plakken: :kont:

:D

tja zo zie ik het.. Muziek maken is creatief zijn..

Origineel geplaatst door Arv
losse (zelf gemaakte) drumsamples programmeren: :halleluja:
sample loops (van cd's) achter elkaar plakken: :kont:
Jaaa... maarrrr. Wat als het eerste nou ongelofelijk :kont: klinkt en het tweede :halleluja: en je hoort pas achteraf dat 't met loops is gedaan?

Origineel geplaatst door Yoozer
Jaaa... maarrrr. Wat als het eerste nou ongelofelijk :kont: klinkt en het tweede :halleluja: en je hoort pas achteraf dat 't met loops is gedaan?

Loops heb ik geen probleem mee, maar dan wel je eigen loops. Ik vind het suf als je nummers maakt waar je de loops gewoon van sample-CD rukt. Dat is toch niet crea-bea? Ik vind het wel een verschil als je een loop hebt gevonden van een obscure LP/12" die je in een platenbak vond op de rommelmarkt in 'schravendeel oid.. Maar een sample CD, daar ben ik allergisch voor :D

R

Ben ik het wel mee eens ja, en dan nog zou je zo'n loop -als je m dan toch gebruikt- ook kunnen verknippen en er alsnog je eigen draai aan geven, da's een beetje van beiden ;)

ik gebruik alleen maar vocal samples van een cd van bijvoorbeeld magix ofzo want ik ga dus echt niet een shitload aan pleuros aan een zangeres uitgeven op de cd staat voor eigen gebruik dit begrijp ik al helemaal niet je betaald ervoor toch? maarja zoals ik al zei ik gebruik ALLEEN vocalen van sample cds (kunnen ze je hiervoor pakken trouwens)

Back