Welke modular moet ik kiezen?

Dat bedoel ik......ook lukt het me maar niet om met euro een echt geheel te creeren.....ik bedoel een echt instrument.
Zowel de Fenix als de Bugbrand voelen als een echt instrument......de euro als een verzameling modules. Zal wel te maken hebben met het feit dat er ongeveer 1 miljoen euro fabrikanten zijn.....met allemaal hun eigen ideeen over vormgeving en functionaliteit.

Toegepast op een modular, zou dit dus een module moeten zijn als de RS-130, maar dat je dan niet een volgende noot als een semi-noot aangeeft, maar dat je dit zelf kan stemmen... hmmm, wellicht beetje vaag verhaal zo (ben zelf ook nog maar aan het leren in muziek-theorie), maar weet een modular-goeroe wellicht of dit al mogelijk is?

de RS130 is een leuke module, maar hetzelfde kan je doen met bijv. de Intellijel uScale, in beduidend minder ruimte. Het ontwerpen van eigen scales gebaseerd op het westerse 12-toon systeem (met gelijkzwevende stemming) is dan een eitje.
Quantizen naar custom stemmingen is veel lastiger te vinden, dus als je het gaat hebben over stemmingen waarin minder of meer tonen per octaaf worden gebruikt. Het werken met een andere referentietoon (bijv. A=432 ipv A=440 Hz) is met een modular - of welke fatsoenlijke synth dan ook - natuurlijk geen enkele issue. Met een piano wel... :D
Wbt je quantizer: ik weet er zelf geen eentje. Wat wel in de buurt komt (meer als performance instrument) is de Make Noise Pressure Points, waarbij je per 'toets' zelf de stemming (middels 3x output voltage) kan definieren. Je kan er meerdere aan elkaar koppelen tot een heel 'keyboard'. Alternatief kan je met de Brains module ook de gedefineerde 'toetsen' aansturen als ware het een analoge sequencer, dus als steps die worden getriggerd op basis van een ingaande clock.

Die modules van Rob Hordijk lijken mij zeer interessant zeg.....Mono, welke ervaring heb jij daar mee qua klank en mogelijkheden?

Dat bedoel ik......ook lukt het me maar niet om met euro een echt geheel te creeren.....ik bedoel een echt instrument.
Zowel de Fenix als de Bugbrand voelen als een echt instrument......de euro als een verzameling modules. Zal wel te maken hebben met het feit dat er ongeveer 1 miljoen euro fabrikanten zijn.....met allemaal hun eigen ideeen over vormgeving en functionaliteit.

Je weet het wel weer conceptueel te brengen hoor. Als je steeds maar modules koopt en weer verkoopt is het heel moeilijk om het niet als een verzameling modules, maar als een instrument te zien. Eurorack verzamelen voelt ook niet aan als het aanschaffen van een instrument. Eurorack is Pokemon zo werkt het gewoon en zeker ook bij jou, maar je vind het een naar gevoel, vies hahaha!.

Eurorack is trouwens gewoon te gek, een grote speeltuin met de nieuwste glijbanen voor de verwende kindjes.

Precies de reden waarom ik Rob vroeg om me in een keer een compleet systeem te bouwen.
Al dat denken over erbij en eraf en die nieuwe module en dat gat in je modular... Brrrr.... :P

De observatie over verzameling modules vs. instrument deel ik wel trouwens. Vind ik eigenlijk het grootste nadeel van 'modulair in het algemeen' en Euro - als populairste format - in het bijzonder. "Single sourcing" helpt daar dan wel een beetje, bijv. alles van Asys of alles van Make Noise, maar niet elke fabrikant levert een complete range, natuurlijk.
Eenduidige looks maakt ook uit. Ik vind m'n Euro meer 1 systeem na het vervangen van alle knoppen door Davies clones (phenolic natuurlijk, voor de vintage sound, mevrouw...)

Overigens, over banaan gesproken. De jack 'dongles' die Rob levert bij z'n Matrix (tenminste, sinds de laatste tijd) zitten zo in elkaar dat je op het 'dopje'' een banaanstekker kunt steken. Toch een makkelijke en elegante manier om te koppelen tussen een banaan en een 5U jack systeem!

Bij euro komt er de ene gave module na de andere uit en die wil je allemaal hebben, dus koop je ze. Resultaat een soort ruis aan modules.
Wat ik nu doe is: 1 kast = 1 geluid. En niet meer naar Muff.
Simpel geluidje = kleine kast (bv RS10).
Uitgebreid geluid = grote kast (bv RS15).
Zeer complex geluid = een combinatie van alles wat je hebt.

dag heren,

vraagje, ik sta op het punt om mijn allereerste DotCom bestelling te doen via het Entry System Purchase Plan. Ik bestel de eerste drie maanden tegelijk en omdat ik zelf een kast ga bouwen, kan ik voor 135 dollar een module kiezen die ipv van het cabinet komt. Dit is verplicht, beetje vreemd, maar het is nu eenmaal zo.

Nu heb ik echter geen idee waar ik verstandig aan doe, vandaar deze hulplijn...

Wat kunnen jullie mij adviseren? Ik wil geen echt tracks gaan maken, dus geen drones, soundscapes oid...

Welkom op het synthforum. :okdan:

Als ik het goed begrijp wil je een extra module voor bij het entry systeem van.com:
1) Q104 MIDI Interface Module
1) Q124 Multiple Module
2) Q106 Oscillator Modules
2) Q109 Envelope Generator Modules
1) Q108 Amplifier Module
1) Q107 State-Variable Filter Module
1) Q112 4-Channel Mixer Module
En je wilt melodische muziek maken.

Je kan gewoon voor de standaard modules gaan zoals LFO, Slew, S&H, Ringmod, VCO etc... Maar de Q127 fixed filterbank is echt een monster.

Het moog filter is dik.........das de Q150
Q118 Instrument Interface, erg tof om drums door te duwen en dan de input x100 of x 1000.....super dikke vervorming.....

Laatst gewijzigd:
dank voor de snelle antwoorden en het hartelijk welkom.

Die Moog (die Q150 dus) had ik ook al gezien, klinkt zeker dik, alleen past 'ie op dit moment niet meer binnen mijn budget.

Die Q118 had ik al op het oog, die is bij deze bevestigd! Lijkt dik om daar drums doorheen te drukken inderdaad.

Ik ga voor de Q118 + Q110 (weet het, die tweede is niet echt melodisch, maar man want klinken die geluiden dik!!)

Pff Q127 fixed filterbank is ook nice inderdaad patat met!! Wordt vervolgd..

Ipv de Q112 kun je de Q113 nemen.... Voor audio en CV mix zijn twee mixers best wel handig.

Even een vraagje... als ik wil beginnen met het doepfer vocoder systeem... en ik schaf de A-129 1 & 2 aan...

Kan ik dit al gelijk gebruiken? Dus kan ik gewoon vanuit mijn mixer 2 audio signalen richting de 1 & 2 sturen en 1 audio out (met vocoder sound) weer richting mijn mixer sturen?

Of moet ik een module aanschaffen die audio signaal 'gebruiksklaar' maakt?

@bartaug: Welkom op het forum.
Even een vraagje... als ik wil beginnen met het doepfer vocoder systeem... en ik schaf de A-129 1 & 2 aan...

Kan ik dit al gelijk gebruiken? Dus kan ik gewoon vanuit mijn mixer 2 audio signalen richting de 1 & 2 sturen en 1 audio out (met vocoder sound) weer richting mijn mixer sturen?

Of moet ik een module aanschaffen die audio signaal 'gebruiksklaar' maakt?

De basis van het vocoder systeem zijn de A-129 1 & 2. De andere modules zijn voor extra verstaanbaarheid (129/5) en om alle functies van een vocoder schakeling uit te buiten (120/3&4), zoals grafische eq, het vasthouden van formanten en het langzaam glijden van de ene naar de andere klinker.

De 119 is een externe input voor microfoons/lijn signalen.

A100_System_Vocoder_1.gif

dus de 119 heb ik nodig voor de instrument-input

en de 129 5 heb ik nodig voor de stem?

a1295.gif

Of heb ik 2 119's nodig voor de 2 inputs en dan 'kan' ik nog een 129-5 erbij nemen voor de stem?

De 119 is voor de stem input.
Als je geen modulaire synth hebt, heb je ook een extra 119 nodig voor de instrument input.

Voor de verstaanbaarheid van gesprekken zijn S en T klanken belangrijk. Deze bevatten veel hoogfrequente energie. Als die direct laat horen, ipv dat ze door de vocoder gaan, dan kan je de woorden beter verstaan. En je hebt er maar 1 van nodig.

Back