Welke modular moet ik kiezen?

Vraagje, is de Model 227e System Interface module noodzakelijk om met de 200e van start te gaan?

je moeilijk door de wirwar van kabels raakt
ha! dat geldt op den duur voor alle modulaire systemen :)

overigens: dat krappe valt in de praktijk reuze mee hoor... een modulair "bedien" je nu eenmaal toch wat anders dan een keyboard-synth. tenzij je echt hele grote kolenschop-vingers hebt zul je niet vlug in de problemen komen met een Doepfer systeem

BTW: mijn oudste modules zijn nu 9 jaar oud. totaal geen problemen mee gehad ( op een paar krakende potmetertjes na maar dat heb je met alles) dus die onbetrouwbaarheid loopt ook wel los

Citaat:
je moeilijk door de wirwar van kabels raakt
ha! dat geldt op den duur voor alle modulaire systemen
behalve de arp 2500 dan (maar die vind ik zelf wat moeilijk)

+er staat een doepfer bakje bij de aanbiedingen hier

+er staat een doepfer bakje bij de aanbiedingen hier

900 voor een doepfer mini basis, dan misschien wat verder terug en de cwejman s1 die voor 2000 te koop staat checken.

Sorry als het een open deur voor je is, maar ik wil je er toch even op wijzen dat een CS80 een polyfone bak is, en dat de meerderheid van de oxygèneklank uit een polyfoon Eminentorgel komt, terwijl modulaire synths in de regel monofoon zijn.

Maar als je de consequenties daarvan bevat, hoeft dat je niet te belemmeren om voor een modular te kiezen! JMJ en Vangelis hebben immers ook zeer veel melodielijnen gemaakt die monofoon gespeeld zijn -je kan op een polyfone bak tenslotte ook monofoon spelen-, en ze gebruikten ook veel monofone en zelfs modulaire apparaten.

In ieder geval veel succes met de keuze, de bouw en het speelplezier achteraf!

Vraagje, is de Model 227e System Interface module noodzakelijk om met de 200e van start te gaan?

Nee die heb je absoluut niet nodig.
Ik zou als ik jou was voor die midi module gaan die je midi en geheugen bied.
En er dan nog een quad dynamics bij kopen met evt een quad functiong generator.

Mono Poly, hoeveel vco's maak je gebruik bij Ramayan? Wat een ongeloofelijke sound. Kan ik ergens de samenstelling bekijken van de gebruikte serge? of kijk ik ergens over heen in dit topic.

Vraagje voor de kenners, de patchkabels die je voor een modular gebruikt de 1/4" grote jacks...

Moeten die stereo of mono zijn ? :p Ik vermoed Mono maar snap niet goed hoe je daan achteraf aan stereo sound kunt komen met je output...

alvast bedankt !

Ja, mono kabels inderdaad. Als je een stereo signaal wil zal je dus gewoon 2 kabels moeten gebruiken (en 2 outputs op je modular natuurlijk :D).

heb ik chance dat jij op dit forum "leeft" ;-) wat een snel antwoord :p

Kzou mijn patch cables zelf willen maken, ben enkel nog aan het kijken wat soort voor kabel ik ga nemen en soort van connector, gaat van rommel tot gold plated natuurlijk...

edit :

This clearly puts silver as the number one conductor and gold has higher resistance than silver or copper. It's desireable in connectors because it does not combine well with other materials so remains relatively pure at the surface. It also has the capability to adhere to itself (touch pure gold to pure gold and it sticks together) which makes for very reliable connections.

Thermal conductivity at room temp:

W/cm C

silver 4.08
copper 3.94
gold 2.96
platinum 0.69

diamond 0.24
bismuth 0.084
iodine 43.5E-4

dat zegt genoeg, ik heb nog geen modular synth gezien met een vrouwelijke gold plated jack, dus een beetje dom van gold plated connectoren te gaan kopen... Ga gewoon robuuste connectoren nemen die tegen stootje kunnen.

Laatst gewijzigd:
gents, nog een vraagje, op wat moet ik letten als ik een modular wil bouwen die polyphonie kan ? zou akkoorden willen kunnen nemen indien mogelijk

gents, nog een vraagje, op wat moet ik letten als ik een modular wil bouwen die polyphonie kan ? zou akkoorden willen kunnen nemen indien mogelijk

Je hebt dan per voice minimaal een dedicated VCO-VCF-VCA+EG kanaal nodig. Dus voor een 4 voice, ook echt vier VCO's/VCF's/VCA's/EG's, etc.
Plus een uitgebreide polyfone midi-cv/gate interface,
bv de Encore expressionist.
Dit is geen goedkope set-up, tenzij je een tussenoplossing kiest, bijv een 'parafone' setup; = wel meerstemmig, maar alle voices door slechts een enkele VCF, zoals in de Korg Mono/Poly.

thx, nu is het wel zo dat sommige sounds die je uit zo'n modular zo vet klinken dat je denkt dat je een akkoord aan het nemen bent :p.
Het zal moeten dienen voor wat het moet dienen, zal het dan maar mono houden, zal idd onbetaalbaar gaan worden als je 3-4 noten wil kunnen nemen...

toch bedankt

Je hebt dan per voice minimaal een dedicated VCO-VCF-VCA+EG kanaal nodig. Dus voor een 4 voice, ook echt vier VCO's/VCF's/VCA's/EG's, etc.
Plus een uitgebreide polyfone midi-cv/gate interface,
bv de Encore expressionist.
Dit is geen goedkope set-up, tenzij je een tussenoplossing kiest, bijv een 'parafone' setup; = wel meerstemmig, maar alle voices door slechts een enkele VCF, zoals in de Korg Mono/Poly.
Bedoel je niet Korg poly800? De Mono/poly en PolySix hebben wel een polyfone filtersectie.

Bedoel je niet Korg poly800? De Mono/poly en PolySix hebben wel een polyfone filtersectie.

Luigi, de Polysix wel, de M/P niet.
Probeer maar eens met alle VCO's op volume nul de VCF te laten oscilleren met keyboardtracking. Als je dan een accoord aanslaat krijg je maar 1 toon.

Ik ben wel bekend met analoge synths, VA's en softsynths, maar hoe begin je nou aan een modulaire synth. Koop je dan eerst een geluidsbron (oscs?) en dan een vca, lfo's etc? de naam impliceert dat je dat allemaal in losse modules kan uitbreiden, maar waarmee moet je beginnen? wat heb je minimaal nodig..?

Back