Close ups van de live setup van Vangelis

Nou, ik kan zeggen dat hij wel durft. zeker met z'n laatste cd.
Helemaal mee eens, heel erg gedurft. Maar Jazz (of Jazz/electro in dit geval) heeft me nooit geboeid. Maar ik heb wel respect voor de manier hoe hij musiceert. Net als de arabische invloeden bij revolution of de Jamicaanse geluiden bij wating for Cousteau, vind ik ook dit album zeker knap. Echter, ik hoop dat het volgende album toch weer een beetje de Jarre terug brengt zoals ik hem het liefst hoor. Bliepjes, geluidjes, dingetjes en natuurlijk het Eminent/Smallstone duo! Van mij mag ie weer eens een lekker depri nummer uibrengen =(

"Rarities" uit...uuuuh...lang geleden...ahum...
Die vol met dat soort muziek.
Van "Deserted Palace" naar "Early singles"
En vervolgens "Les grangels brulees"
Met nummers van wel 0:58 min....

Dat is 'n leuke cd om 1 keer te draaien en hem vervolgens voor lange tijd in de kast te zetten.

:gaap: ;)

Van mij mag ie weer eens een lekker depri nummer uibrengen
Ik heb gehoord dat ie nu erg veel naar filmmuziek en klassiek luisterd. Dus....

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door Marcel D
Wat wellicht ook nog zeer smakelijk is om te vermelden is dat op 3 maart Jarre's muziek van de film Les Granges Brulées uit 1973 op CD uitkomt :D
Fragmenten zijn te downloaden op http://www.jarre.net

Kijk, dat zijn de jaartallen! :)

Een vriend van me attendeerde me op deze site.

Als je beschrijving van de Zyklus MPS en dit stujke software naast elkaar legt zie je een aantal aardige overeenkomsten.

Ik heb de demoversie 'runter geladen' en die ziet er veelbelovend uit. Ik zal deze week eens wat gaan pielen met die demoversie maar het lijkt erop dat mijn zoektocht naar een Zyklus voorbij is aangezien Quaderno is gemaakt om live gebruikt te worden. En dat voor $94.00 :D

Ff wat highlights uit hun FAQ:

-QUADERNO offers composition functions, unique and impossible to find on other Midi software, such as realising harmonic structures from improvisations, from chord grids and from an very sophisticated musical analysis.
Numerous functions for transforming and manipulating musical events allow a very intuitive and rapide way of composing complex works.

-QUADERNO can generate music in different ways:
- On the main screen, you can "play" with the mouse and create musical movements that you could'nt realise otherwise.
- With the "Composer" which is a powerful tool to generate and modelise all kinds of music, even in quarter tones thanks to a precise generation of the Midi controlers.
- With the "Formula", a micro programming langage allowing you to modelise all types of musical movements.

-QUADERNO can allow musican to manage impressive musical effect in realtime.
For example the musician can command the playing of 16 instruments at the same time, each one been able to genarate powerful Midi effects (complex arpegiator, midi echoes, repeat, readind of patterns started by the playing on stage).
Realtime also allows several musicians to interact on the playing of other musicians (up to 16 independant musicians) in a very playful and complex way.

Ik hou jullie op de hoogte en zal eventueel wat mp-3'tjes posten als ik iets in elkaar heb geknutseld
;)

Ik heb met interesse deze thread gelezen. Als verwoed Vangelisfan moest ik wel. Die kastjes zijn dus inderdaad hét instrument bij uitstek om alles zo vlot mogelijk en in real time te laten gebeuren. In verschillende interviews van vroeger is te lezen dat Vangelis al midden jaren 70 verwoede pogingen deed om toestelletjes te laten bouwen door z'n technische medewerkers die hem in staat moesten stellen om meerdere sequencers real time te controleren. Chariots of Fire is ooit volledig life gespeeld (hoe dat kan weet ik ook nog altijd niet, maar het is wel gebeurd). Deze witte bakjes zijn daar de opvolgers van. Het grote credo van Vangelis is steeds spontaniteit en deze 'controllers' geven hem de mogelijkheid om dit te bewerkstelligen. Hij heeft een grondige hekel aan programmeren, zowel van geluiden als van sequencers. Op deze manier kan hij die vervelende bezigheden omzeilen.

Ik heb ook gemerkt dat hier enkele Jarre-liefhebbers tussen zitten. Ik moet bekennen dat ik tot en met Equinox meegegaan ben en het dan heb opgegeven. Ik spreek met niet uit over wie beter is dan wie, da's een kwestie van smaak. Het grote verschil tussen deze beide grootheden is dat Jarre meestal de commerciële toer opgaat en niet zo veel 'met gevoel' speelt, terwijl Vangelis een echte romanticus is ... erg veel met nuances werkt (kijk maar eens naar het gebruik van de aanslaggevoeligheid, polyfonische aftertouch van zijn CS-80'en en gebruik van volumepedalen. Ik denk wel dat Vangelis één van de artiesten is die deze technieken het meeste gebruikt.

Maar het blijft een kwestie van smaak, natuurlijk ... en ik moet bekennen dat Van mij de laatste jaren ook minder aantrekt dan vroeger.

Nog een fot van z'n rig begin jaren 80: rechts van hem - Prophet 10 en Roland Jupiter 4, voor hem - CS 80 en emulator I en een Roland CR78000: links van hem - Roland Vocoder Plus, Roland Promars en recht opstaand een Roland CSQ600 sequencer. Daarnaast: Minimoog en roland Sequencer en nog een kleine bassynthesizer.

Hierbij de foto .. had problemen hem te posten

8o)

Origineel geplaatst door Danny
Hierbij de foto .. had problemen hem te posten

Dat gaat niet lukken als je een directe link geeft naar je harddisk :P. Probeer eens "voeg bestand of bijlage toe".

Origineel geplaatst door Yoozer
Dat gaat niet lukken als je een directe link geeft naar je harddisk :P. Probeer eens "voeg bestand of bijlage toe".

Of share je drive even... :)

*Schop* *trap*
schup hem even omhoog, nu dat toch algemeen over vangelis ouwe hoeren.

To the Unknown Man. Geweldig... één van mijn favorieten.
spiral is er ook eentje.
Is daar nu gebruik gemaakt van die Zyklus? of zit ik mis:confused: :D
Ik weet wel dat ie ze zelf in speelt. :D

Origineel geplaatst door Googol
*Schop* *trap*
schup hem even omhoog, nu dat toch algemeen over vangelis ouwe hoeren.

To the Unknown Man. Geweldig... één van mijn favorieten.
spiral is er ook eentje.
Is daar nu gebruik gemaakt van die Zyklus? of zit ik mis:confused: :D
Ik weet wel dat ie ze zelf in speelt. :D

Voor zover ik weet gebruikte hij op Spiral een sequencer van Roland system 100, geloof ik.....

Origineel geplaatst door Marcel D
Voor zover ik weet gebruikte hij op Spiral een sequencer van Roland system 100, geloof ik.....

De sequencelines van Dervish D en 3+3 zijn met een Roland CSQ600 gedaan. Ook het gedeelte na de intro van Spiral is met die CSQ600 gedaan. Ik vraag me wel nog steeds af met wat de intro zelf gedaan is en hoe ie dat gedaan heeft. Er zitten veranderingen van volume, cutoff en resonance tegelijkertijd in. Iemand een idee?

:doei:

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

In mijn lange, mislukte zoektocht naar een Zyklus MIDI Performance System ben ik afgelopen weekend op 2 lieden gestuit die bereid zijn om mij een de manual van de Zyklus te scannen. Nou alleen nog even afwachten of ze het ook daadwerkelijk doen :)

Als ik de manual eenmaal heb gaat hij alinea erecta naar Thorsten Klose van het midibox forum.

Ik heb hem bereid gevonden om eens te kijken of hij niet een aantal functies van de Zyklus in een van zijn projecten kan implementeren aan de hand van de manual.

To be continued...... waarschijnlijk volgend jaar op op de laatste woensdag in mei ;)

En eh... Marcel! Wat is er geworden van Quaderno? De ooit-zo-veelbelovende-vervanger-vàn... ?

Nou, zal ik je dat even haarfijn uitleggen? ;)

Quaderno gaat diep, erg diep. En aangezien ik zooo ontzettend veel vrije tijd heb *NOT!* kom ik er bijna niet aan toe.

Tel daarbij op dat de Engelstalige handleiding door de Franse makers zijn geschreven in een taal die ik alleen maar kan beschrijven als "pigeon-English", hetgeen het er allemaal niet gemakkelijker op maakt. Uiteindelijk heb ik maar besloten om Quaderno in de kast te zetten en gewoon bij Cubase te blijven. Mischien dat ik er ooit nog eens tijd voor krijg om het allemaal wat uit te diepen maar dat zie ik voorlopig somber in...

Back