Close ups van de live setup van Vangelis

Ik heb dit uit het boek "Vangelis - The Unknown Man" dat ik van de week binnen heb gekregen.....

<snip>
"Direct" was intended to be one of a series of interconnected albums covering a wide musical spectrum.

The album's sound and indeed Vangelis sound over the following decade is down to a machine, a MIDI sequencer, named "Direct" by Vangelis and built by Scotsman Bill Marshall from his experience on a previous device he had built known as the Zyklus. The Zyklus MIDI Performance System was not at all easy to operate and Marshall learnt many user interface lessons from its design. "Direct" on the other hand, for Vangelis' recording technique was simple to use and setup or changes could be applied via depression of single buttons or pedals.

Vangelis tells the Direct box in what chord and then tempo he wishes to play, what instruments he wants and it adds fills, arpeiggios and sound effects taking care of some of the producing while he is playing. It allows him to repeat sections or change phrases via foot pedals and buttons.
<snip>

Dus al die witte kastjes die hij gebruikt zijn waarschijnlijk onderdeel van die Direct machine, en dat is inderdaad een custom built apparaat.. Dit wordt nog eens bevestigd in dit IRC chat log met de schrijver van het boek, Mark Griffith.

De kans dat ik ooit een 2e hands Zyklus kan kopen kan ik waarschijnlijk op mijn buik schrijven dus ik ga eens kijken naar de Cyclus3 van Spectral Audio tegen de tijd dattie uitkomt;)

Hehe, het lijkt wel of Vangelis gebruik maakt van een arranger keyboard als ik dat zo lees, een vergelijk met bv een Korg I-3 zou niet misstaan :D

Maar dat van die Direct-machine las ik ook onlangs op het net, ik denk in de Vangelis Yahoogroup. Ik moest toen ook weer terugdenken aan dit draadje :)

Vangelis blijft mij steeds weer opnieuw verbazen, positief uiteraard

En hoe gaat eigenlijk zo'n MIDI sequencer te werk?
Is ieder zo'n doos dan een spoor a track waar je op de ene een arpeggio en bij de andere box
'n bijv een filter laat klinken? 'n modulaire midi sequencer? :confused: :D

Origineel geplaatst door Googol
En hoe gaat eigenlijk zo'n MIDI sequencer te werk?
Is ieder zo'n doos dan een spoor a track waar je op de ene een arpeggio en bij de andere box
'n bijv een filter laat klinken? 'n modulaire midi sequencer? :confused: :D

De beste manier waarop ik het kan beschrijven is dat een event (foot controller, aftertouch etc, ) een andere sequencer pattern triggert of variaties aanbrengt in een patroon, gebaseerd op toonsoort en tempo, althans in het geval van de Zyklus.

Op de Amiga en de Atari had je Dr. T's Keyboard Controlled Sequencer en een onderdeel daarvan was de PVG of de Programmable Variations Generator. Wat ik tot nu toe van de Zyklus heb gelezen (en dat is helaas niet al te veel) komt dit het dichtste bij wat betreft mogelijkheden, met het verschil dat de variaties niet worden getriggerd door een controller maar via het toetsenbord.

Goh, Ik bedenk me net pas dat ze die software daarom dus "Keyboard Controlled Secuencer" hebben genoemd.... <DUH!> Talk about blonde moments:D

Misschien moest ik mijn Atari maar weer eens van zolder halen... ...

Mij komen mij 2 dingen in de kop vliegen bij het zien van dit.

1: Korg Karma, voorloper van.

2: Ik heb "Direct" toevallig hier liggen en ben nu bezig met een plaatje van 't boekje te scannen. Staat een shotje van z'n apparatuur in.

bingo :)

http://yoozer.shodown.net/img/vangelisgear.jpg

(56k, opgepast! grote foto!)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Googol
Ik vind die Prophet 10 wel heel stoer hoor...
met z'n dubbel klavier. Maar nergens een Zyklus:confused:

Jawel hoor. Acher hem....

Hij staat boven op het rechtse 19" rack. Dat desktop apparaatje met die dial aan de linkerkant;)

Origineel geplaatst door Marcel D
Jawel hoor. Acher hem....

Hij staat boven op het rechtse 19" rack. Dat desktop apparaatje met die dial aan de linkerkant;)

Je bedoelt dat ding met die grote ronde draaiknop, die rode en die blauwe druk knoppen??? 2e rack??? D8 dat dat een sequencer van yamaha was. Een of ander QX model. Lijkt er aardig op moet ik zeggen.

Ook wel grappig om die diskettes overal te zien. Zo te zien heeft hij de 1e versie van de emulator 2. Met 5 1/5" diskette drive. :D

Origineel geplaatst door Slipperman
Je bedoelt dat ding met die grote ronde draaiknop, die rode en die blauwe druk knoppen??? 2e rack??? D8 dat dat een sequencer van yamaha was. Een of ander QX model. Lijkt er aardig op moet ik zeggen.

Ook wel grappig om die diskettes overal te zien. Zo te zien heeft hij de 1e versie van de emulator 2. Met 5 1/5" diskette drive. :D

Het lijkt erop maar 't is 'm niet;) De enige close-up die ik er ooit van heb gezien staat hier

Is trouwens een Emulator II die daar staat:geslaagd:

Iemand van de Synth-DIY lijst was zo vriendelijk me dit artikeltje over de Zyklus te sturen:

<snnip>

From Keyfax 3, 1988

ZYKLUS

SINCE IT is not a sequencer, you may be wondering what the Zyklus Performance
System is doing in this chapter, perhaps in KEYFAX at all. Well, it does have
overtones of a sequencer, though it could not be recommended if a regular
multitrack sequencer is what you want.So what is it? It's a "performance system"
with shades of Intelligent Music's M or even Dr T's KCS (see reviews); in other
words, it's a device on which you can (directly or randomly) play back
combinations of different sequences. At UKP 1995/$n/a it's far from cheap,
though it is made to professional specifications, with a rugged steel chassis
and metal MIDI jacks, and the front panel looks very sleek and hi-tech.

In no way can so brief an assessment as is possible here do justice to this
instrument It really is a voyage of discovery, one of those rare machines that
only after six months of solid use do you really find out what it's best uses
are. Which makes buying the Zyklus somewhat of a risky enterprise, as you may,
after this time, come to regard it as no more than a fancy arpeggiator!

On the spec front, up to 99 sequences can be stored internally, any 12 of which
can be grouped together in "Configurations" for interactive use; 24
Configurations can be stored.

Recording can be in real or step time, with regular sequencer facilities like
control over time signatures. quantising (non-destructive - playback), punch-in,
MIDI data filtering, and so on. A Configuration can in fact be made up of 12
overtly related sequences like a I24 rack sequencer - but, as mentioned, that
would be a total waste of money/facilities if that's all you want

Where the Zykius is unique is in how your 12 sequences relate (or perhaps don't
relate at all) to each other. Each sequence can be in a different time
signature, a different key, can start at different times, can (independently)
be looped, and all of this can be masterminded from a MIDI master keyboard or
from the Zyklus' control panel. Some would argue that you need two people to
"run" the system - one on a musical keyboard, the other hunched over the Zyklus.

Whether or not any of this appeals more than likely depends on how much 2000 UKP
means to you. If it's your only 2000 UKP, don't bother. But if you can afford
this as an investigatory purchase to inspire all manner of wonderful and crazy
musical Fantasmagoriae, then the Zykius is in a class (no, a world) of its own.

<snip>

Nou, dan maar mijn Atari weer eens van de plank af halen en met Dr.T gaan spelen:D

Origineel geplaatst door ZmokE
Ik weet niet of Vangelis (net als in Rotterdam destijds) nog steeds alles in z'n uppie speelt (in tegenstelling tot Jarre, die veel muzikanten mee laat spelen). Anders kunnen die dingen wel eens wezen om de rest van z'n instrumentarium aan te sturen. Ik weet het ook niet hoor, is maar een gedachte. BTW, in Rotterdam vond ik het behoorlijk fake. Maar naar het schijnt, wordt er wel vaker gefaked tijdens een concert.

Zoals Jarre die zich vergiste toen hij met zijn witte handschoenen de lasers (=laser harp?) onderbrak om zo de lead te spelen. Ik leerde meteen tijdens het concert de noot/beam combinatie uit mijn hoofd en zat in gedachten mee te spelen. Opeens had hij de verkeerde beam in zijn handen... de noot klopte wel.

laserharp.jpg

Welk concert betrof dat? En wat die harp betreft, er is in het verleden erg veel over gesproken of ie zou werken of niet. Ik denk het wel, technisch is het m.i. niet zo'n ingewikkeld apparaat. Is alleen de vraag, speelt ie er wel eens live op?

Welk concert betrof dat? En wat die harp betreft, er is in het verleden erg veel over gesproken of ie zou werken of niet. Ik denk het wel, technisch is het m.i. niet zo'n ingewikkeld apparaat. Is alleen de vraag, speelt ie er wel eens live op?

In Rotterdam, ik gok een jaar of 10 geleden?

In Rotterdam, ik gok een jaar of 10 geleden?
Het concert dat Jarre gaf in Rotterdam was op 30 Mei 1997.

Tja, kaartjes eventjes hoger dan normaal: 57,50 ( in toen nog vertrouwde guldens).
Ik heb dat kaartje nog steeds (ingelijst en wel). Mooi concert, DURE T-shirts (60 gulden voor een shirt).
Helaas geen foto's...=(

Het concert dat Jarre gaf in Rotterdam was op 30 Mei 1997.

Ik was toen nog niet helemaal into-music, en foto's maken werd niet gewaardeerd. Als ik nu erheen zou gaan zou ik wel een digicam mee sneaken. Ik vond gisteren nog een blauwe poster met een geel oor erop :)

Back