Brom-geluid in Soundcraft

MCBasje303

Stamgast
Ik heb het weekend (zonder uit te proberen:stupid ) een 2e hands spirit folio sx gekocht. Thuis gekomen blijkt er een soort brom-toon in te zitten. Als hij niet zo hard staat hoor je hem heel zacht maar het is natuurlijk super irritant.
Hij bromt ook als er niks op aangesloten is en ik met de koptelefoon luister.
Nu ben ik natuurlijk op onderzoek uit en ik heb een flauw vermoeden dat het de voeding is. Als ik namelijk met mijn oor tegen de adapter luister hoor ik ongeveer dezelfde zoemtoon.
Maar het is volgens mij ook wel weer normaal dat je adapter zoemt, die van mijn airbase bromt ook als ik er dicht met mijn oor tegen aan luister.
Wat denken jullie?

Dus een 50Hz bromgeluid? Wijst mijn inziens op een aardeprobleem. Waarschijnlijker geen defect dan wel.

Pagina 7 van de handleiding behandelt het een en ander over deze kwestie.

Geen handleiding?
http://www.soundcraft.com/download.asp?filename=pdf/user_guides/spirit_sx/spirit_sx_user_guide.pdf
Maar dat gaat voornamelijk over kabels.

Heeft de voeding een randaarde? Dan zou ik beginnen deze in een wandcontactdoos te prikken die ook een randaarde heeft. Geen randaarde in de buurt? Desnoods de behuizing van je mixer verbinden met de buizen van je CV.

Verder weet ik het even niet.

Weet niet of het 50hz is. De voeding heeft geen randaarde.
Waarmee zou ik de behuizing kunnen verbinden met de buizen van de CV?

Je kunt eerst even expirimenteren. Probeer eens met je koptelefoon op (de brom goed hoorbaar) een buitenkant van een tulpplug of de sleeve van een jackplug tegen een CV buis te houden. Op deze uiterst primitieve manier aard je in feite het apparaat omdat de sleeve van een jack en de buitenkant van een tulp plug in feite altijd direct op de aarde aangesloten zijn in je mixer. En een CV buis is ook altijd geaard. Gebruik voor dit expirimentje eerder een input dan een output. Een input kun je bij mijn weten gerust kortsluiten, maar bij sommige outputs is dit onverstandig.

Maar misschien zit ik je op een compleet verkeerd spoor te brengen hoor. Ik heb hetzelfde probleem een keer gehad met een DJ-mixer, deze stopte met brommen wanneer ik hem op een geaard stopcontact aansloot.

Stel dat het hier aan ligt is er heel makkelijk een oplossing te vinden.

Bij mij word er een brom veroorzaakt door mijn crt beeldscherm...als ik hem uitzet istie weg....ook erg irritant...het duurde ff voordat ik doorhad dat het daaraan lag...ik heb een tread geplaatst...wacht nog op reacties.
Misschien heb je er wat aan. Greetz:biertje:

Ik had hem ondertussen al afgeschreven, hij stond al op zolder stof te happen en te wachten tot hij bij het grofvuil een stille dood tegemoet zou gaan. Maar gisteren dacht ik laat ik hem nog eens een beetje openschroeven, misschien vind ik iets al heb ik er weinig verstand van.
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat hij het zonder de rackoren prima doet! Ik kan hem helemaal open zetten zonder geruis of gebrom! De rackoren lijken een aardeprobleem te veroorzaken.

Ik heb hetzelfde met mn zoom fx bakje. Als ik die zonder nylon ringen+bus in mn rack schroef, stoort deze enorm op de mixer.. of andersom ofzo. Maar met nylon ringen gaat het dus prima. (fx is ook niet geaard).

Hoe het komt weet ik nog steeds niet precies, maar dat is dan misschien een soort aardlus in je rack (=metaal) en de rest zit daar ook direct op. Mn sampler zit ook direct op het metaal en die is wel geaard.

The SF-zone....... SPOOKY! =)

Is ie niet gewoon stuk, bijvoorbeeld een helft van de gelijkrichter waardoor de spanning net onder het nivo komt van de regulators? Of elco's die een tikje in waarde zijn teruggelopen Dit heb ik al diverse keren meegemaakt met o.a. Spirits.

Als het apparaat ook bromt terwijl er niks op aangesloten zit (behalve de koptelefoon) moet je denk ik in die richting denken.

Met vriendelijke groet,

Studioduif

ik gok maar wat

ik gok maar wat

Vreemd probleem.

Ik heb ooit eens een storende cd in een computer moeten repareren, het ding trok de cd lade haperend en stotterend in en uit. Bleek dat ze het ding met spaanplaatschoeven hebben vastgezet, schroef is schroef nietwaar? En dit is nog serieus gebeurd ook.

Dus: zitten de goede schroeven er wel in? Als er ooit te lange schroeven in zijn gezet dan zouden die een printplaat kunnen raken en zo brom veroorzaken.

Als

Als

Origineel geplaatst door MCBasje303
Weet niet of het 50hz is. De voeding heeft geen randaarde.
Waarmee zou ik de behuizing kunnen verbinden met de buizen van de CV?

Het apperaat standaard geen aarde heeft, dan heeft hij het ook niet nodig. Ga je hem dan aarden, dan kan hij nog wel eens harder gaan brommen. Dingen aan cv buizen hangen ben ik geen voorstander van. Misschien is de adapter niet goed meer.

Als

Als

dit dubbele bericht was dus niet de bedoeling, hoe ik dat voor elakar heb gekregen weet ik niet

Origineel geplaatst door MCBasje303
Kan iemand dit verklaren?

ander ding in je rack heeft een aardlus.
de rackoren geven een aardlus.
of inderdaad die scroef :) lol

Back