Sander02
Gepokt en gemazeld
Hoi, als je spreekt van pitch-shiften zoals hierboven, doel je dan op de na-bewerking (de galm terug pitchbenden) of de voor-bewerking (het origineel omhoog pitchbenden)Leuk gedachten-experiment, maar helaas....
Vereenvoudig eerst door de zaal weg te denken en kijk naar een simpele, harmonische toon, van, zeg 100 Hz. De boventonen daarvan zijn: 200, 300, 400... en zo verder tot de gehoorgrens van 20 kHz. Stel dat je die door een pitch-shifter haalt die de frequenties halveert, dan schuiven alle boventonen een octaaf naar beneden. De hoogste toon is dan 10 kHz. De bandbreedte is dus gehalveerd. Dit is dus een heel ander spectrum dan dat van een ongeshifte toon van 50 Hz, die, tot de gehoorgrens, twee maal zo veel frequentiecomponenten heeft als de 100-Hz-toon.
Nu die zaal. Je kunt het galm-effect ook uitdrukken in termen van de trillingsmodi van de ruimte ("staande golven"). Het aantal trillingsmodi per frequentieband is afhankelijk van het (ruimtelijke) volume van de zaal. In een klein zaaltje heb je dus veel minder trillingsmodi dan in een grote zaal. De pitch-shifter kan die modi wel naar beneden schuiven, maar kan er geen nieuwe bijmaken. Dus de dichtheid van trillinsmodi blijft dezelfde. Daardoor kan dus nooit de indruk van een grote zaal ontstaan.
Zie verder: Applications of Digital Signal Processing to Audio and Acoustics, Kluwer 1998, Hoofdstuk 3 (Gardner): Reverberation Algorithms, formule (3.7) pag 97.
Ik mis in je verhaal het feit dat ik pitchbend, dus niet stretchen, niet shiften, maar beiden.. dat maakt nogal uit voor het resultaat ; het moet allebei, anders klinkt 't voor geen meter
Plus, dat ik niet halveer als in een octaaf, maar ik doe het subtiel.. dus 3 á 4 semitonen, anders zal het vast 'verkracht' gaan klinken (kan gewenst zijn!).
Maar 3 á 4 semitones, is goed voor een 200-300ms extra decay time, en je zit safe..
Ik ben benieuwd wat voor verhaal je dan krijgt ; je verhaal is puur theoretisch, echter het is niet de bedoeling iets bestaands te simuleren tot in hoog detail of een vast doel, wat ik wens te bereiken (waarbij de theorie dient te kloppen)
Het resultaat is eigenlijk dat je hetzelfde karakter als de ruimte krijgt, slechts met een langere decay tijd en wat artifacts, afhankelijk vd gebruikte tools en hoe extreem je het toepast
Ik zie het eigenlijk als een soort bit-reductie effect > Je kan blijven reduceren tot dat je het gaat horen, totdat je je eraan gaat storen

Zo is het met deze truc denk ik ook.
Laatst gewijzigd:

) met de theorie, boet ik vast ergens op in > Maar wordt de galm daarmee "slechter"? of... simpelweg "anders" ?
was meer bedoeld richting die sneer, i.p.v. je plan hoor