Hoe goed moet je eigenlijk kunnen spelen?

Iseldar

Ingeburgerd
Ik ga binnenkort in een bandje spelen en hoewel ik nu een geweldige synth tot mijn beschikking heb, heb ik toch wel mijn twijfels over hoe toereikend mijn spel voor in een band is. Ik ken eigenlijk alleen maar de basisakkoorden en wat toonladdertjes, maar da's eigenlijk heel weinig in vergelijking met wat ik heb betaald voor mijn synth. Ik zou beter willen leren spelen en ik overweeg ook weer om lessen te gaan nemen.
Hoe goed moet je eigenlijk kunnen spelen voor in een band?
En wie heeft hier veel bandervaring?

Re: Hoe goed moet je eigenlijk kunnen spelen?

Origineel geplaatst door Iseldar

Dat hangt onder andere af van hoe goed de band kan spelen. Kijk maar naar de Josti band.
Wil je bij Steve Vai in de band, dan wordt het een ander verhaal.

Gewoon die nummers oefenen die je moet spelen met de band, en dan blijven oefenen oefenen. etc :)

Vooral niet gelijk in het begin afhaken, dan lukt het nooit. Doorzettingsvermogen is de key.

het toetsen spel bij de meeste doorsnee bandjes is nooit zo veel soeps en als je dan een keer iets leuks wil spelen worden bijna je vingers er af gehakt omdat je volgens de andere bandleden te veel doet en niet in dienst van de muziek staat!
vaak blijft het dan bij wat accoorden drukken (liefst ook niet te ingewikkeld) en wat simpele melodie lijntjes
maar als je meer een toets georienteerde band zoekt moet je natuurlijk zelf wel met iets leuks kunnen komen
iemand die ik altijd dgoed in dienst van de muziek vind staan en niet overbodig loopt te soleren de hele tijd is tony hymas (oa jeff beck)

Akkoorden kennen en kunnen (met toevoegingen min, maj, 7, 9, 11, 13, b5, b9, en ga zo maar door) en hun omkeringen scheelt al een hoop.
Je moet goed kunnen luisteren naar wat in een nummer door toetsen moet / kan worden gespeeld. En dat moet je vervolgens kunnen vertalen naar je eigen spel (soms een beetje monkey hear, monkey do).
Tenslotte is timing vreselijk belangrijk, daar staat of valt een nummer mee. Je moet met je bandleden goede afspraken maken over wanneer je wat speelt, wanneer je een refrein in zet, wanneer je een einde inzet. Daar gaat vaak veel mee mis.

(en natuurlijk.... more is often less)

Succes :okdan:

Ik ga binnenkort in een bandje spelen en hoewel ik nu een geweldige synth tot mijn beschikking heb, heb ik toch wel mijn twijfels over hoe toereikend mijn spel voor in een band is. .... Hoe goed moet je eigenlijk kunnen spelen voor in een band?

Dat hangt oa af van de nummers die de band speelt en hoe goed de band is. Onze band speelt diverse stijlen maar wij kiezen wel nummers uit die wij als band aankunnen. Dat betekent dat we soms nummers laten vallen die niet lekker klinken, niet strak genoeg zijn, de zangeres geforceerd moet zingen etc Mbt mijn rol op de synts: ik ben geen virtuoos en je moet zeker niet te bang zijn om af te gaan. Heel vaak kun je redelijk moeilijke partijen dusdanig vereenvoudigen dat het toch prima klinkt en dus goed te spelen is. Je kunt als band denk ik beter simpel maar goed spelen dan super ingewikkelde nummers pakken die rommelig en dus slecht over komen. Verder: live spelen leer je enkel door ervaring op te doen :)

Als je een beetje smaakvol accoorden kunt neerzetten, ben je al ergens. Speel vooral niet altijd de basisvorm van de accoorden (1, 3, 5 en evt. 7, 9, 11, 13, etc.), want de gitaristen (incl. bas) hakken toch al genoeg op de 1 en 5 rond. Als je een beetje handig wordt in het spelen van omkeringen, zul je al snel minder kans lopen op afgehakte vingers. :)

En, zoals Sjaak zegt: houdt het simpel, wat sowieso ook weer helpt om niet het hele geluidsbeeld dicht te smeren met strings (zoals in metalbands wel eens gebeurt). Vaak is een simpele (lees: weinig polyphonisch) partij effectiever dan een ingewikkelde. Layeren is overigens ook een goede uitvinding, mits met smaak gedaan.

Misschien is het handig erbij te vertellen wat voor soort band het wordt, dan kunnen we je tips geven!

Yep, het meeste is al gezegd, klopt helemaal ja. Functioneel zijn, niet te moeilijke akkoorden de hele tijd.

Beter een simpel monofone lead-sound/string-sound die de zang en de band mooi aanvult als rode draad dan gepriegel e.d.

Ik zou m'n tijd gaan steken in het uitpluizen van nummers. Nieteens zozeer nummers die jullie gaan spelen -da's ook wel handig- maar gewoon nummers die je zelf mooi vind en een beetje te doen zijn. Dan kom je in aanraking met al die liggingen en overgangen. Dan weet je wanneer een moeilijk akkoord nu wel op z'n plek is en waarom...

En een leraar zoeken is ook een goede optie, maar ik zou dan duidelijk aangeven dat je niet 'boer er ligt een kip in het water' wil leren spelen van bladmuziek :P

Ritme is zo belangrijk zoniet het belangrijkste. Als je niet oplet dan ga je elkaar vreselijk in de weg zitten en ademt je muziek niet meer; het wordt een brei van met 8'en en 16'en opgevulde noten. Spreek dat goed af met elkaar ookal is dat soms vervelend. (sommige band-leden zijn nogal tevreden over hun eigen partij en willen die niet zo snel aanpassen)

En je kan ook altijd nog de kracht uit de geluiden zelf halen natuurlijk. (sterke en herkenbare synthsounds op het juiste moment eruit springen, filter-sweep hier en daar)

verder veel suc6!

Misschien is het handig erbij te vertellen wat voor soort band het wordt, dan kunnen we je tips geven!

Hier ben ik het ff mee eens anders word het weer zo'n 1000 meningen draad.
ff duidlijk advies hier!:smeris:

niet te moeilijke accoorden ben ik het niet helemaal mee eens!
het ligt er maaar net aan wat voor een stijl je gaat spelen!
als je jan boeren klootjes pop wil gaan spelen zou ik inderdaad niet te veel toevoegingen spelen

Ik ga binnenkort in een bandje spelen en hoewel ik nu een geweldige synth tot mijn beschikking heb, heb ik toch wel mijn twijfels over hoe toereikend mijn spel voor in een band is. Ik ken eigenlijk alleen maar de basisakkoorden en wat toonladdertjes, maar da's eigenlijk heel weinig in vergelijking met wat ik heb betaald voor mijn synth. Ik zou beter willen leren spelen en ik overweeg ook weer om lessen te gaan nemen.
En wie heeft hier veel bandervaring?

je kunt goed spelen als je de andere mensen in de band kan volgen in de muziek, wat ze ook doen.

de gitarist roept bijvoorbeeld: "Heuj jonguhs late we effe op een akkoordschema gaan grooven ff standaard bleusschema in a? 12 maten loop? yep ok daar gaan we dan."

dan moet je meteen in kunnen vallen.

je bent ook goed in een band als je de andere bandleden de ruimte gunt om hun ding te kunnen doen. je moet basic blijven spelen als de gitarist aan t soleren is.

je moet met elkaar spanning kunnen opbouwen. iedereen moet naar elkaar kunnen kijken en als de drummer bijvoorbeeld nog een fill geeft gaat de rest ook spannender spelen.

verder maakt vingervlugheid niet zoveel uit, als het maar GROOVY is.

zangers zijn meestal de meest onkundige mensen in een band. ze volgen de instrumentale mensen niet enzo. gaan ze weer zeuren van "ja euh dan moet ik eerst de lyrics daarvan hebben." wees dus op je hoede voor zangers en speel dus ook eens wat coverliedjes voor die gasten etc.

Het is ook belangrijk dat je met dynamiek weet om te gaan. Dus dat je weet waar je harder kunt spelen en waar je zachter moet, waar accenten moeten liggen waar juist niet.

Met de mening van Rauzi over zangers ben ik het niet helemaal eens. Als mensen zich niet aan willen passen, ligt dat niet aan het instrument dat ze bespelen/gebruiken, maar aan hun eigen houding!

Back