Draagbare midi keyboards

florisbogaert

Ingeburgerd
Ik zou graag voor optredens wat mobieler kunnen zijn dan stom achter een statief staan met een synth op. Ik zie vaak op optredens midi keyboards die je met een halsband aan doet (vergelijkbaar met een gitaar) en zou graag ook zoiets hebben. Ik ben op zoek naar een goedkoop model met toch (indien mogelijk) 61toetsen en pitch en modulation wiel. Het keyboard zou op batterijen moeten kunnen werken. Heeft iemand ervaring met dergelijke midi keyboards? En bestaan er ook goedkope betrouwbare oplossingen voor midi draadloos te verzenden?

Er is natuurlijk altijd de Roland AX1 (tweedehands voor zo'n 300 euro volgens mij...)

ax1.jpg

Deze kan op batterijen en heeft een modulatiewiel. De nieuwere versie AX7 kost wat meer. (heeft meer mogelijkheden en een D-Beam)
Je kunt natuurlijk ook (zoals ik doe) een midi controller zoals de Edirol PC 160 voorzien van een draagriem. (ook in 61 keys versie te verkrijgen)

meesha09.jpg

Draadloos midi is helaas niet goedkoop. De enige betrouwbare versie die ik ken is van kenton:http://www.kentonuk.com/products/midistream.shtml Kost zo'n 600 euro. Gewoon lekker een lange midikabel kopen / maken dus!

Hee Floris,

Ik heb een AX-1 en het is een enorm geil apparaat. Heeft geen pitchwiel, maar een ribbon controller (wat bv. betekent dat je niet naar je pitch toe hoeft te benden) en geen modulatiewiel maar een 'expression bar'. Wat betekent dat je daarmee niet je modulatie op een bepaalde stand kunt vastzetten. Aan de andere kant vind ik aan zo bar trekken echt een stuk leuker dan aan een wiel draaien.

Overigens kun je modulatie (evanals andere effecten) ook toekennen aan de volume-draaiknop, die net als alle nuttige dingen (patch verder/terug, octaaf switch, sustain-knopje) op de hals bij je linkerhand zit.

Eentje kopen, er zit niets anders op. Op eBay kosten ze zo'n 300 euro. Nieuwe AX-7 kost 455 ofzo en heeft een D-beam (NOG geiler, kun je met je hand langs zwaaien) en een schermpje. Maar weer geen octaaf switch.

Duzz..

yamaha heeft een paar apparaten gemaakt (shs-20 geloof ik) maar die hebben minitoetsen en zijn niet aanslaggevoelig.
Casio heeft ook een dergelijk apparaat gemaakt met grote toesten. dat was de AZ-1. aanslaggevoelig en met aftertouch!
van Korg had je nog de rk-100 en van Yamaha ook nog de KX-5.

Pom pom..

- Roland AXIS
- Roland AX-1 (rood)
- Roland AX-1B (zwart)
- Roland AX-7 (wit, huuu!)
- Roland SH-101 is ook draagbaar en heeft een soort optionele linkerhandstaaf met knoppen
- Casio AZ-1
- Korg RK 100
- Korg Poly800 Mk II heeft ook knopjes voor een draagband
- Moog Liberation
- Yamaha KX5
- Yamaha SHS-10
- Yamaha SHS-200
- LAG LeKey en wat custom dingen voor Jarre (Insecte, Circulaire)
- Lync LN-1000
- Lync LN-4
- Lync The Lync
- Sequential Circuits Remote Prophet (bij de Prophet 5)

(met dank aan o.a. http://www.stoffelshome.de/alt_controller/alt_midi_controller.html - coole site met veel heel aparte MIDI instrumenten e.d.)

De Korg RK 100, Yamaha KX5 en de Roland controllers worden volgens mij het meest gewaardeerd. Of de Casio, maar die heeft niemand. Alleen de Roland AX-7 en de LAG worden nu gemaakt.

Google ze...

Die Yamaha SHSjes zijn geen aanraders. Kleine toetsjes en de enige modulatiecontrol is pitchbend.

Over die 2-operator FM kaassounds zal ik het ook maar niet hebben, want dat is niet zo relevant. :)

Origineel geplaatst door meesha74
Sorry hoor, maar volgens mij vroeg topic starter om goedkope oplossingen voor een Midicontroller. Ik zie in die lijst allemaal zeer dure (vintage) draagbare synthesizers staan. Denk niet dat hij daar naar op zoek is...

Een Siel scoor je al voor zo´n 80 euro. Is toch niet zo heel duur. Er was zelfs een modgrip a la Roland sh-101 voor verkrijgbaar

Origineel geplaatst door meesha74
Ja die siel is natuurlijk een optie. Maar een moog liberation....(?)

Sorry, ik liet me even gaan. Volgens mij ben je sowieso niet echt blij als je een Moog om je nek hebt hangen, dat ding is volgens mij wel 100 kilo.

Maar on topic dus: goedkoopste en goed verkrijgbaar is m.i. Yamaha SHS-10 (vandaag nog 3 op eBay gezien, gaan voor een euro of 50, 60 de deur uit denk ik). Heeft MIDI out, maar bv. geen aftertouch of zelfs velocity. Moet je wel van een cheesy uitstraling houden, want hij ziet er uit als een Intertoys-ding.

Back