Taalgebruik en spelfouten...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Napole0n
maar je begrijpd toch wat ik bedoel???'

draaid, als in : de wereld draaid door, vind ik ook een killer die ik steeds vaker tegenkom, en inderdaad gewoon afkomstig van HBO'ers die zichzelf een schijnend licht vinden

Origineel geplaatst door dennisb
k hbe gtwfeijeld f k di als avtaar z neemn mr k vnod m t burut , wl lchean

MAG WEL LEKKER SNEL JE TXT BERICHT GEVULD ...
ooh misschien t vermelden waard ...
ik heb nieuwe muis / toetsen board[ofthelpt?]

:halleluja

Keep the faith Ron... still post your thing :okdan:

er zijn al te veel voorgekauwde dingen in t leven..
beetje inleving, opnieuw lezen en begrijpend lezen kan geen kwaad!

lees ff goed tussen de regels door: zie de verborgen boodschappen en geintjes, dan kom je er wel en snap je t allemaal beter

Origineel geplaatst door R-ond
MAG WEL LEKKER SNEL JE TXT BERICHT GEVULD ...
ooh misschien t vermelden waard ...
ik heb nieuwe muis / toetsen board[ofthelpt?]

:halleluja

hey hij is er weer! ik geloof dat het halve synthforum naar je op zoek is, you popular guy you! :D

Origineel geplaatst door dennisb
draaid, als in : de wereld draaid door, vind ik ook een killer die ik steeds vaker tegenkom, en inderdaad gewoon afkomstig van HBO'ers die zichzelf een schijnend licht vinden

Het kan haast geen toeval zijn dat ik dat eerst las als 'schrijnend licht' :D

Origineel geplaatst door Arv
hey hij is er weer! ik geloof dat het halve synthforum naar je op zoek is, you popular guy you! :D

ben blij dat asktooit een keer mocht gebeuren ,..dat ik met een sound "2 die 4"wordt gevonden in mn luie stoel ....t iig geen weken duurt
..maar idd lol [ minder voor die wachten moesten
jongen n man weet pas wat ie mis as rond niet opt synthforum is !
hey...
zal netjes houden vandaag
zit al byna twee uur door de fotoos van dsf meetingte bladeren
lol jammer ook ! veel leiuk spul ook tof datiemadn de link naar fotos heeft van nu tot drie jaar terug ...
leuke thread vandaag
voelme weer helemaal ...thuis!

:halleluja ronzinnig scrollen

Iedereen heeft het recht om z'n bericht net zo te encrypteren zoals ie wil, maar ik vind dat er te weinig onderscheid
wordt gemaakt tussen een SMS bericht en iets op een forum. Het gaat hier vaak over technische zaken, en dan is een vraag
of een advies in duidelijke taal wel nuttig.

Moeilijk woord

Moeilijk woord

Gevonden op diverse sites:

- syntensizer
- synthesezer
- syntercyser
- synthesyzer
- synthersizer
- syntesizer
- synthesiser
- syntheziser
- siyntiseizer

Ik hoop niet dat ik nu weer voor beidehandje of taalfascist word uitgemaakt. Ik vind het gewoon grappig om te zien op hoeveel verkeerde manieren synthesizer geschreven kan worden. En ik wil helemaal niemand kwetsen. Dus voel je niet gelijk beledigd als je hier je eigen schrijfwijze tegenkomt. Ik wil hier niet een discussie beginnen over de vele taalfouten die op het internet staan (en dan vooral de stam + "t" fout....).

Collega-taalfascist: beidehandje → bijdehandje; Keyzer → Keizer }:|

Om de misspelling van synthesizer kan ik alleen maar m'n hoofd schudden, maar om "stam + t" kan ik toch wel hevig kwaa^H^H^H^Hteleurgesteld worden, want dat is iets dat eenieder geacht wordt ergens in de 3e of 4e klas van de lagere school geleerd te hebben.

Volgens mij gaat zelfs het "maar in het Engels gaat het ook zo"-excuus hier ook niet op. Helaas is het zo dat de Nederlandse Taalfederatie of hoe die door de overheid uitverkoren taalfascisten/-idealisten zich ook maar mogen noemen, van mening is dat je de taal altijd maar dient aan te passen aan hoe de meerderheid meent de taal te moeten misbruiken...

@Meinte73: 'Tuurlijk is het bijdehandje. Maar ik werd toch echt voor beidehandje uitgemaakt

En vervolgens is er nog een beidehandje die mijn gramatica gaat verbeteren.

(Praat ik mijn stomme fout zo weer een beetje goed?) :stupid :o:

Maarre... Keyzer is toch echt Keyzer (met dank aan één van mijn voorvaders)

Mijn ergernis top 3:

1: "vindt je van niet?"

2: "dat heb ik je niet aangeleerdt!"

3: "interressantte threath dit!"

:D

euh... enzovoort..

@Arv, @p2: oh ja, de inverse "stam + t"-fout, ofwel de "voltooidt verleden tijdt" :D

Ook nog altijd een topper, in advertenties: "verkeerd in nieuwstaat". Oh, de fabrikant heeft dit apparaat niet-werkend afgeleverd? ;)

Taalgebruic en spelvauten heeft geen reet te maken met zogenaamde taalidealist zijn, HBO'er zijn of uit de hoogte doen of alles beter weten,
maar gewoon om algemene ontwikkeling en dingen die je al op de BASISSCHOOL hebt geleerd...

Ik zie hier ook wel een dingen dat ik denk van :stupid wat op zich niet erg is maar dat komt wel erg "simpel" over dan op degenen die het lezen.... Dat lijkt me logisch.

Origineel geplaatst door Arv
Mijn ergernis top 3:

1: "vindt je van niet?"

2: "dat heb ik je niet aangeleerdt!"

3: "interressantte threath dit!"

:D

euh... enzovoort..

1) verkeerD in goede staat

Als ik "effecten peNdaal" lees krijg ik ook last van plaatsvervangende schaamte.. Maargoed, hier kan ik nog wel mee leven hier, het is in ieder geval duidelijk wat er bedoeld wordt, itt sommige andere posts.

Hier, en op andere fora, zitten mensen die er een sport van maken om engels en nederlands door elkaar te gooien, zelf woorden te verzinnen, meer leestekens te gebruiken dan in een complete zaterdag-editie van de telegraaf en de zinsbouw hebben van een gemiddelde bosjesman uit Ukubukustan.

Ik ga niet zeiken op een spelfout, en "ff" in plaats van "even" gebruik ik ook, maar soms wordt het gewoon echt té gek, ik ga toch niet een bericht 5x overlezen voor ik er een keer wat van snap?

Doel overigens niet op specifieke mensen, maar wie de schoen past trekke hem aan.. Kan hier ook niet het e.e.a. aan gemodereerd worden? Sommige mensen hebben bere-interessante informatie, maar verpakken het in zo'n letter-chaos dat ik het niet kan ontcijferen..

Ik ben dus wel zo iemand die taalfouten maakt.

Bij mij komt het omdat ik weinig lees, en als ik al lees dan zijn dat niet echt de foutloze teksten, maar meer gebruikstaal zoals op fora e.d.

Als ik dus maar vaak genoeg zie: "verkeerd in goed staat" dan ga ik dat op den duur onbewust als de juiste schrijfwijze zien, en pas ik de basis grammatica regels eigenlijk helemaal niet meer toe.

Ik heb verder ook best wel wat moeite woorden als satelliet: als ik er maar lang genoeg naar kijk weet ik soms gewooon niet meer met hoeveel t's en l-en (<-spelling?) het nou ook alweer geschreven wordt.

Zal wel met mijn luiheid te maken hebben :)

Ik hoop dat jullie het me kunnen vergeven :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back