Klote cubase SX 2 / midi interface

Origineel geplaatst door jaccis

Denk je nu bijv; echt dat bijv; ZO'N Usher ( heb je hem z'n nieuwe studio ooit gezien ??? denk dat ik 3 dagen met een stijve heb rondgelopen !:dubbel: )

Maar denk je nu echt dat hij dit allemaal zelf kan aansluiten/heeft aangesloten ? Ik denk dat ie nog minder van aansluiten weet dan ik.... het route etc....

Alleen wanneer je veel geld hebt; dan gaan er deuren voor je open dat het niet meer normaal is.

Toch maakt die gast zo nu en dan eens vette shit !!

Hoogstwaarschijnlijk heeft hij een goeie producer die al die zaken voor hem regelt, zodat hij tijd heeft om van andere dingen een stijve te krijgen...

...Toch maakt die gast zo nu en dan eens vette shit !!

okay... smaken verschillen, maar ik maak ook zo nu en dan eens vette shit! Vooral als ik de dag daarvoor flink heb zitten Chinezen! Hele vette shit soms... 8o)

DAMMMMN hoe gaat ik dit in hemelsnaam uitleggen .... :confused: :(

Emh... het zit zo, nu kan ik dus beluisteren wat ik heb opgenomen....

Met mijn fantom nu en de triton....

Er is alleen helemaal geen orde !! In mijn cubase is helemaal geen orde in de zin van;

- ik wil een harp opnemen dan selecteer ik er een, na het opgenomen te hebben ga ik het afspelen en krijg ik een doedelzak t horen ????

Ik snap er geen hout van hoe ik dit alles chronologisch en logisch ga krijgen ??? Er is geen overzicht !! En de manual en de SX boeken ( heb er 2 ; 'snel op weg' van Thad Brown en handboek SX van Robert Guerin) biedden deze ook niet voor mij !

Mijn midichannels kloppen niet !

Ik wil mijn setup duidelijk, overzichtelijk hebben ; Mijn devices staan helemaal niet opgesomt, waar ik het wil het is een chaos !

De fouten zitten hem in de volgende vensters,files, setups etc...

- Midi filter
- device setup/manage
- midipoorten selecteren
- channels
-mididevice manager

Ik krijg hier geen overzicht van geen volgorde ...geen ... weet ik het allemaal....

De CHANNELS in het venster waarin ook; midi in , out ; banken,programs , etc... staan ( links)
vertegenwoordige ( de channels) mijn midipoorten van mijn AMT 8 in dit geval ????

Ik krijg m'n ' MIDI- DEVICE-SETUP- ROUTE' niet rond !!

Hoe zorg ik er nu voor dat ik bijv; gecategoriseerd een patch uit een synth kies en deze dan ook DAAWERKELIJK OPNEEM ????

Trouwens moet ik om afteluisteren echt elke x naar een andere mode gaan ( bij Triton bijv; disk of sequence) om het geen wat ik heb opgenomen af te spelen ?

dat is toch idioot ?? Hoe verhelp ik dit? Moet ik iets MIDI-MATIGS instellen in dit geval van mijn triton ??

Ik ben met dit alles vanaf vanmorgen 07.30 aan de gang geweest .... Incl. mijn 2 boeken ( zie boven)

even serieus,

ik zou serieus overwegen in jouw geval om of me te verdiepen in midi (via goeie boeken), zaken zoals midi kanalen, program changes, multitimbraal, etc. zijn allemaal zaken waar je toch minimale kennis van moet hebben om iets van je problemen mee op te lossen.

Wat misschien nog verstandiger is , is dat je teruggaat naar je muziekwinkel en misschien toch eens kijkt naar een programma wat wat eenvoudiger is opgezet kwa user interface. Denk hierbij aan ableton live of fruityloops.
Dit zijn uitstekende programma's waar je hele goeie resultaten mee kunt bereiken. Ik denk dat in jouw geval Cubase veeeeeeels te hoog gegrepen is aangezien je echt geen idee hebt waar je mee bezig bent. Cubase is namelijk helemaal niet zo simpel en is naar mijn mening toch voor de mensen die wat verder gevorderd zijn in de terminologie en achterliggende midi problematiek. Programma's als fruityloops en Ableton hebben dit veel beter opgelost in hun userinterface waardoor je veel sneller resultaat zult bereiken.

Dus mijn mening is:
Als je per se wilt door blijven gaan met Cubase dan zul je heel zwaar in jezelf moeten gaan investeren in de basis van midisetups en terminologieen. Maar beter zou zijn om te beginnen met een pakket waarin dit wat eenvoudiger naar voren is gebracht. Je vergelijk met usher is wel grappig maar jij wilt je met cubase profileren als muzikant / producer en niet als zanger. En elke muzikant die cubase gebruikt heeft de basiskennis nodig rondom dit hele gebeuren.

Oei oei oei! dit wordt lastig. Ik heb het idee dat je het jezelf veel te moeilijk maakt. Je kunt het beste hetvolgende doen.

maak een nieuwe Leeg cubase project aan en maak om te beginnen 16 midi tracks aan. Deze 16 tracks zullen vanzelf midi kanaal 1t/m16 toegewezen krijgen. Sellecteer bij elke track de midi aansluiting van je AMT waar je gewenste synth op zit aangesloten. Doe hetzelfde bij de uitgang. Nu zal op dit midi track alleen midi informatie worden ontvangen en verzonden via díe aansluiting op het gekozen midikanaal.

Zorg ervoor dat je synths zo staan ingesteld dat elke part (1t/m16) een overeenkomend midikanaal als ontvangskanaal (MIDI RX channel) heeft als het kanaal wat in je miditrack staat. Zorg er ook voor dat je synth in de juiste mode staat. (ik heb zelf niet de synths die jij hebt maar het moet iets zijn van "Performance mode" waarbij je verschillende parts hebt).

Wanneer je nu op bijv. Track 1 een midi partij opneemt via de synth die zit aangesloten op de gesellecteerde aansluiting op het juiste midi kanaal, dan zal dit bij weergave weer precies hetzelfde klinken.

Je hoeft helemaal niets te veranderen in filters, devices of weet ik wat allemaal. Gewoon een kwestie van je juiste midikanalen en de juiste midi poorten kiezen in je miditrack.

Wanneer je niet uit het bovenstaande verhaal komt, dan moet ik me aansluiten bij wat quifster zegt: Leer eerst heel goed hoe MIDI werkt en wat de principes zijn. Leer hoe je synth in elkaar zit en hoe Cubase werkt. Ook een kwestie van stapje voor stapje te werkt gaan een de manuals lezen. Zorg dat je vertrouwd raakt met je spullen.

Cubase is zeker niet voor beginners!! Je moet veel tijd besteden aan experimenteren en proberen om er achter te komen hoe iets werkt. Als je muziek wilt maken met deze apparaten zul je toch moeten doorgronden hoe het allemaal werkt....

:okdan:

en, nogmaals, ik wil best een keertje langskomen om je te helpen met instellen van je setup, misschien dat mondelinge uitleg waarbij je kan zien wat er gebeurt, wat makkelijker te begrijpen is. Ik ben overigens geen poepie-ervaren cubase gebruiker, maar ik heb laatst ook flink zitten investeren in het leren doorgronden van de instellingen in Cubase.
Cubase is inderdaad niet echt een beginnersprogramma, maar je moet toch wel een stukje kunnen komen met de juiste (basis)instellingen. Ik hoor het wel.

heb je al een time-out genomen om even rustig te gaan zitten met pen en papier om een schema te tekenen en dan stap voor stap alles door te nemen?

met dit soort dingen wil het nog wel eens gebeuren dat je te snel resultaat wil (horen) en daardoor iets over het hoofd ziet. met een tekening wil er nog wel eens een kwartje vallen.

succes.

ik ben al lang bezig met vanalles en nog wat....

ik heb nu Cubase en ik heb daar boeken van gehaald ( al een tijd terug) deze 2 zijn harstikke duur ( om nog maar te zwijgen over Cubase zelf)....

voorheen heb ik met logic proberen te werken.... ( gescoopte versie van intenet) maar dat is maar goed dat ik het toen niet gekocht heb !!!! Want ik heb daar 2 verschillende mensen voor gehad ( kenners !!!!! emh jah....) die er toen niet aan uit kwamen

:confused: Kost ook nog eens een hoop geld !!

Als zo'n snotneus van een Aaron carter met midi/synths/cubase kan werken kan ik het ook...

het enige wat IK niet heb en hij WEL is een bonk geld om het volgende te zeggen;

' nou beste studio-aansluit-team ik heb hier een hele hoop spullen !!! Sluit het maar zowel hardware-matig als software matig aan.... Eh ja.... in ieder geval dat ik vanaf volgende week achter mijn setup kruip en gewoon kan opnemen !!

leg de rekening maar op de tafel neer... Want dan kan ons mam het desbetreffende geld van de Zwitserlandse bank afhalen....

Oh ja , als ik gedurende 2 weken ook 2 man kan hebben die direct op mijn eventuele sequence programma-problemen helpen in te springen, indien nodig is dat ook mooi meegenomen !!'

En ik ga zeker geen fruty-loops aanschaffen of ableton Live... NOG EENS....

Ik heb NU voor Cubase gekozen, dan zal ik het ook leren gebruiken....

Ik weet zeker dat wanneer mijn setup rond is, geordend, overzichtelijk etc....

( d.w.z; ik neem een Fantom XR harp op, dan krijg ik ook een fantom XR harp en geen doedelzak uit de Fantom !!! - ik kan netjes switchen tussen patches op volgorde etc...)

Dat ik binnen 1 jaar het geen wat ik moet beheersen beheers !!

Ik heb nu A gezegd dan zal ik ook B zeggen.... ook !!

Het wordt hoogtijd dat er een nieuw principe komt van Midi een verniewd iets !!

beste meesha, bedoel jij met een nieuw venster; een compleet leeg iets ( zelf de tracks aanmaken en al ???)

Hoe starten jullie een nieuw setup op dan ? Wat betreft je apparaten etc... gebruiken ?

Als zo'n snotneus van een Aaron carter met midi/synths/cubase kan werken kan ik het ook...

het enige wat IK niet heb en hij WEL is een bonk geld om het volgende te zeggen;

Erhmm.. denk je dat het alle forumleden hier ook allemaal aan is komen waaien? Ik ben ook nog niet zo lang bezig in Cubase SX3 en het is bij tijden best lastig, maar niet hopeloos ingewikkeld. Het heeft tijd nodig en je moet niet alles in 1 keer willen begrijpen. Dus niet: vandaag geinstalleerd, gisteren al een hit.

Als ik alles hier zo doorlees maak je de indruk vooral te werken via de trial-and-error methode. Wat quifster al opmerkte: alle termen en functionaliteiten die in cubase te vinden zijn gaan echt voor zich spreken als je pas thuis bent in midi en je synths. Dan weet je waar je moet draaien, klikken etc. en dan weet je ook waar de oorzaak van je problemen ligt.

Je maakt idd een gefrustreerde indruk en dat is nooit een goede basis om dingen voor elkaar te krijgen met midi setups.

Neem een royale kop kaneelthee en ga eens lezen in die mooie boeken ;)

Het wordt hoogtijd dat er een nieuw principe komt van Midi een verniewd iets !!

beste meesha, bedoel jij met een nieuw venster; een compleet leeg iets ( zelf de tracks aanmaken en al ???)

Hoe starten jullie een nieuw setup op dan ? Wat betreft je apparaten etc... gebruiken ?

Yep, een hoop frustratie...:stupid

1) Wat is er mis met MIDI? Het is een geweldig principe, en hoewel al weer meer dan 20 jaar oud is het nog steeds een perfect communicatie middel. Waarom zou je wéér een nieuw principe moeten bedenken? Zo'n beetje de hele Synth/audio/DAW wereld draait op midi.

2)Het aanmaken van een nieuw project is het eerste wat je doet als je een nieuw nummer wilt gaan maken. Je maakt de tracks aan die je nodig hebt. (midi, audio, groups, FX, vsti's). Sorry, maar het is niet de bedoeling dat we je gaan leren hoe Cubase werkt. Dit staat uitgebreid in de manual!

[TOEVOEGING] Voordat iemand gaat roepen dat dit een te makkelijk antwoord is en dat mensen niet graag wéér naar de manual worden verwezen, wil ik zeggen dat ik altijd bijzonder bereid ben mensen te helpen maar dat sommige dingen écht zelf ontdekt kunnen worden door in de manual te lezen. We hoeven niet alles voor te kauwen natuurlijk. NO OFFENCE, jaccis...[/TOEVOEGING]

3) Hoe bedoel je "Setup starten"? Bedoel je in Cubase, of gewoon in het algemeen? (aanschaffen en aansluiten configureren van apparaten) Wat betreft dat laatste: Dat is een kwestie van veel tijd besteden aan het uitpluizen van manuals, setup menus, logisch nadenken en af en toe hulp vragen op het forum. :D . Het belangrijkste is dat je er gewoon geduld voor nodig hebt en proberen logisch te denken.

Ik ben hier zelf al een jaar of 20 mee bezig en nog steeds ontdek ik nieuwe dingen en moet steeds weer bij leren..

:okdan:

Origineel geplaatst door meesha74
Sorry, maar het is niet de bedoeling dat we je gaan leren hoe Cubase werkt. Dit staat uitgebreid in de manual!

[TOEVOEGING] Voordat iemand gaat roepen dat dit een te makkelijk antwoord is en dat mensen niet graag wéér naar de manual worden verwezen, wil ik zeggen dat ik altijd bijzonder bereid ben mensen te helpen maar dat sommige dingen écht zelf ontdekt kunnen worden door in de manual te lezen. We hoeven niet alles voor te kauwen natuurlijk. NO OFFENCE, jaccis...[/TOEVOEGING]

ik denk niet dat iemand je dit gaat verwijten. Er zijn veel goede antwoorden gegeven in deze thread om de problemen zoals gemeld door jaccis op te kunnen lossen. Dat het jaccis niet lukt komt puur omdat hij geen idee heeft waar iedereen het over heeft. Dus ik denk dat de suggestie die inmiddels steeds meer mensen gaat maken van het leren waar je mee bezig bent (via handleidingen of cursussen) een hele goede is.

Jaccis,
ik denk dat je je ambitieniveau gewoon wat realistischer moet bijstellen. Voordat je echt een beetje met al dat moois zinvol kan werken ben je minimaal 1 jaar bezig. En al heb je 10 miljoen om te besteden aan mensen die spullen voor je installeren, zolang je zelf geen enkel benul hebt waar je mee bezig bent zul je helaas ook alleen maar tegen ellende aanlopen. Ik zeg het even hard, maar het is simpelweg gewoon waar. Dus ga gewoon nu eens bij het begin beginnen en ga de leercurve door die iedereen doormaakt hier op het synthforum zodat jij over een jaar ook antwoord kan geven op de vragen zoals je ze nu zelf stelt. Geloof me, het maken van muziek wordt op die manier echt veel leuker, want dan ben jij de baas over je gear, en niet de gear over jou zoals nu het geval is.

Origineel geplaatst door trash
Je had ook gewoon een bal kunnen kopen en op voetballen kunnen gaan :D

Ach jee! Nou heb ik dus de duurste World-Championship voetbal gescoord, nog een paar dure Adidassen erbij...
... en wat denk je? Krijg nog steeds geen bal in het goal! :o:

En op TV leek het nog wel zo simpel! :(

Als je het mij vraagt, is het hoog tijd dat er nieuwe regels komen voor voetbal.
Wàt een achterlijke sport! =(

:duivels:

Origineel geplaatst door Hanz
Ach jee! Nou heb ik dus de duurste World-Championship voetbal gescoord, nog een paar dure Adidassen erbij...
... en wat denk je? Krijg nog steeds geen bal in het goal! :o:

En op TV leek het nog wel zo simpel! :(

Als je het mij vraagt, is het hoog tijd dat er nieuwe regels komen voor voetbal.
Wàt een achterlijke sport! =(

:duivels:

goeie psychologische strategie van Hanz voor onze draadstarter deze analogie :dubbel:

(maar er moeten inderdaad wel een aantal andere regels in het voetbal komen trouwens, maar dat terzijde)

beste jongens ( en eventuele meisjes),

Hier een updateje over mijn midi routing incombi met cubase SX 2 !

Na er zelf niet uitgekomen te zijn, heb ik de hulp van dumdumdadumdum ingeroepen !!
Hij woonde bij mij in de buurt en vondt het geen probleem om langs te komen.

( Johan, erg bedankt !) :okdan: :okdan: :halleluja

Hij en ik dachten toen we eraan begonnen dat het toch wel een makkelijk iets zou moeten zijn.
Maar gewoon door wat kennisgebrek van mijn kant uit, was ik er niet uitgekomen....

Laat ik het zo formuleren dat we aan het einde van de rit er vrijwel van overtuigd waren dat het aan de AMT 8 ligt incombi met eventuele communiactieproblemen van/naar cubase SX en dan eigelijk in het bijzonder met de installatie.... ligt. Ik denkt dat ik het zo redelijk formuleer...
( johan, eventuele aanvullingen van jou kant geeft het misschien nog net wat beter weer...)

Dus na overleg met Johan, hier mijn vraag wie werkt er met een AMT 8 incombi met PC; Cubase SX ???

johan en ik dachten eigelijk dat inderdaad iets van doen kon hebben met het feit dat EMAGIC
niet helemaal lekker kruist met PC ....

Wat zijn jullie bevindingen ? En zijn er mensen die, na dat ze het geprobeert hebben met een AMT8 in combi met een PC ( liefst cubase SX) , over zijn geschakeld naar een ander midi-interface ?

Wat zouden julli doen t.a.v. het bovenstaande ?

We dachten het eigelijk samen redelijk vlug op te lossen, maar dat viel toch wat tegen...
jammer genoeg....

graag jullie reacties,bevindingen,ervaringen....

PS; we hebben vanalles geprobeert zowel ; de installatie,als routinging etc, downloaden van de nieuwste AMT 8 updates en al, die overgens toch gewoon voor een XP zouden moeten werken ? Verder is midi toch gewoon midi ?

Nou, ik ben erg benieuwd naar een concrete probleembeschrijving. :eureka:

is die AMT8 niet gewoon kapot... dat zou ook kunnen natuurlijk.

ik zou het even met een andere midi interface proberen.

nee hij is niet stuk...

Hij geeft gewoon midi in/out door ook werdt hij in cubase deels herkend !

Back