Welke synth moet ik nemen?

FeyTH

where's my pie?!
Beste mensen,

Ik ben van plan een synthesizer te kopen. Enkele vereisten zijn dat er mogelijkheid moet zijn tot het aansluiten van een voetpedaal, de toetsen aanslaggevoelig zijn (en eventueel verzwaard), het moet een mini in/out hebben en belangrijk: een stereo out. Ik wil 'm dus kunnen aansluiten op m'n pc om zo op te nemen, maar 'm ook live on stage kunnen gebruiken. Dit alles wil ik dan ook nog voor een redelijke prijs (rond de 300 euro; tweedehands is geen probleem) :P

Enig idee welke synth het beste bij me past? Alvast bedankt!!

Laatst gewijzigd:
wat voor muziek maak je ? Ga je maken....
Hoe bekend ben je met de wereld van synthesizers ?
Welke merken hebben je voorkeur?
Wat voor soorrt sounds zoek je ?

voor 300 euro... eh effe denken... dat wordt waarschijnlijk 2de hands...

Iets meer info graag....

Hier komen heel verschillende antwoorden op.

Ik zit in het analoge kamp.

Mijn keuze zou zijn: Korg poly 800 of een Roland Alfajuno-2

De Roland heeft echt een heel leker toetsenbord en warme klank.
De Korg is wat dunner van klank maar veelzijdiger en een wat minder toetsenbord.

Whoah, snelle reacties ;)

Ik wil in ieder geval een fatsoenlijk pianogeluid. Waarschijnlijk dat ik live alleen het pianogeluid ga gebruiken, vandaar. Als ik iets wil opnemen en een ander instrument wil gebruiken, kan ik dat wel met Cubase oid editen.

Ik ben totaal niet bekend in de wondere wereld der synths, los van wat ik op het internet heb gezien. Midi controllers trekken me wel aan, alleen zou ik die live willen gebruiken, moet ik dat via m'n pc zien te regelen (of allemaal dure apparatuur erbij kopen). Daarom dat een synth me het beste lijkt.

Uiteindelijk wil ik een mini homestudio samenstellen, en daarvoor die synth dus ook gebruiken, zodat ik instrumenten of effects die ik mis daarmee kan nabootsen. Omdat ik niet 2 verschillende apparaten wil kopen, moet de synth dus goed genoeg zijn voor homestudio gebruik, en moet het pianogeluid van de synth goed genoeg zijn voor live performance.

Ik hoop dat t voldoende info is :)

Re: Welke synth moet ik nemen?

Origineel geplaatst door FeyTH
Beste mensen,

Ik ben van plan een synthesizer te kopen. Enkele vereisten zijn dat er mogelijkheid moet zijn tot het aansluiten van een voetpedaal, de toetsen aanslaggevoelig zijn (en eventueel verzwaard), het moet een midi in/out hebben en belangrijk: een stereo out.
Da's een hoop - en eigenlijk ook erg weinig ;). Een heleboel synths voldoen aan die beschrijving.
Ik wil 'm dus kunnen aansluiten op m'n pc om zo op te nemen, maar 'm ook live on stage kunnen gebruiken. Dit alles wil ik dan ook nog voor een redelijke prijs (rond de 300 euro; tweedehands is geen probleem) :P
300 gaat heel erg krap worden, zelfs 2ehands, en nieuw zou je 't eigenlijk al kunnen vergeten. Al zou je misschien al geluk hebben als je een Roland JV-80 of zo kan scoren, of anders wordt 't er eentje uit de D-serie (20 of 10) maar dan gaat de piano je al tegenvallen. Wat anders wel werkt is geen synth maar een keyboard. Met 300 euro kom je stukken verder en heb je een deugdelijke piano. Je zou 'm dan voor het echte synthwerk kunnen gebruiken als je softsynths op de computer draait.
Enig idee welke synth het beste bij me past? Alvast bedankt!!
Wat voor muziek wil je maken?

Ik heb zelf ook een beetje rondgekeken naar synths, en zit te denken over de volgende:

- Alesis QS6.2, maar die is wel erg duur.
- Korg X5D, maar ik lees niet erg lovende reviews op het internet.
- Yamaha S03... ik kan geen goeie prijsindicatie op het net vinden...

Weet iemand meer van deze synths, of ken je er eentje die erop lijkt, let me know :)

En over wat voor muziek ik maak: het standaard piano'tje, akkoestisch gitaartje pop/rock achtige geblaat. ;)

Edit: de Alesis QS6 (dus de oudere versie van de 6.2) voor €300,- ... is dat een goeie deal en heb ik daar wat aan?

Thanks!

Hallo FeyTH,

Iedereen wil natuurlijk een Maserati voor een Lelijke Eend prijsje dus dat wordt dan echt zoeken. Over de Alesis; ik heb de mijne kort geleden verkocht voor 200Euro omdat ik het toetsenbord niet lekker vond. Wel lekkere geluidjes maar weer niet spectaculair. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak, dus proberen en voelen en wanneer het je bevalt moet die QS met 250 euro echt betaald zijn.

Verder kan ik het eens zijn met Baal-Zebub, Een roland AlfaJuno is zeker geen miskoop. In tegenstelling tot het spreekwoord valt er volgens mij over smaak wel degelijk te twisten en is de enige maatstaf JOU smaak. Ga dus luisteren en uitproberen en voorkom zo een miskoop.

Enneh.. welkom in de synthesizer wereld en op dit forum.

PS... Rechtsboven zit een [ZOEKEN] knop. Daar zitten duizenden antwoorden onder op vragen die je nu nog moet verzinnen.;)

gast, je moet echt zelf uitzoeken wat het beste bij je past. ga langs diverse winkels of vraag of je een keer bij iemand langs mag komen om een bepaalde synth te testen. en mocht je keuze in de praktijk tegenvallen dan verkoop je het weer en koop je iets anders. tweedehands waarde nemen nagenoeg niet af.

Hee, weer een 'welke synth moet ik kopen' draadje.
Die zie je niet vaak.

Origineel geplaatst door FeyTH
Welke synth moet ik nemen?

Nemen? Een vrouw moet je ... uh, nee laat maar... :D

Maar nu we 't toch over vrouwen hebben: een synth uitzoeken is zo'n beetje hetzelfde! Ze zijn allemaal verschillend en je moet 'r een paar uitproberen tot je 'r een vindt die bij je past!

(voordeel is dat synths veel minder kosten dan vrouwen!)

De QS6.1 kun je beter nemen dan de QS6. De 6.1 heeft meer klanken, waaronder een goeie piano. In de QS6 valt de piano echt tegen!

De X5D is niet slecht, maar ik vind de korg sound persoonlijk minder dan alesis.

De S03 is okee, een allround synth met redelijk goeie klanken, de nieuwste versie (S03 SL) heb je nieuw al voor 499,- bij feedback, dus tweedehands moet je de S03 wel kunnen vinden binnen je budget.

Misschien kun je ipv die X5D ook eens kijken naar een Korg N5 of zelfs N5EX (met betere piano etc. geloof ik), die moet je met een beetje mazzel ook voor EUR 300,- kunnen scoren.

Ensoniq

Ensoniq

Probeer eens een Ensoniq op de kop te tikken. Ik heb er jaren met veel plezier op gespeeld.

De SD-1 moet toch wel haalbaar zijn voor rond de 300,-. Anders kun je gaan kijken naar een MR-61. Wordt mogelijk wel wat krap qua prijs.........

Succes!

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb besloten er toch maar wat meer geld voor uit te trekken. :) Ik heb de Casio PX-300 stage piano gezien voor € 575 en ik ga volgende week luisteren. Ik denk toch dat dat 'm wordt. Nogmaals bedankt voor de reacties :)

Origineel geplaatst door Musiquence
Nemen? Een vrouw moet je ... uh, nee laat maar... :D

Maar nu we 't toch over vrouwen hebben: een synth uitzoeken is zo'n beetje hetzelfde! Ze zijn allemaal verschillend en je moet 'r een paar uitproberen tot je 'r een vindt die bij je past!

(voordeel is dat synths veel minder kosten dan vrouwen!)

:D

Origineel geplaatst door Bartology
Deze thread-starter is een vrouw, jongens!!

Dan kan ik alsnog toch wel een vrouw nemen...? :D

Back