Welke sleutelplaten hebben je naar electronica getrokken?

Origineel geplaatst door Thomas
Depeche Mode (favoriete albums: Construction Time Again, Some Great Reward en People are People).

People are people is geen album maar een nummer van Depeche mode wat op "Some great reward" staat :D

Origineel geplaatst door kratarknathrak
People are people is geen album maar een nummer van Depeche mode wat op "Some great reward" staat :D

Klopt natuurlijk ;) maar er is ook een compilatie(album) uitgebracht met die naam en daar staan toevallig veel van mijn favo nummers op.

Rond 1980 was er dat programma op TV van Carl Sagan, "Cosmos". Ik was toen 13 jaar ongeveer en was meteen verliefd op de muziek van (voornamelijk) Vangelis en Tomita die daar in voor kwam. Vanaf dan was ik niet meer te houden en ben ik als een gek beginnen sparen om een eerste synth te kunnen kopen. Dat heeft toch nog enkele jaren geduurd maar het was dan wel een Juno106 waar ik zeer veel plezier aan heb beleefd.

Ik moet zeggen dat ik het niet echt zeker weet. Het is ongetwijfeld voortgekomen uit mijn elektronica-hobby. Ik herinner me een kitje waar je een eenvoudige toongenerator mee kon maken. Eind jaren '70 denk ik (getver wat is m'n geheugen wazig :D ). Het was een systeem met een bord met gaatjes waar klemmetjes met veertjes doorheen gingen waar je de onderdelen in kon schuiven. Voorzover ik kan nagaan en mijn geheugen toelaat zal dat de EE2040 van Philips zijn geweest. Ik denk dat uiteindelijk Terranova van Nova de eerste elektronische plaat was die ik had, maar dat kan ik na 20 jaar volkomen verkeerd hebben.

Origineel geplaatst door 6 trak
ook... maar vooral (bijna) alles wat op de woensdagavond (begin jaren 90) in het vpro radio programma "Krapuul deluxe" langs kwam... :mega:

idd! en niet te vergeten het VPRO programma "frontline"

Origineel geplaatst door olafmol

Oohja, en Villa 65 op vrijdagavond van 23:00 uur tot 24:00 uur waar aandacht was voor techno en begin-jaren-90-idm heeft ook een flinke duit in het zakje gedaan :)

's Nachts van donderdag op vrijdag was er ook zo'n programma van de VPRO, Vacuüm en later Zone (of andersom) waar acid en techno gedraaid en gemixt werd door o.a. Ferençe (I-F). Vond ik ook geweldig en was ook precies in het begin van m'n eerste-gear-aanschafperiode :)

Origineel geplaatst door olafmol

Jaja, woensdagmiddag/avondplezier... Fons Dellen, Lotje IJzermans, Gerard J Walhof. Ik ben alleen de namen van de radioprogramma's van zo half/eind jaren '80 een beetje kwijt geloof ik.
"Krapuul de Lux" is van na mijn radio luistertijd eigenlijk alhoewel Luc Janssen er natuurlijk midden jaren '80 ook al rond liep.

Origineel geplaatst door Thomas
Klopt natuurlijk ;) maar er is ook een compilatie(album) uitgebracht met die naam en daar staan toevallig veel van mijn favo nummers op.

Dat album heet "catching up with Depeche Mode" en was bestemd voor de Amerikaanse markt. Is eigenlijk min of meer het equivalent van "the singles 81 - 85".

Ik begon op m`n elfde met keyboardles en ging kort daarna eens op zoek naar wat de `echte' artiesten deden met toetsen. En toen was er Vangelis op de Maas in Rotterdam en zo voort.

Recent heeft een specifiek album mijn passie voor muziek nieuw leven in geblazen, en heb daardoor eindelijk de knoop doorgehakt en een syntesizer aangeschaft (Fantom X8).

Het album is
Rest Proof Clockwork, van Plaid

Kent iemand dit?

Origineel geplaatst door rob42
Ik begon op m`n elfde met keyboardles en ging kort daarna eens op zoek naar wat de `echte' artiesten deden met toetsen. En toen was er Vangelis op de Maas in Rotterdam en zo voort.

Recent heeft een specifiek album mijn passie voor muziek nieuw leven in geblazen, en heb daardoor eindelijk de knoop doorgehakt en een syntesizer aangeschaft (Fantom X8).

Het album is
Rest Proof Clockwork, van Plaid

Kent iemand dit?

Zeker! Leuk album van Plaid, hun 2e voor Warp. Lekker speels allemaal. Hun eerste "Not for Threes" vind ik nog beter en hun nog oudere dingen vind ik ook erg goed. Toen Plaid nog onderdeel was van Black Dog was het ook fantastisch.

Platen en mixen.
Vooral when the beat goes on, op kro radio, 1984 ongeveer, de Bond van doorstarters vanaf 1986, en in the mix vanaf 83 veronica.

Daar moest je het van hebben. veel meer was er niet.

Mijn eerste kontakt met synthermuziek begon met de serie "Synthesizer Greatest". Toen begon ook direkt de liefde voor de muziek van Vangelis en Jarre. Al snel kocht ik een synthesizer (inmiddels 14 jaar geleden, ´k weet de merk niet meer). Ik kon nog geen noot kraken, maar toen Arcade een speciale keyboardnaspeel-CD met de overbekende "Synthesizer Greatest"-hits uitbracht, werd ik gemotiveerd nog meer te oefenen. Helaas bleek al snel dat ik er geen speelgevoel voor had.

Toch denk ik er regelmatig over om ooit een goede synthesizer aan te schaffen, muziekles te nemen en een kwalitatieve top-CD uit te brengen. Wie weet..........

www.synthesizer-greatest.info

Vangelis: Spiral

LFO:Frequencies

Stakker Humanoid: Humanoid (Acid house in general '86-'89)

Kraftwerk: Anything, really.

Jarre: Oxygene

Natuurlijk Synthesizer Greatest...until you hear the originals :D

Dat zijn wel de vroegste.

De meest belangrijke: (niet perse mooi)

Vangelis: Earth en See you later....Beaubourg

LFO: Frequencies

Wally Badarou: Voice of a mountain

Jarre: Equinoxe.

Tomita: Firebird.

Kraftwerk: Electric Cafe

Ik kwam, dankzij m'n vader, al heel vroeg in aanraking met muziek. Hij draaide thuis vooral veel beat uit de jaren '60, maar her en der had hij zijn uitschieters in de electronische muziek. (Popcorn en iets dat Flip Flap heette, dacht ik... dat ga ik hem nog eens vragen :D )
Ooit had hij een bandje voor me opgenomen met o.a. "Son of my father" van Chicory Tip. Als ik dat draaide, zei hij altijd "Hier hoor je één van de eerste sintiesaaizers!" (en nog steeds spreekt hij dat woord ongeveer zo uit, haha!) Ik vond het een leuk geluid, maar ja, ik was toen een jaar of 7, dus verder nog geen idee... We hadden ook een LP waar Aurora van Nova opstond: vond ik ook mooi, net als Affraid of the future, van eh... eh... :stupid

De cd's van Synthesizer Greatest - een paar jaar later - konden mijn broer en ik niet kopen van ons kleine beetje zakgeld, dus werd het een bandje dat "Synthesizer Spectaculaire" heette. Alle evergreens stonden daar ook op, plus instrumentale medleys (ai, jeukwoord!) van bekende jaren '80 platen (don't you want me, don't go, funky town...) Heel cheezy!! :D

Een hoop muziek die hier in deze threat beschreven staat ken ik nog niet. Ik heb de komende tijd dus nog een hoop te beluisteren !!

'Flip flap'.....toch niet 'ZigZag dance' van Jean Michel? Da's namelijk een ouwe 'hit' van hem uit 69..dacht ik.

Da's nen hele foute :D

Klinik, front 242, joey beltram(energy flash, mantasm), Richie hawtin, aphex twin, veel oude labworks en overdrive.

Beetje veel als ik er aan terug denk.

Favoriet is en blijft front 242.

Back