Welke sleutelplaten hebben je naar electronica getrokken?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Ben benieuwd wat jullie 'sleutelalbums' waren om zelf ook aan electronica te beginnen...
Ik doe al een poosje niks meer, eerst papieren halen en dan weer creatief zeg maar, maar ik merk dat ik ter compensatie ofzo weer ineens heel veel electronica draai hier thuis, en vooral die platen die me getriggerd hebben zelf te beginnen, en in het begin de platen waren die ik probeerde na te maken ofzo met m'n eerste sampler'tje... ik wilde ook zo klinken.

Mss. komt het ook omdat ik op vakantie CD's moet meenemen voor in de auto, en ik nu veel met mp3 werk, en hiervoor met platen... nu ben ik al die oude CD's in de kast tegengekomen... de tijdsgeest is me even in de nek gesprongen.

Voor mij waren sleutelplaten

The Prodigy - The Prodigy Experience en Music For The Gilted Generation
The Sabres of Paradise - Haunted Dancehall
LFO - Advance en Frequencies
Aphex Twin - Selected Ambient works 1 en Classics
The Chemical Brothers - Exit Planet Dust
Orbital - het groene album, Snivilisation en In Sides
Leftfield - Leftism

Allemaal CD's die platgedraaid zijn in m'n puberteit, waar ik bijna weer stoned van wordt alleen al van het horen :P
Ik weet nog dat er een festival was... volgens mij Pinkpop... met the Chemical Brothers, Leftfield, The Prodigy en Orbital in de line-up.... sick! (ohjee, ben ik een oude lul aan het worden)

Tja, ik ben een ouwe lul :-)

M'n eerste electronische muziek hoorde ik thuis aan de hand van het grammofoonplaatje "Electronic Movements" van Disselvelt.

Later ging mijn oudere broer in Utrecht op de Plompetorengracht bij König electronische muziek studeren en nam hij me mee naar de zondagmiddag voorstellingen van dit Intituut in de aula van het Stedelijk te Amsterdam, waar ik Raaymakers, Boerman en Bruynèl hoorde.

Via mijn band kwam ik in contact met Waisviz, waar ik twee jaar les van heb gehad.

Maar in die tijd hadden we nog geen platen om te draaien, want die kwamen haast niet uit. Een enkele Franse... Je moest naar 'live' concerten, alwaar de componist het tapedeck startte :) Stockhausen ooit in Utrecht Mircofonie II zien en horen uitvoeren, met z'n lezing vooraf, op zich al een belevenis met z'n klankwoorden.

Later kwamen de The Beatles met hun platen, waar ik de electronica als het ware vanaf likte

Wout

Ik heb van kleinsaf aan altijd intensief naar muziek geluisterd. 100 keer hetzelfde nummer achterelkaar, als een uitlaatklep/vluchtweg voor te felle emoties. Ik herinner me dat ik op mijn 11-12de met de hoofdtelefoon een cassettetapeje van 'I'm your man' van Leonard Cohen compleet kapot heb gespeeld. Raar voor een snotneus.

Maar het eerste album dat mijn echte aandacht trok op vlak van interesse in elektronische muziek was 'Snivilisation' van Orbital en dan vooral het laatste nummer 'Attached', een 10 minuten durende trip naar outerspace, die me op mijn 17de telkens toen ik aan het tollen was in mijn bed van de combinatie joints en bier uit het lokale jeugdhuis, zo'n impact op mij had dat ik sindsdien mijn beeld op electronische muziek (dat tot dan bestond uit het afkeuren van alles wat met Bonzai te maken had) definitief had bijgeschaafd. Alle cd's van de broertjes Hartnoll toen zijn aan flarden gedraaid.
Ongeveer dezelfde periode ben ik ook serieus naar Eat Static beginnen luisteren en seieus op getript, vooral 'Abduction'. Een constante in al hetgeen ik tot op vandaag super vindt, is dat hypnotiserende dat hun muziek zo typeert.

Daarna kwam de ontdekking van de XTC pillen en de hevige gevoelens die daarbij komen kijken. Op Pukkelpop toen de Prodigy gezien (op de rand van de doorbraak) in de geniale Jilted Generation tour. Die cd is idd geweldig evenals 'Experience'. Ik kan me nog herinneren dat Dreadzone en consoorten toen ook wel hoog scoorden in mijn favorietenlijstje. Wie speelden er nog die dag in de tent? Chemical Brothers, Transglobal Underground, Renegade Soundwave,... Hoogdag. Ook '10' van Pearl Jam, 'Chaos AD' van Sepultura waren klassiekers.
Toen kwam de zware techno en electronicsfase eraan, hoe groter de trip hoe beter. System 7 met 'Alpha Wave', Laurent Garnier (Crispy Bacon en vele andere classics, de beste DJ ooit imo) In die tijd toen cassettejes van Autechre, ù-ziq, vroege Warp, Planet mu en Wall of sound dingen...
Nog cd's die zeer intensief zijn gepasseerd: iid ook de eerste Leftfield, alles van de Pixies, the Doors, Nirvana (in Utero vooral, later de unplugged cd) de eerste van Death in Vegas ('Dead Elvis' en later al de rest), Mazzy Star, Radio-activity van Kraftwerk, Bad moon rising van Sonic Youth,...
Tegenwoordig luister ik zeer veel naar meer menselijke dingen, zoals Nick Cave, Songs:Ohio, Anthony & the Johnsons,...
Laatste grote herontdekking was Mouse on Mars.

Vind het tof om zo even terug te gaan in de tijd.

Front 242!

ELP,Kraftwerk,Tomita.

Tjsa, m'n ouders hebben me goed opgevoed. :D

Via computer chiptunes (Rob Hubbard, Martin Galway) leerde ik Jarre kennen.
Platen gehaald in de bibliotheek; begonnen met Ethnicolor, Revolutions, Rendez-Vous.
Later pas de klassiekers Oxygene en Equinoxe.

Uiteindelijk een cd-spelert gekocht van de zuurverdiende centen, en toen in de zomervakantie iedere week na uitbetaling van het paprika-plukkend verkregen 'salaris' de cd-verzameling aangevuld.
M'n eerste cd: the Concerts in China.

Nog wat vroege zijstapjes gemaakt richting Vangelis, maar de echte interesse kwam pas later.
Eerst nog een lange tijd bijna exclusief naar filmmuziek en klassiek geluisterd.

Nog een zijtakje dance meegepakt via de lokale piraat 'Radio Stad Den Haag', ongeveer tot aan de start van de gabber.
En in die tijd veel MODjes geprobeerd te maken op m'n Amiga.
Door de Amiga ook weer veel andere muziek ontdekt, zo herinner ik me nog die demodisk die begon met de eerste maten van Kraftwerk's 'We are the robots'.

en nutuulk niet te vergeten:

outoblue.jpg

New Order - Power Corruption and Lies
Jean Michel Jarre - Oxygene
Kraftwerk - Autobahn
Depeche Mode - Speak and Spell
Tangerine Dream - Phaedra
Liaisons Dangereuses - Liaisons Dangereuses

:walker:

Leuk, al die verhalen :)... MEEEER!!!!!
De tijdsgeest is toch erg belangrijk qua wat je tegenkomt in een bepaalde muziekfase, he.

Ik ben er een paar vergeten realiseer ik me nu, uit die tijd....

Depeche Mode - Violator (die gecompresste luchtpoef snare...)
Underworld - dubnobasswithmyheadman (Skyscraper... I love you..... pffff.... spacey shit.... geniaal!)
En natuurlijk Kraftwerk... alhoewel die liefde echt pas later kwam, geïnfecteerd door eletro draaiende DJ vrienden... maarja toen kwam ook de echte house etc. pas door.... ipv de Turn Up The Bass bandjes die ik tot toen toe geweldig had gevonden, en de Synthesizers Greatest series ... :W

Ik heb 2 of 3 jaar lang de lokale bibliotheek leeggeleend.... elke week 2 of 3 CD's, en wat ik tof vond overtape'n.
En wist ik veel waarmee die gasten dat allemaal deden.... later ontdek je dat b.v. Violator bol staat van de analoge synths.... hoor je ineens dat het Chemical Brothers geluid elkaar feedbackende VCO's en ring mods zijn enzo...

re

re

8D mn eerste plaatje was toch war of the worlds maar kreeg toen autobahn van kraftwerk en vond dat veel leuker
en ben eigenlijk onbewust muziek gaan maken niet eens denkend aan elektronica speelde eerst in een band doe ik trouwens nog steeds maar aphex heeft me wel over de streep getrokken dit is wat ik maakte toen ik 18 was,m
en dacht van dit trekt niemand ! en toen kwam aphex twin mn wereld in en het leek net of iedereen all deze muziek echt waardeerde en diggte maar dat was ook maar schijn de grote menigte gaat en zal altijd top 40 voor blijven trekkken .
fucking wankers !!!! :r :r :r :r wordt er kots misselijk van
we shall rise and take over your land and kill you with sub bass sounds that will make your head pop
:duivels: ni!!!!!

Bij mij begon 't met nummers waarvan ik nooit te weten ben gekomen hoe ze heetten en waarvan ik nu niet meer weet hoe ze klonken.

Net als bij Hanz heeft de Commodore 64 invloed gehad en de eerste plaat die ik zelf kocht was de soundtrack van Beverly Hills' Cop, alleen vanwege Axel F.

Later (als ik de chronologie juist heb) was er een buurjongen die nogal wat spul van Jarre en Jan Hammer had. Van hem leende ik Rendez-Vous en toen is het echt losgebarsten. Bij de buren vond ik bovendien een plaat van Alan Parson, het instrumentale werk, en wat van Oldfield en Vangelis.

Sindsdien is m'n smaak wat geëvolueerd naar het meer experimentele en technische, maar ook het ouderwetste elektronische gaat er nog met smaak in :dj: Maar vanmiddag Speedy J gedraaid, toen Mike Oldfield en via William Orbit is het nu Enigma :P

Maar om de vraag concreet te beantwoorden, zou ik toch moeten zeggen:
Jean Michel Jarre - Rendez-Vous

Kraftwerk - The man machine
Cabaret Voltaire - The covenant, the sword and the arm of the lord
Front 242 - Official version
Skinny Puppy - Bites
George Clinton - R&B skeletons in the closet
Depeche Mode - Construction time again
Nitzer Ebb - That total age
Leather strip - Science for the satanic citizen.

Wat mij toch wel een flinke duw in de rug gegeven heeft is het programma For Those Who Like To Groove geweest in 1992. Ik was toen 16. Daar hoorde ik voor het eerst goede house (en af en toe techno). Dat was inderdaad iets anders dan Turn up the Bass zoals Dob ook al noemde :)

Ik heb in dat jaar en het jaar erna ook voor het eerst echt kennis gemaakt met Detroit techno. Een toenmalige collega kwam aanzetten met de "Relics" verzamelaar van Transmat, "X-101" en "X-102" van Underground Resistance, de Network verzamelaar "Detroit Definitive / Emotions Electric", de Warp verzamelaar "Artificial Intelligence" en meer van dat soort werk. Toen ik zelf ook nog bij For Those voor het eerst "Digeridoo" van Aphex Twin hoorde en Aphex Twin ontdekt had, was de koers wel bepaald en ben daar volledig ingedoken:D

In het begin waren het voor mij toch wel Jean Michel Jarre en Kraftwerk die mijn interesse in elektronische muziek wekten. Later ging het meer de industriele kant op, vooral met Front 242
en Depeche Mode (favoriete albums: Construction Time Again, Some Great Reward en People are People). En toen (ik nog niet in NL woonde) hoorde ik Innercity - Big Fun en Good Life.
Later in 1990 ontdekte ik het radioprogrogramma Dancehall van Marusha en sindsdien ben ik helemaal gek op techno en in de loop der tijd zijn daar ook nog electro, drum 'n bass, idm, chemical beats en de industriele - experimentele herrie bijgekomen.:biertje:

Jarre's Oxygene en Equinoxe, en het ietwat donkerdere Magnetic Fields. Een beetje Vangelis. Saga (prog rock), Mike Oldfield, Rainbow. Toen de C64 er bij kwam in 1986 was ik eigenlijk al helemaal om wat betreft het geluid, maar toen duurde het nog een jaar of vier eerdat het elektronische orgel wat ik had vervangen werd door de Juno-60.

Back