wat is acid>?

SpaceAgent202

Sinds 2001
...behalve een andere naam voor LSD
...behalve de naam van een loop-based muziekprogrammaatje van soundforge
...behalve zuur

is er een muziekstijl die acid heet? en is dit hetzelfde als acid jazz of zijn er nog andere varianten?

vertel vertel vertel!

Acid is een vorm van electronische muziek die grotendeels gebaseerd is op een borrelende tb303 met een echootje eroverheen. Het was zeg maar in de tijd dat de 808/909/303 van roland werden herontdekt als ultieme housemonsters, en de 303 die 'maakte' als het ware die hele acid sound. Als je echte harde acid wilt horen moet je eens naar tonyblack luisteren.
Wat me trouwens verbaast is dat je al beswel lang [actief] lid bent van dit forum en nooit naar tonyblack hebt geluisterd, want dan had je wel geweten wat acid was!!!
Anywayz, acid jazz heeft naar mijn weten niks te maken met de ouwe acid of acidhouse, maar is gewoon een soort samenvloeiing van jazz met chille breakbeatjes. Als je wil weten wat acidjazz is moet eens naar 'the brand new heavies' luisteren, het is wel een beeetje zoete muziek, maar wel... acidjazz

Groeten, MauriZe

Re: wat is acid>?

Origineel geplaatst door Roel
...behalve een andere naam voor LSD
...behalve de naam van een loop-based muziekprogrammaatje van soundforge
...behalve zuur

is er een muziekstijl die acid heet? en is dit hetzelfde als acid jazz of zijn er nog andere varianten?

vertel vertel vertel!

Ik heb het gevoel dat we hier flink in de maling genomen worden door meneer Roel.
Of hij moet echt van een andere planeet gekomen zijn.

R.
(hoort al knokkel gekraak in de verte door de heren TonyBlack)

:P nietzo serieus op in gaan hoor!

tb-303 en een aantal kloons waaronder rebirth ken ik natuurlijk.
maar ik bedoel is acid echt alleen van een 303 of kloon afhankelijk?
bedoelde meer wat info te krijgen over de oorsprong en de mensen die het maken eigenlijk.

Re: wat is acid>?

Origineel geplaatst door Roel
en is dit hetzelfde als acid jazz of zijn er nog andere varianten?
Voor zover ik weet is de 'acid' in acid house, acid jazz, acid rock etc. een verwijzing naar LSD, oftwel een spychedelische variant van betreffende muzieksoort
Verder hebben die muzieksoorten onderling akelig weinig met elkaar te maken

In de meeste gevallen dat je de 303 tegenwoordig nog hoord is het van die knalharde techno. Meestal klinkt het kut. Alles heel erg overstuurd enzo.
Als ik aan Acid denk, dan is het jaren 80 acid.
120-135 BPM, lekkere funky basslijntjes of juist opzwepend. Gewoon een 303/707/808 is een erg relaxe combinatie. 1 van de eerste acid tracks was die van Phuture uit 85 geloof ik.

Ik zelf probeer het ook wel eens te maken,
hier een stukje:
http://www.smeyer.cistron.nl/music/acidlive.mp3

Laatst gewijzigd:

tb-303 en een aantal kloons waaronder rebirth ken ik natuurlijk.
maar ik bedoel is acid echt alleen van een 303 of kloon afhankelijk?

De basis van een Acid track wordt gelegd met een Roland TB303 met een drumcomputer (TR606/707/808/909).
Uiteraard kan het ook met een goeie 303 klone/patch gedaan worden.

R.

Origineel geplaatst door sander
In de meeste gevallen dat je de 303 tegenwoordig nog hoord is het van die knalharde techno. Meestal klinkt het kut. Alles heel erg overstuurd enzo.

Yup.
Van die grote-stappen-snel-thuis-techno.

Als ik aan Acid denk, dan is het jaren 80 acid.
120-135 BPM, lekkere funky basslijntjes of juist opzwepend. Gewoon een 303/707/808 is een erg relaxe combinatie. .

Inderdaad. In bovengenoemde stamptechno wil die funk nog wel eens ontbreken.
Oer-Acid ging trouwens nog wat langszamer dan 120 bpm hoor!
Ik denk dan aan Sleezy D met I Lost Control. Volgens mij zit dat nummer op 90 of 100 bpm.
Wat een ontzettend ge*le plaat is dat trouwens zeg!

1 van de eerste acid tracks was die van Phuture uit 85 geloof ik

Acid Trax heet dat nummer.
12 minuten lang gefreak met de 303.
Na al die jaren blijft het smullen met dit nummer!

R.

Hoewel..

Hoewel..

Ik zou er niet aan moeten denken om zonder 303's te moeten werken.. maar acid is in mijn ogen niet 100% afhankelijk van dit bakje.

Waar Techno vooral op de beats gebaseerd is, draait het volgens mij bij Acid meer om de bassline, het gefreak met piepjes en bliepjes.. en de typische 'slepende' groove..

Voor mij zijn Acid-Techno en Acid overigens twee heel verschillende stromingen.. maar goed.. :engel:

ik had wel intersse in die Oakley 3031 SuperBassLine ..maar schijnt dat je dat ding zelf in elkaar moet punnikken?
daar ga ik dan met mijn 2 linkse handen...offe kan je ze ook kant en klaar kopen?
ik vind het namelijk een hele goede kloon

valt Unit Mœbius hier ook onder?
die hebben volgens mij toch ook niet in elk nummer Dat Ene Apparaat
[edit]
(/mij luistert na 'n paar jaar weer naar bunker016)
OK in vrijwel elk nummer zit De Zilveren Broodtrommel
Maar vrij regelmatig toch nauwelijks als zodanig herkenbaar ('t is dat ik er op zat te letten)
Nouja, wat ik maar wil zeggen is dat een beetje creatieve geest ook zonder Je-Weet-Wel-Welk-Apparaat acid kan maken
[/edit]

Laatst gewijzigd:
Back