welke drumcomputer?

andry

Ingeburgerd
Hallo, Ik heb me zojuist even aangemeld op dit forum omdat ik even wat wilde weten over een aantal drumcomputers/synths.

Ben inmiddels een paar jaar bezig met produceren met software, maar was niet tevreden met het geluid. Nu heb ik recentelijk een MicroKORG aangeschaft en wil nu ook mijn drums hardwarematig maken. Nu had ik de volgende op het oog:

KORG Electribe EMX
Jomox Airbase 99
Machinedrum SPS-1

Die eerste 2 liggen wel in mijn prijscategorie (nieuwwaarde) en die Machinedrum lijkt mij ook wel erg vet maar is net iets duurder.

Ik had voor mezelf de volgende afwegingen gemaakt:

KORG: + met synth, buisjes,
- wellicht niet echt een drumcomputer omdat er ook een synth in zit, drumsounds lijken mij minimaal te bewerken
Jomox + goede sound, meer parameters voor drum sound dan KORG
- geen sequencer?
Machinedrum + aantal tracks, parameters voor drums
- prijs

Ik zit het meest aan de KORG te denken, denk dat ik daar in iedergeval wel een hele productie mee kan maken, mits ik het bij techno houdt.

Het liefst maak ik muziek a la Future Sound Of London en The Orb en spreken mij de akoustische drums meer, en klinken wellicht echter dan wanneer je ze zelf maakt.

Ik hoop dat iemand op dit forum me een drumcomputer kan aanraden (of een andere). Of wellicht dat jullie ervaring hebben met een van deze machines.

HAllo,

Hoewel ik niet veel tijd heb om dieper in te gaan om jou "vaak geposte vraag" zal ik je kort mijn mening geven.
Ik zou in ieder geval niet meer over de Machinedrum denken. Met dit apparaat krijg je niet waar voor je geld. Omdat het in zweden (of ander scandinavisch land) is geproduceerd, kost het gelijk twee keer zoveel.
Persoonlijk vind ik het ook nog geen leuk apparaat in de bediening. Maar dat is persoonlijk.

Korg EMx is leuk, maar heb je al die extra functies wel nodig? Is de Korg ER-1 Mk2 niet wat?
Jomox Airbase is altijd goed idee, maar je krijgt er wel een heel bijzonder en beetje onconventioneel geluid uit. Dit is niet verkeerd!

Oudere drumcomputers hebben ook nog heel veel te bieden. Bijvoorbeeld de roland R8/R70. Dit zijn echte cult drumcomputers op digitaal gebied.

Verder heb je nog de yamaha reeks aan drumcomputers die wel aardig zijn als ook oudere analoge drumcomputers. De tr-808 en 909 ken je wel. Die zijn natuurlijk wat te duur en "overpriced". Goedkopere alternatieven heb je van Oberheim en Sequential Circuits.

Uiteindelijk moet je de apparaten zelf beluisteren en kijken welke jou het beste ligt.

Persoonlijk heb ik een hekel aan electribes en ook aan de machinedrum.

Zelf heb ik een Roland R70.

Groeten en succes,

Frederik.

Origineel geplaatst door divi
't ligt er natuurlijk aan welke sound je zoekt maar ik ben een absolute Machinedrum-fanaat. ik post straks ff wat ik eruit pers, ff mp3 renderen.

de airbase is trouwens geen drumcomputer maar een drum module hé, zonder sequencer dus.

als je meer machinedrum users zoekt: www.elektron-users.com forum
voilà, hier machinedrum gefreak: http://www.bk.tudelft.nl/users/vandoren/internet/dtr/dtr-MD_live_05-02.mp3 (20min., 25MB)

dit zijn gesamplede MD (standaard, geen UW) patterns in Ableton Live live gespeeld. inclusief een paar zeer lelijke fouten, maar je snapt de bedoeling wel :)
in Live zijn maar een paar extra effecten gebruikt: delay, reverb en een filter sweep. voor de rest: enkel en alleen machinedrum!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door gremlin23
HAllo,

Korg EMx is leuk, maar heb je al die extra functies wel nodig? Is de Korg ER-1 Mk2 niet wat?
Jomox Airbase is altijd goed idee, maar je krijgt er wel een heel bijzonder en beetje onconventioneel geluid uit. Dit is niet verkeerd!

Frederik.

Heb ook gedacht aan de ER-1 mk2. Alleen ben ik bang dat het aantal drum parts niet genog is, vond de demo's op internet ook wat te mager klinken. Maar wellicht dat er ook een wat vollere sound uit te halen valt?

de machinedrum is zeker niet verkeerd en heeft echt heel erg veel mogelijkheden (BRUIKBARE mogelijkheden)

de korg electribes zijn wel leuk, maar vooral de buizen serie vind ik echt onzin.wat een belachelijk bedrag voor zoiets... en dat buizengedoe is echt 3 keer niks:( de leuksten uit de serie vind ik zelf de es / es mk2.
kan je ook je drums mee samplen, klinkt lekker lo fi:)

of anders een akai MPC ???

Effe doorsparen en gaan voor de Machinedrum of een MPC zou ik zeggen!

Als het iets minder mag kan je idd gaan voor een oudere elcetribe of R8 (met juiste kaarten)...

Klinkt lekker vet zo'n Machinedrum, net even 21.47 min genoten van dat ding.

ik vond het een beetje 21 minuten in dezelfde stijl.. niet negatief bedoeld hoor, het klinkt goed verder.. maar ik zou zelf wel eens wat meer verschillende geluiden willen horen.. een reeks verschillende kicks bijvoorbeeld.. verschillende hi-hat dingetjes enzo.. het beste kan ik er natuurlijk zelf eens mee gaan spelen.. ;) maar ik word streeds niet overtuigd door de demo's die ik te horen krijg.. en dat heeft te maken met smaak en niet met de kwaliteit.. maar misschien dat je eens zo'n demo'tje in elkaar wil flansen die mij ervan kan overtuigen dat ik em moet kopen (over een tijdje ;) ).... :engel:

Origineel geplaatst door D Sinister
Klinkt lekker vet zo'n Machinedrum, net even 21.47 min genoten van dat ding.

@ teknoudontknow: uiteraard allemaal dezelfde stijl, want dat is de stijl die ik leuk vind. een ander haalt er vast iets heel anders uit.

op www.elektron-users.com is één en ander door gebruikers gepost. ff registreren wel, dan kan je bij de uploads, of kijk in de forum-sectie 'your music'.`

nu ja, ik wil niemand iets verkopen, alleen mijn enthousiasme delen ;)

De Electribe er-1 is een beetje lastig te gebruiken als standaard drumcomputer, ik had er dan ook
per defenitie een compressor achter hangen voor punch.
De hihats e.d. waren mij te slap (32 Khz), dus ideaal als glitchy sounds. (extreem korte decay)

Niet echt een goede house/techno bak lijkt me.
Wel goed als experiment-palet.

Je kan natuurlijk ook drum-sounds programmeren met een oude synth en die dan aansturen
met een goedkoop drumcomputertje of een atari 1040st...maar dan denk ik waarschijnlijk ietwat
weird over dat soort dingen.

Heb zelf eens drumsounds gemaakt met een YS100 fm bak van yamaha. Lök! :D

De machinedrum is misschien wel what we all want, maar ik vind het gebruiksgemak eh...afwezig.

Als een nieuwe Electribe EMX een optie is zou ik heel even doorsparen en een 2e hands Machinedrum kopen. Ik zou hem wel even gaan proberen voor je zoiets koopt. Het is gewoon een aparte bak die heel, heel veel kan maar niet ieders smaak is. Sommige mensen zoeken toch meer analoge stijl drumcomputers.

Em electribe ER-1 is overigens een prima house/techno bak. Heb daar wel wat op gewerkt toen ik nog geen machinedrum had. Zou niet weten waarom dat niet bruikbaar zou zijn voor house of techno -achtige zaken. Het is misschien niet genoeg als eniuge bron van drumgeluiden maar verder gewoon prima bruikbaar!

Wat betreft de opmerking over afwezig gebruikersgemak bij de machinedrum, onzin. Durf eens een manual 10 minuten open te slaan. Ik vind de machinedrum veel makkelijker te bedienen dan de Electribe ER-1. Natuurlijk ken je niet alle functies van zo'n apparaat in 2 dagen maar dat is zo'n beetje met alle bakken in deze categorie zo.

Als je veel met software werkt zou je eens naar SonicCharge Microtonic moeten kijken. Dat kost 69 Dollar (vanaf 1 Oktober 89 Dollar) en klinkt echt veel dikker dan je zou verwachten. Download de demo eens zou ik zeggen.

Hier kun je naar een demo luisteren. Echt heel dik. Ik heb 'm gewoon gekocht (ook al heb ik al een machinedrum). Voor dat geld echt een koopje! Deze vst plugin is overigens gemaakt door iemand van propellerheads (dus ook weer uit Zweden).

Mocht je de er-1 gaan kopen, ik doe mijn MKII misschien weg (nagenoeg niet gebruikt en nu in doos wegens aanschaf machinedrum). Mag weg voor schappelijk prijsje maar da's off-topic.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door TanTaRa
De Electribe er-1 is een beetje lastig te gebruiken als standaard drumcomputer, ik had er dan ook
per defenitie een compressor achter hangen voor punch.
De hihats e.d. waren mij te slap (32 Khz), dus ideaal als glitchy sounds. (extreem korte decay)

Niet echt een goede house/techno bak lijkt me.
Wel goed als experiment-palet.

Dat was dus ook mijn idee. Zonder compressor of distortion lijket mij die Electribe ER wel een beetje matig. Zit nog steeds meer te denken aan die nieuwe electribe.

Hier kun je naar een demo luisteren. Echt heel dik. Ik heb 'm gewoon gekocht (ook al heb ik al een machinedrum). Voor dat geld echt een koopje! Deze vst plugin is overigens gemaakt door iemand van propellerheads (dus ook weer uit Zweden).

Mocht je de er-1 gaan kopen, ik doe mijn MKII misschien weg (nagenoeg niet gebruikt en nu in doos wegens aanschaf machinedrum). Mag weg voor schappelijk prijsje maar da's off-topic. [/B]

Klinkt toch wel leuk, maar ik zoek toch ook warmere snares en hoog.Maar als je 'm weg doet, kan je me altijd mailen .

Origineel geplaatst door andry
Dat was dus ook mijn idee. Zonder compressor of distortion lijkt mij die Electribe ER wel een beetje matig. Zit nog steeds meer te denken aan die nieuwe electribe.

Bij die Electribe EMX zijn alle drumgeluiden overigens gebaseerd op samples. Dat vond ik zelf wel jammer. een mooie collectie PCM samples kan best. Maar had toch nog wel minimaal 2 tracks met synthese willen zien eigenlijk!

Origineel geplaatst door TanTaRa

De machinedrum is misschien wel what we all want, maar ik vind het gebruiksgemak eh...afwezig.
dit snap ik helemaal niet... ik ken geen enkele bak die intuitiever werkt dan een machinedrum. ooit is een x-base of drumstation geprobeerd? dat is pas afwezigheid van gebruiksgemak! mijn 909 is zelfs ingewikkelder te bedienen, en dat met een fractie van de functies van een machinedrum.

Origineel geplaatst door andry
Zit nog steeds meer te denken aan die nieuwe electribe.

ik zou het echt niet doen, die electribe X serie. dan ben je met een gewone mk2 beter af.
de X is een flink stuk duurder en zoveel krijg je er echt niet meer bij. ja buizen, maar dat is gewoon bullshit.

ik hoorde net de roland R8 voorbij komen, dat is ook een geschikte.

als je voornamelijk met samples wilt werken zou ik echt een akai MPC aanraden. helemaal leuk als je je samples zelf maakt:)

een machine drum is een mooi ding. Ik zou daar voor gaan. Wat je ook nog zou kunnen doen en wat ongeveer hetzelfde kost als een tweedehands MD is een mpc2000, een ER1 en een micromodular (filter/ effecten) op de kop tikken. Wel alles tweedehands natuurlijk. Kun je zo'n beetje alles doen wat je je maar voor kunt stellen op drumgebied.

Ik zou de Machinedrum logischerwijs is uitproberen (bijv. bij Feedback).
Ik vind het helemaal niks!;)

~Haha, de Machinedrum is wel ok hoor, mijn hoofd begon alleen te duizelen bij het prutsen ermee.
De ER-1 begreep ik onmiddelijk. Op zich prima bak hoor. Ik heb hem onder een heel album gesmeten.

Wat wil je er eigenlijk precies mee maken Andry?

Back