welke drumcomputer?

Origineel geplaatst door TanTaRa
~Haha, de Machinedrum is wel ok hoor, mijn hoofd begon alleen te duizelen bij het prutsen ermee.
De ER-1 begreep ik onmiddelijk. Op zich prima bak hoor. Ik heb hem onder een heel album gesmeten.

Wat wil je er eigenlijk precies mee maken Andry?

Ik wil techno maken en vernieuwende trip-muziek. Mijn DJ droom begint weer de kop op te steken, en ben van mening dat dat sneller gaat via een goede productie. Als ik dat maak denk ik wel "hit-gericht" (maar wel met mn eigen touch natuurlijk). Naar mijn mening is techno een lekkere flow met een "apart en herkenbaar geluid" (denk maar aan de house evergreens, Pull Over, ofzoiets)

Wat de trip muziek betreft maak ik gewoon wat me ingeeft. Ik denk dan wel vaak aan FSOL. Wil daarvoor wat zachtere, warmere drums hebben dan wanneer ik een techno productie maak.

Dus eigenlijk wil ik harde heldere drums voor techno (techno knalt niet op een feest als het te warm is afgemixt) en een warmere sound voor de muzikalere producties.

Heb op de machinedrum-site ff wat demo's geluisterd en volgens mij kan ik dat alle 2 wel bereiken met dat apparaatje. Net ook ff de handleiding bekeken, en zit nu wel meer aan de machinedrum te denken ipv de KORG Emx. Vooral als je de parameters voor de drumsounds vergelijkt.

Heeft trouwens de machinedrum ook een soort motionsequence, of kan dat slechts met via die zgn "extended"-mode?

Ik zie de reacties hiervoor en bedenk me dat ik precies hetzelfde had. Toen ik voor het eerst 5 minuten met de MD rommelde dacht ik "ja daaag, moet je hier zoveel geld voor neerleggen?".

Later dacht ik, ik geef het nog een kans. Toen een uurtje gezeten en me even een paar basis zaken laten uitleggen en ik was helemaal verkocht!

De kracht van de MD is inderdaad dat hij kan klinken zoals je wilt. Hij kan warm en rond klinken of kil en metaalachtig. Of juist heel clean. Of moddervet.

De toevoeging van de sampler (UW) is helemaal ideaal. Had wel verwacht radicale dingen met die sampler te kunnen doen maar de resultaten zijn echt boven mijn verwachting (en het scheelt gewoon tillen als je een paar sampletje wilt meenemen :D )

Maar ieder zijn ding denk ik zo, ik ben gewoon gek op drumsynthese, vele malen leuker dan samplen. Maar anderen vinden samples weer geweldig!

aha, kijk.

De Machinedrum is wel dé keuze dan. Flexibel, helder én warm, en zeker DIEP.
Je kan uiteraard de Machinedrum ook sampelen en er dan mee gaan vogelen,
dit m.b.t. je 'motionsequence' vraag.

aaaah....FSOL....the halcyon days of Brittotronic. ;)

Trouwens nog ff een ander vraagje, en wellicht hoort ie bij een ander onderwerp, maar is het standaard op drumcomputers dat je je sequences uit de drumcomputer direct naar cubase kunt sturen (en weer terug?).

Als ik een appregiotor speel met mijn microKORG neemt ie alle noten op (dus niet alleen degene die ik in druk). Lijkt me logischerwijs dan ook dat het geld voor een drumcomp, dus afspelen van de drumloop en recorden in cubase. Dit scheelt in mijn ogen patterns, omdat ik dan alleen een pattern hoef te laden van de drumkit en niet elke keer nieuwe hoef aan te maken voor een fill of wanneer ik een loopje in de drum niet wil laten horen.

Ik associeer een MachineDrum echt niet met 'warm'. Eerder met koud, steriel, metalig en hard.

De bediening vind ik net zo ruk als dat scheelmakende rode display. ;)

Origineel geplaatst door andry

Heeft trouwens de machinedrum ook een soort motionsequence, of kan dat slechts met via die zgn "extended"-mode?
bij de machinedrum doe je dat met de parameter locks en dat is net de power van de MD. met de parameter locks kan je patterns maken waarin een sound op elke trig andere parameter instellingen heeft en dus radicaal anders kan klinken.

De machinedrum heeft iets veel beters dan een motionsequence. Parameter locks! Dat betekent dat je voor elk geluid voor elke stap één of meerdere parameters van dat geluid kunt vastzetten op een bepaalde waarde ("locken"). Daarmee kun je aparte dingen doen. Een simpel voorbeeld is om de bassdrum elke stap dat hij geprogrammeerd is een andere pitch te geven. Parameter locks kun je echter op elke parameter van een geluid zetten!

Trouwens nog ff een ander vraagje, en wellicht hoort ie bij een ander onderwerp, maar is het standaard op drumcomputers dat je je sequences uit de drumcomputer direct naar cubase kunt sturen (en weer terug?).

Als ik een appregiotor speel met mijn microKORG neemt ie alle noten op (dus niet alleen degene die ik in druk). Lijkt me logischerwijs dan ook dat het geld voor een drumcomp, dus afspelen van de drumloop en recorden in cubase. Dit scheelt in mijn ogen patterns, omdat ik dan alleen een pattern hoef te laden van de drumkit en niet elke keer nieuwe hoef aan te maken voor een fill of wanneer ik een loopje in de drum niet wil laten horen.
met 'n MD heeft dat -in mijn ogen- weinig zin. de kracht zit 'm net in z'n interne sequencer. je kan 'm wel midi-triggeren uit cubase maar dan gebruik je maar half z'n mogelijkheden. 't is al gezegd: ga 'm proberen! als je in de buurt v rotterdam komt mag je zelfs bij mij komen spelen (wel voor donker thuis hé!)

Origineel geplaatst door OnAcid
Ik associeer een MachineDrum echt niet met 'warm'. Eerder met koud, steriel, metalig en hard.

De bediening vind ik net zo ruk als dat scheelmakende rode display. ;)

Jij misschien niet. Toch te weinig tijd mee doorgebracht vrees ik. De machinedrum kan echt wel heel dik en warm klinken. Ik raad de topicstarter dan ook aan om gewoon zelf een mening te gaan vormen bij een muziekwinkel i.p.v. de toch subjectieve meningen van de mensen hier.

OnAcid is er duidelijk niet over te spreken terwijl een aantal anderen er juist weer wel over te spreken zijn. Enige oplossing is dus zelf een mening te vormen!

Ben je misschien een analoog fanaar onAcid?

Wat betreft die motion sequence: Ik heb naast de Parameter locks toch wel eens de behoefte gehad om knopbewegingen gewoon zoals een motionsequence dat doet op te nemen.

Kan dat eigenlijk? Met een Control machine ofzo?

Origineel geplaatst door Acidfever
Maar ieder zijn ding denk ik zo, ik ben gewoon gek op drumsynthese, vele malen leuker dan samplen. Maar anderen vinden samples weer geweldig!

Dat is eigenlijk meteen mijn probleem.. Ik heb een MPC2000XL, maar heb geen idee waar ik die knallende samples vandaan moet trekken die ik zoek.. Ik heb ook helemaal geen zin om geluiden van andere mensen te jatten, dus heb ik een dikke drumcomputer nodig naast m'n MPC.. Of ik dan de geluiden uit de drumcomputer nog ga samplen ligt aan de drumcomputer.. Als ik het zo hoor is de MD veelzijdig genoeg om dat samplen van ritme dingen aan de kant te schuiven.. Maar aangezien iedereen andere dingen vertelt over het bedieningsgemak, zal ik het inderdaad uit moeten proberen.. Ik ben wel iemand die snel en simpel z'n ritmes in wil voeren.. Liefst x0x-stijl omdat dat inkloppen en gaan is.. Wat dat betreft vind ik eigenlijk de MPC ook helemaal niet handig.. Ik denk dat dat gewoon het probleem is met veelzijdige apparatuur.. Het duurt ff wat langer voor je het door hebt en het werkt misschien wat minder snel, maar je kan er over het algemeen wel een hoop meer mee.. Of je iets fijn vindt werken of niet, ligt dus helemaal aan jezelf.. Probeer het (lang genoeg) en je weet het.. ;)

Origineel geplaatst door divi

@ teknoudontknow: uiteraard allemaal dezelfde stijl, want dat is de stijl die ik leuk vind. een ander haalt er vast iets heel anders uit.

op www.elektron-users.com is één en ander door gebruikers gepost. ff registreren wel, dan kan je bij de uploads, of kijk in de forum-sectie 'your music'.`

nu ja, ik wil niemand iets verkopen, alleen mijn enthousiasme delen ;)

dat snapte ik ook wel, maar het was te proberen hè! maar ik zal eens kijken op die website.. :) bedankt! :okdan:

Origineel geplaatst door Acidfever
Jij misschien niet. Toch te weinig tijd mee doorgebracht vrees ik. De machinedrum kan echt wel heel dik en warm klinken. Ik raad de topicstarter dan ook aan om gewoon zelf een mening te gaan vormen bij een muziekwinkel i.p.v. de toch subjectieve meningen van de mensen hier.

OnAcid is er duidelijk niet over te spreken terwijl een aantal anderen er juist weer wel over te spreken zijn. Enige oplossing is dus zelf een mening te vormen!

Ben je misschien een analoog fanaar onAcid?
Waarom 'vrees' jij dat ik er te weinig tijd mee heb doorgebracht? :confused:

Ik heb op 2 synthforum meetings en bij een medeforummert meerdere malen op een MD gespeeld / mee geëxperimenteerd. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de MD een emotieloze, koude (maar wel harde/dikke) klank heeft en tevens over een sucky interface beschikt. En dan laat ik de prijs en de bouwkwaliteit nog maar even buiten beschouwing.

En ja, ik ben de ayatollah van analoog. Ik heb o.a. mijn 808/909 vervangen door een Drumstation... :frons:

Origineel geplaatst door OnAcid
Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat de MD een emotieloze, koude (maar wel harde/dikke) klank heeft en tevens over een sucky interface beschikt. En dan laat ik de prijs en de bouwkwaliteit nog maar even buiten beschouwing.
totaal, maar dan ook totaal niet mee eens! persoonlijke zaak natuurlijk...

mijn machinedrum ervaring...

- de eerste indruk -

ik ging bij feedback zitten, het was lekker rustig, dus ik dacht "kom laten we eens gaan prullen". een vriend en collega lawaaimaker had mij verteld dat hij op z'n "top-10 lijst van wannahaves" de machinedrum stond.

ik ben van nature niet echt een sounddesigner. eerder een patch-freak met veel libraries met sysex meuk. een apparaat verkoopt zich dan ook in eerste instantie door de factory sounds die erin zitten en de mogelijkheden om snel die patches te kunnen omvormen tot iets wat je "van jou" kunt noemen.

de machinedrum heeft standaard, excusez le mot, RUK kits als factory defaults. Als de de demo song luistert denk je inderdaad zoals veel anti-MD figuren hier roepen "betaal je hier zoveel geld voor?!"

Ook het ontbreken van de "basics" zoals een goeie 909 clap, 909 hihats en 909 rides ontbreken VOLLEDIG in dat ding. EN let's face it, als je niet beter weet, dan verwacht je in een moderne drumbak op z'n minst een 909 achtige sound.

Desalniettemin was ik wel geintrigeerd door de "machinedrum hype". Er MOET een reden zijn waarom de meerderheid die MD zo hypt en op hun verlanglijstjes zet en hun zuur verdiende 1300 pleuro aan uit te geven.

Gelukkig zat ik in een periode dat geld me niet zo kon boeien ("je leeft maar 1 keer, misschien ben je morgen dood", een beetje die insteek.

- the second time around -

Eigenlijk pas na een paar weken begon ik echt LOL te krijgen in de MD. Het is ook best "veel" om te ontdekken. Voordat je alle machines een keer bent langsgeweest en hebt gezien en gehoord wat er allemaal met een bepaald geluidje zit, ben je zo een paar weken verder. Als je ECHT wil gaan freaken met wazige fx en lfo's dan ben je ook nog wel een eindje verder.

Door die tijd erin te stoppen leer je dat apparaat echt steeds meer waarderen. En het is echt wat ook de makers van de MD zeggen: ontdek wat je met de MD kunt en je bent die 909 echt in NO TIME vergeten.

Ik gebruik hem nu standaard in elke productie. Soms alle 16 tracks, soms alleen maar wat kicks, soms alleen maar wat opvulpercussie.

Een ding weet ik wel: ik zou NOOIT meer zonder willen.

En ach, als ik dan toch een 909 geluidje nodig heb, gooi ik wel een sampletje in Native Instruments Battery.

Is dat probleem ook weer opgelost.
Daar heb je die UserWave upgrade niet voor nodig.

Moral of the story:
- beoordeel de MD niet op basis van de factory kits
- neem de tijd om het apparaat echt te doorgronden

Tip:
- doe meteen een "factory reset/clear" dat je helemaal from scratch MOET beginnen. dat forceert je meteen om geluiden te ontdekken en niet afhankelijk te zijn van die factory kits die zogenaamd "nutral" moeten zijn.

Tot zover mijn verhaal.
Cheers.
Joost.

He Jostiii, zou jij (Of een andere ervaren gebruiker) dan evt. een demotje van de MachineDrum kunnen plaatsen, zodat we een beter beeld van het apparaat krijgen.

Alvast bedankt.

P.s. Mijn meest faforiete drumbak is de Emu Sp-1200. Deze blaast de Tr-909 er helemaal uit, alsof het een digitale bak is.

Origineel geplaatst door Baal-Zebub
He Jostiii, zou jij (Of een andere ervaren gebruiker) dan evt. een demotje van de MachineDrum kunnen plaatsen, zodat we een beter beeld van het apparaat krijgen.

Alvast bedankt.

P.s. Mijn meest faforiete drumbak is de Emu Sp-1200. Deze blaast de Tr-909 er helemaal uit, alsof het een digitale bak is.
@ jostii : respect! dat is precies waar het om gaat.
mijn 909 staat idd al tijden stof te vangen... denk dat ik 'm verkoop en een monomachine aanschaf :)

@ baal-zebub : check mijn post eerder in deze thread en verder www.elektron-users.com (ik begin wel op een papegaai te lijken...)

Die hele lange demo van Divi vind ik nogal digitaal klinken. Sorry.
Er zitten natuurlijk wel veel meer functies op de Machinedrum.
Maar ik vind dat de 909 toch een flink stuk dikker is.
Van de 909 naar de Emu is net zo'n grote stap!!!

Back