Gaan we bergafwaarts?

justin

Shauna
Ik was toevallig vorige week even bij de cd shop,3halen 2betalen. Nou zul je denken dat is nou mooi.... Ik
heb dus 3 cdjes meegenomen van Underworld(Live),Daftpunk & John Digweed,moet er bij zeggen dat het niet de nieuwsten zijn maar dat mag de pret uiteraard niet drukken! Heb vandaag eens aandachtig zitten luisteren naar
underworld live,vrij oude cd. Moet zeggen dat ik het allemaal echt super vind!!!! ,echt te gekke
muziek maken die lui,werkelijk thumbs up!!!En dan vooral die rithmes & die vage sounds in een perfecte context
.Nu ik dus eens lekker aandachtig aan het luisteren was schoot ik meerdere malen van me stoel. Nou... om maar met de deur is huis te vallen,volgens mij jat een groot deel van de trance scene de rithmes/beats van Underworld volledig. En dan bedoel ik met name heer thijs Verwest.Veel nummers die ik nu van Underworld hoor en dan met name luister naar de rithmes zijn volgens mij volledig gejat of nagemaakt door deze gasten en om er dan maar bij te zeggen dat deze cd vrij oud is.

En dan denk je die lui zijn goed bezig! Moet er maar even bijzeggen heb me eigelijk nooit puur in deze band
(de hitjes kent iedereen natuurlijk) verdiept,maar de tracks van deze lui zijn echt super!!!! Maar ik vind het eigelijk echt jammer dat er zoveel gejat wordt. Thumbs up voor al die lui die werkelijk hun eigen ding doen en hun eigen style ook nog eens perfect neerzetten. Was toevallig laatst aan het afwassen in de keuken met de radio aan en daar kwamen dus alle hitjes van vroeger voorbij.Moet zeggen dat het in commercieel opzicht alleen maar minder is geworden met de hele muziek industrie. Waarom wordt er tegenwoordig zoveel gejat,kan gvd niemand meer zijn eigen ding doen? De emotie,teksten, etc.. van oude platen & hits van vroeger lijken wel iets wat eens echte muziek was? Heeft volgens mij ook VOLLEDIG te maken met het digitaal gaan ,er zit gvd tegenwoordig nergens meer gevoel in maar meer genepte emotie. Als je er eigelijk goed overna denkt is het eigelijk alleen maar bergafwaarts gegaan. Het lijkt ook wel of iedereen als kudde schappen achterelkaar aan moet gaan lopen. Vraag me toch af waarom de sound van vroeger bijv. niet meer te horen is. Het lijk me duidelijk dat dit anno 2005 als een bom in zou slaan,of is het gewoonweg niet meer mogelijk? Wat ik hier neerzet is algemeen hoe ik er persoonlijk over denk!

Laatst gewijzigd:
ik denk dat dit soort dingen altijd toch wel blijft, zelfde als met de hardcore, tijdje terug hoorde je steeds meer pure hardcore dingetjes in de hardstyle (vooral de gedist filter kicks etc) tegenwoordig is het gewoon net hardcore ik ergerde me daar ook kapot aan
maar schijnbaar zitten alle oude hardcore producers hardstyle te produceren dus ja wie ben ik dan als luisteraar om daar wat van te vinden

zelfde als met de hiphop teksten in onze hardcore al vindt ik zelf persoonlijk dat de meeste hardcore zonder die hiphop teksten nog net zo goed staat

nah vroeger was er net zoveel crap op de markt als nu volgens mij, enige verschil is dat je alle toendertijd al tweedehandse uitgekauwde rotzooi nu nergens meer hoort omdat die dingen gewoon een maximale houdbaarheidsdatum hebben...maar als ik naar de tv kijk of radio luister komen er echt nog wel originele dingen tussen, wat te denken van Gorillaz - Feel Good inc een paar maanden terug? Of Lose Control van Missy Elliot? Of M.I.A. - Bucky Done Gun? Tja, en als je dan in 2010 een hele dag kutmuziek gehoord hebt en je luistert dan dit soort nummers denk je weer "wat is 't bergafwaarts gegaan, in 2005 deden ze tenminste nog originele dingen"

't Is gewoon omdat je nu niet dagelijk eins zwei polizei op de radio hoort dat je het idee hebt dat dat soort kutmuziek vroeger niet gemaakt werd :)

In tegenstelling tot wat veel anderen denken denk ik al een tijdje dat het alleen maar bergafwaarts zal gaan nog.

Alles is al verzonnen, alles is al bedacht,
wie niet vernieuwend doet, die wordt nu veracht

Het blik is op, het blik is leeg,
de laatste pioneers die zoeken hun weeg,

Wat doe ik er tegen, wat vind ik er van,
Ik doe mijn ding, zolang dat nog kan

Nieuw oud kaasje proberen?

Jong Kaasje

De hele kutscene is gewoon gesampled/geremixed tegenwoordig, alles wat ik nu hoor is exact hetzelfde als wat mijn ouders vroeger hoorden, alleen was het toen nog de originele uitgave :kont: In Belgiƫ is de radio al helemaal niet meer te houden, ik hoor er elke keer opnieuw weer een hit van iemand die 'Johan' of 'Kristof' noemt, jaja, je hoort het, zo eentje vanop idool of de laatste nieuwe vloek strontacademy. Maar dat is de radio.. wat de mainstream leuk vindt boeit me niet, er zijn nog genoeg lekkere platen op de markt, ik ben voor het ogenblik lekker aan het genieten van die laatste nieuwe FooFighter double, het valt mij alleen op dat er in heel mijn leven nog geen superheld a la Hendrix is voorbijgelopen, die is nu vervangen door Kloot de Bakker die op TV is gekomen met de zus en de geit. De festivals geven nog wel lekkere muziek, dus gewoon, de radio niet opzetten :)

Origineel geplaatst door BelgianGuru
dus gewoon, de radio niet opzetten :)

Zet gewoon eens een van de alternatieve radiozenders aan:

www.dirtyradio.net

Ik denk dat de mensen die vinden dat het bergafwaarts gaat maar even verder moeten kijken / luisteren dan mtv / tmf of 3fm. Er is genoeg te beluisteren naast de mainstream-muziek.

Heren, U bent te pessimistisch.
U bedient zich allen van de modernste technieken, waarmee paden betreden kunnen worden die vroeger beslist onmogelijk waren. Uw mogelijkheden zijn legio. Echter, het ontbreekt U aan durf, domweg een beetje lef. U wilt die muziek maken die door de luisteraar te herkennen is en te gebruiken is om op te huppelen. U bent doodsbenauwd dat de luisteraar U zal afwijzen.

Zie Uw muziek als een lijnbus.
De chauffeur rijdt iedere dag meerdere malen dezelfde route, soms wat sneller, soms wat langzamer, soms iets meer aan de rechterkant van de weg, soms wat meer naar links. Alle passagiers kennen de weg met z'n haltes op hun duimpje. Ze weten waar de scherpe bochten zijn, zodat ze zich beter kunnen vasthouden. Ze vinden de weg eigenlijk best saai. Toen de lijndienst geopend werd, ja, toen vergaapte men zich aan al die nieuwe uitzichten. Nu kent iedereen bijna iedere boom bij naam, dankzij princes Irene...
Op een dag besluit de chauffeur eens een andere zijweg in te slaan. Door paniek bevangen reizigers snellen zich naar voren, omdat de chauffeur zich waarschijnlijk vergist. Angstig kijken zij door de ramen naar een nieuw landschap, dat ze niet kennen...

Waarom blijven de makers van electronische muziek zo keurig op het geplande weggetje?
Waarom telkens teruggrijpen op successen van welleer, alsof het een commerciƫle omroep betreft die een comedie serie over een veldhospitaal tijdens de Koreaanse oorlog voor de zoveelste keer herhaalt...?

U hebt alle mogelijkheden! Benut ze optimaal. Laat U leiden door de chaos, door de muze, door Uw moeder, maar rijdt Uw eigen route!

Wout
(Trouwens, bergafwaarts is gemakkelijker dan berg op! Dat weet iedere Tour-de-France wielrenner :)

Dit is ook wel cool voor digitaal

http://www.dtrashrecords.com/

Onder MP3 Audio naar beneden scrollen

Zoek op Hansel - Sub atomic particles E.P. - Hookworms

Beetje punk,trash, breakcore.

Ok, niet alles is om aan te horen maar dat is wel vaker met bandjes.

Er zitten gewoon veel knaken jagers muziek te maken.
Geld geld geld.
Software downloaden, muziekje namaken, incashen.
Trend volgen, 80er jaren hitje downloaden, samplen, beat er onder en incashen.

Persoonlijk heb ik ook alleen respect voor iemand die een stuk eerlijke muziek neerzet, dat je geld met muziek verdiend is gewoon een feit, niks mis mee, zolang je je ziel er maar in legt.
Anders luister je naar de ziel van een ander, met de producer zijn naam er op, zielloos.
Ere aan wie ere toekomt.

@Naton.Rozenburg:dat is een boek met een hart!
=)

Muziek achteruit?:

Ja

en

nee.

Ja, omdat veel muziek plastic is, zielloos, teksten over lage lusten gaan, nauwelijks nog eergevoel in zit,
makkelijk te maken valt met voorgekauwde samples die iedereen al tien keer gebruikt heeft en je moet wel
want anders snapt de massa je niet en ben je 'raar'.
Confromeren anders snapt men het niet en men heeft geen tijd/zin/intelligentie om zich in iets wat men niet kent
te verdiepen.
Money, money, money...................

Nee, omdat prut er altijd was, de massa wil makkelijk vermaak, ook in de sixties en seventies.
Voor elke Jimi Hendrix is er een Hank Marvin, voor elke George Clinton een eh....Boney M. Who cares?
Laat ze. De radio was altijd al doorploeteren voor mij, veel rotzooi tot dat ene nummer...ja! Geklets van de DJ
voorbij....REC!!!!!.

Maar met internet kun je steeds meer zelf bepalen wat jij horen wil tegen lage 'broadcast' of verspreidingskosten
en luisterkosten. Dus het alternatieve/creatieve heeft een grote kans en het commerciƫle, platte...tja. ook.

Voor een opdracht denk ik redelijk commerciƫel en publieksgericht, voor mijn eigen muziek ben ik de eigenwijsheid zelve.

Groet,
T.

*zo en nu een croissant met thee* :koffie:

Origineel geplaatst door BelgianGuru
De hele kutscene is gewoon gesampled/geremixed tegenwoordig,

Ik vraag me wel af wat met tegenwoordig bedoeld wordt, de jeugd van tegenwoordig is een thema wat al eeuwen speelt, met de muziek is het waarschijnlijk net zo..

Ja.. maar dat is toch al jaren zo.. het net maar wie het zegt en wie het opvalt.. maar bergafwaarts gaat het al eeuwen..

Een generatie onder jou vind 'nu' helemaal te gek.. snappie :)

Het wordt gewoon veeel te makkelijk om een hitje in elkaar te draaien. Je hebt eigenlijk alleen maar een pc, wat software en vooral de juiste connecties in de scene nodig en je hebt een hit. En als een liedje vroeger succesvol was en je je richt op een publiek die die muziek niet meegemaakt heeft, waarom zou je het dan niet gaan jatten? Zelf zie ik ook het liefst dat alle muziek origineel en creatief is, maar zo zit de praktijk helaas niet in elkaar.

re

re

8D alles heeft te maken met nieuwe tijden en dagen van welleer te maken.
kijk naar de 50 :blues/rock combi, rock&roll gaat dood de spychedelische scene opent haar deuren met love peace and harmony .58/60 dit werdt vervolgens dood geknuppelt met disco in de jaren 70.
En toen kwam er het elekronische tijdperk.
dat alles op zijn kop zette de meeste bands en experimentele sounds komen toch uit die rare jaren 80 ,
alles klonk vaag elektronische vaak als muzikant wist je niet eens wat je kon doen dus deed je maar wat en als dat leuk klonk kon je het uit brengen .
daarbuiten de jaren 90: de computers worden steeds vaker gebruikt en eigenlijk volledig ge'integreert in de muziek, maatschappij er onstaan nieuwe concepten over het maken en arrangeren van muziek (de opkomst van de zoldercomponist) hierdoor zijn er zoveel mogelijkheden gekomen dat ieder die maar een idee heeft voor een nummer ,
gewoon alles zelf kon maken zonder de hulp van goede muzikanten. (hierbij gaat de orginaliteit en expressiviteit ver achter uit. )voor de gene die gelooft dat je iets moois pas bereikt als je met meerdere mensen 1 ziel beslaat (ik dus).
luister maar naar mixes van de jaren negentig en nu (big difference)de jaren negentig was rauwer kwa mixes .
de vieze gabber platen waren gewoon eigenlijk bar slecht afgemixed.
En deze sound krijg je thuis makkelijk voor elkaar,(dus waarom stellen ze nu zulke hoge eisen )
ik vind dat de hele muziek scene zo erg verandert is dat het bijna onmogelijk is om een antwoord te geven op wat er gaat
gebeuren op nieuw gebied ik vind zelf ook dat er teveel gesampled wordt van oude en/of nieuwe muziek .
iedereen leent en gebruikt elkaars sounds.
die toch even snel van het net geplukt zijn(terwijl de sounds natuurlijk voor iedereen zijn )en dan moet je me niet aanvallen straks .maar ik vind toch dat als iemand met een mooi geluid komt ,zoals bv:underworld ,hij of zij een grondlegger is van dat geluid en dat jerespect hoort optebrengen dat het van hun is (ik ga echt niet hun sound gebruiken om mijn stempel te drukken ook al gebeurt het bijna automatische (als je geinspireerd wordt) ik probeer dan altijd toch weer een andere kant op te gaan "die juist doordat niemand het herkend tegen wordt gehouden"
dat het na geaapt wordt omdat je er geld mee kan verdienen (big business)is voor mij denk ik de grootste reden dat er nu niet of nauwelijks nieuwe muziek uit wordt gebracht omdat het een te groot risico met zich mee brengt.
En dit maakt het voor de echte muzikant moeilijk om zijn KUNSTEN en FANtasiIE tot de man te brengen ik hoop echt dat de computer wereld zich bewust is dat als de computer alles bepaald(uitrekent) dat er eigenlijk bar weinig van een mens inzit behalve de bewerking dan ?
(geen ziel)
en het is zo makkelijk ! alle sounds staan op het net (elk denkbeeldig geluid dat je wil gebruiken.)
dus uit eindelijk zoals je nu hoort (in de muziek) is dat iedereen de zelfde sounds gebruikt .
dit heeft geen orginaliteit en iedereen blijft eigenlijk in hetzelfde circeltje rond lopen maar dan elke keer net met een iets andere variatie.met uitzonderingen daar gelaten (de kleintjes )independent labels .

ik vind dat nu in de muziek de grootste bands niet groot zijn.
maar juist de kleintjes want daar ligt de grondtoon van vernieuwing!
fuck de grote maatschappijen met hun money making machine
en laat de goede oude tijd herleven.

ik kan nog wel uren hier over doorgaan
of eigenlijk ook niet .
don't make music from without but from within !
TJEBBESTORM

Laatst gewijzigd:
...laten we niet vergeten dat Housemuziek van origine een bij elkaar geraapt zooitje samples was he heren?

Back