Machinedrum koppelen

andry

Ingeburgerd
Van het weekend ff mijn Machinedrum opgehaald. Is echt een superbak. Overtreft echt al mijn verwachtingen. Is niet zo'n kouwe bak als al die demo's doen geloven. Helaas moet ik nog tot vrijdag wachten om er weer mee te kunnen spelen (werk).

Maar goed, in de eerste paar uurtjes ff een trackje opgebouwd, alleen wil ik ok graag mijn synnt er bij gebruiken. Nu kan ik wel mijn synth op de machinedrum aansluiten maar dan heb ik (naar mijn idee) per noot een aparte "machine" nodig. (Wellicht val dit ook wel met de para-locks op te lossen)

Nu leek het mij een aardig idee om mijn synth in midi te houden in Cubase, maar hoe zorg ik ervoor dat mijn drumcomp sync loopt.

Wat ik wil is eigenlijk: Wanneer ik in Cubase op play druk, mijn synth speelt (via de noten in cubase) en dat mijn drumcomputer ook meeloopt). Het zou mooi zijn als ik dus wel de sequences en de pattern opbouw in song mode gewoon kan gebruiken.

Iemand hier een oplossing voor?

gewoon een midikabel erin prikken en tempocontrol op midi of extern wat was t ook weer...zetten

let op je midi basechannels, want je midikabel stuurt ook noten door die de MD als triggers voor de diverse geluiden/patterns ziet

play in cubase moet resulteren in play op de MD

kan ook in rec mode

en als je toch midi uit de MD wil halen kan dat idd het beste met parameterlock.. en je hebt volgens mij 3 nootjes per kanaal zodat je ook akkoordjes kan maken.. zelfs program changes kan je parameter locken

Origineel geplaatst door DJ Fuse

en als je toch midi uit de MD wil halen kan dat idd het beste met parameterlock.. en je hebt volgens mij 3 nootjes per kanaal zodat je ook akkoordjes kan maken.. zelfs program changes kan je parameter locken

Program changes locken? Dus zou bijv. ik in een pattern meerdere kit's kunnen gebruiken?

Ik heb een romio usb/midi converter. En die werkt wel bij mn synth, maar niet echt bij de MD. Maar heb onlangs ook een nieuwe geluidskaart met midi in/out en daar moet het wel mee lukken denk ik, (nog ff de juiste midi kabels halen)

Met die romio converter kan ik trouwens ook niet de nieuwe software erin zetten. Er moet toch gewoon een mapje verschijnen op mn pc (net zoals ik mn c: en d: schijf kan selecteren?)

je bedoelt de nieuwe OS
die moet je gewoon als midi uisturen uit je sequencer.. bij die midifile zit een instructie, je moet iets ingedrukt houden bij t aandoen, dan die midifile er naartoe sturen en dan grade ie up

die program changes kan je naar je synth sturen dus eerst een nootje met die patch en dan een nootje met die patch kan.. maar t sequencgedelete van de MD is behoorlijk omslachtig. ik zou daar gewooon je cubase voor gebruiken

pas wel op met doorlussen van midi.. als je 1 midiout hebt zal die thru de synth of drumcomp moeten om de drumc of synth ook aan te sturen. je zit dan wel met een kleine latency.. ik gebruik een midisplitter om alles tegelijk aan te sturen

met phillip rees-doosjes kun je t doen. als je meerdere synths gaat aanschaffen is dat een aanrader. je hebt ook midi patchbays, waarbij je midisignalen ook kan filteren, maar das misschien voor later zorg

zoals ik t in jouw geval zou doen is idd de midiout op je kaart gebruiken, naar je MD en dan de thru van de MD naar je synth

Origineel geplaatst door DJ Fuse
je bedoelt de nieuwe OS
die moet je gewoon als midi uisturen uit je sequencer.. bij die midifile zit een instructie, je moet iets ingedrukt houden bij t aandoen, dan die midifile er naartoe sturen en dan grade ie up

zoals ik t in jouw geval zou doen is idd de midiout op je kaart gebruiken, naar je MD en dan de thru van de MD naar je synth

Ik heb die update gedownload, maar ik snap ff niet (via jouw uitleg) hoe ik die file in mn MD krijg.

En over die midi; ik heb twee midi ingangen (geluidskaart en converter), en mijn plan was dus om via de ene midi mn drum computer aan te sluiten en via de andere mijn synth. Maar nu wil ik wel juist mn drums met de MD sequencen (vind het juist niet omslachtig).

Dus wanneer ik met mn synth speel, komen de sequences in cubase. Maar hoe speel ik via cubase dan de juiste patterns van mn MD, is er een mogelijkheid om mijn patterns te exporteren naar cubase? Ik zou graag mn patronen uit de MD in Cubase willen zien net zoals wanneer ik gewoon een drumplugin gebruik.

gewoon syncen met cubase zou toch moeten werken.
Ik gerbuik geen cubase maar aan de MD kant ga je naar
global menu > sync
tempo in : external
control : external

zorg ervoor dat je MD z'n base channels de channels van je synth niet overlappen.

Je kan geen meerdere kits gebruiken per pattern.
fuse bedoel dat je bij een midi machine program change kan uitsturen.
Er zitten wel nog bugs in de midi machines. Elektron werkt hier aan.
Het beste kan je per step de note lenght en pitch locken. Dan is er normaal geen probleem.

je gebruikt best midi ox (free ware) om via sysex het nieuwe os te dumpen naar je md.
Op de MD hou je de function toets in terwijl je de powerswitch overhaalt.
krijg je een menu. druk dan op step 5 (LT). met sommige interfaces lukt het echt niet om de upgrade erin te zetten. heb ook al es probleem gehad met bepaalde kabels.
en de upgrade procedure duurt zowiezo lang, dus niet ongeduldig worden.

kweet niet of ik alles begrijp van wat je precies vraagt en dus de goede antwoorden geef. ben niet echt helder, gisteren te veel :biertje:

Origineel geplaatst door mecanoiz
g
kweet niet of ik alles begrijp van wat je precies vraagt en dus de goede antwoorden geef. ben niet echt helder, gisteren te veel :biertje:

Daar heb ik wel wat aan, thanx. Vind het al knap dat je mijn gewauwel begrijpt!!

Maar ik ik begrijp nog niet hoe ik mijn patterns in cubase krijg. Is er een manier om een track in cubase te krijgen met mijn MD sequences. Op deze manier houd ik overzicht tussen mijn andere arrangementen en de MD.

Omdat ik slechts een synth heb neem ik altijd een loopje van een paar maten op (bass ofzo) en verzin daarna een ander geluid of melodie, die ik ook weer opneem (etc.). Nu zou het handig zijn als ik mijn drums ook in cubase krijg... en dan het liefst in de volgorde die ik op de MD heb geprogrammeerd (in song mode). Dus cubase zou alleen de "patterns moeten triggeren) ipv de indivudele geluiden. of kan dit helemaal niet?

patterns trigger je in pattern mode...
In de Global > Midi > Map editor
kan je de midi note instellen per pattern.
beste kan je die note sturen 1/32 voor de maat waarop die pattern moet komen.

Je kan ook gewoon de md midi out op nemen. dan trigger je iedere machine indivudeeul als je dat weer met cubase afspeelt. Je verliest dan wel parameter locks enz.
Je kan uiteraard wel via CC messages de machine parameters automatiseren. Deze staan verspreid over 4 midi channels. Ik heb hier in een andere topic eens die chart gepost. Vind em niet direct terug ...

Maar je zou dit kunnen opnemen om je overzicht te bewaren. En die midi track in cubase helemaal niet uitsturen op de MD. Sync dan gewoon de MD in songmode mee met je cubase song.

Back