wat is commercieel en hoe sta je er tegenover?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
dus drumm and bass producers zijn niet comercieel denk ik
want die verkopen toch ruk in vergelijking tot......

(komt omdat ik ed rush en optical draai nu)

concluderend: alleen de muzikant zelf kan dus bepalen of een nummer "commercieel" is gemaakt (maw met als doel om zo veel mogelijk te scoren, een hit te maken dus) of dat hij/zij het nummer puur uit artistieke overwegingen (underground?) heeft gemaakt zonder enige gedachten over commercialiteit...

Olaf

Origineel geplaatst door fuse
Grappig, zit weer oude cassetes af te luisteren. En eentje heeft aan een kant Never mind the bollocks en Little earthquakes aan de andere kant. (voor de 'peuters' een leuk raadsel om de artiesten te raden) Leuke tegenstelling en een raadsel of ze nou commercieel of underground zijn (geweest).

Eigenlijk zijn d'r maar 2 soorten muziek.
Die je mooi vind en die je niet mooi vind.

Sex pistols zijn naar mijn mening commercieel. Was toch Malcolm McLaren die dat bedacht heeft om te scoren. Tori Amos? Mmm, kweetniet.

hallo commerciele shitproducers!:D

nee, effe serieus;

Zowel dat commerciele muziek goed kan zijn, kan dikwijls underground gewoon trash zijn.

:biertje:

Hehe, Pulp Fiction is ook commercieel hoor.
Maar pretendeerd underground te zijn. ;)

Maar als je bedenkt dat zowel underground als commerciele muziek bijna altijd wel in de dure en goeie studio's worden opgenomen zou het zonde van het geld zijn als er tenminste geen produktie uit kwam die technisch in ieder geval tot op in de puntjes verzorgd was. En daar kun je als thuisstudio maar moeilijk aan tippen da's wel zeker. En degenen die dat wel lukt die horen gewoon in de goede studio's thuis waar ze nog veel beter tot recht komen.

En dan moet ik even denken aan dat verhaal van Mixerman. Die vent die weet gewoon goed wat hij moet doen, kiest op gevoel het beste drumstel en microfoons uit zodat een crappy drummer toch nog redelijk klinkt. En als de producer het hem vraag hij tot bloedens toe gaat zitten knippen tot diep in de nacht om toch iets fatsoenlijks te produceren.

Of de producers van Georgina Verbaan die toch nog een redelijk geluid uit haar weten te fabrieken terwijl ze zelf toegeeft dat ze niet kan zingen. Autotune, achtergrond koortjes en veel herhalingen. En het mag dan wel meuk van de hoogste orde zijn qua techniek is het gewoon excellent waar wij nog een puntje aan mogen zuigen. En dan gaat ze nog ook in elke boerentent en jeugdhonk optreden (playbacken) en daar een paar keer op een avond en de hele tijd zo maar door en als ze even rust heeft in de Prive kan lezen dat het uit is met haar vriendje en daarna bij het interview toch nog lekker vrolijk moet zijn omdat de manager dat wil. En dat allemaal als ze toch weet dat haar stukje van de taart in het geheel maar niet zo groot is want de producers, platenmij en de manager de grootste verdieners zijn.

Of de rise and fall of Nirvana. Hun eerste CD bleach was rauw en behoorlijk uniek. Maar helemaal opgehemeld en min of meer vern**k door 'de industrie' gingen ze steeds meer poppy dingen maken. (kun je over twisten, weet ik) En op een geven moment trok Kurt het niet meer. Het gaat me dan niet om de schuld maar meer de rol die de commercie in dit alles lijkt te hebben.

Maar ik dwaal af. :)

je moet denk ik ook onderscheid maken tussen mainstream en commercieel. commercieel heeft een fies smaakie. mij zal het jeuken ik doe toch wat ik leuk vind.

Maar als je bedenkt dat zowel underground als commerciele muziek bijna altijd wel in de dure en goeie studio's worden opgenomen

WIE OH WIE kan mij nu eens vertellen wat de muziekstroming "underground" inhoud want uit bovenstaande uitspraak en andere postings in deze thread begin ik toch te vermoeden dat er mensen zijn die "underground" als een bepaalde muziekstroming zoals bv drum 'n bass ofzo zien...ik wacht met spanning af!

Olaf

hehehehe underground is niet echt te defineren. het is wel bekend dat ut zich afzet van de mainstream.

luister maar naar de dj kicks van Playgroup (met contributie van o.a. dexter en parallax corp. ) dat is toch wel underground in mij optiek.
zeker door het gebruik van rare toonladders .
maar het grappige is dat het nog steeds heel herkenbaar is

Natuurlijk is underground geen stroming. Het is gewoon een verzameling die dwars door alle muziekstijlen heen gaat en een vage omschrijving blijft. Net zoals die draad met 'wat is nou een producer' waar ook niemand uit komt.

Origineel geplaatst door fuse
Natuurlijk is underground geen stroming. Het is gewoon een verzameling die dwars door alle muziekstijlen heen gaat en een vage omschrijving blijft. Net zoals die draad met 'wat is nou een producer' waar ook niemand uit komt.

maar hoe kan je dan stellen dat underground bijna altijd in goede en dure studios wordt opgenomen?

Olaf

Uhm, is Depeche Mode underground? Duidelijk is dat het geen mainstream is, want wie maakt nu verder dat soort muziek? Ze zitten bij een onafhankelijke platenmaatschappij (Mute, inmiddels onderdeel van Warner geloof ik), maar het is wel duidelijk dat ze vet verdienen/verdiend hebben. Met andere woorden, zit er niet een dunne lijn tussen underground en commercieel? In ieder geval vind ik het te ver gaan om underground een muziekstijl te noemen. Ik denk trouwens dat niet te omschrijven valt wat nu wel en wat niet onder die noemers valt.

808state was dat underground? Ik kan me herinneren dat Cubik toentertijd (opa vertelt) als de underground hit werd genoemd, omdat het geen top40 hit(je) was, maar het wel heel goed deed in de clubs.

En ja, ook pulp fiction is commercieel, maar dat neemt niet weg dat het een goede film is (van de week de DVD gekocht).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door olafmol

maar hoe kan je dan stellen dat underground bijna altijd in goede en dure studios wordt opgenomen?

Olaf

Ik zei dat underground én commerciele muziek worden bijna altijd in dure muziekstudio's opgenomen. Over het algemeen komt daar verreweg de muziek uberhaupt vandaan die verkocht word.
En het is misschien net zo triviaal om te zeggen dat brood verkocht word door de bakker, maar er zijn ook nog mensen die thuis bakken (met zo'n bakmasjien) maar daar zelden het brood net zo lekker als van de verse bakker smaakt. Het gaan niet alleen om de ingredienten maar ook om de apparatuur en het vakmanschap.

Maar wij thuisbakkers mogen dan wel iets leuks maken maar het grote publiek gaat of voor het echte bakkersbrood of het (naar plastic smakende) supermarktbrood.

Origineel geplaatst door Camiel Toe

En ja, ook pulp fiction is commercieel, maar dat neemt niet weg dat het een goede film is (van de week de DVD gekocht).

Die heb je dan zeker uit de uitverkoopbakken van de FRS...
(heppik em ook vandaan*D )

Origineel geplaatst door murphi
Stelling:

Iets is pas underground als het bij de FRS in de uitverkoopbakken ligt !

Volgens mij is dat meer de wet van Murphi

Zo lang het maar niet de kattenbak is waar je in de uitverkoop ligt. :)

Underground,is jou eigenwijze muziek een eigen weg laten bewandelen,zonder de geijkte commercieele middelen het doel te laten bereiken.
Wars van alles,en bovendien waar het om de muziek zelf gaat en niet om de persoon die achter die muziek zit.
De muziek daar doe je het voor.
Eerlijke muziek geen gepusch,geld verdienen ook,maar dan op een manier die niet opgedrongen wordt.
Zoals zoveel heden ten dage.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back