wat zijn timbres

G

Guest

Guest
Ik heb me zo'n microkorg aangeschaft en ik moet zeggen leuk bakje.Er is een ding die ik niet zo goed begrijp en dat zijn die timbres hoe werkt dat juist kan iemand me dat vertellen met die layers ofzo.Ik heb de handleiding al uit maar ik snap het nog altyd niet.

Je MicroKorg is eigenlijk 2 MicroKorgs in 1 apparaat - met als voorwaarde dat ze het aantal stemmen moeten delen (dus als MK1 1 stem nodig heeft voor een bas-geluid heeft MK2 er nog 3 over voor strings of zo).

Die eigenschap heet "multi-timbraal", en je noemt 't dan niet MicroKorg 1 en 2, maar "timbre" 1 en "timbre 2".

Sommige synths zijn monotimbraal. Bij de Novation A-station en K-station kun je bijvoorbeeld dat layergedoe niet doen. Andere zijn 16-parts multitimbraal - wat dus wil zeggen dat je eigenlijk 16 synths in 1 hebt, op voorwaarde dat je dus het aantal stemmen moet verdelen, en de effecten. Op de Virus C kun je bijvoorbeeld 16 verschillende sounds in 1 keer laten horen, maar het delay/reverb effect (omdat het zoveel CPU power vreet) kan maar 'globaal' toegepast worden (dus niet 2 soorten reverbs of delays).

Waar is het goed voor? Nou, voor als je met een sequencer werkt en je hebt 1 kanaal met een funky basgeluid, en een ander met strings, en dat wil je tegelijkertijd laten horen zonder dat je -eerst- de ene partij helemaal moet inspelen & opnemen en dan de andere.

Een split betekent dat de bas de eerste 12 toetsen heeft en de strings de rest. Een layer wil gewoon zeggen dat op bepaalde noten je zowel de bas en de strings hoort. Of andere dingen, 't is maar een voorbeeld. Je zou elk van de presets kunnen gebruiken in zo'n soort combinatie.

aah dus je bedoelt dat het dus toch mogelijk is om 2 verschillende geluiden tegelijk te horen maar dan moet je wel met een sequencer werken?Ik werk met ableton maar ik zou niet weten hoe ik die split zoals je zegt moet instellen ofzo en ik heb daar ook niets van gelezen in de handleiding.

Eigenlijk is timbre ook de klank-kleur van een toon.

Bijv een Blok-golf oscillator, daar kan je vrijwel altijd de blok-golf breedte van afregelen. Als je dat doet krijg je veranderingen in het timbre. Als je dit moduleerd met een LFO krijg je die befaamde synth-geluiden waar iedereen zo gek op is. :W

Timbre
Timbre of klankkleur is de eigenschap van een klank waarmee verschillende muziekinstrumenten en stemmen zich onderscheiden. Hierdoor kun je, met enige oefening, het verschil horen tussen een saxofoon en een trompet in een jazz band, of tussen een fluit en een viool in een orkest. De aanwezigheid van een of meerdere formanten (resonanties op bepaalde frequenties) zorgt hier in de meeste gevallen voor. Met nog meer oefening is het verschil tussen bijvoorbeeld verschillende violen te horen. Een Stradivarius klinkt anders dan een nieuw gebouwde viool, maar ook een stradivarius klink verschillend als deze door verschillende violisten bespeeld wordt. Dit laatste heeft ook te maken met het verloop van het timbre in tijd. Ook verschillende stemmen van mensen onderscheiden zich in klank van elkaar. Zo is er ook een verschil tussen een coloratuursopraan en een "gewone" sopraan, al zingen ze dezelfde aria. Ook bij spreekstemmen wordt van timbre geproken.

Hoewel de term klankkleur wordt gebruikt als synoniem voor timbre, worden kleuren uit het optische spectrum gewoonlijk niet verbonden aan bepaalde klanken. Vaker wordt het geluid van een instrument beschreven als "warm" of "scherp" of andere termen, waarbij het verband met aanraking groter is dan met zicht. Mensen met synaesthesia zien echter wel soms kleuren wanneer ze speciale klanken horen.

De natuurkundige eigenschappen van geluid met betrekking tot timbre worden beschreven door spectrum en de omhullende (engels: envelope).

bron

Origineel geplaatst door (3¿ÏÏÞ(3د|¯
aah dus je bedoelt dat het dus toch mogelijk is om 2 verschillende geluiden tegelijk te horen maar dan moet je wel met een sequencer werken?
Nee, zou ook eigenlijk op 't ding zelf moeten kunnen. De MS2000 (wat de MicroKorg eigenlijk is minus de sequencer) heeft een paar patches waarbij de geluiden gelayerd worden. Ik weet 't echter niet 100% zeker.

*edit* okee - even de handleiding bestudeerd. Raar - het lijkt er zo op dat je geluiden alleen maar kunt layeren, en dat "echte" multitimbraliteit niet aanwezig is op 't ding. Da's jammer.

Grappig ook dat je dan bij geluid spreekt over de kleur van een toon, en bij beeld over de toon van een kleur.

Het is vrij simpel. Je kan kiezen uit 2 timbres. Je kan 1 geluid afspelen onder een toets of twee. Voor als je 1 geluid van de twee wilt horen of editten, druk je op de timbre select knop. Als je hiermee gaat spelen, en je gebruikt een standaard patch, kijk dan ook even bij "voice" op de 1e edit select knop. Hier kan je je korgje monofoon, polyfoon, of unisoon mee laten spelen. Het kan handig zijn als je gaat layeren. Note: als je dus timbre 1 en 2 hebt geselecteerd, heb je dus 'iets' gelayered :)

Succes!

Back