Analoge warmte toevoegen in digitale producties

B is volgens mijn oren opgekrikt met vette apparatuur. en A is orgineel...

ik hoor duidelijk meer warmte, volheid, diepte!

(ik heb wel erg slecht geslapen,,.....)

ik heb het hier over de blinde housetrack test. niet over die van de microfoons.

Laatst gewijzigd:
exoterrestrial en MarsMusica komen tot dezelfde conclusie wat betreft het verschil tussen A en B. De vraag welk origineel is en welk dan aangepast is om warmer te maken, is echter vrij voor interpretatie. Vind je meer hoog en meer dynamiek warmer of hou je juist meer van een donkerder geluid dat meer gecomprimeerd is? Afhankelijk daarvan ga je de ene of de andere als aangepaste aanduiden.

dat is heel aardig van je Motief, maar je klinkt ook een beetje overdreven. dit topic gaat over de digitale klank wat analoger maken. niet alleen over wat het is.

Omdat laatste 5 bladzijdes daar over ging wilde ik even delen wat warmte is en verder ging het om warmte toevoegen in digitale producties dat heb ik even laten horen.

David Gilmour van Pink Floyd haalde zijn volle klanken uit heel veel pedaaltjes bijvoorbeeld..
het hoeft niet perse zo te zijn dat warme amaloge klank komt van een geluid door een high-end duur ding te halen.

Pedaaltjes zijn hele andere effecten ik snap eigenlijk niet waarom je pedalen vergelijkt met Equalizers, compressoren. Pedalen voegen slechts muzikaal iets toe maar dat is vuil net als wat behringer doet. Verder pedaal is leuk voor country muziek voor gitaar solo instrumenten ik ga vanuit dat je die niet op microfoon aansluit toch?

het zou zelfs zo kunnen zijn dat dat boost-pedaaltje waar ik het over had in stereo-uitvoering een zelfde soort effect kan geven aan een eindmix. 8)

Wat zal ik zeggen? Pedaal over een eindmix klinkt voor mij volkomen geschift Verkeerde keuze lijkt mij, eigenlijk gooi liever in prullenbak.

Weetje wat ik denk? meeste mensen raden goedkope hardware af omdat ze op een vieze manier geluid behandelen en denk dat jij dat psychologisch als warmte ziet en van hou, zou het kunnen? Als dat zo is wees blij dan ben je niet veel kwijt laten we zeggen 20,- euro per pedaal koop je één keer hele zooi voor 500,- heb je alle kleuren pallet in je studio :D

Trouwens.. vanavond krijgen jullie uitslagen is nu te vroeg :P

Laatst gewijzigd:
Vraagje voor Motiff: is analoge warmte volgens jou iets dat op de hele eindmix toegepast moet zijn, of kan het niet zo zijn dat de klank van individuele instrumenten daar een heel grote bijdrage in heeft?

Voor mijn gevoel mag je zelfs met de handen helemaal van de eindmix afblijven zolang de afzonderlijke kanalen "juist" zijn.

In die zin vind ik een juiste keuze aan gitaarpedalen om de gitaren op te nemen een heel goede gok richting een warme klank. De eindmix door een gitaarpedaal gooien lijkt me inderdaad niet optimaal. :) Maar daar ging het ook helemaal niet om bij het Gilmour voorbeeld.

Beste MOTIFFFFFF,

ik denk dat wij sowieso in een hele andere muzikale wereld leven. ik ben echt helemaal niet van den glib-gladderige housebeats met die over bekende klanken. geef mij maar rommelende gitaren een valsige akoestische piano met vreemde ambientklanken en wat ondefinieerbaar geruis.....maar ik hou wel van warm en analoog.

Er is nog een hele andere wereld van mooie warme aangename klanken maken, en dat kan met alles en nog wat. bijvoorbeeld die gitaarpedaaltjes geven inderdaad effect maar kleuren het geluid ook vaak mooi. vooral dan de analoge. zelfs als de effecten uitstaan of op minimaal dan kunnen ze nog iets toevoegen aan het geluid. en als dat het orginele signaal niet dunner maakt maar vetter warmer voller mooier dan is dat niet vies maar heel erg mooi meegenomen.
het is zelfs zo dat bij bijvoorbeeld een gitaar de snaar heel bepalend kan zijn hoe iets klinkt.
sommige basisten zweren bij hele oude snaren waar al het hoog uit verdwenen is...

maar ik laat het hierbij....ik kan niet op alles waar je tegenin gaat op reageren.

trouwens:
een mix door duur high-end spul halen kan je ook mastering noemen en daarom bestaan er ook bedrijven die dat allemaal in huis hebben inclusief de noo-hauw.

Ik heb ook geinvesteerd in een paar duurdere spullen, maar kan geen ding van 5000 euro betalen.

Vraagje voor Motiff: is analoge warmte volgens jou iets dat op de hele eindmix toegepast moet zijn?

(individueel) is betere resultaten maar zoveel tijd had ik niet. Ik doe dat wanneer project af is. Heb nu alleen Master kanaal opgekrikt als ware leven gegeven met Millennia vervolgens door Sta level. Het ging meer om wat warmte is en wat die doet door simpel doorheen te halen.

instrumenten heb ik Rob Paben Blue gebruikt individueel EQ+Comp plugins.
het is dus digitaal, wat Warmte op master kanaal is niet verkeerd.
Er zijn zat mensen die gehele mix door hun preamp halen of tape om die warmte en kleur te krijgen. Met andere woorden het klinkt beter dan digitaal, zo zijn er mensen die Synth of Drum mashines door API preamps halen of avalon 737. Er is ook ééntje speciaal van synthforum leden die hele mix door pedalen haalt ben nog benieuwd ook nog naar wacht er op:)
In die zin vind ik een juiste keuze aan gitaarpedalen om de gitaren op te nemen een heel goede gok richting een warme klank. .

Ja inderdaad voor gitaar is dat een slimme oplossing, ik had te snel gelezen maar hij bedoelde dus voor gitaar dat soort pruts kan gebruiken ;)

Laatst gewijzigd:
Beste MOTIFFFFFF,

ik denk dat wij sowieso in een hele andere muzikale wereld leven. ik ben echt helemaal niet van den glib-gladderige housebeats.
Kun je paar nummers opnoemen die jij leuk vind? want ben erg benieuwd wat voor genre je luistred?
trouwens:
een mix door duur high-end spul halen kan je ook mastering noemen en daarom bestaan er ook bedrijven die dat allemaal in huis hebben inclusief de noo-hauw.

Ja goed.. ik kan ook iedere week geld besparen en naar hoeren gaan hoe het nu is als ik iedere week 50,- euro moet betalen aan mastering studio's. Is zonder voor je geld en je leert er niks van maar goed ik geef je alleen tip he! Het is jouw geld jij mag bepalen of je hond iedere week uitlaat of niet, het is ook nog is goed ontspan je van en ze houden je jong!

Kun je paar nummers opnoemen die jij leuk vind? want ben erg benieuwd wat voor genre je luistred?

Ja goed.. ik kan ook iedere week geld besparen en naar hoeren gaan hoe het nu is als ik iedere week 50,- euro moet betalen aan mastering studio's. Is zonder voor je geld en je leert er niks van maar goed ik geef je alleen tip he! Het is jouw geld jij mag bepalen of je hond iedere week uitlaat of niet, het is ook nog is goed ontspan je van en ze houden je jong!

nummers die ik leuk vind?

eh..Prokoview Pianoconert no 3 (maar ook de andere nummers)
All about Eve....Steve Vai
Wallstreet schuffle.....10 cc
het onbekende oudere werk van Roni Size
Frank Zappa......sowieso al het oude vintage werk
Bach, Mozart. strawinsky

Pat Metheny.......First Cycle (tranen van ontroering en emotionele muzikale oer krachten)
alle oude hits van vroeger toen ze nog muziek (konden) maken. van BZN tot en met Disco
punk, reggea, salsa, flamenco, rock, blues.. envzoovoort...

op je laatste tekst over hoeren en geld ga ik liever netjes niet op in. daar kan ik niks mee..
is niet mijn manier van communiceren.

:yamaha:

Dus, moraal van het verhaal: smaken en kleuren verschillen voor iedereen en al dan niet met de vorige tips kan je wat meerdere mensen als "warmte" ervaren toevoegen aan je muziek :mega:
En nu..... moet ik er snel even vandoor met zuster Clotilde! 8D

Grtz,
Exo.

P.S. Zowel de film als de muziek weet ik zeker te smaken! :D

De winnaar van de MOTIFFF 'raad de warme mix' contest krijgt als prijs naar vrije eigen keuze 5 verschillende apparaten uit de studio van MotiFFF!

kan niet wachten tot de uitslag! :W

Nog even een voorbeeldje van een nummer dat waarschijnlijk wel behoorlijk high end is opgenomen en gemasterd maar ik toch niet warm vind klinken: Maddona - Material World. Nog een voorbeeld van eentje dat ik wel warm vind klinken: Springsteen - Tougher Than The Rest.

De winnaar van de MOTIFFF 'raad de warme mix' contest krijgt als prijs naar vrije eigen keuze 5 verschillende apparaten uit de studio van MotiFFF!

kan niet wachten tot de uitslag! :W

Hahahaha dat is erg dapper van je MarsMusica..
De winnaar krijgt op 24december een kerstkaart met een foto van mijn studio spullen met een handtekening van mij op de achterkant.
Wat zeg je daarvan? :)

ook goed. een handtekening van MOTIFFF . altijd handig als ik dingen ga bestellen bij bijvoorbeeld Thomann! :okdan:

en nu de uitslag...!

De winnaar krijgt op 24december een kerstkaart met een foto van mijn studio spullen met een handtekening van mij op de achterkant.
Wat zeg je daarvan? :)

:D

Ik ga dit topic eens doorlezen , mis soms ook wel wat warmte in men tracks. (allemaal digitaal) :okdan:

Kerst komt eraan....
Alle verlichte audiogeesten zullen zeggen: "We hebben het licht gezien, en de warmte waarnaar we zochten..." :eureka:
@MarsMusica: Uit de vorige posts (eerste helft #466) denk ik dat A het originele van MOTIFFF was.8)
Wat denk jij? of beter nog: MOTIFFF! Help ons uit onze kille onzekerheid zodat we de warmte kunnen omhelzen! (en reikhalzend kunnen uitkijken naar jouw kerstkaart :engel: )
't Wordt laat, 't is eraan te lezen....
Grtz,
Exo.

Sorry jongens m'en vriendin wilde mij bijna niet laten gaan.. maar hier is de uitslag.

A=Origineel (zonder Hardware)
B=Hardware (met Hardware)

B= ronder heeft meer sweetnes en air! Verder klinkt aangenamer, kicks elementen zitten beter inelkaar en heeft meer punch en beetje kleur. Dus warmte zijn heel veel dingen en de mate van bepaal je zelf door knop meer te pushen of omlaag te halen.

Aaaah kijk de klassieke digtal VS analog discussie heerlijk.

@ MOTIFFF......wat voor geluidskaart heb je ? of waar neem je het mee op ?

Ben het met onderstaande member eens, dat je hele chain goed moet zijn.

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1429287&postcount=440

Tape is net weer wat anders. tape is een soort instant EQ, compressie en enhancer in-een.

Ieeuwww treffend (eng) beschreven, zit naar een digital vs analog(tape) opname te luisteren hoor idd datgene wat u beschrijft.

Back