Cpu

Venom

Nieuwkomer
Hoe kan ik het beste mn Cpu ontlasten?
Door middel van een nieuwe geluidskaart ofzo ?
En welke geluidkaart kan ik dan het beste nemen?

DSP kaarten zoals powercore/uad zeker maar alleen voor hun plugins.

Heb geen idee, maar een soundcard ontlast naar mijn idee niet je cpu.

Hoe staat het trouwens met het project om de GPU in te zetten voor audio bewerking..? Is daar al wat voortgang ingekomen inmiddels..?

Origineel geplaatst door Alex Omega
Heb geen idee, maar een soundcard ontlast naar mijn idee niet je cpu.

Aldus een aantal ict gerelateerde collega's ontlast een goeie geluidskaart wel degelijk de cpu. De mannen kochten bepaalde moederborden met een onboard soundunit die de cpu dusdanig ontlasten zodat ze met hun spelletjes :z een aantal frames per seconde wonnen.

Origineel geplaatst door Nowald
Aldus een aantal ict gerelateerde collega's ontlast een goeie geluidskaart wel degelijk de cpu. De mannen kochten bepaalde moederborden met een onboard soundunit die de cpu dusdanig ontlasten zodat ze met hun spelletjes :z een aantal frames per seconde wonnen.

Eigenlijk moet je het zelfs andersom zien. Een goede geluidskaart met goed geschreven drivers belast een cpu minimaal. Dit omdat een vorm van DSP oplossing op de kaart de mix functionaliteit van de cpu overneemt en omdat routings en dat soort zaken ook via de DSP geregeld worden.

Verder moet de driver van een geluidskaart ervoor zorgen dat zoveel mogelijk taken door de onboard DSP worden opgelost en niet door de cpu.

Wat dus vaak gebeurd bij bedrijven als Creative is dat de DSP er wel is maar dat programmeurs lui zijn of niet de juiste insteek hebben (geen pro audio doelstelling) en daardoor de driver dus lekker functionaliteit laten afhandelen die de DSP eigenlijk zou moeten doen.

Resultaat: De driver gebruikt meer cpu tijd. Veel pro-audio merken hebben dit wel helemaal op orde en deze kaarten gebruiken dus minimale cpu tijd.

Dus: Een slechte geluidskaart met slechte drivers belast een cpu te veel......dat is een betere uitspraak!

Waar Nowald op doelt is denk ik de SoundStorm audio oplossing van het Nvidia Nforce2 platform (AMD chipset).
Deze SoundStorm is een volledige soundoplossing die inderdaad (in tegenstelling tot alle andere onboard sound oplossingen) nagenoeg geen cpu verbruikt omdat dit allemaal in hardware wordt ondersteund.

Er zijn geruchten dat Nvidia soundstorm weer wil gaan terugbrengen voor het Athlon64 platform en dat zou best een goede beslissing zijn denk ik.

Als je overigens zoiets kiest om 1 of 2 fps te winnen in een game ga je wel erg ver. Koop gewoon een betere videokaart/ cpu en geheugen.....dan blijft je winst niet bij 1 0f 2 fps.

Overigens begrijp ik nog steeds niet waarom we altijd specifiek met DSP kaarten zouden moeten werken. het lijkt me vrij makkelijk om een koele, stille A64 @ 3000+ samen met 512MB DDR op een pci kaartje te stampen en deze te gaan gebruiken als VST rekenplatform. Kun je lekker je plugins doorheen stampen zonder je hoofdcpu te belasten. Moet toch kunnen lijkt me? (En dan ook nog eens niet te duur)

En hoe zit het dan bij externe geluids kaarten dan ?

Origineel geplaatst door Havelock
En hoe zit het dan bij externe geluids kaarten dan ?

Hetzelfde. DSP op de kaart, minder CPU belasting. Of het nu intern of extern is.

Origineel geplaatst door Mostatic
Hetzelfde. DSP op de kaart, minder CPU belasting. Of het nu intern of extern is.
wel belasting USB bus
en USB kan weer door je CPU gedaan worden voor zover ik weet

Back