"Ik gebruik alleen nog maar soft synths tegenwoordig"

Re: "Ik gebruik alleen nog maar soft synths tegenwoordig"

Origineel geplaatst door fuse
OK, laten we geen welles nietus rel uitlokken. Maar ik heb de laatste tijd al vaak de bovenstaande zin van diverse mensen gehoord. (vandaag nog)

Er zijn mensen die gaan voor alleen maar software en zijn daar dolgelukkig mee. En als je de ontwikkelingen ziet van het laatste jaar alleen al zal het aanbod van softsynths alleen maar toenemen. Daar komt nog eens bij dat de CPU power met de wet van Moore nog steeds opgaat dus het gigantische tempo van ontwikkelingen op dat gebied nog lang niet tot aan het plafond zijn beland.

Zelf ben ik voor de "best of the breed" dwz de beste hard en software mogelijk en dat combineren. Maar ik betrap mezelf erop dat het gehalte softsynths ook de laatste tijd bij me is toegenomen omdat het toch makkelijker werkt. Alhoewel het wel moelijker is geworden om niet in een eenheidsworst te verzanden en niet meer creatief te zijn. Met als gevaar dat je nog meer denkt nodig te hebben omdat wat je hebt niet goed genoeg zou zijn.

gebruik eens de searchbutton, hier is al zoveel over gezeverd

(heb ik altijd al een keer willen zeggen tegen fuse:duivels: )

Zonder gekigheid,

De geluidskwaliteit van softsynths wordt steeds beter, er komt een dag dat ik ook bijna geen hardware meer gebruik,
Het enige dat mijn nog steeds kan bekoren zijn effecten, vooral rever en chorus, deze kan ik nog niet aan mn muziek toevertrouwen.

Ik merk trouwens echt dat de 2dehands synthmarkt wat aan het inkakken is, synths worden goedkoper, er staat minder vaak iets te koop, en als je iets verkoopt kom je er moeizaam vanaf.

De eerste post is van 2002 vriend. :L

Maar in tussentijd is er flink veel veranderd in zowel hard als softieland.

een boel leuke zaken met softsynths. belangrijk is dat je weet wat voor sound je waar moet zoeken. Ook hw bakken zijn daarin zalig en knopjes draaien kan soms leuk zijn. een volle studio oogt ook leuke trouwens... hehe. hybrid works.

Origineel geplaatst door fuse
De eerste post is van 2002 vriend. :L
Maar in tussentijd is er flink veel veranderd in zowel hard als softieland.

Precies !

Hoewel ik eertijds ook zwoer bij HW en m'n studio een echte lichtjeskermis was, kan ik ook niet anders dan toegeven dat intussen vele VST's werkelijk fantastisch geluid weten te produceren. Ik geef in geen geval nog geld uit aan dure HW-bakken. Die tijd is voorgoed voorbij. Zeker als je de waardevermindering van hw in acht neemt.
Langs een kant spijtig, maar het is niet anders.

De enige hardwaresynth die ik nog wil is een vleugelpiano. :D

Flink wat van mijn software is achterhaald en waardeloos als gevolg van platform en OS veranderingen. Ik koop alleen nog maar goedkope plug ins. De volle mep betalen voor nieuwe hardware is natuurlijk net zo dom als een nieuwe auto kopen.

voor munne klanken gebruik ik hardware (analoog/VA/sampling/fx) maar recording en nabewerking doe ik op een persoonlijke kompjoeter.

ik vind het gewoon lekerder klinken dan de softpoep in het algemeen en houd gewoon van apparaatjes die geluiden produceren. wat ik wel gebruik zijn reaktor en max/msp maar ja hoop in de toekomst een uitgebreid kyma/capybara aan te schaffen zo dat die meuk ook "overbodig" word. :)

Ik gebruik inmiddels alleen nog maar software, ik had al niet al teveel hardware, maar naarmate ik meer inzicht kreeg in de software ging de hardware niet meer aan.

Dus alle hardware verkocht en software behouden, lekker flexibel.

Ik gebruik momenteel alleen software en vind het enorm gaaf wat er allemaal mogelijk is (en hoe het klinkt natuurlijk). Maar zeggen dat software net zo goed is als hardware of hardware beter dan software is een discussie die toch nergens toe leidt.

Als ik de topics zo lees geloof ik best dat er met de juiste (dure) hardware vettere, vollere geluiden geproduceerd kunnen worden. Maar zijn er hier hardware gebruikers die tracks kunnen onderscheiden? Dus welke wel (in zijn geheel of bepaalde sounds) met hardware zijn geproduceerd of met een softsynth.

Ik ben benieuwd.

Origineel geplaatst door Motion
Ik gebruik momenteel alleen software en vind het enorm gaaf wat er allemaal mogelijk is (en hoe het klinkt natuurlijk). Maar zeggen dat software net zo goed is als hardware of hardware beter dan software is een discussie die toch nergens toe leidt.

Als ik de topics zo lees geloof ik best dat er met de juiste (dure) hardware vettere, vollere geluiden geproduceerd kunnen worden. Maar zijn er hier hardware gebruikers die tracks kunnen onderscheiden? Dus welke wel (in zijn geheel of bepaalde sounds) met hardware zijn geproduceerd of met een softsynth.

Ik ben benieuwd.

Ik zie het (nog steeds) zo. Als je software gebruikt dan is het vaak onmogelijk om de gruizige sound van oude stoffige apparatuur te emuleren. Dit wordt dan ook zelden gedaan, en als het al gedaan wordt dan klinkt het nog niet lekker. Hier komt ook het fenomeen 'smaak' om de hoek kijken natuurlijk. Ik ben ervan overtuigd dat software tegenwoordig en in de toekomst volledig de freq. karakteristieken van analoge bakken kan emuleren, maar wat de jus op de boerenkool is bij die ouwe bakken is dat er een enorme random factor in de geluiden zit (filters, noise ect). Bij software is hett ALTIJD hetzelfde geluidje. Dit ga je merken als je naar een hele track luistert: je mist wat, maar je weet niet wat.
Voorbeeld: ik luisterde van de week naar wat vinyl, niet eens zo heel oud, maar zeg, 1991. En het is gewoon zoveel lekkerder en spontaner en gruiziger dan een release van nu. Even smaak van muziek buiten beschouwing gelaten. Ik ben van mening dat dat komt door het verschijnsel wat ik hierboven heb proberen uit te leggen.

Maar soft is natuurlijk WEL rete handig (ik gebruik het als opname middel en de (nu nog wel) compressie) en snel.

R

Hoewel ik tegenwoordig zelf bijna alles met sofstynths doe (en dat gaat errug goed moet ik zeggen), merk ik vooral in de trance platen een enorm verschil. Van alle promo's die ik per maand krijg kan ik vrijwel altijd onderscheiden wie er sofstynths gebruikt en wie hardware. Ik heb het dan voornamelijk over de lead synths in een plaat. Er komen zoveel platen uit waar men een lead heeft gemaakt met bijv. de Vanguard...komt vaak totaal niet over. Voor wat betreft baslijnen is er weinig verschil te horen...ik gebruik hier zelf ook alleen nog vst's voor en er zit genoeg power in 8)

Wauw... deze thread duurt nu meer dan 5 jr.

Anyway, tot voor kort had ik liever tastbare parameters, soundmodules en hardware synths.
Waarschijnlijk altijd paranoia geweest voor haperende computers etc.
Ik heb naast de audio-programmatuur haast niets geinstalleerd, omdat cubase op de pc het anders niet
trokken.
Maar we zijn een paar jaar verder, ik heb een zware Mac en draai nu alles met softsynths.
De parameters die ik tastbaar wil houden heb ik geconfigureerd in de Tascam DM3200.
Heb een batterij aan modules, waarvan ik de helft nu wegdoe. Maar hou er toch maar een
paar. Als ik ze eind aan het eind van het jaar niet heb gebruikt, gaan ook deze weg.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik geef in geen geval nog geld uit aan dure HW-bakken. Die tijd is voorgoed voorbij. Zeker als je de waardevermindering van hw in acht neemt.

En de waardevermindering van softsynts dan? Hoeveel denk je dat een originele Rebirth in goede staat tegenwoordig nog opbrengt op de 2de hands markt?

Origineel geplaatst door DaVinci
Wauw... deze thread duurt nu meer dan 5 jr.

en hij gaat nog zeker meer dan 5 jaar door ;)

kijk mensen, om 1 on-topic opmerking te geven... het komt gewoon neer op:
"the best of both worlds"

wie dat niet begrijpt, die snapt het gewoon niet... :P

Hybrid FTW!

Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van softsynths en ik gebruik altijd een klein select groepje om muziek mee te maken (op dit moment battery, massive en absynth). Vaak begin ik een beetje te patchen in een softsynth en bouw ik vanuit daar verder met soft- en hardsynths.

Toch schrik ik er wel van hoe veel meer power bijvoorbeeld een MicroWave I heeft vergeleken met in mijn ogen toch wel goede softsynths, of hoeveel meer karakter een simpel apparaat als een Six~Trak heeft.

Maar het is juist ook goed om een mix van allerlei verschillende karakters en klanktypes te hebben, met tien MiniMoogs wordt het waarschijnlijk ook een beetje lastig om geluiden zich goed te laten onderscheiden en niet alles het zelfde te laten klinken, terwijl een losse MiniMoog door iedere mix heen zaagt.

Die dooddoener ook dat je ieder geluid met iedere synth kan maken.....

Origineel geplaatst door r.5
En de waardevermindering van softsynts dan? Hoeveel denk je dat een originele Rebirth in goede staat tegenwoordig nog opbrengt op de 2de hands markt?

een dikke 0 euro! Maar voorruit: voor jou 5 euro...

Origineel geplaatst door trigg

Best of both worlds is gewoon een keuze die je kan maken. Het is gewoon een keuze. Meer niet.
Die keuze bepaalt niets. Wel het indhoudelijke dat je met welk materiaal dan ook weet te verzinnen.
Hoe het uiteindelijke resultaat (het enige dat telt) tot stand komt, daar ligt geen hond van wakker.
Voor de 10.000 x nog even wijzen op het feit dat heel de handel, ook analoog en hardware uiteindelijk
in de meeste gavallen met halfbakken DA-convertors naar digitaal wordt geconverteerd.
Waar ben je dan met al die voordelen van HW ?
Het is gewoon een mythische scheet in een fles, sorry en een excuse om de hardware die je hebt staan te verdedigen.
Al de hardware die ik nog over heb (S5000, 2x JD,2xPulse, 2x M1000) staat er hier werkeloos bij.
Alleen omdat ze voor te weinig geld de deur uitraken, blijven ze staan.
Dat komt door VST's als de Z3Ta, de Vanguard e.a. die gewoon super klinken op voorwaarde dat je net zoals ik flink geld uitgeeft aan je DA conversie. (Apogee/RME)
T'is net zoals een mooie foto. De foto telt, en niet of die nu digitaal of met film werd gemaakt. Jij kan in geen enkel magazine nog zeggen of een foto digitaal of analoog werd gemaakt. Dat is met muziek net zo en ik lig er niet van wakker of er nu HW werd gebruikt of niet.
Er bestaan nu éénmaal ook waanzinnig vette VST's waar hardware qua sound niet eens meer in de buurt komt.
Noch qua dynamiek, karakterestiek, punch, al wat je maar wil.

Ik heb echter niets tegen HW. Het is een alternatief. Maar dan wel een duur alternatief dat enorm snel in waarde verliest.

Origineel geplaatst door trigg

Ja dat DA geleuter vind ik gewoon geweldig, aangezien 90% van de softjocks direct naar disk rendert in plaats van dat het via een DA eerst nog ergens naar toe gaat. Daarom ligt het altijd aan de DA's. Juist.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Maar dan wel een duur alternatief dat enorm snel in waarde verliest.

Software verliest nog veel sneller zijn waarde dan hardware.

Ach, volgens mij zijn softsynths nu even in de mode.
Het is net zoals toen de digitale synths op de markt kwamen.

Niemand moest toen nog analoge synths hebben en die kon je toen voor een prikje kopen.
Nu betaal je je er blauw aan. Je kan nu dus mooie koopjes doen op de 2de hands markt en
binnenkort (als er minder hardware vendors overblijven) kan je die terug peperduur verkopen.
En dan begint de volgende cyclus en zo blijven we maar doorgaan... ;-)

In de nabije toekomst zullen er steeds meer open source/ freeware softsynths uitkomen.
Het wordt dus moeilijk om torenhoge prijzen aan te rekenen als er gratis alternatieven zijn.
En piraterij is ook een probleem dat vele kleine softwarehuizen de nek zal omdraaien.

Grotere profi bedrijven zullen beseffen dat hardware dan de ideale "dongle" is om
copieren tegen te gaan en zullen dan zelf terug richting hardware gaan om te
kunnen overleven (en ook om enige kwaliteitsgarantie te kunnen geven want
ze kunnen dan garanderen dat je goede controllers en converters in huis hebt en
voldoende DSPaardekracht in huis hebt).

Pure softsynths is dan de goedkoopste manier om met electronische muziek te beginnen.
Ideaal dus voor beginnende muziekanten.

Back