"Ik gebruik alleen nog maar soft synths tegenwoordig"

wat ik niet begrijp is dat er zo weinig fabrikanten zijn die synths op (pci) kaartjes produceren. Dedicated hardware (of dat nou ik een computer zit of in een module) heeft voor velen toch de voorkeur.

En de reden dat velen hier niet naar softsynths grijpen is dezelfde reden waarom velen hier niet van digitale synths houden. De interface is gewoon niet intuitief. Je kan zo mooi als je wilt een plaatje van een prophet5 gebruiken als interface, maar zo lang je die moet programmeren met je muis zal het het nooit halen bij een echte prophet5.

Misschien als iemand een betaalbare usb-knoppen-centrale uitbrengt waarmee je al die softsynths kan besturen, dat het interessant word.

midi-controller

Op elke VA zit tegenwoordig wel een zootje knoppen die je als midi controllers kunt gebruiken. Even routen en spelen maar! Kost nix!

Ik zit er over na te denken om een Arp Quadra zelf te doen. Ik ga eerst eens een cursus C volgen en dan zie ik wel verder. VST plug-ins zelf kunnen programmeren zou het einde kunnen zijn !

ik programmeer een beetje java...en ik zeg je nu...programmeren, leer je niet zomaar ff! Dus veel succes, maar vooral doorzettingsvermogen vrees ik. Bugjes zoeken en verwijderen kan behoorlijk frustrerend zijn (vraag maar aa JohnnyBusca! :D )

volgens mij heb je meer aan een cursus DSP/wiskunde/matlab dan aan C..... tis echt geen kattepis..misschien beginnen met Reaktor of een nord modular om de basisbeginselen onder de knie te krijgen van synth architecturen?

Olaf

ik krijg nou op school les in max (op de mac) werkt met functie blokken daar kun je echt de meest waanzinnige dingen me doen. stukkie makelijker als c

om een vst plugin te programmeren heb je inderdaad een behoorlijke kennis van programmeren in C nodig (en dan heb ik het over een paar jaar behoorlijke ervaring), en diepe kennis van wiskunde (complexe getallen en fourrier translaties), signaaltheorie (FIR en IIR filters bijvoorbeeld) etc. etc.

het is absoluut niet zo dat je er een paar middagjes voor kan gaan zitten en dan een minimoog nagebouwd hebt ofzo.

als je snel aan de slag wilt dan raad ik je iets als max inderdaad aan, da's erg gemakkelijk en tegenwoordig ook te saven als vst plugin.

ik ben momenteel aan het experimenteren met de enorme hoeveelheden synthesizers die je bij Reaktor 3 krijgt

en de geluidskwaliteit die van mijn Extigy komt is super
de filters zijn zeer realistisch

het bedienen van de faders en schuifjes is verrekte lastig, inderdaad
maar daar zijn controllers voor, en die zijn nu in opkomst.

Daarom voel ik er nu niet voor, om analoge apparatuur aan te schaffen. Misschien later.
Mijn stoffige yamaha PSR 60 voldoet prima als midi keyboard.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
ik ben momenteel aan het experimenteren met de enorme hoeveelheden synthesizers die je bij Reaktor 3 krijgt

en de geluidskwaliteit die van mijn Extigy komt is super
de filters zijn zeer realistisch

het bedienen van de faders en schuifjes is verrekte lastig, inderdaad
maar daar zijn controllers voor, en die zijn nu in opkomst.

Daarom voel ik er nu niet voor, om analoge apparatuur aan te schaffen. Misschien later.
Mijn stoffige yamaha PSR 60 voldoet prima als midi keyboard.

Het bedienen van Fadesr en schuifjes van softsynths......de redding is nabij voor mensen die geen dure controllers willen kopen. Ben namelijkbezig met een computer progje waarbij je dit met een scroll muis met het scroll wieltje kunt doen. Gewoon ff erboven hangen met je pijltje scrollen en verschuiven die fader. Als het programmatje klaar is hij voor het hele forum vrij beschikbaar.

Groetjes Synthfreak

Origineel geplaatst door Synthfreak

Ben namelijkbezig met een computer progje waarbij je dit met een scroll muis met het scroll wieltje kunt doen. Gewoon ff erboven hangen met je pijltje scrollen en verschuiven die fader.

Daar heb ik ook aan zitten denken ja. Helaas kan ik niet programmeren. Maar ik zou je nog wel een tip willen geven. Zou het niet handig zijn om de toetsen op je toetsenbord ook te gebruiken. Voorbeeld:
Q + scrollen = fader 1 bewegen.
W + scrollen = fader 2 bewegen.
etc.

Op die manier is het nog makkelijker om snel aanpassingen te maken.

Wordt het open-source?

Succes!

Origineel geplaatst door Kevin

Of ben je zo'n gefrusteerd persoon die ooit 3000 gulden heeft betaald voor een MINIMOOG met ruis en ontstemmen en het niet kan hebben dat er dan een Model E uitkomt voor nog geen 500 gulden zonder deze kwaaltjes!!

uhh, nauw dan maar liever ruis en ontstemming.
Is toch gewoon machtig om zo'n ding in je bezit te hebben. Alleen al hoe ie eruitziet. Is toch veel leuker dan de software versie. Jah ok, moet je natuurlijk wel het geld er voor over hebben.

Origineel geplaatst door Svart Rose

Daar heb ik ook aan zitten denken ja. Helaas kan ik niet programmeren. Maar ik zou je nog wel een tip willen geven. Zou het niet handig zijn om de toetsen op je toetsenbord ook te gebruiken. Voorbeeld:
Q + scrollen = fader 1 bewegen.
W + scrollen = fader 2 bewegen.
etc.

Op die manier is het nog makkelijker om snel aanpassingen te maken.

Wordt het open-source?

Succes!

Goed plan met die toetsen, als het progje klaar is kunnen de liefhebbers de source code, Delphi van mij krijgen voor meer nuttige aanpassingen soort shared project. Lachuh.

groetjes Synthfreak

Origineel geplaatst door Synthfreak

Goed plan met die toetsen, als het progje klaar is kunnen de liefhebbers de source code, Delphi van mij krijgen voor meer nuttige aanpassingen soort shared project. Lachuh.

groetjes Synthfreak

Misschien is het nog handiger om niet het scrollwheel te gebruiken maar de muis zelf. (normaal van voor naar achter bewegen dus) In combi met het toetsenbord is deze manier nog makkelijker. Het lijkt me nogal lastig om snel te scrollen. En het zou helemaal mooi zijn als je de precisie kan instellen etc.

Ik kan nog wel even doorgaan met verzinnen... maar eerst maar eens zien of er iets komt :)

ik kan me trouwens niet voorstellen dat er zoiets nog niet is....

Ik heb al een heletijd mijn hardware voor software ingeruild; Bevalt me goed.

T' is gewoon ff wennen dat je meer naar je lcd loopt te staren. Kijk het is gewoon makkelijker(met verbinden met logicAudio), goedkoper, gaan verder in technologie, enz

Origineel geplaatst door marcuuu
over dat RSI heb ik een oplossing als je rechts handig ben
gewoon leren muizen met links en later ken het anders
altijd met je voeten ik probeer het maar het is moeilijk
maar oefening baat kunst

even serieus: ik had dus last van RSI, ging over op links, kreeg last van links, ging over op me voeten, kreeg last van me voeten. NOOIT DOEN!! dat is ook trouwens de reden waarom ik op hardware over ga.
als je last heb van RSI, meteen wat aan doen! niet denken van pfff da gaat wel weer over. maar das weer een ander verhaal..

Origineel geplaatst door Svart Rose

Misschien is het nog handiger om niet het scrollwheel te gebruiken maar de muis zelf.

met welke soft synth zou je zo'n progr. kunnen gebruiken? Bij Reaktor bedien je de faders al door de rechter muis knop in te drukken en dan te bewegen

je zou dan een muis moeten maken met 7 scrollwieltjes en die toewijzen aan de fadertjes...8>

Gewoon voor een 'paar' pleurooz zo'n Doepfer-bakkie scoren. Werkt perfect met Reaktor en andere softz

Bovendien bieden veel nieuwe synths en mixers je de mogelijkheid midi-data te sturen naar je software. Heel handig en geen RSI ;)

Back