Jupiter 6 kopen ja of nee?

aso

Stamgast
Ik wil een nieuwe synth kopen en deze lijkt me vet, wat is jullie mening? Ik wil um gebruiken voor electro/italo sounds...

Ligt eraan wat ie moet kosten....

Onder de 750 is het interressant.

De Jup6 klinkt magerder dan de Jup8 en kan je eigenlijk qua power niet vergelijken.

Ik zelf zou niet voor een Jupiter6 gaan. Ondanks die ie analoog is en 6 stemmen heeft. Hij is qua synthese wat beperkt en ook al weer wat jaartjes oud.
Ik verwacht dan ook regelmatig reparatiekosten eraan. Die steeds hoger worden omdat componenten steeds schaarser worden. De Jupiter8 heeft hier minder last van omdat ie veel beter is gebouwd (atoombom-proof)

Beter sparen en voor een VA gaan denk ik.

Voor 800-1000 euro kan je ook een 2ehands SupernovaII keyboard kopen en dan kan je er veel meer mee. Al ligt dat voornamelijk ook aan jezelf natuurlijk.

Misschien de rack versie van de jupiter 8 dan? dat is de Roland MKS-80 toch? volgens mij zag ik die laatst voor 850,-

Ik heb mezelf beloofd dat ik geen synths meer ga kopen (...) maar als ik dat niet had gedaan, stond een Jupiter 6 toch wel op mijn verlanglijstje. Heb er eens een uit mogen proberen bij een forumlid en was flink onder de indruk.

Een vergelijking met de Jupiter 8 gaat m.i. niet helemaal op, alleen al om de prijs. Bovendien klinkt de 6 gewoon anders en volgens velen niet perse slechter dan de 8.

Dus....als je het geld ervoor hebt en je wilt een mooie analoge polybak hebben, zou ik er voor gaan. Wel inderdaad even de staat van het ding checken uiteraard, maar mensen als Boemtsjak kunnen heel veel aan deze synths doen mocht dat nodig zijn.

Origineel geplaatst door pal
Misschien de rack versie van de jupiter 8 dan? dat is de Roland MKS-80 toch? volgens mij zag ik die laatst voor 850,-

Ja maar proggen op die rack is zwaar klote, dan moet je aperte controller mpg800 (als ik het goed heb) erbij kopen en die is dan weer 900-1000 euro los.......
En de MKS80 heeft zelfde chppies als de Jup6 dus klinkt net zo en niet als een Jupiter8.

Ik heb een juup 6 gehad.
Fijne bak hoor, je kunt 3 of 4 waveforms per oscillator uit of aanzetten ... TEGELIJK! ... verder kan hij osc A naar B moduleren of andersom. De filters klinken heel erg fijn, vooral de highpassfilter is scherp en nauwkeurig als een scheermes. Je kunt er waanzinnige geluiden en effecten uit halen. Op een gegeven moment liep ik er toch tegenaan dat het ding via midi niet veel meer slikt dan alleen note-data. Reden voor mij om hem toch weg te doen.

-C-

Leuke bak hoor, die Jupiter-6. Ze kosten tegenwoordig denk ik zo tussen de 800 en 900 Euro. Het was één van de eerste synths met MIDI en daarom kun je inderdaad niet al teveel met MIDI doen. Maar daar hebben de heren van Synthcom wat op gevonden: http://www.synthcom.com/Europa/productEuropa.html Deze upgrade-kit tovert de Jupiter-6 om in een mega-arpeggiator en verder zorgt die kit dat alle sliders en knoppen MIDI kunnen versturen en ontvangen.

Ik heb die van mij op een gegeven moment weggedaan, omdat ik het geluid van de CEM VCO's icm de Roland filters een beetje zat werd. Hij klinkt vrij rauw en aggressief. Voor lieve geluidjes kun je beter een Jupiter-8 met z'n zijdezachte sound aanschaffen.

Wat betreft de MKS-80: die heb je in 2 soorten. De MKS-80 met OS versie 3 of 4 is eigenlijk een soort van opgeklopte Jupiter-6, maar dan met de architectuur van de Jupiter-8 (snap je 'm nog? ;) ). Deze versies klinken wat dikker dan de Jupiter-6, maar zijn nog steeds erg rauw qua geluid. De MKS-80 met OS versie 5 heeft nog steeds dezelfde architectuur als de Jupiter-8, maar lijkt qua klank veel meer op de JP-8 door het gebruik van andere voice chips.

Dus:

- Wil je een rauwe synth sound en heb je ruimte voor een kerstboom met veel knoppen, toetsen, toeters en bellen : koop een Jupiter-6
- Wil je een rauwe synth sound, maar heb je weinig ruimte: koop een MKS-80 versie 3 of 4, evt. met MPG-80 programmer
- Wil je een wat softere synth sound en heb je weinig ruimte: koop een MKS-80 versie 5, evt. met MPG-80 programmer

Okay dan hier heb ik wat aan...

effe vraag over die midi kit hoe moet die erin dan want ik ben niet echt technische...

ik zie in jouw geval toch meer pro's voor een MKS80 hoor, ze zijn technisch beter te onderhouden, en ook sterker gebouwd. VEEEEEL betere midi implicaties.

Heb je al een jupiter op het oog ergens? Ze staan niet zo gek vaak tekoop

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Ik heb die van mij op een gegeven moment weggedaan, omdat ik het geluid van de CEM VCO's icm de Roland filters een beetje zat werd. Hij klinkt vrij rauw en aggressief. Voor lieve geluidjes kun je beter een Jupiter-8 met z'n zijdezachte sound aanschaffen.

Helemaal mee eens. De Jp8 klinkt anders, en imho beter, maar is wel dubbel zo duur - en hier op het forum wel 3x zo duur- ;)

Grootste pluspunt van de jp6 is wel dat je de 6 stemmen in unison kunt detunen, iets wat met de jp8 helaas niet kan. Ook leuk dat je 2 arpeggio-lijntjes tegelijk kunt bespelen (split-mode). Persoonlijk vind ik de combinatie van cem vco's en cem vcf's (zoals de Prophet 5 of Oberheim OB-Xa/OB-8 ) beter klinken dan de combinatie cem vco en roland filter.

Als enige synth is een jp6 erg leuk, maar als je meerdere analoge poly's hebt valt hij toch af. Maar als het je enige synth is, zou ik er zonder aarzeling de europa-kit in laten zetten.

Origineel geplaatst door trash
Waarom ga je niet voor een Elka synthex, als je Italo wil gaan maken?

Is die dure op marktplaats van jou ? 8)

Origineel geplaatst door Septic
Ligt eraan wat ie moet kosten....

Onder de 750 is het interressant.

De Jup6 klinkt magerder dan de Jup8 en kan je eigenlijk qua power niet vergelijken.

Ik zelf zou niet voor een Jupiter6 gaan. Ondanks die ie analoog is en 6 stemmen heeft. Hij is qua synthese wat beperkt en ook al weer wat jaartjes oud.
Ik verwacht dan ook regelmatig reparatiekosten eraan. Die steeds hoger worden omdat componenten steeds schaarser worden. De Jupiter8 heeft hier minder last van omdat ie veel beter is gebouwd (atoombom-proof)

Beter sparen en voor een VA gaan denk ik.

Voor 800-1000 euro kan je ook een 2ehands SupernovaII keyboard kopen en dan kan je er veel meer mee. Al ligt dat voornamelijk ook aan jezelf natuurlijk.

Een kijkje op internet en forums zegt echter het tegendeel (o.a: Sonicstate & Harmony Central ). De Jupiter 6 blijkt te crashen dan de JP8. Ook moet deze minder vaak worden gerepareerd. Oftewel beter gebouwd!
Daarnaast zijn er op deze zelfde forums mensen die zweren bij hun Jupiter 6 en deze dan ook veel fijner vinden klinken dan de 8.

Ik heb mijn onderzoek al gedaan een tijdje geleden maar heb helaas nog nooit er een zelf mogen uitproberen ;(

Iemand in Den Haag die de zijne mij wilt tonen?;)

Groeten,

Frederik.

PS: MKS80 is natuurlijk ook top!

Al bijna 20 jaar in m'n bezit en gaat nooit meer weg :luv:

Er beginnen wel wat probleempjes te ontstaan met één van de oscillatoren dus een onderhoud'je zit eraan te komen. Alleen jammer dat de split geen gescheiden outputs heeft...

Diverse songs met de Jupiter vind je op m'n site.

Heb de jupiter 6 gehad.

Vind het 1 van de minste synths allertijden. Ik was er zo op uitgekeken. De klank stond me al snel tegen. Geef mij maar de JP8080. Vind ik persoonlijk interessanter en uitnodigend klinken.
De jupiter 6 Is ook geen italo synth, maar op zich is met alles wel italo te maken. :D

Back