Spectralis in de plaats van ?

hehe Dione,

Dit kan je verwachten als je dit met een MC303 gaat vergelijken. Namelijk MC303 is BartSmit gear en de Spectralis echt niet.

Kijk dat dit je ding niet is ok, dat kan.

En een machinedrum dat vind ik pas matig klinken en zeer zeker digitaal. Die heb ik dan ook gedumpt. Kan je nog beter DR008 plugin gebruiken als het om de sounds gaat.

Hoe heb je hem gehoord over een MyFirst Sony versterker ofzo? ;)

Als ik hier de ampenv. van de 808 kick meer dan 40% openzet (in Spectralis) dan komen er scheuren in de muur en donderen alle schilderijen ervan af. (en de lowband van de Finalizer is geheel in beslag genomen door reductie/compressie)

Zoals ik als zei ik heb ze allemaal gehad die 808/909 wannabees. En persoonlijk vindt ik de spectralis als enigste de vergelijking kunnen doorstaan. Sterker nog het is de eerste waarvan ik de 808kick meer moet temmen dan die uit een echte Roland TR808.

Eigenlijk gebruik ik alleen nog maar Spectralis voor mijn drums...........De filter en envelopes zijn echt goed te gebruiken voor de drums. Ik heb ook een volledig AS gemodificeerde TR606, maar ik vind het op de Spectralis eigenlijk net zo makkelijk werken met cutoff en env. op de snares etc.

En zeker is dit niet de holy grail. Persoonlijk vind ik de DSP synth wat minder qua functionaliteit niet qua kwaliteit. Maar toch mijn mellotrons etc komen nu ook uit de spectralis en niet meer uit de vintagekeys pro..

Maar idd als livebak kan je misschien beter kijken naar een bak die het OS klaar heeft. Gewoonweg omdat alle functies er nog niet inzitten en dat is niet echt lekker natuurlijk live.

Laatst gewijzigd:
Erg interessante thread. Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe de mensen er nu (na twee jaar inmiddels) over denken.

Kan de spectralis het e.e.a. vervangen?

Ikzelf maak deze overweging ook voor mijn virus b, machinedrum en rm1x maar kan mij niet voorstellen dat ik met een spectralis beter af zou zijn. Een alles-in-een apparaat klinkt gewoon te mooi om waar te zijn.

ja dat weet ik maar ben wel benieuwd naar de anderen die er heel erg over te spreken waren en/of juist de mensen die er niet over te spreken waren. De topic starter heeft nog steeds geen spectralis duis dat zegt misshien ook wel iets :)

Ik heb inmiddels beide machines weer verkocht, maar dat geld voor bijna al mijn gear....
Ben even gestopt, maar er komt ooit weer een spectralis als ik ga beginnen...

Ben het eigenlijk nog steeds wel eens met wat ik hier gepost heb, al is het wel jammer dat de ontwikkeling langzaam gaat..

Ik wil nog even toevoegen, dat ik echt het gemis aan meer outputs ook mede me ertoe hebben aangezet om hem weg te doen.

je hebt 8 outs, waarvan 2 hardware matig altijd aan de analoge synth part zijn gekoppeld.

Je kan met de pan-truuk dan 6 individuele outs aanmaken, maar dat is natuurlijk veels te weinig om je drums profi uit te kunnen mixen in een studio omgeving....

Als ik deze thread eens probeer samen te vatten kan ik concluderen dat het wel een vet apparaat is maar als stand-alone niet bijv. een rm1x, virus en machinedrum zou kunnen vervangen.

De rm1x en de elektron vervangtie makkelijk......virus niet, omdat de spectralis geen volledige VA synth is.

O.s. 1.0 komt er in december aan.

Als ik live speel gaat de spectralis altijd mee, samen met een 303 en een 909 plus een hoop fx's. Je zet er een muur van geluid mee weg.

In de studio gebruik ik hem hoofdzakelijk om drums en samples mee te maken. Wat externe drums ermee aan te sturen, want de drumsequencer is echt wel erg fijn....

grtzzzRb

Origineel geplaatst door brz
De rm1x en de elektron vervangtie makkelijk......virus niet, omdat de spectralis geen volledige VA synth is.

Bedankt voor je reactie. Als ik de vraag eens omdraai: denk je dat een spectralis wel vervangen kan worden door een Rm1x, virus b en een machinedrum? Het sampling gedeelte zou dan sowieso ontbreken.

Met de sequencer lijnen kan je tig synths aansturen, maar nog niet muten/unmuten on the fly......komt wel is nog niet.

Met de dsp synth sequencer kan je ook extern aansturen en ook muten on the fly.

En de drumsequencer kan je ook extern mee aan sturen en muten.

Denk dat ze het moeilijk vinden om voor de 32 aanwezige sequencerlines een handig mute functie te bedenken (kwa interface dan). Lijkt me dat ze dit op gaan lossen met de 32 (A/B) steptoetsen, maar hoe weet ik nog niet. Momenteel zit er in mute mode elk van de 16 kanalen onder de steptoetsen.

De sequencerlines zijn deel van de hybridsynth......lees gewoon ff wat je met die sequencerlines kan doen en dan weet je al hoe vet die zijn.

grtz Bruce

Origineel geplaatst door n303y
Bedankt voor je reactie. Als ik de vraag eens omdraai: denk je dat een spectralis wel vervangen kan worden door een Rm1x, virus b en een machinedrum? Het sampling gedeelte zou dan sowieso ontbreken.

Nope de sequencer en de modulatie mogelijkheden op een spectralis gaan de pet van de rm1x en de machine drum te boven. Sonisch is er al helemaal geen vergelijk. Spectralis klinkt erg goed en strak en heeft een mooie miditiming. De rm1x klopt niet kwa timing en de elektron loopt als een noorman op meth.

grtzzRb

Origineel geplaatst door brz
De rm1x en de elektron vervangtie makkelijk......

die spek-tralie is toch "gewoon" een sampler ? de MD is een dedicated drum doos, synthetisch.
of kan je ook een drum geluid extreem lekker tweaken? of heb je gewoon pitch en welicht een envelope ?

en dat de timing van de rm1x en de elektron zwaar ruk zijn, dat gaat me toch echt veel te ver ;)

Origineel geplaatst door gerrie79
en dat de timing van de rm1x en de elektron zwaar ruk zijn, dat gaat me toch echt veel te ver ;)

Heb ook nooit timing problemen gehad dus deze punten wegen voor mij betreft niet mee.

Euhm kijk maar eens snel door de handleiding heen.
Is veeeeeeeeeel meer dan wat je denkt.

Elke drum sample heeft een env op de amp en op het filter (wat de elektron dus gewoon niet heeft).
2 lfo's per drumpart, postitief of negatief toe te kennen aan bijv pitch/cuttof/ress....en low pass hi pass of band pass filter. Voor mij is het gewoon een veel muziekaler instrument met een veel mooier output signaal.

De rm1x hikt als je externe apparatuur aanstuurt en van pattern verandert, heb er twee gehad dus ik weet waar ik het over heb.

En de elektron is gewoon veelste rigide (1-2-3-4 en een swing die loopt als een tram op blokwielen) en op bepaalde lock settings kliktie gewoon. Nou zijn er mensen die zeggen dat dat bij design is maar daar kan ik weinig mee als je ze niet weg kan krijgen.
Ook de elektron heb ik gehad en toen ik em net had was het geweldig, maar na een poosje kwamen de lelijkheden toch wel erg boven water drijven.

Maareuh het lijkt erop dat mijn mening gebaseert is op ervaring......en die van jou?

Groeten Bruce

Waar ik net aan zat te denken is dat foutjes/correcties in timing bij mij erg opvallen is het bpm waarop ik werk.

Mijn tracks varieeren van 160 tot 185 bpm...als de klok dan niet helemaal okeej is hoor je zoiets veel sneller.

Heb nu als masterklok een sbx-80 en daar slave ik alles aan. En dat werkt erg goed.

grtzRb

Back