12 of 24 Db lowpass?

GuidoR

Turning knobs, heating pads
Wat vinden jullie het lekkerst klinken?

12 of 24 Db lowpass filter?

Ik ga denk ik toch voor de 12 Db omdat deze filter meer doorlaat...

Jullie?

ik meestal 12, geeft een wat mellower geluid, maar t verschilt per geluid dat je filtert

Ik vind het type filter erg belangrijk. Dus niet perse het aantal db's maar de stijl.
SEM, Arp, 303, Korg, moog

Goeie vraag...

Het 12dB filter op Andromeda heeft een heerlijk korrelig karakter. Yummie.

24 dB is natuurlijk onontbeerlijk als je veel resonantie wil gebruiken. Yummie part two.

Oh man, ik kan niet kiezen! Dus gebruik ze alle twee maar! *D

Maar is het nu echt het aantal dB's wat de belangrijkste invloed heeft op het geluid van een filter?
Klinken alle 18 dB filters zoals een 303 filter?
Wat is het verschil tussen een oberheim filter en een wasp filter? Beide 12 dB..
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Als je op een synth kan kiezen tussen het aantal db hoor je duidelijk verschil. Maar ik denk dat iedere synth zijn eigen filter 'sound' heeft en dat ze dan minder goed te vergelijken zijn.

Ik heb zelf dan wel geen synths met de keuze uit een aantal db's maar ik mis het (nog) niet

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar is het nu echt het aantal dB's wat de belangrijkste invloed heeft op het geluid van een filter?
Klinken alle 18 dB filters zoals een 303 filter?
Wat is het verschil tussen een oberheim filter en een wasp filter? Beide 12 dB..
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Dat kan ik wel.

Allereerst klinkt niet elk 18 dB/oct filter zoals een 303. De klank hangt van veel meer zaken af, zoals de constructie en natuurlijk de electronica. Waarom klinkt een Moog filter anders dan een 303 filter? Vanwege de manier waarop ze geconstrueerd zijn.
Een analoog filter bestaat uit een resistor en een capacitor, die samen een zgn. pole vormen. Een filter met 1 pole heeft een slope van 6 dB/oct, 2 pole = 12 dB/oct en ga maar door. Dan heb je ook nog verschillende soorten natuurlijk, LPF, HPF, BPF en BSF.

Een andere belangrijke factor in de klank is de resonance, de bandbreedte van het filter. Hoe hoger de resonance, hoe meer de resonante frequencies rond de cutoff hoorbaar zullen zijn. Bij sommige filters gaat dit over in 'zelf-oscillatie', dan onstaat er een toon die er voorheen niet was.

En er is nog een belangrijke, iets minder bekende, factor: hoe stijler het filter, hoe meer 'ripple' optreed. Dit is een fenomeen waarbij de hogere frequencies niet liniair door het filter gaan, maar er pieken en dalen optreden in het signaal, zie illustratie.
nominal.gif

Origineel geplaatst door OnAcid
Bij welke synths treed dit 'ripple' effect op?

Dit treed niet bij een specifieke synth op, maar bij elk apparaat die een analoog filter gebruikt, het is een bijverschijnsel van analoge filters. Ook geluidskaarten kunnen hier last van hebben, die hebben op de ingang ook een analoog filter staan. Voor geluidskaarten wordt dit opgelost (dmv oversampling), bij synthesizers kan het als een prettige sound ervaren worden.

Precies! Eindelijk weer eens een bevestiging!

Een discussie 12 db / 24 db is dus eigenlijk appels met grote appels vergelijken..

eigenlijk wel! maar ik was gewoon benieuwd wat de meeste mensen hier vaker gebruiken!

iig bedankt aux! helemaal top deze info!

dat ripple effect geeft de filter van een synth volgens mij ook een bepaald karakter!

Origineel geplaatst door da goose
ik hou het op een 12 micron koffiefilter in mijn espresso apparaat
best wel goede filters idd

maar gebruik jij spar huismerk of melita filters?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Precies! Eindelijk weer eens een bevestiging!

Een discussie 12 db / 24 db is dus eigenlijk appels met grote appels vergelijken..

Inderdaad. De getallen betekenen de hoeveelheid decibellen die het filter afsnijd, per octaaf. Dus hoe hoger het getal, hoe scherper het filter afsnijd.

Naar aanleiding van deze thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17763 wil ik dit nog eventjes citeren.

Origineel geplaatst door aux
Dat kan ik wel.

Allereerst klinkt niet elk 18 dB/oct filter zoals een 303. De klank hangt van veel meer zaken af, zoals de constructie en natuurlijk de electronica. Waarom klinkt een Moog filter anders dan een 303 filter? Vanwege de manier waarop ze geconstrueerd zijn.
Een analoog filter bestaat uit een resistor en een capacitor, die samen een zgn. pole vormen. Een filter met 1 pole heeft een slope van 6 dB/oct, 2 pole = 12 dB/oct en ga maar door. Dan heb je ook nog verschillende soorten natuurlijk, LPF, HPF, BPF en BSF.

Een andere belangrijke factor in de klank is de resonance, de bandbreedte van het filter. Hoe hoger de resonance, hoe meer de resonante frequencies rond de cutoff hoorbaar zullen zijn. Bij sommige filters gaat dit over in 'zelf-oscillatie', dan onstaat er een toon die er voorheen niet was.

En er is nog een belangrijke, iets minder bekende, factor: hoe stijler het filter, hoe meer 'ripple' optreed. Dit is een fenomeen waarbij de hogere frequencies niet liniair door het filter gaan, maar er pieken en dalen optreden in het signaal, zie illustratie.
nominal.gif

Ik heb het gevoel dat mensen echt te veel denken in de zin van 12dB is vet en 24dB is kut of visa versa..

Origineel geplaatst door aux

Heh. Dat is precies waarom ik mijn SH1000 zo waardeer. Geen flauw idee wat voor filter er in zit, maar het klinkt allemaal niet onaangenaam :halleluja

Naast filtertype speelt er nog veel meer mee, hoeveelheid harmonischen in het bron geluid, rol van het geluid in de track, frequentie sprijding van de overige geluiden in de track.....

Voor losse geluiden zonder contekst zou ik een lichte voorkeur voor 24 hebben maar hoe vaak heb je nou losse geluiden nodig?

Back