goedkoopste kabels in Nederland

Geef mij maar DAP!

nix mis mee

Ik heb eens dmv een weerstandsmeter kabels getest van mezelf. Daarbij viel KLOTZ door de mand. Is goedkope shit.

Origineel geplaatst door Catalunya
Ik heb eens dmv een weerstandsmeter kabels getest van mezelf. Daarbij viel KLOTZ door de mand. Is goedkope shit.

Wat was dan je referentie om een kabel te verwerpen?

Het volgende toegepast?

Als je flink wat lengte ter beschikking hebt kun je de weerstand met een eenvoudige multimeter bepalen. Sluit 1 einde kort en meet aan het andere eind.

Bij een coax kabel moet je weerstand van de binnen-ader en die van de mantel apart gemeten worden van begin tot eind.

Controleer eerst de nul-instelling van de multimeter door de meetpennen kort te sluiten. Dit moet 0 Ohm opleveren.

Bij korte kabels is het meetbereik van een multimeter meestal ongeschikt om een goede nauwkeurigheid op te leveren. Je moet dan een bekende gelijkstroom door de kabel sturen en de spanning over de kabel meten. Met de wet van Ohm kun je dan de weerstand berekenen.

Trouwens :

Verzwakking t.g.v. de kabelweerstanden is onafhankelijk van de frequentie

maar dat wist je waarschijnlijk al

en dat een kabel niet alleen resistief is hoop ik ook.

Origineel geplaatst door Toon
Wat was dan je referentie om een kabel te verwerpen?

Het volgende toegepast?

Yep! Nu zijn die KOTZ oeps sorry KLOTZ kabels wel erg lang en superflexibel. Die kabels gebruik ik dus ook niet.
Bij kortere lengtes gaf de meter 0 aan. En met kortere lengtes bedoel ik patchkabels.
Voor langere kabels dus iets betere kwaliteit kopen zou ik zeggen.

Origineel geplaatst door Toon
staan geloof ik allemaal héél duidelijk vermeld in IEEE papers (hét internationale orgaan van elektronic engineers).

moet zijn IEC, nl. IEC 61938

Lijkt me dat als pro studio je betere kwaliteit kabels koopt omdat ze van duurzamere materialen gemaakt zijn. En dat je niet zo gauw gezeik krijgt met kabelbreuken of ranzige stekkers. En dat is iets wat zich op de lange termijn terugbetaald en ook praktisch.
En qua weerstanden van kabels zou ik me niet zo druk maken eerlijk gezegd. Wat wel uitmaakt is hoe die aders geweven zitten enzo. En gaan dingen als eigenruis en frequentiekarakteristieken meespelen (skin-effect enzo). En denk dat het merendeel van de mensen het verschil tussen deze kabels niet snel zal horen omdat het effect te klein zal zijn.
De zwakste plek is nog altijd de aansluiting en die eerste 5cm van de kabel. Daar heb je meestal het meeste gedonder. En heeft een dure kabel en rotte stekkers geen zin. Dan heeft zelf kabels maken met goede stekkers vaak de voorkeur. Kun je ze ook nog eens op lengte maken die jouw aanstaat. En anders zou ik toch voor middel of hoge kwaliteit kabels gaan al was het alleen al omdat die langer meegaan. Zelf vind ik kabelbreuken of rotte stekkers vreselijk irritant. Heb ook altijd een backup setje kabels om die ouwe d'ruit te rukken en nieuwe te gebruiken mocht het nodig zijn.

Ik ben het een en ander aan het omgooien en heb en zwik, goedkope kabels nodig, z'n 20 jacks van 3 meter, 6 van 5 meter en zo,n 14 insert kabels van 3 meter...... welke online zak , thomann?, musicstore? een nederlandse zaak.

dacht trouwens bijna (eventjes) dat ik kwaliteit kabels moest gaan kopen maar toon heeft me overtuigd dat niet te doen :D

als het toch over kabels gaat, ik zie op allelei filmpjes modular gebruikers
van die mooie dikke kabels gebruiken...

wat is dat voor merk???

wel minijack kabels..

Ofhcc

Ofhcc

Voila, eindelijk een degelijke post:okdan:, iemand die de proef echt op de som neemt.
Volgens mij heeft het kwaliteitsverlies eerder te maken met de weerstand in de kabel, welke dan ook afhangt van de lengte van de kabel.
Dus ik zou zo zeggen, als je lange kabels gebruikt (ik heb er van 6 meter in mijn kamertje liggen, dusjah) heb je een betere kabel nodig; minder weerstand en kwaliteitsverlies.
OFHCC is niet zo'n slecht idee (oxygen free, high conductivity copper), maar jah, misschien dan weer voor de echte pro's, hoewel het opkomt? ( denk ik hé, in electronica dacht ik althans...) waar men misschien wel enkele meters met kabels moet overbrugge (studio's en such).
soit, mijn mening is; gaat niet voor de kabels die je gratis bij ontbijtgrane krijgt, maar spendeer ook niet je halve budget! (die 10% vond ik wel goed)

ciao:walker:

Goedkope (cheapo) kabels brengen enkel ergenissen met zich mee. Ik dacht altijd dat het wel mee zou vallen, maar professionals hebben mij anders verteld. En door schade en schande zullen we maar zeggen, heb ik geleerd.

Dus tip: rotte kabels onmiddellijk wegflikkeren. Niet bij stilstaan. En beetje goede kabels voor in de studio hoeven geen rip uit je lijf te zijn. Maar voor een beetje studio ben je zo een paar honderd euro kwijt. Het is nou eenmaal zo. En voor livegebruik zou ik misschien nog iets kritischer zijn.

Verder: verloopstukjes gebruik ik alleen als het echt noodzakelijk is.

En nog verder: (in Duitsland namelijk) Thomann kan je ook betalen met een gewone overboeking, werkt feilloos.

En uit eigen ervaring: ik had een 12 kanaals multikabel nodig. Die heb ik zelf gemaakt door 12 goede kwaliteit jack-jacks te nemen, die te nummeren en daarna te bundelen in zo'n los verkrijgbare huls. Perfect en 3x zo goedkoop. De levensader: namelijk de kabel van de stereo main-output naar de recorder heb ik zelf gesoldeerd met beste kwaliteit kabel die ik kon vinden, en beste kwaliteit pluggen.

ik heb al mijn kwaliteitskabels zelf gesoldeerd of 2e hands gekocht in een kabelpakket. Scheelt je heel veel geld als het om veel kabels gaat.
Ik zou er niet meer op bezuinigen, sommige kabels doen al meer dan 10 jaar dienst hier zonder een centje pijn. Dat hielden mijn budget kabels ervoor niet vol.

Dat mensen liever dikkere kabels hebben, heeft dat dezelfde oorzaak als wanneer mensen een dikkere auto willen hebben?

:duivels:

[QUOTE= zijn die SSNAKES zulke slechte kabels dan??

Ik gebruik ze liever alleen als patchkabels.
kies zelf zoch liever voor cordial, mogami, prefer ofc of van den hul.
Die laatste zijn overigens wel erg duur!:D

Dat mensen liever dikkere kabels hebben, heeft dat dezelfde oorzaak als wanneer mensen een dikkere auto willen hebben?

:duivels:

Yep,meer overlevingskans bij ongelukken....:D

Ik zie nu net hier een kabeel van eer jaar of 12 out liggen en denk, die is nog steeds goed en stevig na al die jaren... Hosa dus (bitch :) )

Ik wil gewoon voor 100 euro een zooi kabels kopen... niet zelf solderen.
het moey gewoon goedkoop en cheapass zijn... duurkoop is wellicht goedkoop maar de laatste tijd veel in app geinvesteerd en nu wil ik gewoon alles aan elkaar knopen.

misschien heeft er iemand toevallig wat 2ehands liggen... insert kabels heeft nu priori tijd nummer 1.

gezocht, stuk of 13 Y-cables: stereo> mono+mono :biertje:

never know...

Voila, eindelijk een degelijke post:okdan:, iemand die de proef echt op de som neemt.
Volgens mij heeft het kwaliteitsverlies eerder te maken met de weerstand in de kabel, welke dan ook afhangt van de lengte van de kabel.
Dus ik zou zo zeggen, als je lange kabels gebruikt (ik heb er van 6 meter in mijn kamertje liggen, dusjah) heb je een betere kabel nodig; minder weerstand en kwaliteitsverlies.
OFHCC is niet zo'n slecht idee (oxygen free, high conductivity copper), maar jah, misschien dan weer voor de echte pro's, hoewel het opkomt? ( denk ik hé, in electronica dacht ik althans...) waar men misschien wel enkele meters met kabels moet overbrugge (studio's en such).
soit, mijn mening is; gaat niet voor de kabels die je gratis bij ontbijtgrane krijgt, maar spendeer ook niet je halve budget! (die 10% vond ik wel goed)

ciao:walker:

Voor zover mij bekend moet je vanaf >6 meter gewoon naar XLR gaan. Niks verlies........ En dat doe je dan via een passieve of aktieve DI of een stage box.

En denk eraan, je produkt is zo goed als de zwakste schakel. Dus met goede kabels maar een goedkope (mindere) mixer of monitors oid schiet je nog niets op. Dus als je vindt dat je super kabels moet hebben, moeten al je andere componenten ook super zijn. Anders is het alleen maar jammer van het geld, en volstaan dus minder dure kabels prima.

Voor zover mij bekend moet je vanaf >6 meter gewoon naar XLR gaan. Niks verlies........ En dat doe je dan via een passieve of aktieve DI of een stage box.

En denk eraan, je produkt is zo goed als de zwakste schakel. Dus met goede kabels maar een goedkope (mindere) mixer of monitors oid schiet je nog niets op. Dus als je vindt dat je super kabels moet hebben, moeten al je andere componenten ook super zijn. Anders is het alleen maar jammer van het geld, en volstaan dus minder dure kabels prima.
Daar ben ik het wel mee eens hoor.... Waarom denk je dat ik de goedkoopste kabels van Musicstore heb liggen? Zeg wat je wil, maar een JV brengt toch wel ietsjes ruis met zich mee, en de grote professional moet je toch niet bij mij zoeken.

Back