Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door Catalunya
Ik heb eens dmv een weerstandsmeter kabels getest van mezelf. Daarbij viel KLOTZ door de mand. Is goedkope shit.
Als je flink wat lengte ter beschikking hebt kun je de weerstand met een eenvoudige multimeter bepalen. Sluit 1 einde kort en meet aan het andere eind.
Bij een coax kabel moet je weerstand van de binnen-ader en die van de mantel apart gemeten worden van begin tot eind.
Controleer eerst de nul-instelling van de multimeter door de meetpennen kort te sluiten. Dit moet 0 Ohm opleveren.
Bij korte kabels is het meetbereik van een multimeter meestal ongeschikt om een goede nauwkeurigheid op te leveren. Je moet dan een bekende gelijkstroom door de kabel sturen en de spanning over de kabel meten. Met de wet van Ohm kun je dan de weerstand berekenen.
Verzwakking t.g.v. de kabelweerstanden is onafhankelijk van de frequentie
Origineel geplaatst door Toon
Wat was dan je referentie om een kabel te verwerpen?
Het volgende toegepast?
Origineel geplaatst door Toon
staan geloof ik allemaal héél duidelijk vermeld in IEEE papers (hét internationale orgaan van elektronic engineers).

Ik heb eens dmv een weerstandsmeter kabels getest van mezelf. Daarbij viel KLOTZ door de mand. Is goedkope shit.

Dat mensen liever dikkere kabels hebben, heeft dat dezelfde oorzaak als wanneer mensen een dikkere auto willen hebben?
![]()

Dat mensen liever dikkere kabels hebben, heeft dat dezelfde oorzaak als wanneer mensen een dikkere auto willen hebben?
![]()

)
Voila, eindelijk een degelijke post, iemand die de proef echt op de som neemt.
Volgens mij heeft het kwaliteitsverlies eerder te maken met de weerstand in de kabel, welke dan ook afhangt van de lengte van de kabel.
Dus ik zou zo zeggen, als je lange kabels gebruikt (ik heb er van 6 meter in mijn kamertje liggen, dusjah) heb je een betere kabel nodig; minder weerstand en kwaliteitsverlies.
OFHCC is niet zo'n slecht idee (oxygen free, high conductivity copper), maar jah, misschien dan weer voor de echte pro's, hoewel het opkomt? ( denk ik hé, in electronica dacht ik althans...) waar men misschien wel enkele meters met kabels moet overbrugge (studio's en such).
soit, mijn mening is; gaat niet voor de kabels die je gratis bij ontbijtgrane krijgt, maar spendeer ook niet je halve budget! (die 10% vond ik wel goed)
ciao![]()
Daar ben ik het wel mee eens hoor.... Waarom denk je dat ik de goedkoopste kabels van Musicstore heb liggen? Zeg wat je wil, maar een JV brengt toch wel ietsjes ruis met zich mee, en de grote professional moet je toch niet bij mij zoeken.Voor zover mij bekend moet je vanaf >6 meter gewoon naar XLR gaan. Niks verlies........ En dat doe je dan via een passieve of aktieve DI of een stage box.
En denk eraan, je produkt is zo goed als de zwakste schakel. Dus met goede kabels maar een goedkope (mindere) mixer of monitors oid schiet je nog niets op. Dus als je vindt dat je super kabels moet hebben, moeten al je andere componenten ook super zijn. Anders is het alleen maar jammer van het geld, en volstaan dus minder dure kabels prima.