opname van ruis

cns

sfm
Goed we zijn dus bezig met een track alles bouncen we naar audio om daar weer de effecten en weet ik wat allemaal toe te voegen. Maar nu komen we gister tot de conclusie dat wanneer we de PRO-53 van NI opnemen naar audio er wel erg veel geruis en tikjes hoe kan dit nu, aan mijn geluidskaart ligt het niet mijn inziens is digitaal dus.... en mijn mengtafel ook niet, snap er niets van, geldt ook voor opnames van de hypersonic, hoe dit te onderdrukken of een andere oplossing? Alle channels van de mixer staan dicht dus daar neemt hij ook niets van op, dus wat is het en buiten dat misschien is het niet op te lossen, wat dan? Is er een effect voor te gebruiken die de ruis eruit filtert? Ik hoorde van die maat van me dat er in protools wel zo'n tool zit!

Hopelijk weet iemand een oplossing :-) want ruis sucks!

hmmmmm ik heb er zelf geen last van, en ik draai pro53 toch vaak genoeg uit.....

-ligt het niet aan het geluid zelf?
-is het TOCH niet je geluidskaart?

ik heb echt geen id man! de opname is zonder effecten, of kan het aan de phaser cq ensemble liggen van de pro-53? die staan namelijk beide open!

Nee want heb het met bijvoorbeeld de albino niet, is echt klote hoor, snap er geen fuck van of moet ik hem eerst naar md of dat opnemen dat spoor en dan weer in cubase opnemen? is ook een oplossing maar of dat het probleem oplost?

Maar goed wel vaag hè, maar jij neemt hem dus ook naar audio op, hoe doe je dat overigens met die filter sweeps neem je die op of gebruik je daar een plugin weer voor?

Dat alles digitaal is, wil niet zeggen dat er ruis kan onstaan en zeker niet dat er geen tikjes kunnen ontstaan. Wat zou kunnen, is dat er ergens in de keten Pro-53 -> effect -> Cubase-track een ding op 16bits draait en/of niet goed ge-dither'd wordt (zodat je ruisniveau opeens omhoog schiet) en/of dat er ergens een stevige gain zit voor een ding dat niet met veel headroom rekent. Cubase rekent intern met 32bits FP, dus die overstuur je niet zomaar. Ik zou dat effect 'ns goed bekijken: bypassen, kijken of het aanpassen van het volume/gain van de Pro-53 effect heeft, etc.

wat ik WEL weet is dat tikjes en kraakjes meestal ontstaan door je CPU die staat te nekken.... controleer dat eens?

de PRO53 is namelijk niet een van de minste cpu-slurpers.....

...en hoe meer schakels in de ketting, hoe meer toevoegingen .......

Origineel geplaatst door Meinte37
Dat alles digitaal is, wil niet zeggen dat er ruis kan onstaan en zeker niet dat er geen tikjes kunnen ontstaan. Wat zou kunnen, is dat er ergens in de keten Pro-53 -> effect -> Cubase-track een ding op 16bits draait en/of niet goed ge-dither'd wordt (zodat je ruisniveau opeens omhoog schiet) en/of dat er ergens een stevige gain zit voor een ding dat niet met veel headroom rekent. Cubase rekent intern met 32bits FP, dus die overstuur je niet zomaar. Ik zou dat effect 'ns goed bekijken: bypassen, kijken of het aanpassen van het volume/gain van de Pro-53 effect heeft, etc.

nee ok omdat alles digtaal is kan er wel ruis ontstaan, ok, maar waarom hoor ik het niet bij het afspelen van de PRO-53 gewoon als plugin dus tijdens het opnemen en bij het afspelen van de opname wel, das toch vaag? maar goed dat bit verhaal zal ik nog wel ff checken, het volume van de pro-53 moet ii nog maar checken.

thanks iig

Origineel geplaatst door B.S.E.
wat ik WEL weet is dat tikjes en kraakjes meestal ontstaan door je CPU die staat te nekken.... controleer dat eens?

de PRO53 is namelijk niet een van de minste cpu-slurpers.....

...en hoe meer schakels in de ketting, hoe meer toevoegingen .......

CPU-staat niet te nekken, haha, gebeurd wel hoor dan klapt alles eruit en hoor ik tikken waar je ziek van wordt! Maar goed die tikjes die je nu hoort kan je vergelijken met het tikken van een plaat! Dus het cpu verhaal is het niet vandaar dat ik allles nu naar audio zet omdat de track volledig op die pro-53 die 3 keer openstaat rust en dan nog een psp effect erover en het is 90% en een piek en boem dan is het einde oefening.

pas je latency van je geluidskaart anders ff aan :P

het is stiekem geen crack! Dus daar kan cq mag het niet aan liggen denk ik dan, haha! Maar goed ga wel ff op het softsynthforum ook kijken! Hoe dan ook keep posting!

en bedankt weer

Origineel geplaatst door AdDM
pas je latency van je geluidskaart anders ff aan :P

latency heeft toch geen invloed op den ruis?

Origineel geplaatst door cns
nee ok omdat alles digtaal is kan er wel ruis ontstaan, ok, maar waarom hoor ik het niet bij het afspelen van de PRO-53 gewoon als plugin dus tijdens het opnemen en bij het afspelen van de opname wel, das toch vaag?
Is dit allemaal in 1 sessie, dus tussen Cubase opstarten en weer afsluiten in?

latency heeft toch geen invloed op den ruis?

wel op tikken en drop-outs :)

Die ruis is volgens mij trouwens een beveiligings-iets van die pro-53 (kan ik me vaag herinneren iig) voor als je geen legale versie hebt, dus misschien je pro-53 ff opnieuw instaleren zou kunnen helpen

Is dit allemaal in 1 sessie, dus tussen Cubase opstarten en weer afsluiten in?

yep is allemaal in 1 sessie ik laat hem vanuit de softsynth lopen en neem hem op naar audio spoor!

Origineel geplaatst door AdDM
wel op tikken en drop-outs :)

Die ruis is volgens mij trouwens een beveiligings-iets van die pro-53 (kan ik me vaag herinneren iig) voor als je geen legale versie hebt, dus misschien je pro-53 ff opnieuw instaleren zou kunnen helpen

Ok dat dropuots verhaal en die tikken kan ik volgen mbt de latency! Maar wat die ruis betreft hmm zal hem wel een keertje opnieuw installeren want zo lekker loopt mijn computer toch al niet dus, waarschijnlijk geen overbodige luxe!

thanks again

yep is allemaal in 1 sessie ik laat hem vanuit de softsynth lopen en neem hem op naar audio spoor!
Ik bedoel meer: heb je Cubase al 'ns opnieuw opgestart of op een andere manier ge-init'?

Ik bedoel meer: heb je Cubase al 'ns opnieuw opgestart of op een andere manier ge-init'?

opnieuw opstarten, wat zou daar het resultaat van moeten zijn dan? Op een andere manier ingesteld qua settings nee nog nog niet zal wel eens kijken misschien zit het wel in die bits!

Origineel geplaatst door fjoesz
wat voor geluidskaart heb je?

RME 9636 upgrade naar 9652 spdif & Adat ins en outs!

Back