is dit muziek

Re: is dit muziek

Origineel geplaatst door E-J

ik heb laatst met de nord modular demo wat zitten freubelen.

... je zegt het zelf al , dit is gewoon geklooi met een synthesizer... geluid dus alleen...geen muziek..

Origineel geplaatst door r.5
Ik heb net een polyfonische scheet gelaten net terwijl
ik met een koffielepetje tegen mijn tas kwam...

Is dit dan ook muziek?

:W

Dat is aan de luisteraars om te beoordelen....kan je de sound ff uppen? :D

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C

Helaas kan je dit meesterwerkje alleen ten volle genieten op een anal-:kont:-ge drager...

Helaas kan je dit meesterwerkje alleen ten volle genieten op een anal-:kont:-ge drager...

LOL....kom maar op met die demo...LOL

Origineel geplaatst door j0ris
Emotie is wel een belangrijk gegeven bij muziek, maar het is geen "noodzakelijk en afdoende" criterium.

Inderdaad, het benoemen van de onderdelen is niet het geheel.

Het moeilijke is verder nog dat emotie iets subjectiefs is... dus niet elke luisteraar zal bij hetzelfde stuk muziek/geluid dezelfde emotie ervaren.

Subjectief, natuurlijk, maar ook cultureel bepaald, tenminste, als je naar muziek en kunst in het algemeen kijkt. Volksliederen zijn een leuk voorbeeld van emotionaliteit in de muziek. Maar een Tibetaan heeft een totaal andere culturele verwachting van muziek dan een willekeurige Volendammer :)

"Wanneer is iets muziek" is net zoiets als "wanneer is iets kunst". Ik denk dat je hier geen consensus over kan bereiken.

Dat zou de vraag dan verwijzen naar de prullebak met het etiket: "Eén gek kan meer vragen dan honderd wijzen kunnen beantwoorden." Dat vind ik altijd zo jammer...

Het feit dat je geen sluitend stel regeltjes kan geven waaraan iets moet voldoen om muziek te worden genoemd zegt volgens mij wel iets over het "magische" gehalte van muziek.

Dat 'magische', dat is inderdaad een leuke en prettige gedachte. Soms moet je om te kunnen genieten het 'ontrafellen' van iets achterwege laten.

Als je een opsomming in regeltjes kan geven, dan kan je dus met behulp van die regels een computer programmeren om autonoom muziek te laten maken. En iedereen die het resultaat daarvan beluistert zou dan beamen: "Wow, dit is muziek!".

Dan heb je eerst een computer nodig die tot staat is emoties te genereren :)

Wout

Ik heb net een polyfonische scheet gelaten net terwijl
ik met een koffielepetje tegen mijn tas kwam...

Is dit dan ook muziek?

:W

Nee, maaar wel erg knap!
Polyfonie in het flatussen rijk is werkelijk UNIEK

Wout

Re: Re: is dit muziek

Re: Re: is dit muziek

Origineel geplaatst door Bass
... je zegt het zelf al , dit is gewoon geklooi met een synthesizer... geluid dus alleen...geen muziek..

Weer een 'taalkundig' argument, m.a.w. je 'pakt' iemand op z'n woorden!

Wout

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C

Nee, gaarne het totaal plaatje. Ook de geur en de koffiesmaak zijn belangrijk!

Wout

voor mij is muziek "alle door de mensen gerangschikte geluiden", of dat nou door toeval is (want volgens mij zat je gewoon wat te draaien in dit geval toch?) of goed doordacht.

luister maar naar mijn soundscape-probeersels: linkje

beetje hetzelfde idee toch?

Misschen moet je er gewoon een kick onder gooien:D

Dan begint het al meer op muziek te lijken8~

Ik wil ook graag even de spreekwoordelijke duit in het spreekwoordelijke zakje doen.

Ik neem aan dat de meeste mensen hier wel bekend zijn met het meesterwerkje 4'33". Een stuk muziek dat bestaat uit een pianist die gedurende 4 minuten en 33 seconden stil zit. Is dit muziek?

Mijn interpretatie hiervan is dat dit zeker muziek is, om de doodsimpele reden dat Cage gezegd heeft dat op punt A zijn compositie 4'33 start, die duurt een x aantal tijdseenheden (of dat nou maten of seconden zijn, dat boeit niet) en na een gespecificeerd aantal tijdseenheden eindigt het stuk. Cage heeft dit een compositie genoemd, hij heeft de tijd tussen het begin en het eind als zijnde muziek gedefinieerd.

Of de muziek die Cage gecomponeerd heeft jou aanspreekt is een heel andere vraag, en dan komen zaken als smaak, luisterervaring en ontwikkeling om de hoek kijken.

Dus om kort te gaan: als jij vind dat je muziek gemaakt hebt, dan is het muziek.

Origineel geplaatst door winchester
Ik wil ook graag even de spreekwoordelijke duit in het spreekwoordelijke zakje doen.

Ik neem aan dat de meeste mensen hier wel bekend zijn met het meesterwerkje 4'33". Een stuk muziek dat bestaat uit een pianist die gedurende 4 minuten en 33 seconden stil zit. Is dit muziek?

Mijn interpretatie hiervan is dat dit zeker muziek is, om de doodsimpele reden dat Cage gezegd heeft dat op punt A zijn compositie 4'33 start, die duurt een x aantal tijdseenheden (of dat nou maten of seconden zijn, dat boeit niet) en na een gespecificeerd aantal tijdseenheden eindigt het stuk. Cage heeft dit een compositie genoemd, hij heeft de tijd tussen het begin en het eind als zijnde muziek gedefinieerd.

Of de muziek die Cage gecomponeerd heeft jou aanspreekt is een heel andere vraag, en dan komen zaken als smaak, luisterervaring en ontwikkeling om de hoek kijken.

Dus om kort te gaan: als jij vind dat je muziek gemaakt hebt, dan is het muziek.

Precies!

Origineel geplaatst door winchester

gelijk heb je , wat maakt het uit ,mischien is er in de toekomst muziek zonder geluid;)

Origineel geplaatst door Wout Blommers
De vraag is dan: "Wanneer is geluid muziek?"
Wanneer er, op de maker(s) na, 1 of meer personen zijn die het geluid als muziek ervaren.

Maar de grap bij die stukken van Cage voor Piano of symfonie orkest is dat je nog steeds geluiden hoort, en er dus muziek gemaakt wordt door de mensen in het publiek en de omgevingsgeluiden in en buiten de zaal.
Als er geen geluid is is er geen muzeik. Bv. in akoestisch dode kamers hoor je alleen jezelf.

Ik denk dat je het antwoord in je hoofd moet zoeken :engel:

De vraag is, wanneer wordt geluid muziek?

Maar wat is geluid?
Geluid zijn trillingen die je gehoororgaan omzet in stroompjes.
Pas wanneer je hersenen deze trillingen interpreteren, worden het tonen. Hoe meer trillingen per sec, hoe hoger de toon. Tonen bestaan dus helemaal niet. Het begrip "Toonhoogte" is dus eigelijk pure psychoacoustic*.

Maar wanneer worden tonen muziek?
Pas wanneer het signaal ook nog "doorgeroute" wordt naar je muzikale brein, dan pas hoor je er muziek in**.
Bij de geboorte is het al aanwezig, en heeft universele eigenschappen. Zo heeft iedereen aanleg om in bepaalde sequences van toonhoogte muziek te horen. Het is een soort blauwdruk. Dat is bijv. de reden dat sommige melodien zo in je hoofd blijven zitten, terwijl je het helemaal niet wilt ;). Diatonisch, zoals de sound-of-music, is een goed voorbeeld van deze blauwdruk. Dit bepaald dus ook voor jou wat "vals" is. (vals bestaat niet, arabische toonladders zijn voor sommige culturen niet vals, en voor sommigen weer wel). Maar, dit stuk brein is ook onderhevig aan invloeden van buiten af. En daarom is muziek voor mensen in andere landen/culturen/tijd weer telkens anders. En uiteraard is dit stuk brein meer aanwezig bij "muzikale" mensen.

Een duidelijk voorbeeld is techno. Of andere abstracte muziek. Oudere mensen zijn er niet "getraind" in, en zullen het als herrie bestempelen. Waarom? omdat het niet opgepikt wordt door hun muzikale brein. Jongeren zullen het wel muzikaal interpreteren, en daarom het ook als ritme voelen.

Andersom kan ook. Wanneer je heel analytisch naar een nr luistert, dan gebruik je vrijwel geen muzikale brein. En in principe analyseer je de ritmes en tonen, maar het geeft je geen gevoel. Je blijft de neiging hebben muziek te horen, maar als je je blijft concentreren op het analyseren, dan merk je dat t een hele andere ervaring is.

Maar waarom ieder mens deze gave heeft meegekregen, is een heel ander filosofisch onderwerp!
:geslaagd:

*note: een voorbeeld dat toonhoogte niet zovanzelf sprekend is, is bijv. wanneer iemand heeel snel trommelt. Op een gegeven moment hoor je geen afzonderlijke slagen meer, maar toonhoogte.

**note: dat muziek via je muzikale brein werkt, klinkt vreemd. Maar zo werkt taal ook. Pas wanneer de informatie in het speciale spraak/taal gedeelte komt, interpreteer je het als taal. Dit is ook de reden waarom je maar 1 gesprek tegelijk kan verwerken. Je hoort ook echt ruis als je heel veel mensen hoort praten (in drukke ruimtes), dat is omdat je maar 1 gesprek als taal hoort, de andere "gesprekken" is dan slechts "geluid" (je hoort het als dat rommelende geruis).
Ook heb ik wel eens gelezen dat mensen die een storing in dit gedeelte van hun brein hebben, alles kunnen horen, behalve muziek!

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Wanneer er, op de maker(s) na, 1 of meer personen zijn die het geluid als muziek ervaren.

Twee zaken...

Dus als ik alleen ben, dan kan ik geen muziek maken?
Wat ervaren die personen dan?

Te 'wollig'...

Wout

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MadThijs
Maar de grap bij die stukken van Cage voor Piano of symfonie orkest is dat je nog steeds geluiden hoort, en er dus muziek gemaakt wordt door de mensen in het publiek en de omgevingsgeluiden in en buiten de zaal.
Als er geen geluid is is er geen muzeik. Bv. in akoestisch dode kamers hoor je alleen jezelf.

Cage verwees door de titel al naar de totale stilte.
Wanneer is er geen geluid mogelijk?
Dus eigenlijk geen muzikale ervaring of zoiets?
Als de lucht of andere geluidstransporteurs volledig 'vast' zijn, dus wanneer alle moleculen niet meer in beweging kunnen komen en dat is bij het absolute nulpunt, 273 graden Celcius onder nul.

Laat nou vier minuten omgerekend 240 seconden zijn, dat met de 33 al aangegeven seconden geeft het getal 273. (Nee, dit is niet een Beatle plaat achterstevoren draaien om te bewijzen dat Paul McCartney dood is :)

Verdraaid!
En wat ontdekte Cage?
Dat totale stilte onmogelijik is!

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Cage verwees door de titel al naar de totale stilte.

Laat nou vier minuten omgerekend 240 seconden zijn, dat met de 33 al aangegeven seconden geeft het getal 273. (Nee, dit is niet een Beatle plaat achterstevoren draaien om te bewijzen dat Paul McCartney dood is :)

Wout

zo he! hoe verzon die gast het! :halleluja

als ik ook ffe een slimme titel verzin voor mijn "meesterwerkje" :engel: verzin, is het dan ook muziek??? (o ja, er moet ook nog es iemand zijn die het als muziek ervaart...)

moet muziek eigenlijk dansbaar zijn? daarmee bedoel ik of er een ritme in moet zitten, een beat. anders is het gewoon een opeenvolging van geluiden. er moet volgens mij een 1 of andere vorm van ritme in.

is er iemand die een nummer kent waar GEEN ritme in zit? een algemeen aanvaard stukje muziek doel ik hier op trouwens. niet een leuke eigen creatie.

EJ

Back