Tip-verzamelpunt Ableton Live

Super, bedankt voor de info & links etc. Ah mooiere kleuren in die clip - de default is dan meteen saai-ish.

Goed te horen dat er desondanks ook op de Push 1 nog wat kan (en nog heel uitgebreid ook).

Dit alles betreft de LED-pads, maar laat de display brightness/contrast buiten beschouwing als ik het goed zag?

Groeten!

Ik wilde 'm net posten, ik heb eerst de clip ff bekeken maar er zitten leuke mogelijkheden op moet ik zeggen, drift mode tussen de oscillatoren, mooie envelope sectie met oa tilt mogelijkheden zodat je je envelopes lekker kan manipuleren, uitgebreide lfo met oa S&H en een wander stand en een modulation matrix om maar een paar dingen te nomen.
Ziet er simpel uit op het eerste gezicht maar er zitten fijne sounddesign mogelijkheden op vind ik.

is de 11 club draad verwijderd?

Anyway..

je kunt in 11 je boel behoorlijk customizen met .txt file in prefs zie bovenstaande link hoe.

-AcceptanceTestsIgnoreAssertions
-AcceptanceTestsPort
-AdditionalLatencyForPlaythrough
-AnimatedScrollBarAlphaDelta
-AnimatedScrollBarVisibleTime
-AsioDisableMultiClient
-AsioNoClockSource
-AsioNoSampleRateCheck
-AsioNoSetSampleRate
-AsioSupportProcessNow
-AudioQuantizeFixedWarpMarker
-AutoAdjustMacroMappingRange
-AutoShowPythonShellOnError
-BuiltinLessons
-ChallengeMethod
-CheckAllLanguageFiles
-ClipFireWillContinueSong
-ControlSurfaceDisplayUpdateRate
-DebugKeys
-DecodeDirectShowMediaFiles
-DevicesLegacyLive5
-DisableAutoBugReporting
-DisableFileRefMapping
-DontAskForAdminRights
-DontRetriggerSessionClips
-DontStoreCompoundPaths
-DrawRandomBackground
-DriveEngineTiming
-DrumPadSelectionDelay
-DumpUsfLibOutput
-EditorDontSnapOnMarkers
-EditorMagneticWidth
-EditorNoteResizeSnapsOnGridOnly
-EditorResnapRangeFactor
-EditorResnapTimeoutOnMouseUp
-EditorSnapTimeout
-EnableArmOnSelection
-EnableHotSwapOnSelection
-EventRecorderTempDir
-Halion3BugWorkaround
-HotKeyForCaptureAndInsertScene
-HotKeyForKitPad
-IgnoreTemplateSet
-ImpulseIgnoreOmega
-KeepUnresolvedRelativeRoutings
-LayoutCheckFrequency
-LogFolderConfigErrors
-LogPseudoMidiOutDataSizeSent
-LogRemoteScriptCapabilityInfo
-LogTimeConversionVariation
-LoopJumpContinuationActivationWindowSizeMs
-LoopJumpContinuationWindowSizeMs
-MaxAudioThreads
-MaxChainViewsToCache
-MemoryBasedUndo
-MemoryLeaksFile
-MidiClockSlave
-MidiEventThinning
-NoMidiEventFiltering
-NoMidiFromReWire
-NoMidiMonitorLatencyCompensation
-NoMidiServer
-NoSCurves
-NoVstGesturesRequired
-NoVstStartupScan
-RemoveFolderWithSingleClick
-ReWireChannels
-ReWireLogic
-ReWireSonar
-SafetyAreaAroundMarkers
-SampleTimeOverflowScale
-SelectNoAudioAsDefault
-SendSPPInArrangerLoops
-SetAssertMode
-SharedMemStoragePath
-ShowBackToArrangementOnMasterTrack
-ShowChunkLoadTime
-ShowDeviceSlots
-ShowFullVersionInTitle
-StackTraces
-SuppressCheckSynchronousInvariant
-TempoFineControlRange
-Trace
-UnitTestsAssertOnFailure
-UnitTestsDontCleanup
-UnitTestsLetDummyTestPass
-UnitTestsQuitAfter
-UnitTestsReportFormat
-UnitTestsRunDefaultOff
-UnitTestsTraces
-UpdateTest
-UseDebugPrefs
-UseFileSystemCacheForReading
-UseFileSystemCacheForWriting
-UseOwnGeneratedMidiTimeStamps
-VstNoLocalDir
-VstNoScanSkip
-WipeoutProtectionAccidentWindowSizeMs
-WipeoutProtectionActivationWindowSizeMs
-WipeoutProtectionDecisionWindowSizeMs
-WriteLanguageCommentFile
-_PluginAutoPopulateThreshold

Ableton onnodige bestanden weggooien .1

Applicaties >Ableton Live>Show package contents>Contents>App-resources>Core Library>Templates> (delete de templates die je niet wil)

In App-resources kun je ook talen zoals japans weggooien.

:okdan:

Vraag: ik ben bezig met de overstap naar Ableton Live. Nu loop ik regelmatig tegen kleine dingen aan: zoomen, automation intekenen, bussen maken etc. Via Google kom ik een heel eind, maar dat kan vast sneller en handiger.

Heeft iemand een tip om het snelste Live onder de knie te krijgen? De concepten enzo snap ik allemaal wel, het zit hem met name in de workflow.

Toen ik 12 jaar terug met Ableton begon, had ik veel aan zijn video's

Ik heb veel geleerd van de YouTutorials van EDM Tips (Will Darling) en Matt Tinkler. En sinds kort leer ik minstens zoveel van m'n neefje :)

Waar woont je neefje? 😄

Toen ik 12 jaar terug met Ableton begon, had ik veel aan zijn video's

Die zijn goed, maar laaaaaaaaang. Hij heeft een playlist en dat ben je zo 8 uur verder. Ik zal eens kijken of hij ook shorts heeft.

@bombario Meeste tijd zal gaan zitten in het ont-leren van je vorige workflow.. heb er geen haast mee, zou ik zeggen

Ik heb wel haast, ik loop al naar de 50! 😅 Maar wat je noemt is wel de reden waarom ik de vorige keren afhaakte. Voor iets wat ik in 3 klikken doe in Studio One zit ik nu soms 5 minuten te hannesen. En eindeloos filmpjes kijken heb ik geen zin in. Ik wil muziek maken!

Vraag: ik ben bezig met de overstap naar Ableton Live. Nu loop ik regelmatig tegen kleine dingen aan: zoomen, automation intekenen, bussen maken etc. Via Google kom ik een heel eind, maar dat kan vast sneller en handiger.

Heeft iemand een tip om het snelste Live onder de knie te krijgen? De concepten enzo snap ik allemaal wel, het zit hem met name in de workflow.
Shortcut keys uit je hoofd leren maakt t allemaal een stuk fijner werken vind ik.
Ik dwong mezelf om ze te leren (degene die me handig leken althans).

Als ik dan die actie moet doen dan dwing ik mezelf im de shortcut op te zoeken. En niet door de menuutjes te bladeren enzo...

Super irritant natuurlijk als je lekker bezig bent, maar je hebt op deze manier wel dat dat soort dingen binnen no-time in je muscle memory zit.

Ik zat te denken of ik een paar uut mn hoofd wist die handig zouden kunnen zijn, maar ik kom er nu achter dat ik ze zelf okk helemaal niet uit mn hoofd ken. Lol...
Ik doe t tegenwoordig blijkbaar echt helemaal op de automatische piloot.

Voor iets wat ik in 3 klikken doe in Studio One zit ik nu soms 5 minuten te hannesen.

En dat kostte je denk ik wel wat tijd, voordat je dat in Studio One kon.. Elke 5 minuten investering is tijdsbesparing voor later.

Hier, misschien heb je er wat aan. Heeft 3 "levels". Niet meteen naar level 3 gaan eh ;)

Ben ff achter een PC gaan zitten :) (nog wel op werk, dus geen ableton voor mn neus).
mooie link van @stoter !

hier de officiele pagina voor de volledigheid:

Wat ik zelf bijzonder fijne shortcuts vind (maar dat kan natuurlijk hyper-persoonlijk zijn:

CTRL+ALT en DRAG (muis klik en hold) = Daarmee sleep je heel je beeld link/recht/boven/beneden, superhandig voor navigeren
SHIFT + TAB = switch tussen clip en device view
CTRL + D = Duplicate selection
CTRL + U = Quantize selection
CTRL + G = Group selection (tracks / devices / whatever)
CTRL + R = Rename (groepining en renaming doe ik vaak in 1 snelle actie... ik selecteer mn drum tracks > CTRL+G > CTRL+R en type "drums" ... dat soort gewoontetjes maakt t leven makkelijk.
CTRL + E = Knip clip op geselecteerde punt
CTRL + ALT + T = Insert return track

Voor de rest zou ik ook goed scherp zijn op welke handelingen je vaak doet en je veel tijd kosten. Want dan zijn ook templates en presets maken natuurlijk super handig.
Gebruik je eigenlijk 80% van de tijd wel een return track met een speccifieke reverb er op?
Maak een template van de track en sla die op in je favorites.

Of, alternatively -
Gebruik de shortcut CTRL+ALT+T en sleep de betreffende reverb... al dan niet opgeslagen als preset in een FX-rack met een compressor en een EQ erin ...

Gewoon beetje kijken wat je vaak doet, onhandig vind, storend vind, en kijken of t handiger sneller kan.
Het antwoord zal bijna altijd "ja" zijn en er zullen ook heel vaak meer dan 1 manieren zijn om je probleem op te lossen (dus kun je kijken wat specifiek voor jou t handigste zal zijn).

Een controller klan soms natuurlijk ook goed werken.
Ik heb de Push3, maar eerlijk is eerlijk - ik doe nog steeds veel met muis en keyboard.
MKaar sommige dingen doe ik liefst weer wel ff snel op de Push -
automations opnemen, scale en key aanpassen voor piano roll, drums intekeken op sequencer... dat soort dingetjes...
Ik kijk gewoon wat voor mij persoonlijk werkt...

Iemand Max4live device tips? Ik hou van sequencers die polyritmes maken of happy accidents, er zijn er echter zo veel verkrijgbaar dat ik door de bomen het bos niet zie. Het liefst heb ik 1 pakket die ik kan downloaden waar alle populaire M4L devices wel in zitten. Is dat te downloaden?

Ik heb wel haast, ik loop al naar de 50! 😅 Maar wat je noemt is wel de reden waarom ik de vorige keren afhaakte. Voor iets wat ik in 3 klikken doe in Studio One zit ik nu soms 5 minuten te hannesen. En eindeloos filmpjes kijken heb ik geen zin in. Ik wil muziek maken!
Je bespaart jezelf enorm veel tijd en frustratie door YouTube filmpjes te bekijken. Zoals altijd….RTFM. Maar ik snap het, want ik ben ook ongeduldig. Via Cubase in de 90’s naar Logic vanaf 2008, en vanaf 2012 naar Ableton gemigreerd. In de basis vind ik Ableton niet heel ingewikkeld. Mijn tip: kijk eens naar de standaard Ableton Live playlist, en pak dan die onderwerpen waar je iets van wil weten. Deze video’s zijn maar 2-3 minuten.

1771524369457.png

Waarom wil je dan eigenlijk overstappen? Wat is er mis met Studio One?

Back