Tip-verzamelpunt Ableton Live

Wie weet dit? Ik wil een minimum- en maximumwaarde toekennen aan een Utility-plugin in Live. Bijvoorbeeld: van -6 dB naar + 3dB. Dan koppel ik dat daarna aan een draaiknop of schuif. Ik zie alleen niet of en waar dat kan. Volgens AI kan het door er een rack van te maken, maar dan snap ik het niet meer. Ik gebruik Live 10.

Bekijk bijlage 3873327

Je kan een min en max waarde instellen voor je macro knoppen:

05_macro_mappings.jpg

In map mode zou je het moeten zien zoals hier in t plaatje .
Weet niet of dat in ableton 10 ook al zo was

Weet iemand of Ableton vaak aanbiedingen heeft ? Ik heb nu Intro, maar wil naar Standard.

Mooi filmpje. Die truc met die envelop op de drumrack kende ik nog niet. Daar is vast wel meer mee toe doen ook.
Vraag me wel af: is de resolutie van die modulator net zo hoog als standaard midi (7 bit, dus slechts 128 stappen) of gebruikt hij de maximale resolutie van de parameter die hij moduleert?

Die vraag geldt ook voor de andere modulators trouwens.

Vraag me wel af: is de resolutie van die modulator net zo hoog als standaard midi (7 bit, dus slechts 128 stappen) of gebruikt hij de maximale resolutie van de parameter die hij moduleert?

Die vraag geldt ook voor de andere modulators trouwens.
Ja, geen idee ... Maar ik ga er wel ff mee experimenteren binnenkort.

Mooi filmpje. Die truc met die envelop op de drumrack kende ik nog niet. Daar is vast wel meer mee toe doen ook.
Daarbij moet wel vermeld worden dat hier latency problemen mee zijn, tenzij je nog een audio device toevoegd. Ik doe het zelf met een simpler zonder sample erin.
Misschien is dit alleen op Windows een probleem? Bij mij is het alleszins al zo lang ik Live gebruik een probleem. Ik vermoed dat ze denken 'hier komt geen geluid uit, dus latency maakt niet uit', terwijl dat voor live modulation net wél zo is. Als iemand iets vindt dat werkt dat nog lichter is dan een lege simpler, ik hoor het graag.
Je kan dit dus gebruiken om Drumracks te maken die effecten aanzetten voor zolang de pad aanstaat, en daarnaast nog om een aantal preset waarden erin te stoppen, bijvoorbeeld voor delay lengtes om van die leuke Octave jumps te krijgen.

Vraagje. Ik wil een project uit Live delen met een mede-forummerlid. Hij gaat hem aanvullen en afmixen, maar heeft niet dezelfde plugins. Nu kan ik overal stems van maken, maar dan wordt het een enorm project. Of niet? En wat doe je met effecten? Reverb en delay kan ik uitzetten, maar soms bepaalt dat ook de groove van bijvoorbeeld een baslijn. Wat doe je dan? Gewoon renderen met dat effect erin? Heeft iemand hier ervaring mee?

Vraagje. Ik wil een project uit Live delen met een mede-forummerlid. Hij gaat hem aanvullen en afmixen, maar heeft niet dezelfde plugins. Nu kan ik overal stems van maken, maar dan wordt het een enorm project. Of niet? En wat doe je met effecten? Reverb en delay kan ik uitzetten, maar soms bepaalt dat ook de groove van bijvoorbeeld een baslijn. Wat doe je dan? Gewoon renderen met dat effect erin? Heeft iemand hier ervaring mee?
Freeze track alleen met groups en sends werkt dit niet. Je kunt wel een group bouncen maar dan kun je dan niet terugdraaien (zoals dat bij studio one wel kan met transform to audio). Als je in apart kanaal bounced dan kun je later wel terug naar wat je had en de aanpassingen overnemen natuurlijk.

Ik ben bang dat stems maken de enige oplossing is.

Hmm, dan ben je dus wel al je flexibiliteit kwijt. En als ik alle effecten uit zet, heeft dat wel weer consequenties voor de uiteindelijke sound. Die ik bewust zo heb gemaakt. Dit is nog best lastig 🤔

Lijstjes met verbeterpunten heen en weer sturen kan evt. ook nog. Dan mix ik hem zo goed mogelijk af en mag hij zich uitleven met de master. En verzinnen we een handiger werkwijze voor de volgende track.

Ik ben bang dat stems maken de enige oplossing is.
Dat denk ik ook. Dus exporteer alle tracks als stems (één run). De insert-effecten neemt Ableton gewoon mee. Lever voor essentiële send-effecten de return track apart aan of maak zowel een dry en wet versie.

Tip: gebruik zoveel mogelijk Ableton Stock plug-ins.

Je kunt ook anders denken. Insert FX vind ik onderdeel van sound design. Dat wil je juist zelf doen. Dus als die in de audio bounce zitten, helemaal prima. Send/return FX is meer de finishing touch, en dat is juist interessant en ook makkelijker om over te laten aan een ander.

Freeze track alleen met groups en sends werkt dit niet. Je kunt wel een group bouncen maar dan kun je dan niet terugdraaien (zoals dat bij studio one wel kan met transform to audio). Als je in apart kanaal bounced dan kun je later wel terug naar wat je had en de aanpassingen overnemen natuurlijk.
Dit klopt voor oudere Live-versies, maar Live 12 heeft Bounce Group in Place dat de group plus de returns volgens mij meeneemt.

Goede, doe ik vanaf nu.

Je kunt ook anders denken. Insert FX vind ik onderdeel van sound design. Dat wil je juist zelf doen. Dus als die in de audio bounce zitten, helemaal prima.

Ook een mooie, hier kan ik me in vinden. Ga ik doen. Inclusief muzikale EQ etc.

Dit klopt voor oudere Live-versies, maar Live 12 heeft Bounce Group in Place dat de group plus de returns volgens mij meeneemt.

Ik gebruik nog steeds Live 10 Standard, maar dit is dan wel interessant voor de toekomst. Vooralsnog mis ik niets om de upgrade te rechtvaardigen 😊

Stems aanleveren is wat je traditioneel wel doet als iemand anders gaat mixen...

Klopt. Het is ook niet puur afmixen en we houden allebei van dezelfde muziek. Het zit tussen afmixen, remixen en aanvullen in. We wonen alleen net te ver uit elkaar om steeds bij elkaar te gaan zitten.

Dat denk ik ook. Dus exporteer alle tracks als stems (één run). De insert-effecten neemt Ableton gewoon mee. Lever voor essentiële send-effecten de return track apart aan of maak zowel een dry en wet versie.

Je kunt ook anders denken. Insert FX vind ik onderdeel van sound design. Dat wil je juist zelf doen. Dus als die in de audio bounce zitten, helemaal prima. Send/return FX is meer de finishing touch, en dat is juist interessant en ook makkelijker om over te laten aan een ander.

Bounce in place is toch anders dan freeze. Je krijgt dan audio track en kunt niet unfreeze doen volgens mij.

Back