Wat te nemen: keyboard of synth

speedo

Stamgast
Hoi,

nog niet zo lang geleden ben ik een beetje begonnen met het producen in cubase. Momenteel heb ik een Yamaha PSR 2000 keyboard en gebruik ik VSTi's, maar ik denk erover om een Roland Fantom X8 te halen. Eerst wilde ik een Tyros 2 halen, maar nu begin ik te twijfelen wat nou geschikter is: een synthesizer of een keyboard? En is de Fantom X8 eigenlijk wel een synthesizer? Of moet ik gewoon lekker bij softsynths blijven?
Wat is eigenlijk precies het verschil? De nieuwe keyboards hebben nl. toch ook voice creation en sampling, step time en realtime sequencing?

Wat raden jullie me aan?
Ik ben van plan de volgende soort muziek te gaan produceren:
- Rock alla deep purple / dus een cool hammond geluid
- Gewoon beetje pop / r&b
- Hip hop / trance / alles wat een beetje in de dance-scene ligt

Eigenlijk gewoon alles :D

Ik ben laatst naar een demonstratie van de Tyros 2 geweest en die geluiden klonken ZO goed...Maar ik maak eigenlijk geen gebruik meer van styles en speel in een bandje waar ik dat distortion-achtige hammond wil bespelen (en meer natuurlijk).

Tips =( ?

Simpel: Wil je alleen geluiden hebben (die je uitgebreid kunt bewerken) neem dan een Synthesizer. Wil je ook een begeleidingsautomaat en evt. ingebouwde sequencer hebben, neem dan een keyboard. Ik denk trouwens dat jij een keyboard een beetje verwart met een workstation.

Maar als je cubase gebruikt zou ik gewoon een synth nemen. Je kunt dan alle sequencing en sample editing daarin doen en je synth als geluidsbron / midi controller gebruiken. Is dan ook relatief veel minder duur. (Je koopt dan nl. geen opties die je toch nooit nodig hebt...)

Succes

Origineel geplaatst door meesha74
Simpel: Wil je alleen geluiden hebben (die je uitgebreid kunt bewerken) neem dan een Synthesizer. Wil je ook een begeleidingsautomaat en evt. ingebouwde sequencer hebben, neem dan een keyboard. Ik denk trouwens dat jij een keyboard een beetje verwart met een workstation.

Maar als je cubase gebruikt zou ik gewoon een synth nemen. Je kunt dan alle sequencing en sample editing daarin doen en je synth als geluidsbron / midi controller gebruiken. Is dan ook relatief veel minder duur. (Je koopt dan nl. geen opties die je toch nooit nodig hebt...)

Succes

Dankjewel. Stel dat ik zo rond de 2000 euro te besteden heb, wat zou dan een goede optie zijn? Alle sequencing doe ik in cubase. Wat ik dus nodig heb is een synth voor goede geluiden?

Helaas worden er geen XP-30-achtige synths meer gemaakt (beste engine minus sequencer) of je moet voor iets als een Yamaha S90ES gaan; als je voor Fantom geluidswaliteit gaat ben je dus gedwongen de rackversie te nemen (als je geen sequencer wil) of toch voor de X6 te gaan (en daar zit dus een sequencer bij).

Maar voor wat je noemt qua stijlen - in hemelsnaam geen keyboard. Je wilt je geluiden kunnen bewerken en samples serieus kunnen gebruiken, en de "keyboards" (eigenlijk "entertainer keyboards" of "arranger keyboards") laten je dat wel doen, maar eigenlijk liever niet. Ook is er op zo'n ding weinig behoefte aan realtime controle; je interface zijn dus een buts drukknoppen ipv sliders of draaiknoppen.

Een Fantom is een synth. Een Tyros is een arranger keyboard. Het verschil; bij de hogere modellen eigenlijk nog maar vrij weinig, de Tyros heeft er in feite gewoon een Motif in zitten. Wat het verschil maakt is de benadering; bij een arranger zitten vaak ook een hele hoop styles - begeleidingsritmes waar je vaak niet veel aan hebt als je echt alles zelf wil maken en sequencen.

Waarom koop je niet een midi klavier ( in de range van 200 tot 600 euro's ) nieuw of 2de hands...

en koop/spaar je voor bijv. een motif ES module en een fantom XR module; nieuw en/of 2de hands...

Ben je in het totaal zo'n 2500 euro kwijt. En heb je ze allebei.

Je koopt bijv. eerst een motif en een jaar later een fantom XR of zo.

Origineel geplaatst door jaccis
Waarom koop je niet een midi klavier ( in de range van 200 tot 600 euro's ) nieuw of 2de hands...

en koop/spaar je voor bijv. een motif ES module en een fantom XR module; nieuw en/of 2de hands...

Ben je in het totaal zo'n 2500 euro kwijt. En heb je ze allebei.

Je koopt bijv. eerst een motif en een jaar later een fantom XR of zo.

Wat wil die module zeggen? Gewoon dat je de sounds hebt van de motif / fantom? Ik bedoel: welke extra's biedt gewoon een motif je dan, als je het ook zo kunt doen?:D

Origineel geplaatst door speedo
Wat wil die module zeggen?
Heel simpel:

versus:

Maar eigenlijk had je dat zelf met wat zoekwerk al uit kunnen vinden ;)

Gewoon dat je de sounds hebt van de motif / fantom?
Jups.

Ik bedoel: welke extra's biedt gewoon een motif je dan, als je het ook zo kunt doen?:D
Groter scherm. Beter te bedienen. Alles in 1 apparaat. Computer hoeft niet aan te staan. Betere kwaliteit toetsenbord (sommige controllers zijn om te huilen). Genoeg knopjes. Staat op zichzelf.

Rack of keys is altijd een afweging van budget, beschikbare ruimte, en benodigdheden. Speel je in een band, dan zul je hoogstwaarschijnlijk niet een minuut op zo'n rackding willen porren om eruit te krijgen wat je wilt.

Back