Juno modificeren ?

Spraakverwarring zo laat op de avond. Gelukkig maar dat ik net helemaal helder en toppie me bed ben uitgerold :)

Ik bedoelde de JUP 6 betrouwbaarder dan de JUP 8. Maar ach, ken mij het schelen. Ik heb geen JUPPEN, alleen JU's.

Paul.

Nee, ik ga er geen midi in laten zetten. Als ik weer aankopen ga doen, en die aankopen vallen op Juno gebied, dan gaat de 6 eruit en een 60 erin.

Maar misschien is het verstandig om gewoon de eerstvolgende aankoop wat anders te laten zijn. Heb daar al een draadje over gehad "is drie Juno's teveel" :)

Maar ja, die 6 en 60 zijn ook gewoon zoveel mooier om te zien dan zo'n 106. Dat zwarte metaal he, houten zijkantjes (nephout) en die aan/uit schakelaar op het bovenpaneel: TOPPIE !!
Om nog maar te zwijgen van die Clunky schakelaars in al die retro kleurtjes: Je voelt je toch een beetje JUP bezitter, ik neem aan dat jij dan weet wat ik bedoel ...

Gaan die schuiven in de 60 ook zo zwaar als in de 6 ? Dat vind ik minder. In de 106 is het makkelijker finetunen, alhoewel daar het even duurt voordat de circuits reageren ...

Paul.

klopt, de JU-60 is absoluut god of all juno's.. qua robuustheid en geluid en valt qua looks in de Jupiter klasse
de 106 komt op een goede 2e plaats vanwege z'n mogelijk om alles wat je qua knoppen/faders doet kan opnemen
in je sequencer, sound van 106 is wel degelijk inferieur ten opzichte van de 60.
tja en de 2 ziet er gewoon niet uit maar heeft ook weer zijn charmes.
chordmemory, portmanento, aparte PWM en programmeerbare chorus.

alle juno's tegelijkertijd gebruiken in setup is idd overkill. :peukie:

Laatst gewijzigd:
Yup, ik kreeg een ontzettend Casio gevoel toen ik mijn Alpha Juno 1 weer terugkreeg voor de Juno 106.

De zes klinkt volgens mij net zo goed als een 60. Het enige verschil zit 'm in de geheugens. Een DCB interface is er volgens mij zo op te zeten. Het stekkertje zit al op de print.

Bovendien zijn de 6 en goedkoop, zo rond de vierhonderd gulden schat ik. Kun je er dus rustig bijnemen zonder failliet te gaan, en sampelen die hap !

Paul.

De Alpha's vind ik trouwens gewoon zeer goed, wat minder vet maar absoluut een interessante klank, die je vaak weer niet uit een Juno kunt halen.
De Alpha's zien er inderdaad niet uit, vandaar dat ik ook liever een 1 heb in plaats van een 2. Nog een halve meter plestik erbij zit ik niet op te wachten ...

Mijn Alpha 1 gaat dus nooit weg, tenzij ik 'm omruil voor een MKS.

Paul.

Paul.

Bovendien zijn de 6 en goedkoop, zo rond de vierhonderd gulden schat ik. Kun je er dus rustig bijnemen zonder failliet te gaan, en sampelen die hap !

Paul. [/B]

als we het hebben qua geluid over de 60 dan geld dat ook voor de 6 natuurlijk.. da's duidelijk... ;)

sampelen is wel een hele goedkope oplossing, zo ga je natuurlijk het hele idee van de synth voorbij... trouwens, het klink nooit het zelfde als je iets sampled (tenzij je het geluid exact op de zelfde rate afspeeld) :biertje:

ben niet zo weg van samplen... mits het gaat om drumsounds die ik nog mis of echt 'kale' golfvormen. maar om nou een heel nummer te maken met alleen sampler... is te veel werk en heeft niets meer met synthese te maken... aldus ikke :peukie:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Paul Jenner
De Alpha's vind ik trouwens gewoon zeer goed, wat minder vet maar absoluut een interessante klank, die je vaak weer niet uit een Juno kunt halen.

Paul.

de alpha's zijn leuk ja, ik heb destijds ('95) toevallig eentje voor fl425,- kunnen kopen...
heeft grappige features dat wel maar het ging mij dus vooral NIET om het 'human resource geluid'
te veel uitgebuid... zaai dus! trouwens, gebruikte yazoo al niet veel eerder deze sound in de 80's? :peukie:

Jep, de Juno-60 is echt een wereldbak. En de Kenton Pro-DCB werkt zo goed. Ik neem ze 4 okt mee als ik moet optreden. Naast de bassen, zijn de strings ook erg mooi.

Ik gebruik de 6 ook veel voor effecten, die ik vervolgens sample: Sweeps en bleeps e.d. Beetje overdreven om zo'n mooie Juno volledig aan te houden om alleen in een track twee bliepje te doen. Ik heb er namelijk maar drie :)

Paul.

Hee sixpack, heb jij toevallig hetzelfde bioritme als ik, of ben je gewoon 24 uur per dag aan het forummen :)

Heb je ook een voornaam ?

Paul.

nee valt wel mee qua 24 uur. gisteren was toevallig ff laat geworden... things like that can happen when you are a fresh member... (tenminste ik wel dan)

heb je site vandaag nog ff bekeken en volgens mij ben jij ook wel een melodien/geluiden maker zo te horen..
beetje commercial wel.. maar dat mag (vind het beter in elkaar steken dan sommige hardcore thingy's) daz nou eenmaal smaak :koffie:

En je hebt trouwens gelijk wat sampelen betreft. Samplers klinken alleen echt lekker als je de sample op de oorspronkelijke toonhoogte afspeelt. Daarboven en daaronder wordt het een beetje wazig en futloos. I.i.g. geldt dat voor mijn S 1000. Ik neem aan dat een moderne Emu of S 5000 wel een stuk beter kan transponeren. Jij ervaring mee ?

Kleine voetnoot: Laatst uitgebreid mijn Juno's ge(multi)sampeld, gelooped enzovoort in de S 1000. Weet je wat dan wel leuk is ? Je kunt de lfo van de S 1000 toevoegen MET keyboardtracking. Geen Juno of zelfs JUP te bekennnen waarvan je de LFO keyboardtracking kunt meegeven.

Volgens mij lukt dat alleen met een digitale bak, of misschien met de OB expander ... Lekker hoor, toch soms leuk dat sampelen ..

Paul.

Weet je wat dan wel leuk is ? Je kunt de lfo van de S 1000 toevoegen MET keyboardtracking. Geen Juno of zelfs JUP te bekennnen waarvan je de LFO keyboardtracking kunt meegeven.

dat klopt weer helemaal! een sampler doet dit n.l. automatisch als je een PWM geluid sampled dan zit de PWM speed er al bij in gebakken! dus is dat eigenlijk wel interresant dan?
een trage PWM is alleen hoorbaar in het laag maar in het hoog zal dit vervagen, maar zo zit 'normale' PWM nou eenmaal in elkaar

maar eh... het is wel weer mogelijk op zowel een JX als Jupiter, wederom met SYNC. er zijn zelfs standaard geluiden in een JX-8/10 die dit effect al in zich hebben.

ik heb ook wel eens met de sampler kale waves gesampled en die ge-stacked en moet zeggen dat het best wel heel close komt qua echte synth (als er een lekker filter env-je overheen zit met wat reso) :peukie:

Komt ie weer met z'n JX sync ;) Ik bedoel hier LFO als vibrato. Da's erg belangrijk om voor de lagere noten wat langzamer te hebben en voor de hogere noten wat sneler. Lukt niet met een JUP of JU, toch ?

Kan weer wel met mijn Prophecy. De Proph klinkt trouwens errug goed, maar klote bediening ...

Paul.

Komt ie weer met z'n JX sync ;) Ik bedoel hier LFO als vibrato. Da's erg belangrijk om voor de lagere noten wat langzamer te hebben en voor de hogere noten wat sneler. Lukt niet met een JUP of JU, toch ?

sorry hoor m.b.t. sync maar t'is slechts de ervaring met synthese.. :D sync is nou eenmaal een kool ding...
ja, vibrato (fm mod) kan juist d.m.v. sync op een JX of JP. doordat de slave mee gaat in pitch kan deze als lfo dienen en zo de 'hoorbare' dco moduleren... met andere woorden, dco 1 is gewoon de lfo+extra features..
voila! het zelfde effect :okdan:

Daar heb je gelijk in. Ik heb trouwens een K4 en die heeft ook een soort van ringmod / sync functie. Is niet hetzelfde, ik weet het. Maar het werkt ook in een master / slave setup. Het effect is niet zo krachtig, maar het werkt wel. Ik heb er wel een paar aardige sounds mee kunnen maken, meest in de techno hoek ...

Paul.

Back