wat doe jij met je modular

Jena_mu6

Ouwe rot
Beste modulaire mensen,

ff een vraagje.

Ik heb nu een aardig systeempje staan met o.a.:
-4 vco's
-1 wavetable vco
-8 filters
-4 adsr's
-zat mixers

en nog een hele zooi modules. en een ms20

Pas ook nog de a137 van doepfer aangeschaft, wat echt een vette module is, mocht er behoefte zijn schrijf ik hier een review van.

OK meer dan 40 modules en nog wat...........lekker stoer zou je zeggen.

MAAR

wat doen jullie er nou mee?

Ik maak regelmatig patches die echt heel vet klinken, maar vaak te vet voor een monosynth.

Ook maak ik vaak patches en dan heb ik nog heel veel moduels over en ga die dan ook gebruiken, waardoor het gauw een zooitje wordt.

Ook probeer ik vaak van die band in a modular patches te bouwen, waarbij er dus meerdere geluiden klinken, drums worden gefilterd enzovoorts.

Meestal erg leuk om te doen, maar niet altijd even bruikbaar.

Mijn vraag wat doen jullie ermee, hebbie tips of leuke patches.

Ik zelf vind het erg leuk om te patchen, maar de monosynth sounds zijn erg vet, maar om daar nou zo grote modular voor te hebben mmmm.

dus graag ervaringen delen.....

Thanks

Ik vind het gewoon heerlijk om er mee te spelen / pielen / experimenteren. Tuurlijk zijn modulars gewoon bedoeld om muziek mee te maken, maar het komt vaak genoeg voor dat ik daar niet eens aan toekom….en dat vind ik niet meer zo erg; als je maar lol hebt!

Net zoals met de rest van je apparatuur moet je de verleiding kunnen weerstaan om elke keer maar alles te gebruiken, puur vanwege de reden dat je het nu eenmaal hebt staan. Het komt vaak genoeg voor dat ik maar 1 of twee onderdelen/modules gebruik, zoals alleen een ringmodulator of een extra envelope….of gewoon een extra osc. voor wat subtiele modulatie bijvoorbeeld.

Dat is nou juist de kracht van modulars; ik zie ze als een bak met gereeschap waarvan je af en toe iets gebruikt. En soms ga je loos en maak je een patch waarin alles gemoduleerd wordt door alles…hoe dan ook, ik heb gemerkt dat het voor mij echt rustgevend werkt om met kabeltjes en potmeters te klooien! Alleen daarom zou ik mijn systeem al moeten uitbreiden…:)

Moet een geluid nut hebben?
Gaat het niet juist om de lol met je modular? De lol van het patchen en tweaken?

Ik ben zelf een dotcom aan het vergaren, en ben hooguit van plan dan een MPC ernaast te doen, en natuurlijk wat fx, om tot tracks te komen. De modular gaat dan samplesource worden natuurlijk, maar ook samen met analoge sequencer, m'n "303" zeg maar even, voor acid achtige house. Dat ie samen met de samples uit MPC loopt.
Dat is het plan. Maar ook ik realiseer me dat een 303 goedkoper is en mooier klinkt (voor het acid-doel), nu al.

Toch een modular voor mij. Ik heb ook een MS-20/SQ-10 combo in huis gehad, maar liep daarmee te vaak tegen beperkingen... niet uitbreidbaar.
Dat ik net nog even een noise source, envelope of whatever extra zou willen hebben.

Maar uiteindelijk gaat het mij om de lol van het proces, denk ik. Niet zozeer om het eindresultaat.

Ik moet zeggen dat het inderdaad rustgevend is om lekker te patchen zekers.............

Maar ik ben gewoon benieuwd wat andere ermee doen doen........

Ik heb trouwens wel een voorkeur voor de wat extremere modules.

Vroeger op de micomodular maakte ik veel van die 1 toets en dan helemaal los patches (bass, lead en drums onder een toets).

Moet zeggen dat me dat met m'n echt modular niet zo goed lukt(terwijl ik echt wel voldoende moduels heb)

1 ding vind ik wel erg jammer van het hele modulaire gebeuren......................40+ modules en ik wil er nog meer..........

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik vind het gewoon heerlijk om er mee te spelen / pielen / experimenteren; als je maar lol hebt!

Dat lijkt me duidelijk, maar eigenlijk geldt dat ook voor 'gewone' synthesizers. De lol die jij beschrijft heb ik ook als ik met de prophet600 of nog beperktere moog source speel. Odanks de ogenschijnlijke beperkingen zit ook daarin genoeg om lekker aan een patch te werken.
Ik heb ook een paar keer een (bescheiden) modulaire synth gehad, a100, vostok, ms20 en de voyager met zijn rijtje in en uit met de moogerfoogers reken ik ook maar als modulair, maar ik vond vooral bij de a100 wat jean een beetje beschrijft: overkill. ik zal ook wel een saaie dorpsjongen zijn, want ik merkte toch vaak dat de meer voor de hand liggende schakelingen en subtiele veranderingen de leukste resultaten gaven.

Maar er is hier wel een modulaire trend aan de gang, heb ik het idee, de laatste tijd zelfs een synthesizer.com trend lijkt het. Voor de synthliefhebber ook echt mooi spul.

Ik word geprikkeld om er 1 te kopen. Nog nooit een clavia gehad. En ik hoor alleen maar goeie verhalen over de micro.

Argg ik lees ook niet he. Ik zie nu pas dat het over een echte modulaire synth gaat .. Hahaha.. Ik zit ook met mijn hoofd heeeel ergens anders.. :D

R

Ik gebruik dus een digitale modular (in de vorm van een Clavia G2) en deze gebruik ik dus wel degelijk om muziek te maken.

Maar soms is het ook gewoon leuk iets raars in elkaar te patchen om te kijken wat het doet. Er zit dus wel degelijk een funfactor in wat mij betreft.....

Origineel geplaatst door Leo
Dat lijkt me duidelijk, maar eigenlijk geldt dat ook voor 'gewone' synthesizers. De lol die jij beschrijft heb ik ook als ik met de prophet600 of nog beperktere moog source speel. Odanks de ogenschijnlijke beperkingen zit ook daarin genoeg om lekker aan een patch te werken.

Daar heb je natuurlijk gelijk in; ik kan me ook redelijk verliezen in het programmeren van andere synths. Maar als je naar de "gewone" analoge bakken kijkt, dan heb je daarop wel sneller resultaat omdat ju nu eenmaal geen fysieke verbindingen meer hoeft te leggen. Het patchen op een modular gaat wat dat betreft natuurlijk een stukje verder en dwingt je ook meer tot nadenken over het resultaat dat je wilt bereiken.

ik zal ook wel een saaie dorpsjongen zijn, want ik merkte toch vaak dat de meer voor de hand liggende schakelingen en subtiele veranderingen de leukste resultaten gaven.[/B]

Klopt inderdaad wel als je het mij vraagt. Met name eenvoudige; subtiele patches kunnen wonderschoon zijn. Een drietal sinussen naast elkaar, op verschillende octaven en licht onstemmen, een of meerdere ervan met elkaar laten moduleren en tot slot wat lichte filtering en de juiste balans zoeken tussen de 3 osc.'s. Alleen met die patch ben ik al een tijdje zoet geweest - 1 kleine wijziging en het klinkt alweer heel anders :W Soms zou je inderdaad wensen dat er geheugens zaten op die dingen.....

Ter lering en vermaak ;)

Meestal zet ik de vca "open", dus zonder envelops; en dan is het moduleren geblazen. Wat ik er leuk aan vind is dat je de synth zelf muziek laat maken. Dus het geluid is steeds anders, maar niet random.

(de mijne is helaas aan onderhoud toe... dat is dan weer het nadeel van die ouwe analoge troep)

Als je meerdere sounds heb, breng je die dan naar een mixermodule of ga je direct vanuit de vca of filter naar de audio mixer?

Wat overkill bij de a100 betreft.....dat had ik in het begin ook bij de 2 basissytemen die ik had.

Die basissytemen zijn ook niet echt avontuurlijk te noemen.........toen heb ik dus een kwart van de modules verkocht en andere moduels voor in de plaast gekocht.......nu heb ik toch echt wel een redelijk bijzonder systeem, waar je hele bizarre dingen mee kan uithalen.

Die A137 wave multiplier is echt zooooooooooooooo lekker.

Ik droom al jaaaaaaaaaaaaaren van een modular synthesizer en eindelijk is het zover... Hij wordt over hooguit een week of 3-4 besteld bij Roger Arrick (het wordt maw een "synthesizers.com" of kortweg "dotcom" systeem - woooohoo !!!).
Ik heb hier heel goed over nagedacht - het kost me dan ook een fortuin - en ik ben er qua configuratie nog steeds niet 100% volledig uit. Vandaar de resem vragen die ik lanceerde in andere threads van dit forum.

Mijn eerste doel is genieten van het patchen, het experimenteren, het ontdekken a.h.w. van een nieuwe geluidswereld. Modular synthesis is nieuw voor me (heb wel serieus ervaring met gewone subtractive synthesis, maar er komt bij modulair patchen toch nog heel wat extra's bij te kijken).
Maar ik kijk er 250% naar uit...

Ik gebruik de Nord Modular G1 en ben er druk doende mee. Het downloaden van patches heb ik 1 keer gedaan toen ik hem net had. 80 % vond ik lelijk. Nu maak ik alles zelf. Ik vind het 1 van de beste synths die ik heb gehad. De G2 is nog te duur voor mij.

Ik heb een Nord Micromodulair maar gebruik hem eigenlijk heeel zelden (nord fans, sla me niet 8) )

Ik vind de nord niet lekker klinken. Ik weet niet wat het is. Maar het klinkt allemaal zo.. tja.. soft. Met distortionpedaaltjes kun je wel weer veel, maarja...

Een vriend van mij heeft een Nord modulair, de grote versie dan van de micro. En hij zei ook dat hij hem in vergelijking met z'n Access Virus ook maar beetje soft vond klinken.

Ik heb de G2 nog niet geprobeert eigenlijk. Misschien dat die wel vetter en warmer klinkt?

Misschien is het ook puur gevoel? ik ben namelijk een analoge synth hobbyist :)

ik ken niet alle synths, maar van de virtueel analoge die ik ken, is de nord modular mijn favoriet, de 2 vooral.
maar met analoog heeft het allemaal weinig te maken, dat is toch een heel andere divisie. (de EREdivisie.)

alleenjammer dat ze van clavia zijn
:) :r

Zo'n beetje alles:

Samplen om te gebruiken als drums zie deze thread . M'n Voyager [+ VX351 / CP251] gebruik ik voor modulerende sequences en m'n 2600 heb ik nog te kort om in de vraag te betrekken.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Zo'n beetje alles:

Samplen om te gebruiken als drums zie deze thread . M'n Voyager [+ VX351 / CP251] gebruik ik voor modulerende sequences en m'n 2600 heb ik nog te kort om in de vraag te betrekken.

die 2600 heb je toch al een tijdje ? ik bedoel toch gelijk gekocht met die kenton pro 2000 ?

anyway ik zat natedenken over een cv/gate mixer/patchbay .. en of die bestond
ik heb 2 master outs op me pro 2000 zitten en 3 cv/gate synths .. ik weet dat de pro zijn auxen ook als master cv/gate kan gebruiken maar weet dat die dingen zoals lfo mist ...

dus een minijack patchpaneel zou handig zijn .. hoef ik niet elke keer achter de synths te kruipen enzow ..

hoe doen jullie dat ? bestaat zo'n ding ? juist bij modulairs zou je dit soort dingen verwachten

Heb sinds een poos een doepfer A-100 basisset 2.........

Wat ik er tot nu toe mee doe is een geluid maken wat gedurende de hele track meer opties krijgt (patches erbij aanstuurbaar via een knop), zo blijft het redelijk duidelijk voor me en ook bruikbaar. Heb er wel een mcv-24 bij, dat werkt heel relaxed.

Als ik gewoon een geluid ga maken raak ik al snel door de patchkabels heen en heb ik een te raar/onbruikbaar geluid waar ik in een track weinig mee kan. Wel erg leuk om je tijd te verdrijven en wat meer kennis te krijgen wat je modules doen...maar om er dan een nummer omheen te bouwen zie ik vaak niet zo zitten.

bRzzz

samplen vooral, drumsounds maken, etcetera, one shot ranzige bassen, en die in een track gebruiken, rare geluiden maken en die in mijn sampler loopen en filteren, veel spelen, met drones, gewoon patchen en moduleren tot de patchkabels op zijn, en verder niks, gewoon voor de lol, en als ik een ambient track maak doet hij altijd mee, gewoon live met drones die lekker te tweaken zijn.

Elke keer dat ik er mee bezig ben wens ik dat ik 4x zo veel had en nog een hele boel erbij, maar met wat ik nu heb kom ik al een heel eind, dus wegdrukken dat stemmetje, en binnen je beperkingen alles eruit halen wat erin zit :)

Origineel geplaatst door organix
Een vriend van mij heeft een Nord modulair, de grote versie dan van de micro. En hij zei ook dat hij hem in vergelijking met z'n Access Virus ook maar beetje soft vond klinken.

Ik heb de G2 nog niet geprobeert eigenlijk. Misschien dat die wel vetter en warmer klinkt?

Misschien is het ook puur gevoel? ik ben namelijk een analoge synth hobbyist :)

Het is natuurlijk voor een groot deel gevoel en smaak. Ik heb 2 G2's en ik ben er erg tevreden mee....komt denk ik ook nog wel een normale NM bij later.

De vergelijking van een modular met andere synths (met een statische architectuur) is ook erg moeilijk. Wat vergelijk je met wat namelijk?

Er zit een duidelijk klankverschil tussen de Virus en de G2 (en tussen elke andere synth overigens). Het komt gewoon op smaak neer. IK ben het wel eens met Leo.....Clavia mag wel eens wat serieuzer met de ontwikkeling van de G2 omgaan. Ze laten echt veel kalnten linksliggen door er zo ongeinteresseerd mee om te gaan.

Ik hou gewoon van die manier van werken.....van de vrijheid om alles overal tussen te kunnen hangen.....

Back