Roland D50 midi en release

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een aantal maanden de gelukkige bezitter van een Roland D-50. Waanzinnige jaren 80 synth met een heel herkenbaar geluid.

Gisteren probeerde ik via midi een softsynth aan te sturen met het klavier van de D-50.
Dit ging prima, maar er gebeurde wel iets vreemds.
Elke noot die ik speelde duurde net zo lang totdat ik de toets losliet. Met andere woorden: De noten hadden geen release/sustain meer als ik de toets los liet. Zolang 1 ik de toets op de D-50 ingedrukt liet hadden alle noten die ik speelde release/sustain. Het is een beetje vaag uitgelegd, maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

Op andere klavieren gedraagt de release zich wel normaal. Het moet dus iets zijn in de D-50. Ik vermoed iets met instellingen voor een sustain pedaal of zo (hangt er overigens niet aan).
Het kan natuurlijk ook de verre van perfecte midi implementatie van de D-50 zijn.

Herkent iemand dit probleem en weet iemand een oplossing?

Groeten,

Rene

bij een eenvoudige note-on/note-ff pakt de geluidsbron de release op de goede manier op. Dat dit bij de d50 als controller niet gebeurt betekent dus dat ie er iets achteraan stuurt. Misschien is het een idee om een midifilter aan te zetten (mits je een pc ertussen hebt staan), en zo te bekijken wat er allemaal wordt verstuurd, en weg te filteren wat je niet wil.

Goed idee en zal ik ook zeker doen. Bedankt voor de suggestie.

Ik hoopte alleen dat iemand dezelfde ervaring zou hebben en meteen kon zeggen wat de D-50 erachteraan stuurt en hoe ik dit gedrag uit kan zetten.

Back