[Ableton Live] Iemand?

bob303vs909

Ach und Weh
Heb een beetje op de website zitten neuzen, wat reviewtjes gelezen van mensen als Scion en Richie Hawtin, en ik moet zeggen dat ik wel een beetje nieuwsgierig ben geworden...

Is er hier iemand die met Ableton Live werkt of heeft gewerkt? Is het goed? Is het helemaal nix?

Zeg het me.....

:kroon:

ik heb net voor het eerst wat loopjes erin gegooid.. en het is echt simpel.. .. waar ik heel blij mee ben is dat je de startpunten enzo van een loop kan veranderen..

nu nog ontdekken hoe je live acts kunt doen met dit proggie.. steve stoll doet dat ook al..

dat alle opgenomen word als je live bezig bent is erg lekker

voor de rest geen tijd voor gehad

'k ben der al is mee aan de slag geweest en 't is echt wel de moeite. Voor mijn stijl muziek is't niet zo handig, maar voor iets repetitievere toestanden (d&b, techno, house, etc) is het echt wel OK. Het ding zit zo in elkaar dat je enkel wat loops moet inladen die je dan naar believe door elkaar kan mixen. Realtime timestretching zorgt ervoor dat je niet meer aan je tempo moet denken en altijd alles mooi samenloopt. VST support en hun eigen plugjes geven je nog eens lekker veel speeltjes om je muziek in realtime door de gehaktmolen te halen. Eigenlijk dus ideaal gerief om een life setje mee te doen.

Haal even de demo op bij Ableton (8.8Mb) dan kun je het zelf ervaren. :)

Het is een te gek programma en live helemaal joepie. Zelf gebruik ik het ook als Cubase slave om snel loopjes of 1 shots erbij te selecteren en mixen. Alleen vind ik de timestretching niet zo dus sleep ik af en toe ook een sample in Cubase en doe de timestretching daar (die veeeel beter is)

Maar inderdaad dat je met al die loopjes een repetative geluid krijgt wat live dan niet zo opvalt maar als je daar creatief mee omgaat is het prima te doen hoor. :)

Origineel geplaatst door djsirjamez
ik heb net voor het eerst wat loopjes erin gegooid.. en het is echt simpel.. .. waar ik heel blij mee ben is dat je de startpunten enzo van een loop kan veranderen..

nu nog ontdekken hoe je live acts kunt doen met dit proggie.. steve stoll doet dat ook al..

't Is inderdaad een heel mooi programma. Ik ben er ook een beetje mee aan het stoeien.
En ik heb Steve Stoll live gezien met Ableton Live (anderhalve week terug): VRESELIJK SAAI!
Het leek net alsof 'ie z'n e-mail stond te checken op het podium.

Zeg 'NEE!' tegen laptop-acts!

R.

ableton

ableton

ik werk nu 9 maanden met live op het podium, en het werkt geweldig. Wel moet je zorgen voor een goede soundcard

Re: ableton

Re: ableton

Origineel geplaatst door i4/acidjunkies
ik werk nu 9 maanden met live op het podium, en het werkt geweldig. Wel moet je zorgen voor een goede soundcard

Nou had ik daar nou nét een vraag over. Ik zag jullie met een laptop en een 9,5 Inch break-out box op het podium staan. Is dat er eentje van RME ?

Oh ja.. andere vraag voor Ableton gebruikers. Waarom een laptop.. je kunt toch een 2 of 3U hoge Rackmount PC meenemen. Die is a) beter te configureren, b) veel beter te koelen.. flatpanel eraan.. en hoppakee (zou ik denken).

Hebben jullie deze optie ook ooit overwogen ?

hehe.. waarom een laptop.. wel uit persoonlijke ervaring weet ik dat je een laptop in je tas kan steken, iets wat nogal moeilijk is met een 3U rack PC.. God, I miss my TiG4 :(

een rackmount pc is om div reden geen optie

a gewicht een 19" pc waar je redelijke pc in bouwd in niet te tillen

b vaak heb slechte stroom en een labtop draait dan verder op de eigen barrery ( als de rme ff weg valt is dit geen drama)

c een labtop is gemaakt voor vervoer en dus minder gevoelig

d bij een labtop heb je dirct een scherm, bij een 19" pc moet je ook nog een scherm mee slepen

de keuze voor de rme heeft alles te maken mat de geluids kwaliteit en de aanwegize headphoner uit gang + midi

groet

harold

Re: [Ableton Live] Iemand?

Origineel geplaatst door bob303vs909
Heb een beetje op de website zitten neuzen, wat reviewtjes gelezen van mensen als Scion en Richie Hawtin, en ik moet zeggen dat ik wel een beetje nieuwsgierig ben geworden...

Is er hier iemand die met Ableton Live werkt of heeft gewerkt? Is het goed? Is het helemaal nix?

Zeg het me.....

:kroon:

Speedy J, werkt ermee, en die is enthousiast over het product. (zie Interface van deze maand).

Greetz,

Yawgmoth

Ik hoorde van stefan dat jullie tijdens Acid Wars een probleem gehad hadden met de audio uit jullie laptop. Gelukkig zijn jullie niet afhankelijk van je laptop, dus een reboot is een optie in combinatie met een start/stop signaal..
Is dat de voornamelijkste reden dat jullie Ableton als toevoeging op de MPC gebruiken ipv andersom?

Origineel geplaatst door i4/acidjunkies
een rackmount pc is om div reden geen optie

a gewicht een 19" pc waar je redelijke pc in bouwd in niet te tillen
Wieltjes? Of wat vaker naar de fitness? ;)

b vaak heb slechte stroom en een labtop draait dan verder op de eigen barrery ( als de rme ff weg valt is dit geen drama)
UPS kan wonderen doen, ook als er rotte stroom is. (zie ook A)

c een labtop is gemaakt voor vervoer en dus minder gevoelig
Een 19" case laat je niet zomaar kletteren, een laptop wel.

d bij een labtop heb je dirct een scherm, bij een 19" pc moet je ook nog een scherm mee slepen
TFT zijn ook goed te doen. En met een los keyboard en muis kun je makkelijker een plekje bouwen dan met een laptop. Is altijd een gepriegel met dat kl*te keyboard.

de keuze voor de rme heeft alles te maken mat de geluids kwaliteit en de aanwegize headphoner uit gang + midi
RME werkt ook op de PC. :)

PC passen makkelijker meerdere harde schijven in. (laptop heb je Firewire nodig, PCMCIA adapters etc)
PCI kaarten zijn ook geen probleem dus kun je die ook gebruiken. (bijv je UAD/Powercore)

Evt redundante voeding. Dual processor als het moet. En bij PC is de prijs/prestatie ook veel gunstiger dan bij laptops. Zeker als je thuis liever één computer wilt en daar toch altijd wel voor de PC gaat.

Ik wil wel het volgende toevoegen aan goede flightcases..

Hoe beter de flightcase hoe meer de apparatuur eronder lijdt. Een laptop in een stoffe tas gaat langer mee dan een laptop in een super vette flightcase. Mensen denken namelijk dat er dan mee gegooid mag worden...

Maar eventjes weer ontopic gaan.. We hadden het over ableton live en niet over laptop vs rackmount en ook niet een stom lulverhaal over flightcases.... Dus mensen...

hmmm...ik ben in ieder geval wel hot voor Live....

Binnenkort de demo maar eens downloaden....weet iemand wat de beperkingen zijn van de demo versie?

OK, was even offtopic.

Maar wat ik wel met Live opviel bij me dat ze op een PC DirectX tekenfunkties gebruiken die nogal irritant zijn als je van Live naar bijv Cubase switched. Dat lukt mij gewoon niet zonder haperingen en wat live gewoon niet kan.
En ook als je nieuwe samples uitzoekt die dan getimestreched worden (en geen bijstere goed kwaliteit overigens) en tijdelijk het systeem overbelasten waardoor je ook weer haperingen krijgt. Dit soort dingen moet gewoon opgelost worden want die zijn mega irritant.

En ook als je automation van een effect opneemt dat het nadien niet meer makkelijk kan aanpassen. Of je automation niet via rewire kan doorsluizen (wat bij Reason wel kan).

Maar zonder die kleine dingetjes is het een prima pakket om mee te werken hoor.

Dat kan onder in je scherm..

Dat kan onder in je scherm..

Onder in je scherm kun je je loop zichtbaar maken. Daar zit aan de linkerkant ook een optie om 'm (bewerkt en al) naar disk te dumpen (save).

ableton.gif

Als ik er nou volledig naast mocht zitten (dat gebeurt wel eens), dan heb ik het destijds toch met het solo-en van een track gedaan.. en die vervolgens naar disk gerenderd.

Back