Levendige Handel In Machinedrums..

Michael U

Stamgast
Hallo forum leden,

tot mijn verbazing zie ik bijna dagelijks machinedrums te koop staan op synthforum-marktplaats..
maar ook op andere in en verkoop website's...
ik vraag me af waarom iedereen van ze machine drum af wilt..
wie heeft er een geloofwaardig antwoord..?

omdat ze anders klinken als een 909,
maar daar is al een draad over... FF verder kijken in het lijstje...:)

Ik kan me voorstellen dat mensen zich slecht laten informeren, niet het ding uitproberen en dan kopen onder de misvatting van "voor zoveel geld zal er op z'n minst wel een goeie 909 in zitten". eenmaal een paar weken in gebruik beseffen ze zich dat het helemaal geen 909 is en dumpen ze hem om vervolgens een jomox of een drumstation of een echte 909 aan te schaffen.

Let's face it, het is gewoon een heel ander geluid, maar wel een geluid dat je kunt tweaken tot op het bot. Als je gewoon al een beetje de moeite neemt om het ding te ontdekken dan heb je echt in no time diepe kicks, dunne kicks, dikke kicks, snoei harde kicks. en dan heb je het alleen nog gehad over de kicks ;-) alleen als je echt de 909 sound zoekt (e.g. geluid van de claps, geluid van de hihats en geluid van de rides) dan zul je teleurgesteld zijn. koop een UW versie en pleur die sampletjes er dan zelf in. Of gebruik een (soft)sampler voor je 909 addities.

Met name de muzikanten die graag van "experimenteel" houden, is de machinedrum tegek. Ikzelf gebruik de MD in zowat alle producties die ik doe. En dat kan echt vanalles zijn, van snoeiharde gabber tot trance tot 2step en drumnbass.

En als ik dan een 909 sound zoek, pak ik gewoon een sampletje. 909 puristen zullen me waarschijnlijk willen afschieten daardoor, maar ik betaal liever 1200 euri voor een moderne drumcomputer met eindeloos veel mogelijkheden, dan een 20 jaar ouwe drumbak die toevallig de goeie sound heeft.

Maar dat laatste is natuurlijk geheel persoonlijk.

J.

Re: Levendige Handel In Machinedrums..

omdat ze overpriced waren voor iets dat relatief niet echt iets revolutionairs bood...
de meesten kochten hem om het feit dat het een perfecte 808/909 substitute zou zijn...
en nu moet ie snel de deur uit anders maakt men te veel verlies... tsja...

Ach, zo vlak voor de kerst is er altijd veel te koop. Ik denk dat veel mensen gewoon een recht-toe recht-aan als drumbak willen. De meeste mensen tweaken liever met synths om hun eigen geluid te creeeren dan dat ze met drums gaan werken. De drums zijn altijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest.

Maar er worden nu ook veel Jp80x0 aangeboden. En de novation K-varianten kom je ook vaak tegen. Maar als die machinedrum nog eff in prijs daalt dan ben ik ook wel geinteresseerd.:{ 8)

Re: Re: Levendige Handel In Machinedrums..

Re: Re: Levendige Handel In Machinedrums..

Origineel geplaatst door 6 trak
omdat ze overpriced waren voor iets dat relatief niet echt iets revolutionairs bood...
de meesten kochten hem om het feit dat het een perfecte 808/909 substitute zou zijn...
en nu moet ie snel de deur uit anders maakt men te veel verlies... tsja...

wat is dan niet overpriced en biedt wel iets echts revolutionairs? in synthesizerland?
toevallig heb ik er zelf een week of 4, 5 geleden 1 geruild en weer verkocht omdat ik de klappen van de tom toch lekkerder vond. maar vandaag heb ik er toch weer 1 gekocht, met het idee me er nu eens echt in te verdiepen.
voor mij is het spelen en hoewel ik het geluid van de echte tr808 niet te evenaren vind, ben je op zo'n ding toch redeljk snel uitgespeeld.

tweaken gebeurt denk ik veel te weinig. ik vind de machinedrum een goede complete drumcomputer/sequencer. zeer goed gebouwd en netjes afgewerkt. ik heb m misschien al een keer of 7 gehad en hoewel ik m altijd tweedehands heb gekocht, ben ik er nog nooit een andere dan de standaard drumsets in tegengekomen. of zouden al die verkopers de eigengemaakte drumsets eerst hebben gedelete?!

Re: Re: Re: Levendige Handel In Machinedrums..

Re: Re: Re: Levendige Handel In Machinedrums..

Origineel geplaatst door Leo
wat is dan niet overpriced en biedt wel iets echts revolutionairs? in synthesizerland?
toevallig heb ik er zelf een week of 4, 5 geleden 1 geruild en weer verkocht omdat ik de klappen van de tom toch lekkerder vond. maar vandaag heb ik er toch weer 1 gekocht, met het idee me er nu eens echt in te verdiepen.
voor mij is het spelen en hoewel ik het geluid van de echte tr808 niet te evenaren vind, ben je op zo'n ding toch redeljk snel uitgespeeld.

tweaken gebeurt denk ik veel te weinig. ik vind de machinedrum een goede complete drumcomputer/sequencer. zeer goed gebouwd en netjes afgewerkt. ik heb m misschien al een keer of 7 gehad en hoewel ik m altijd tweedehands heb gekocht, ben ik er nog nooit een andere dan de standaard drumsets in tegengekomen. of zouden al die verkopers de eigengemaakte drumsets eerst hebben gedelete?!

Toen ik mijn vorige kocht om een UW model te bestellen heb ik wel een factory reset gedaan ja. Zijn toch je eigen patterns die daarin staan.

Ben het wel met je eens dat veel mensen iets kopen omdat ze erover hebben gehoord, zich er dan totaal niet in verdiepen en hetd an verkopen omdat ze vinden dat het niet goed genoeg klinkt.

Als ik de redenering hoor waarom veel mensen een machinedurm wegdoen dan denk ik toch vaak bij mezelf "had er eens wat meer tijd mee doorgebracht......het apparaat levert echt wel wat het belooft".

Re: Re: Re: Re: Levendige Handel In Machinedrums..

Re: Re: Re: Re: Levendige Handel In Machinedrums..

[ denk ik toch vaak bij mezelf "had er eens wat meer tijd mee doorgebracht......het apparaat levert echt wel wat het belooft". [/B]

ik beloof het!

Koop zowiezo nooit een clone waarvan ze zeffen dat het een perfecte emulatie is van 808/909.
Das gewoon een verkooptruc. Mensen die deze apparaten hebben of hadden zullen het verschil direct merken. Maar voor de rest, is het volgens mij niet echt een probleem. Een echte perfecte emulatie is nou eenmaal niet mogelijk (tenzij je em component voor component nabouwd), maar je moet ook gewoon tevreden zijn met samples die in de buurt komen en anders gewoon de orginele kopen.

en we kunnen toch ook niet eeuwig doorgaan met verwachten dat de perfecte 808 of minimoog eindelijk gebouwd gaat worden. iets nieuws en anders is ook wel leuk toch?!
hoezo, muzikanten conservatief?!

Knappen niet de de meeste mensen af op dat ding omdat hij te digitaal zou klinken?
Dat geeft hem juist z'n charme vinnik. De MD is de MD.

Als je een 808/909 wil nadoen moet je gewoon multilayered samples pakken.
Die zijn er plenty als freeware her en der down te loaden. En een beetje slim proggen zodat je de groove een beetje klinkt. Daar kom je erg dicht mee in de buurt.

Veel mensen kopen een machinedrum en denken dat ze hier alle drumsounds mee aankunnen..
Het is een zeer veelzijdig instrument, maar volgens mij krijg je koppijn als je je geluidenspectrum beperkt tot de MD.

ik zal hem allicht niet verkopen, is superhandig om allerlei gekke dingen mee te doen in de studio..

volgens mij is een setje MD + 909 heel vet :D

Origineel geplaatst door rvooh
Veel mensen kopen een machinedrum en denken dat ze hier alle drumsounds mee aankunnen..
Het is een zeer veelzijdig instrument, maar volgens mij krijg je koppijn als je je geluidenspectrum beperkt tot de MD.

ik zal hem allicht niet verkopen, is superhandig om allerlei gekke dingen mee te doen in de studio..

Mja en toch kun je echt 95% of meer van de drumgeluiden prima aan met een machinedrum hoor. Misschien geen exacte 909 (al werkt een sample in een UW ook prima). Je hebt Physical modelling, samples, FM en substractieve synthese ter beschikking om je drumgeluiden samen te stellen. En je kunt deze combineren.

Daarmee kun je gewoon echt de meeste geluiden maken!

Back