Kwaliteitsverschil kabels

Nee, ging direct de geluidskaart in. En gates hoor je als je bepaalde geluiden dichtdraait dingen afkappen. Heb daar zelf de geluiden 1 voor 1 dichtgedraaid, beginnend met de zwaardere zoals kick en claps, en eindigend met de hihats. Dan zou ik het daarbij gemerkt moeten hebben.

Edit: Na een eigen kit erin geladen te hebben blijkt t allemaal wel mee te vallen. Met de volumes op de bak zelf opgeschroefd heb ik er weinig last meer van.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hooihuis
Anyway, dat ding hing dus aan de muur omdat ze hem aan het "richten" waren of hoe zoiets ook heet. Ze gooien er dan gedurende een bepaalde tijd een stroom doorheen waardoor de electronen in de kabel zich "zetten". Het is met dit soort kabels dan ook de bedoeling dat het signaal er vanaf 1 kant doorheen gaat; je moet hem niet andersom gebruiken.
"stroom" is electronen maar als die in de kabel blijven zitten ben je met chemie bezig
nog ff en je kan van lood goud maken :)

maar deels kan ik het wel volgen
als je alle plusjes en minnetjes 1 kant op richt

Laatst gewijzigd:
Ik heb bergen kabels liggen die ik de afgelopen jaren heb opgespaard, maar waar elke keer wel wat mee was. Ik kan een boek schrijven over al die dingen die ik heb meegemaakt qua kabels, maar laat ik jullie dat maar besparen... (veel voorbeelden zijn er al eerder genoemd hier)

Ik heb ook ff een "hifi"periode gehad waar ik in de waan leefde dat alles wat duurder is, beter moet zijn... Ik heb bijv. nog een toslink kabeltje van 80cm liggen die me toendertijd een kleine 200 guldens heeft gekost, maar gelukkig ben ik daarvan teruggekomen... Want, ga maar eens een blinde test doen met die hifi nerds, en lach je vervolgens kapot :D

Ooit ben ik in een muziek zaak een vent tegengekomen die electriciën was en daar reparaties enzo deed. Op de een of andere manier kwamen we op het onderwerp kabels e.d. uit. Hij zou voor een aantal studio's bergen kabels hebben gemaakt en daar nooit klachten over hebben gehad. Ik, inmiddels aardig geïntereseerd, heb toen in een impulsieve bui er een paar voor mezelf laten maken. Het waren gebalanceerde Neutrik pluggen aan kabel van Leem.

Deze dingen werkten zo goed, ik was helemaal verkocht, geluid is gewoon perfect, super robuust, en redelijke prijs.
Later ben ik ze zelf gaan maken wat uiteraard nog iets voordeliger is en ik wil echt nooit niks anders meer!

Ok, dit zijn natuurlijk niet meteen de aller-goedkoopste kabels, maar qua prijs/kwaliteit vind ik het het hartstikke waard!

Ik gebruik de NPC (NP3C) connectors van Neutrik, deze zie je erg veel in professionele omgevingen, bij mij op t werk (TV), hebben ze ze ook overal. Het zijn volgens mij wel zo'n beetje "de" standaard Neutrik jacks.
Hier betaal ik EUR 3,50 tot EUR 4,- per stuk voor. (ligt eraan waar ik ze haal)

En qua kabel gebruik ik de CMK 222 microfoon kabel van Cordial a +- EUR 1,50 per meter.

En ik soldeer de boel met zilver soldeer (2%), niet zozeer omdat er zilver in zit (vind ik voor geleding verwaarloosbaar, alleen diehard hifi gasten komen hierop klaar en willen er dan nog liever 4 of 5% in :gaap: ), maar meer omdat ik het een fijne soldeer vind die erg goed hecht.

Hiermee heb je exact hetzelfde als zo'n kant en klare kabel van Cordial waar je een stuk meer voor betaald.

En nog nooit problemen gehad met ze! (Ben nu toevallig bezig een berg patchkabels te maken) En zo robuust als een tank... (spreekwoordelijk uiteraard hehe)

Dus mijn tip: Als je een beetje kan solderen, en je wilt wel degelijke kwaliteit, follow me!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Ramoonus
"stroom" is electronen maar als die in de kabel blijven zitten ben je met chemie bezig
nog ff en je kan van lood goud maken :)

maar deels kan ik het wel volgen
als je alle plusjes en minnetjes 1 kant op richt

Audio is WISSELSTROOM
Het gaat dus eerst de ene kant op en dan de andere.

Rigtings gevoeligheid van audio kabels, zilver in audio kabels:stupid :stupid :stupid

:stupid :stupid :stupid

Origineel geplaatst door Patat Met
Audio is WISSELSTROOM
Rigtings gevoeligheid van audio kabels, zilver in audio kabels:stupid :stupid :stupid
:stupid :stupid :stupid

dat heb ik eens op een audiofielen forum gezegd, en dat werd mij niet in dank afgenomen :D:D:D

Origineel geplaatst door Laurens O
Ik gebruik de NPC (NP3C) connectors van Neutrik, deze zie je erg veel in professionele omgevingen, bij mij op t werk (TV), hebben ze ze ook overal. Het zijn volgens mij wel zo'n beetje "de" standaard Neutrik jacks.
Hier betaal ik EUR 3,50 tot EUR 4,- per stuk voor. (ligt eraan waar ik ze haal)

En qua kabel gebruik ik de CMK 222 microfoon kabel van Cordial a +- EUR 1,50 per meter.

Ik heb net nog 100m Cordial CMK 222 van Thomann binnen gekregen, kost dan slechts 66,- EUR.

Pluggen: Neutriks
- ongebalandeerd jack: np2x 2,40 EUR
- gebalandeerd jack: np3x 3,40 EUR
- XLR male: NC 3MX 2,55 EUR
- XLR female: NC 3FX 2,80 EUR

Origineel geplaatst door Sjaak
Ik heb net nog 100m Cordial CMK 222 van Thomann binnen gekregen, kost dan slechts 66,- EUR.

Pluggen: Neutriks
- ongebalandeerd jack: np2x 2,40 EUR
- gebalandeerd jack: np3x 3,40 EUR
- XLR male: NC 3MX 2,55 EUR
- XLR female: NC 3FX 2,80 EUR

Das netjes, heb nooit echt de moeite genomen om in duitsland te kijken, misschien toch maar eens een keer proberen :)

Audio is WISSELSTROOM

wat je met richtingsgevoel bedoeld snap ik niet helemaal

en dat van wisselstroom wist ik niet :erm:

Origineel geplaatst door Ramoonus
wat je met richtingsgevoel bedoeld snap ik niet helemaal

Veel exotische kabel merken claimen dat hun kabel richtings gevoelig zijn .
Effe uitleggen: kant A van de kabel op de synth en kant B op de geluidskaart input.
Dan omdraaien dus kant B op de synth en kant A op de input van de geluidskaart.
Er zijn verbazend veel merken die claimen dat er een aanzienlijk verschil zit tussen deze 2 situaties. Ze zeggen dan dat de kabels richtingsgevoelig zijn. Als reden word dan meestal opgegeven dat de zeer bijzondere kristal structuur van de kabels. Als je eenmaal snapt dat audio stroompjes geen gelijkstoompjes zijn maar wissel stoompjes, dan is deze claim uitermate lachwekkend.

Minder lachwekkend is dat er nogal wat professionele audio mensen zijn die hun klanten laten betalen voor dit soort, en andere soorten onzin in hun studio.

Transparent Audio ontmaskerd
En hier Transparent Audio trots in gebruik

Ja, want anders gaat je speaker alleen maar vooruit en dan hoor je niets.
we hebben het toch over audiokabels en niet speakers?

Ja, want anders gaat je speaker alleen maar vooruit en dan hoor je niets.

Je haalt wisselSPANNING en wisselstroom door elkaar.. En dan nog klopt je verhaal niet.. :)

Origineel geplaatst door Arv
Je haalt wisselSPANNING en wisselstroom door elkaar.. En dan nog klopt je verhaal niet.. :)

Heb je wisselspanning en een verbinding (zoals bij kabels waarbij we het nu over hebben), dan heb je automatisch ook wisselstroom.

Had ik hier nu echt op in moeten gaan?

Ik ben er echt van overtuigd dat er GEEN wisselspanning (of stroom, zoals jij zegt) op audiokabels staat.. Ben ik misschien erg eigenwijs in maar bewijs het eens.. :)

Jij haalt volgens mij echt dingen door elkaar..

Ik ben er echt van overtuigd dat er GEEN wisselspanning (of stroom, zoals jij zegt) op audiokabels staat.. Ben ik misschien erg eigenwijs in maar bewijs het eens.. :)

Jij haalt volgens mij echt dingen door elkaar..

Patat Met haalt helemaal niets door elkaar hoor.

Audio:
sinus.jpg

Wisselspanning:
cn200207.gif

Volgens mij is audio nog altijd een DC component met erbovenop het audiosignaal ("rimpel")

Volgens mij is audio nog altijd een DC component met erbovenop het audiosignaal ("rimpel")

Dit is alleen maar het geval bij een beperkt aantal apparaten zoals DC gekopelde DA converters.
Zodra er een hoogdoorlaat filter op zit (bv. een luispreker, een spoel paralel, een condensator in serie), dan is de dc component weg.

En het maakt niets uit welk referentie niveau je gebruikt, want er word gereageerd op het verschil in spanning. +10V en -10V is 20V verschil. 0V en +20V is ook 20V verschil.

Back