Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door FrankH
Inspelen is inderdaad een beetje raar woord ik geef het toe. Ik heb het ook altijd onzin gevonden. Maar heb ondertussen zelf meegemaakt dat het daadwerkelijk bestaat. Later heb ik me een keer verdiept in de natuurkunde die er achter steekt en dan is het eigenlijk heel logisch.
Waar het om gaat is dat de elektronenbanen van de atomen elkaar van nature afstoten en niet zo gemakkelijk elektronen doorschuiven naar het volgende atoom. Denk maar aan twee magneten die elkaar aftoten. Elektrische stroom is het verplaatsen van elektronen door een kabel, deze springen dus uit de elektronenbaan van het ene atoom in de elektronenbaan van het volgende atoom, en zo voort, en zo voort.
Vanwege de natuurlijke aftoot zie je dat er bij een nieuwe / ongebruikte kabel geen duidelijke / korte route voor deze electronenverplaatsing is. Wanneer je een kabel een tijdje gebruikt dan zullen de elektronenbanen die zich van nature afstoten zich meer naar elkaar richten zodat er een korte route ontstaat waarlangs de elektronen van de banen overspringen. Een atoom wil immers voor een zo kort mogelijke tijd instabiel zijn en zal er daarom voor zorgen dat de elektronen zo efficiƫnt mogelijk worden doorgegeven, de route wordt dus steeds korter.
Bij gewone stroomkabels die 230 V bij 50 Hz vervoeren zul je hier niets van merken. Wanneer je echter met een breed spectrum aan frequenties zoals hoorbaar geluid aan de gang gaat dan zul je wel degelijk verschil kunnen horen. Hoe efficiƫnter de elektronenbanen op elkaar zijn ingepeeld hoe beter de balans is tussen de verschillende frequentiegebieden. Geen abracadabra, gewoon een stukje natuurkunde.
Maar even praktisch, wat heb je er aan. Op het moment dat je een installatie beluisterd in de schowroom en besluit nieuwe spullen te kopen. Thuis aangekomen klinkt het niet zo mooi als in de showroom. Wees dan niet direct teleurgesteld maar heb even geduld. Na ongeveer een maand begint de installatie gewoon een stuk beter te klinken.
Is dat psychologisch, kan, de meeste mensen hebben geen getraind gehoor en laten zich daarbij ook graag leiden door marketingteksten en dergelijke. Maar wanneer je iemand bent die zijn gehoor wel kent en op basis van opjectieve analyse kan nagaan wat er met het geluid gaande is dan zul je ontdekken dat er wel degelijk specifieke zaken zijn aan te wijzen waarop het geluidsbeeld is verbeterd. Maar dat zie je pas wanneer je door hebt waarop je moet letten.
Kortom, blijven trainen dat gehoor en denk om de geluidsdruk, te hard is niet goed!
Hoe kun je zoiets glashard beweren als je het niet hebt uitgeprobeerd?Origineel geplaatst door Patat Met
...
Ik zal alvast een voorspelling doen: Geen hoorbaar verschil.
...
Helaas moet ik toegeven dat ik ook een audiofool verleden heb, ik ben dus zo gek geweest om het allemaal te geloven.Origineel geplaatst door FrankH
Hoe kun je zoiets glashard beweren als je het niet hebt uitgeprobeerd?
Voor de natuurkundige verklaring verwijs ik naar m'n vorige reactie. En naar beneden.Origineel geplaatst door FrankH
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen en eventueel de behorende natuurkundige onderbouwing.
Dat electronen negatief zijn is klaar als een klontje.Origineel geplaatst door FrankH
NB. Elektriciteit zijn elektronen en deze zijn altijd negatief geladen, stroomrichting is van negatief naar positieve pool en niet andersom zoals de meerderheid van de mensen denkt.
Origineel geplaatst door Patat Met
http://www.resolutionmag.com/pdfs/DRAGONS/SPEAKE%7E1.PDF
Captaain Caavemaaan.
![]()
Deze kende ik inderdaad al.Origineel geplaatst door Patat Met
http://www.resolutionmag.com/pdfs/DRAGONS/SPEAKE%7E1.PDF
Captaain Caavemaaan.
![]()
Dit klopt in het overgrote deel van de gevallen. De zwakste schakel in de keten bepaald de sterkte van het totaal. Voor mijn afluistering gelden de zelfde regels. Echter zijn hierbij de omringende componenten van een dusdanige kwaliteit dat de luidsprekerkabel wel degelijk verschil maakt. En dat is ook precies het punt waar een mens moet stoppen. De set zoals ik die nu heb is optimaal en kan niet meer verbeterd worden en dat zal ik ook zeker niet proberen. De totaalprijs is ongeveer 1400 euro voor versterker, monitors en kostprijs van materiaal voor het maken van de kabels daartussen. Ik vermoed dat menig instap high-end setje met een prijs van een factor 5 ofzo een beetje in de buurt zal kunnen komen. Kortom voor mijn relatieve toepassing, mixen maken en een beetje kunnen horen wat er met het geluid aan de hand is vormt dit een prima set.... Given that the average speaker leads are only a few metres long, the speed of electricity is so high that for all practical audio frequencies the propagation delay through the cable presents a negligibly small phase shift. Thus the actual impedance with which the speaker cable works is substantially zero, because it is electrically short and connected across an amplifier having negligible output impedance. As a result, a loudspeaker cable is categorically not a transmission line. ...
Het is wel zo dat er bij de meeste actieve systemen bepaalde compromissen worden gesloten vanuit economische motieven. Bij een zelf samengestelde set heb je dat zelf in de hand. Puristen willen graag zelf hun sets samenstellen en hebben kennelijk niet het vertrouwen dat een fabrikant dat beter kan. Of de zelf samengestelde sets ook altijd aan de verwachtingen voldoen wordt meestal niet vermeld.Origineel geplaatst door Hanz
Interessant om te lezen, waar of niet.
Wat me dan opvalt aan de hand van de conclusie uit dat artikel, is dat in het 'audiofiele' circuit actieve luidsprekers relatief zeldzaam zijn t.o.v. de studiowereld waar het de gewoonste zaak van de wereld is.
Origineel geplaatst door FrankH Of de zelf samengestelde sets ook altijd aan de verwachtingen voldoen wordt meestal niet vermeld.
Origineel geplaatst door Patat Met
Nog wat publikaties van "Captain Caveman" (Die overgens de meest intelligente persoon is die ik ooit heb ontmoet), voor de mensen die geen idee hebben wie dit is: