Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
stel dat 'onze' (electronische) muziek die we nu kennen 500 geleden ten gehore zou worden gebracht...
wat zou men dan hebben gedacht? zouden wij worden afgedaan als magiers? ketters? geestelijk gestoorden? etc...

in principe zijn wij muzikanten van nu sterk te vergelijken met alchemisten bijv!

wie zal het zeggen...? :mega:

Waarschijnlijk een combi van ketters en magiërs, waarna je na opgehangen, verbrand en gevierendeeld te zijn in de kerker gegooid wordt in afwachting van de guillotine..

Toen begrepen ze de hedendaagse muziek ook al niet en hadden ze een ECHT kort lontje..

ja wat leek me dat een aparte tijd openbare ophangingen, openbare verbrandingen, etc kun je je niet voorstellen

Of ze hadden allemaal zoiets van.. "Lekkere beat.. Heerlijke gedistorte sounds.. Ranzige kick.. Yeah! Dit is het!!"

En dat ze dan de minstreel van het dorp verbranden, vierendelen, etc... En allemaal tot diep in de nacht een dansje doen, die pas honderden jaren later bekend zou staan als "Hakkuuuuuuuuh"... :geslaagd:

Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Origineel geplaatst door 6 trak
... in principe zijn wij muzikanten van nu sterk te vergelijken met alchemisten bijv! ...

In principe?
Verklaar je nader :)

We zouden beslist niet anders behandeld worden dan een willekeurig voorbij rijdende fietser!
En hoe werd een fietser toendertijd behandeld?
Juist!

Wout

Ik denk dat Bach en Mozart Trance wel zouden kunnen waarderen, Beethoven zou denk ik wel van drum 'n' bass hebben gehouden, en Mahler zou techno wel leuk hebben gevonden. Saint Saens zou progressive wel aardig kunnen vinden,
Maar wat Samuel Barber van zijn remixes zou hebben gevonden is me nog niet helemaal duidelijk.

Mij is wel duidelijk dat mensen die echt verstand hebben van muziek de meeste muziekstijlen wel kunnen waarderen, ook al zou het hun ding niet zijn, maar ze zouden zeker herkennen wat de artiest bedoelde.

Muzikanten onder elkaar hebben bijna altijd respect voor elkaars werk namelijk, volgens mij dan.. :)

Origineel geplaatst door demian
... Beethoven zou denk ik wel van drum 'n' bass hebben gehouden ...

WAT!!!
Ludwig van B zou van drum'n'bass kunnen hebben gehouden!
Hij verfoeide het!
'Garage', dat kon nog wel, maar drum'n'bass'...

Nu was van Beethoven geen 500 jaar geleden, maar slechts 2 eeuwtjes en dat maakt in de muzikale perceptie wel degelijk een verschil.
Zo'n 5 eeuwen geleden zaten ze net in de hoogtij dagen van de polyfonie. Smaakmakers waren de componisten uit de Luikse en Nederlandse school. Ritme was eigenlijk minder belangrijk dan de melodie, althans, in de 'cultuur' (= kerk) muziek.
In de herberg en op het marktplein was de maat en het ritme van meer betekenis.

Aangezien de militaire muziek opgang maakte, zouden alle hedendaagse dance muzikanten waarschijnlijk voor de troepen uit op het slagveld zijn ingezet, met een zekere dood als resultaat. Dat was de Turkse wijze, proberen de vijand bang te maken.

En reken maar dat de vijanden van Karel V bang zouden zijn voor een stukkie Gabber...

Wout

Marilyn Manson als hofnar aan het hof van Karel V.
Weer eens wat anders dan hofnar van een goed geoliede marketing machine. 8o)

Origineel geplaatst door anoniempje
ja wat leek me dat een aparte tijd openbare ophangingen, openbare verbrandingen, etc kun je je niet voorstellen

Helaas gebeuren deze dingen nog steeds, ook in 2006. Alleen niet meer in Europa voor zover men weet. Mensen zijn best vrolijke wezens wat dat betreft.

En ja, de muziek van nu afspelen zo'n 500 jaar geleden? Ik denk dat het effect hetzelfde zou zijn als dat er in deze tijd een vliegende schotel landt op het Binnenhof bijvoorbeeld. Of misschien nog wel erger, want de gemiddelde mens was toen sowieso niet best in staat om verder te denken dan zijn eigen leefomgeving. Waarschijnlijk zou men inderdaad direct denken aan duivelskunstenaars / heksen / magiers e.d.

Ik denk dat een lekker monotoon stukje techno een hele opluchting zou zijn tussen die stukken met 26-stemmige polyfonie :dj:

Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
In principe?
Verklaar je nader :)
ik zie bijv. weinig verschil in een magier achter zijn tafel met borrelende drankjes of iemand als JB achter zijn modular...
beide zijn ze zoekende naar de 'perfecte formule'. het bezig zijn met muziek brengt wijsheid met zich mee en heeft tevens met een zekere magie van doen :)

Re: Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Re: Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Origineel geplaatst door 6 trak
... het bezig zijn met muziek brengt wijsheid met zich mee ...

:D

Een nogal boude uitspraak, 6 trak...

Wout

Electronische muziek in 1506? Man, da's 14 jaar na "Conquest of Paradise", dus ze waren toen al lang bekend met synthesizers e.d.

8o)

Vijhonderd jaar geleden waren de mensen beslist niet dom, of zo.
Vooral hier in Nederland niet. Ongeveer de helft van de bevolking was naar een soort school geweest en kon lezen, schrijven en rekenen, ook vrouwen. Dit valt te lezen in reisbeschrijvingen van derden (vooral de Italianen waren hierover zeer verbaasd). Trouwens, de reformatie zou het in een analfabetische cultuur nooit hebben kunnen aanslaan. Het lezen van de bijbel was een noodzaak. En een Statenvertaling had alleen maar nut als de bevolking ook redelijk kon lezen.

Natuurlijk is er een verschil tussen 500 en 1500 jaar geleden. In het begin van de Middel Eeuwen was het vaak ellende.

Ook was Nederland bekend om z'n tolerantie ten opzichte van heksen. De Waag te Oudewater was er juist om het bijgeloof te bestrijden.

Naast oorlogsgeweld (Naarden en de Gorkumse moorden) waren het hoofdzakelijk straffen, die nogal pijnlijk waren voor de veroordeelden. In die tijd kende men de spiegelstraffen: aan de straf herkende men de misdaad. Stelen: hup handje. Kwaadspreken: tong afknijpen. Landverraad: onthoofding, en ga zo maar door. De Spanjaarden kende de straf voor ketters nog wel, de Nederlanders niet.

Oren afsnijden?
De straf voor slechte muzikanten?

Ik denk dat de mensen in 1506 electronische muziek totaal niet konden begijpen, maar of ze dachten det het iets magisch was, ik betwijfel dat ten zeerste.

Wout

Oren afsnijden?
De straf voor slechte muzikanten?

Een aardige suggestie, maar het lot van Van Beethoven indachtig, zou ik er eerder voor stemmen om de handjes af te hakken. Om geen enkel risico te nemen: beginnend vanaf de oksels.

wellicht hadden ze ons als goden beschouwd, en er een dik boek over geschreven.
daar zouden dan later oorlogen over gevoerd worden.

Ik denk dat de mensen in 1506 electronische muziek totaal niet konden begijpen, maar of ze dachten det het iets magisch was, ik betwijfel dat ten zeerste.

Wout

"Niet konden begrijpen" is denk ik wat zwak uitgedrukt; dat is meer voor sommige mensen in het heden van toepassing. Iets dat volstrekt onmogelijk is, zoals electronische muziek aan het eind van de middeleeuwen, zorgt in het algemeen simpelweg voor angst en paniek. Dat heeft weinig met intelligentie te maken (sterker nog, ik denk juist dat intelligentie angst kan versterken omdat het onmogelijkheidsbesef sneller opkomt) maar is gewoon een hele natuurlijke reactie.

Daarnaast is het ook heel natuurlijk dat mensen verschijnselen een plaats (willen) geven. Iets dat geen verklaarbare plaats gegeven kan worden komt al snel in de categorie "bovennatuurlijk" of "religieus" terecht en juist dat was volgens mij 500 jaar geleden nog meer het geval dan nu. Ik denk dat de electronische beats niet zozeer aan God toegeschreven zouden worden, daat waren ze waarschijnlijk te angstaanjagend voor. Dus dan kom je al snel in het andere kamp terecht: duivels / zwarte magie / hekserij enz. Tuurlijk waren we in Nederland relatief nuchter waar het hekserij aangaat, maar ik denk dat een plaatje van The Prodigy of iets dergelijks daar echt wel verandering in zou brengen.

Helaas kunnen we niet de proef op de som nemen. Of misschien maar goed ook juist.

is gewoon een gevaarlijk wapen , die schotten lopen toch ook al jaren met die doedelzakken de vyand te verjagen.
en terecht zo een ding klinkt ook gevaarlijk:)

Ik denk dat ze letterlijk zouden zegge: saaaa, deze shit is de bomb man. Vette beats.

Nee, ze zouden een hartaanval krijgen, zeker als er ook nog videoclips bij getoond worden met al dat ordinaire en ranzige blote gedoe. En dan natuurlijk allemaal die donkere mensen, die ze nog nooit hadden gezien :D

Back