Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Ik denk dat als ik in 1500 hier in 020 op de dam een vette Moog modulair, wat Roland drumspul en nog wat zooi zou opbouwen dat de mensen eerst verbaasd zullen kijken wat ik aan het doen ben.
Als er dan vervolgens zoiets als Smack My Bitch Up ala Prodigy uit de speakers zou knallen, wordt ik bij de eerste gelegenheid direct gevierendeelt, en op verschillende plaatsen worden mijn resten verbrand, denk ik zo... :D

Re: Re: Re: Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Re: Re: Re: Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Origineel geplaatst door 6 trak
Boude?

Verklaar je nader :)

Hoe genereert het bezig zijn met muziek 'wijsheid'?

Wout

Ik weet niet wat voor een precieze muziekcultuur er toen heerste... Maar ik denk dat ze de hedendaagse muziek lelijk zouden vinden. Met al die gekke maj7's, 7/+13's, alt's, -9's.

Ze gingen al terugdeinzen als ze een dominant7 akkoord hoorden voor het slotakkoord.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Hoe genereert het bezig zijn met muziek 'wijsheid'?
zo bedoel ik het niet...
meer als, je moet wel weet hebben van wat je doet... de magier met zijn potions en JB met zijn modular...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

... de magier met zijn potions en JB met zijn modular...

:D Ik denk dat JB bij deze de hoogst haalbare titel/reputatie voor synthfreaks in de wacht heeft gesleept.

:biertje: Gefeliciteerd, en terecht verdiend!

:dubbel:

ze trainen wel formule1 coureurs met muziek.
ze moeten klassieke muziek ontleden voor de training , daardoor rijden ze tienden van seconden sneller.
is weer iets nieuws:)

Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

Even een praktische vraag. Hou zou je aan de electriciteit komen?

-Biogas-aggegraat
-Paar zonnepanelen
-Accu
-Hometrainers
-Kerncentrale

Ik denk dat Bach en Mozart Trance wel zouden kunnen waarderen, Beethoven zou denk ik wel van drum 'n' bass hebben gehouden, en Mahler zou techno wel leuk hebben gevonden. Saint Saens zou progressive wel aardig kunnen vinden,
Maar wat Samuel Barber van zijn remixes zou hebben gevonden is me nog niet helemaal duidelijk.

Ok even voor de duidelijkheid want ik wordt echt strontziek van die vergelijking:

KLASSIEKE MUZIEK heeft geen FUCK maar dan ook geen FUCK met TRANCE te maken, niet meer of minder dan b.v.hardcore.

Mozart en Bach zitten echt lichtjaren van trance, het is gewoon een beledeging voor hun muziek om te zeggen dat ze trance wel zouden waarderen...en zowiezo is het ook een erg dom statement...

Origineel geplaatst door smackos
Ok even voor de duidelijkheid want ik wordt echt strontziek van die vergelijking:

KLASSIEKE MUZIEK heeft geen FUCK maar dan ook geen FUCK met TRANCE te maken,
Mozart en Bach zitten echt lichtjaren van trance, het is gewoon een beledeging voor hun muziek om te zeggen dat ze trance wel zouden waarderen...

Dat klopt...ik heb vroeger nog met Mozart geknikkerd en met Bach gehinkeld,ze hielden beiden meer van hardcore...en terecht...*D

WAT!!!
Zo'n 5 eeuwen geleden zaten ze net in de hoogtij dagen van de polyfonie.

Wat een klapper had de Virus TI kunnen maken. In principe is ie dus 500 jaar vertraagd :)

Origineel geplaatst door smackos

KLASSIEKE MUZIEK heeft geen FUCK maar dan ook geen FUCK met TRANCE te maken, niet meer of minder dan b.v.hardcore.

Mozart en Bach zitten echt lichtjaren van trance, het is gewoon een beledeging voor hun muziek om te zeggen dat ze trance wel zouden waarderen...en zowiezo is het ook een erg dom statement...

Was een antwoord met een knipoog maar goed.

Zowiezo, hoor jij geen Drum 'n' Bass onder Beethoven's 5e piano concert?
Mozart zijn fluit/harp concert doet anders aardig trance-ig aan, en wat dacht je van Toccata en Fuga in D kleine terts van JS. Bach is ook echt wel een tranceklapper.

Saint Saens zijn 3e orgel Symphony en dan vooral de eerste 2 delen daarvan zijn zeer progressive aandoend.

Een belediging vind ik het mijn stelling dan ook niet, wel jouw uitspraak dat ik een dom statement maak, noem het controversieel, of is dat een te moeilijk woord voor je. Oja.. knipoog ... ;)

tsja trance is nutuulk wel vaak en veel gebasseerd op klassiek... dus het ZOU idd wel kunnen dat die oude makkers uit het jaar 'zoveel-en-nogwat' er wel wat in zouden zien... maar het is nutuulk andersom, klassiek was er eerst...

Tuurlijk was klassiek er eerst, maar ik zou niet weten waarom Bach of Mozart niet van trance zouden kunnen houden, ik kom uit de 70's en toch hou ik van Progressive, maar ook van metal, funk, ska, dub, chill, Jazz en psychedelic, maar ook klassiek.

Niet ondenkbaar dus dat Mozart een glimlach niet zou kunnen onderdrukken wanneer hij een leuke Trancer zou horen.

Maar ik denk niet dat Mozart voor techno zou gaan, nee toch Smakkie? Mozart houdt niet van techno toch, of denk jij van wel? En zo nee, wat dan wel?

Origineel geplaatst door demian
Tuurlijk was klassiek er eerst, maar ik zou niet weten waarom Bach of Mozart niet van trance zouden kunnen houden, ik kom uit de 70's en toch hou ik van Progressive, maar ook van metal, funk, ska, dub, chill, Jazz en psychedelic, maar ook klassiek.
ik denk dat ie dat ook als eerste zou oppikken... alleen zou ie er dan wel meer in verwerken lijkt me...
de huidige trance is slechts alleen de 'cleane' stukken zonder detailistische dingen er om/doorheen...

ik denk dat ie dat ook als eerste zou oppikken... alleen zou ie er dan wel meer in verwerken lijkt me...
de huidige trance is slechts alleen de 'cleane' stukken zonder detailistische dingen er om/doorheen...

Dat vind ik dus wel grappig aan Mozart, dat ie muziekwerken heeft met heel veel nootjes er in, herhalinkjes, van die typische Mozart grapjes, riedeltjes en loopjes, maar dat ie ook werken heeft met veel meer rust er in en langere uitgestrekte melodieën er in, en dan vind ik dus het fluit/harp concert een aardig voorbeeld.

Origineel geplaatst door demian
Dat vind ik dus wel grappig aan Mozart, dat ie muziekwerken heeft met heel veel nootjes er in, herhalinkjes, van die typische Mozart grapjes, riedeltjes en loopjes, maar dat ie ook werken heeft met veel meer rust er in en langere uitgestrekte melodieën er in, en dan vind ik dus het fluit/harp concert een aardig voorbeeld.

Tja, als kleine overeenkomstigheidjes voor het bewijs moeten zorgen...
De hele dance gebruikt alleen maar vierkwarts maten, dus maken ze allemaal marsmuziek, want dat is ook alleen maar vierkwarts.

Helaas, zo eenvoudig is muziek niet :)

Wout

De hele dance gebruikt alleen maar vierkwarts maten, dus maken ze allemaal marsmuziek, want dat is ook alleen maar vierkwarts.

Helaas, zo eenvoudig is muziek niet :)

Wout

Volgens mij ging het er om of ze vroeger van de muziek van nu konden houden of dat ze het zouden afwijzen, ik zie geen enkele reden waarom ze de muziek zouden afwijzen..

Als iemand me dat dan kan uitleggen zijn we klaar. :)

maar dat is toch slechts alleen ritme waar jij over spreekt... net zo'n klein detail!

wat zouden ze volgens jouw wel maken dan? :)

maar dat is toch slechts alleen ritme waar jij over spreekt... net zo'n klein detail!

wat zouden ze volgens jouw wel maken dan? :)

Uhuh...
Er is een verschil tussen ritme en maat, 6 trak, maar dat was m'n punt niet. Als Mozart riddeltjes en versierinkjes maakt en zelfs herhalingen, dan heeft dat natuurlijk niets te maken met de huidige dance. Is iedere rustige muziek ambient?

@ Damian
De vraag was of we dan als alchemisten zouden worden gezien en als ketters op een brandstapel zouden belanden.

Waar ik tegenin ga is dat de mens van 500 jaar geleden als een rouw, dom en kortzichtig persoon wordt gezien. Een soort van 'historisch kolonealisme'. Zowel Mozart als Beethoven waren best wel in staat om de huidige dance aan te horen, echter, ze zouden het als totaal oninteressant hebben afwezen, omdat ze zeer weinig van hun muzikale opvattingen zouden kunnen terugvinden in het gebonk. Zelfs Obrecht, die wel 500 jaar geleden leefde, zou het best als muziek kunnen ervaren, alleen kon hij er niets mee. Maar een brandstapel zou echt niet bij hem opkomen. Hou er rekening mee dat ze echt niet zouden staan te springen en te hoppen en zo, het huidige dansen, want dat hadden ze waarschijnlijk aan verkeerd eten verweten en hadden een chirurgijn gehaald om de buikkrampen van ons te verlichten. Trouwens... er zijn hele volkstammen die er tegenwoordig nog steeds zo over denken :)

Wout

Back