Stel: muziek van nu 500 jaar geleden...

als we nu eens ipv 500 jaar 50 jaar zouden nemen. wat we (of sommige hier :D ) ons makkelijker kunnen voorstellen op gebied van tijdsgeest enzo. (begin van de synths ook trouwens)
Stel ik neem een cd van het jaar 2000, en reis vervolgens 50 jaar terug met de teletijdsmachine hier om de hoek. wat zou dan de reactie zijn van de mensen als ik het hun zou laten horen?

ik denk dat het gewoon niet geapprecieerd zal worden. omdat muziek ook wel de tijdsgeest of de denkwijze van die periode waarin het gemaakt word aanduid. dus het zou totaal oninteressant zijn voor hen, of totaal niet begrepen worden. nuja sommige stijlen zullen misschien wel aanslaan. maar stel nu dat we een cd van aphex twin nemen. :D

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Waar ik tegenin ga is dat de mens van 500 jaar geleden als een rouw, dom en kortzichtig persoon wordt gezien. Een soort van 'historisch kolonealisme'. Zowel Mozart als Beethoven waren best wel in staat om de huidige dance aan te horen, echter, ze zouden het als totaal oninteressant hebben afwezen, omdat ze zeer weinig van hun muzikale opvattingen zouden kunnen terugvinden in het gebonk.

Kweenie Wout, maar in welk opzicht denk jij te weten in welke aspecten van de muziek deze beide heren hun interesses naar uitgaan? En zo ja, waarom zou dat ook niet in hedendaagse muziek zitten.

Je kan je ook voorstellen dat jezelf 500 jaar in de tijd vooruit reist. En de muziek die je dan tegenkomt zou dan net zoiets zijn als de muziek die je meereist in de tijd terug voor de mensen van de middeleeuwen.

natuurlijk zouden ze zich 500 jaar geleden kapot schrikken als ze hedendaagse muziek zouden horen.

maar dat zouden ze ook doen als ze straalvliegtuigen, racemotoren, tv etc zouden zien!

De generatie van mijn grootouders schrok zich al kapot toen de generatie van mijn ouders naar Elvis, The Beatles en de Rolling Stones gingen luisteren.
Over de 15 generaties daarvoor zou ik daarom geen uitspraak durven doen ;)

groet

Tom

Hoe kan die muziek nauw *D toen uitgevoerd zullen worden, want er zou toen helemaal
geen elektra hebben zullen bestaan; dus is het onmogelijk.
Of zou je de "Dansch"-trek door een kerkorgel, portatief of met luit & luid gezang en
verfijnd trommelspel (taboerijm) hebben willen doen zullen genereren zonder je te
generen?

Ik vraag het U af maar trek het U niet aan?
ISPdeRuiter

P.S. Trek het U niet af......kan dat ook of is't :
Track het U niet uit.

P.P.S. Denkelijk zouden zij het niet als muziek hebben ervaren, maar de toenmalige
ontstentenis van industriƫel gerucht in aanmerking nemende, zoude men met het vinden van een metafoor
moeite hebben gehad. En wat deed men in die tijd (en in de meest agressieve landen van ons
huidig tijdsgewricht): men schreef het toe aan den dUIVEL, eeuwig tegenstrever gODS.
Achterlijke luddieten hebben altijd bestaan : voorwaartsch nu , spoed U naar de afgrond.

Laatst gewijzigd:
In menig trance zit geen ene emotie. En volgens mij is het idee achter klassiek dat het de mens mot raken. De enige rillingen die ik van trance krijg zijn die van afschuw. Ik denk dat een klassieke componist zich zwaar beledigd voelt als hij en een trance producer in 1 zin worden genoemd. Overigens geldt dit uiteraard niet alleen voor trance, maar ook zat andere stromingen.
Veel klassieke muziek werd door genieen gemaakt. Trance en verwanten maakt iedere boerenl*l achter z'n pceetje.

Maar ach het hoeft ook allemaal niet zo geniaal. Het kan prima naast elkaar bestaan, dus who cares. Ieder z'n eigen ding. Maar kom aub niet aan met vergelijkingen in prestaties, genialiteit, composities, tussen huidige trance, etc producers en klassieke grootheden.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door krachtwerk
natuurlijk zouden ze zich 500 jaar geleden kapot schrikken als ze hedendaagse muziek zouden horen.

maar dat zouden ze ook doen als ze straalvliegtuigen, racemotoren, tv etc zouden zien!

nou denk andersom ook wel stel je voor ineens een ridder met een grote knuppel achter je.
nou ik zou me rot schrikken:)

Origineel geplaatst door turtel
nou denk andersom ook wel stel je voor ineens een ridder met een grote knuppel achter je.

:D

Origineel geplaatst door turtel

Er zijn er anders genoeg die daar geen nee tegen zouden zeggen. Maar waarschijnlijk is dat niet helemaal wat je bedoelt :D

Volgens mij noemden ze zo'n ding een goeiedag oid, met van die punten eraan die zo lekker in je hoofd blijven steken :)

Ik ben zo bezopen ales een aardvarken.. en geen beter moment om op een six trhread in te gaan:

5500 jaar geleden, nou toen had je zowiezo geen synths dus sdat vliegertje houden we maar aan de grond..
Verder werden lui als plato al gecastereerd dus laat staan een stelkletje sci fi pubers met een voorliefde voor synthesizer greatest! Nee, ik denk dat kje zou branden in de hel met die muziek van je, six! No hard feelings, als ik een 16e eeuwse landlord was geweest had je van mij mogen doorgaan! Mij maakt het allemaal geen hol uit, mijn kasteel ja, daar motten ze met der poten van af blijven, want dat zijn fdingen met gewicht indezer tijd, kastelen, een dik harnas, zestien schildknapen een harem en eten met je handen!
Lekker stampen op de luit en een paar ketsers van sterke verhalen, das muziek zouwen ze zeggen in de 16 e eeuw.. niet van die synthezisert troep, bahbah.. Ga ergens anders de nar uithangen met je bliepjes en tuutjes, stelletje 'mijn-tijd-vooruit' ketters. Branden zullen jullie!
Nergens in het uitgestrekte rijk van ridders, heren en boeren heeft iemand zich ooit bezig geghopuden met electronische muziek laat staan electriciteit..
Nu zouden wij in six zijn thread als een tiesto versie van catweazel daar effeb komen huishouden, goedemorgen meneer de bakker, doe mij maar een halfje tijger, dacht het niet dus.. Army of Darkness gemist??? Mensen zouden rennen voor hun leven en ons neersablen met man en macht!

Damn, mamma gefeliciteerd met je 50e verjaardag, van af nu ben ik leifer voor je..

je zoon,

alexander

Origineel geplaatst door Alexander
Ik ben zo bezopen ales een aardvarken.. en geen beter moment om op een six trhread in te gaan:

5500 jaar geleden, nou toen had je zowiezo geen synths dus sdat vliegertje houden we maar aan de grond..
Verder werden lui als plato al gecastereerd dus laat staan een stelkletje sci fi pubers met een voorliefde voor synthesizer greatest! Nee, ik denk dat kje zou branden in de hel met die muziek van je, six! No hard feelings, als ik een 16e eeuwse landlord was geweest had je van mij mogen doorgaan! Mij maakt het allemaal geen hol uit, mijn kasteel ja, daar motten ze met der poten van af blijven, want dat zijn fdingen met gewicht indezer tijd, kastelen, een dik harnas, zestien schildknapen een harem en eten met je handen!
Lekker stampen op de luit en een paar ketsers van sterke verhalen, das muziek zouwen ze zeggen in de 16 e eeuw.. niet van die synthezisert troep, bahbah.. Ga ergens anders de nar uithangen met je bliepjes en tuutjes, stelletje 'mijn-tijd-vooruit' ketters. Branden zullen jullie!
Nergens in het uitgestrekte rijk van ridders, heren en boeren heeft iemand zich ooit bezig geghopuden met electronische muziek laat staan electriciteit..
Nu zouden wij in six zijn thread als een tiesto versie van catweazel daar effeb komen huishouden, goedemorgen meneer de bakker, doe mij maar een halfje tijger, dacht het niet dus.. Army of Darkness gemist??? Mensen zouden rennen voor hun leven en ons neersablen met man en macht!

Damn, mamma gefeliciteerd met je 50e verjaardag, van af nu ben ik leifer voor je..

je zoon,

alexander

uhmm..:bekdicht:

Scheurt een leadluit ook zo lekker?

Scheurt een leadluit ook zo lekker?

genietend van alle mooie uitspraken die hier gedaan worden, stel ik voor (en diegene met te veel tijd mogen zich aangesproken voelen) dat we eens wat hedendaagse muziek gaan terugvertalen naar 500 jaar geleden.

Hoe zou the prodigy in die tijd klinken? Rocken dione's nummers nog steeds als ze uitgevoerd worden door de authentieke instrumenten uit die tijd? Verplichting is dan wel dat er alleen instrumenten gebruikt mogen worden die in die tijd bestonden, laten we 1500 n.C. aanhouden.

Ik ben benieuwd...

je zoon,

alexander

Een prachtig stuk Alexander, en geen speld tussen te krijgen! :D

Ik heb respect voor de enorme kater die je vandaag waarschijnlijk met je mee moet dragen....:biertje:

je zoon,

alexander

Ik wil later als ik groot ben, ook bezopen als een aardvarken worden :D

Re: Scheurt een leadluit ook zo lekker?

Origineel geplaatst door Ross
genietend van alle mooie uitspraken die hier gedaan worden, stel ik voor (en diegene met te veel tijd mogen zich aangesproken voelen) dat we eens wat hedendaagse muziek gaan terugvertalen naar 500 jaar geleden.

Hoe zou the prodigy in die tijd klinken? Rocken dione's nummers nog steeds als ze uitgevoerd worden door de authentieke instrumenten uit die tijd? Verplichting is dan wel dat er alleen instrumenten gebruikt mogen worden die in die tijd bestonden, laten we 1500 n.C. aanhouden.

Ik ben benieuwd...

er is niet zoveel bekend van het verleden ,ze hebben wel stroomkruiken gevonden van voor het jaar 000
is best mogelijk dat ze op die stroomkruik al een soort osc hadden aangesloten om muziek te maken:)

Origineel geplaatst door Ross

hehe..

Ik heb wel eens een nummer op een Korg M1 gemaakt, (lang geleden) en dat klonk best grappig..
Toen ik later die track opnieuw afspeelde van uit mijn Atari had ik de M1 in een verkeerde mode staan en had ieder geluid een ander geluid.. (je kent het wel, piano's worden drums etc..)

Dat nummer heb ik toen opgenomen met de foute geluiden op een bandje en iedereen vond het te gek!

hehe.. dus.. een en ander moet mogelijk zijn.. Maar of iedereen er van zou houden.. :dj:

Origineel geplaatst door Tom 32
De generatie van mijn grootouders schrok zich al kapot toen de generatie van mijn ouders naar Elvis, The Beatles en de Rolling Stones gingen luisteren.

Ach, dat viel wel mee, hoor :)
En die afkeer (geen angst) was meer te wijten aan het feit dat ze verdomd goed begrepen waarom je ouders naar die muziek gingen luisteren. Het was een protest tegenover hen.

Wout

Origineel geplaatst door isnieZot
maar stel nu dat we een cd van aphex twin nemen. :D
De meeste mensen snappen daar ook in deze tijd niks van :)

Misschien zijn er nog wat geisoleerde stammen in het regenwoud waarop we "moderne" muziek kunnen testen...

Wat ik me wel eens afvraag... als ik bejaard ben, zet ik dan nog steeds af en toe wat vette gabber op ter herinnering aan de goede oude tijd? Vindt de jeugd in die tijd dat dan maar softe, suffe zooi?

Back