Wat is er toch met PPG?

NyaH

DE patser
Ik heb verschillende merken en types synthesizers en samplers.
Nog meer heb ik er mogen bespelen.

Er is iets dat mij opvalt, namelijk dat elk merk wel een geluid heeft dat naar een ander merk is genoemd.
Tot nu toe niets bijzonders.

Maar wat mij in het bijzonder opviel is dat bell-achtige geluiden vrijwel altijd PPG, PPG Wave of Wave 2.0 etc heten, duidelijk verwijzend naar de PPG Wave synthesizer. Niet alleen presets, maar ook aangetroffen eigenbouw.

Die bell geluiden en geluiden die daar op zijn gebasserd, is dat nu door PPG uitgevonden?, waren ze er buitengewoon goed in?, of was dat het enige geluid wat de PPG kon maken?, of is het misschien de enige goede sound die je uit een PPG kan halen en is de rest prut met peren?

Waarom worden bell en bell achtige geluiden vaak geacosieerd met de PPG Wave?

Weet iemand dat?

Tja, door de wavetables van de PPG kan je er gewoon leuke belletjes / bel-achtige pads uit halen.
Vooral van die gruizige glas-achtige geluiden, daar is-ie ook erg goed in.
Tenminste, zo was het bij m'n MicroWave I ook (de synth die er ongeveer het dichtst bij in de buurt komt).

En er zijn meer van die clichés...
In ongeveer elke synth kom ik verwijzingen naar "Moog" tegen voor vette bassjes.
Vaak ook nog "JX" voor pads / strings, "Jupiter" meer als benaming voor brass sounds.
"DX" voor een electrische piano sound.
En natuurlijk de ontelbare verwijzingen naar "303" en "808" (de mooiste vond ik Kawai, die in de XD-5 alle 808-achtige geluiden "BOB" noemde in een poging om slim te zijn... ;))

Volgens mij worden er meer bell geluiden met FM synths vergeleken.
DX/FM kom je echt vaak tegen.

Volgens mij is het sowieso met alle synths die ingewikkeldere golfvormen kunnen maken zo dat ze beter zijn in Bell-achtige geluiden (additief/wavetable/FM) . Met alleen de standaard golfvormen, en zonder al teveel modulaties (zoals FM) krijg je niet dat soort bell geluiden.

De prophet VS is ook zeer geschikt voor bell geluiden, door z'n 'vreemde' golfvormen.

Laatst gewijzigd:
Back