Modulatie/ Subtratief topic

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Modulatie wanneer/hoe en waarom?

O.k. synthliefhebbers,

Ik dacht ik open een topic over (subtractieve) synthese en dan bedoel ik eigenlijk wanneer gebruik je wat?

B.v. LFO’s wanneer gebruikje een sine, square,saw,tri,s&h, random? En waarop? EN wanneer?
Dus bijv. een sinus op het filter voor een sweep of op de ocs .

En de envelopes waar route je die naar? Of hoe moduleer jij je envelopes en hoe?
De Attack, decay,S-R en waarvoor juis op b.v. attack?

En dan rang schikken naar de wel bekende hokjes:

-Pads
-strings
-leads
-fx
-bass
-brass
-flutes
-vul zelf maar in

Ik denk dat het best leerzaam zal zijn om het eens in het nederlands te lezen hoe iemand een sound maakt. En dus zelf meer en veelzijdigere sounds kan maken en eindelijk een stap verder kan komen
Qua sounddesign.

Zodat we net zulke mooie sunds maken als de Arksun gast! Of Jochem Paap….Loudboxer is nog steeds vette sjit…..

Is het een beetje duidelijk?

Dus synthese pro’s laat u horen!
Hoe maken we dan evolvende pads? Vette basslines??? En hoe omtimaliseer je het gebruik van de filters…

Wat moet je eens aan elkaar koppelen en wat gebeurt er dan?

O.k., ik hoor het al iemand zeggen, kloot zelf maar aan maar het is ook leuk om natuurlijk al een beetje in de goede richting geduwd te worden….

Soms lees ik, dat is zo simpel te maken. Das een pulse met een beetje env op de pitch….met blablabla… leer het iedereen!

Zelf vind ik puls-wave fijn om mee te werken op 1 of andere manier klinkt het door te pwm-en lekker dik….

Zie het als een geheime synthese thread!

:kroon:

interessant topique. *bookmarked*

loopt nog niet als een trein geloof ik.....

Iemand????

Dit is toch het synthforum :engel:

Of lullen we alleen maar over gier?? ;)

Origineel geplaatst door Alex Omega
loopt nog niet als een trein geloof ik.....

Iemand????

Dit is toch het synthforum :engel:

Of lullen we alleen maar over gier?? ;)

Je vraag is eigenlijk zo ontzettend uitgebreid dat de meeste SF-leden waarschijnlijk niet weten waar ze moeten beginnen met een antwoord. Bovendien denk ik dat er zeker meer van dit soort topics (geweest) zijn; kan het me haast niet anders voorstellen.

Maar goed, om toch maar een aftrapje te doen:

LFO's - deze kun je natuurlijk op van alles en nog wat loslaten. Op sommige machines (o.a. EMU XL-7) zijn ze zelfs als een soort van envelope te gebruiken door de optie sync-start gecombineerd met een zeer lage frequentie. Dit is heel gaaf, want je hebt natuurlijk de keus uit de gekste waveforms, die je ook nog negatief kunt gebruiken en waarvan de amplitude helemaal is in te stellen. Maar ik dwaal nu al af :)

In het algemeen kun je de sinus en triangle inzetten voor een "natuurlijk" klinkende modulatie, bijvoorbeeld op de pitch (vibrato), het filter (wahwah) of de amp (tremolo). Voor de andere LFO-waveforms geldt eigenlijk dat ze al gauw het idee geven van een soort effectsound, zeker als de modulatie diep is. Met als het bekende voorbeeld natuurlijk de S/H- of randomwave; hiermee kun je het welbekende "madprofessor-computer" geluid maken als je het loslaat op de pitch. Cliche natuurlijk maar het blijft leuk.

In het kort kun je stellen dat LFO's bedacht zijn om aan statische, oninteressante sounds wat beweging te geven die continue van aard is. Mits subtiel toegepast heeft de argeloze luisteraar niet eens door dat het geluid in beweging is, maar als je het weg zou halen is het direct te horen. Met LFO's is gewoon ontzettend veel te doen en je kunt er bijna niet genoeg hebben. Hoe groter het frequentiebereik hoe beter natuurlijk! De Spectral Audio Protone (heb ik verkocht by the way) is volgens mij een synth met een van de snelste LFO's op Aarde en je kunt je geluiden er volledig mee verbouwen (denk aan het FM-principe zoals Yamaha dat veel heeft toegepast). Maar op sommige analoge synths en zeker de modulaire varianten kun je ook gewoon een oscillator inzetten als LFO, waarvan de modulatiesnelheid dus helemaal sky-high gaat (strikt genomen is het dan natuurlijk geen LFO meer :D).

Met een blokgolf LFO op de Pitch kan je overigens een aardige sirene nabootsen.

Thanks hooihuis!

met dit soort post komen we alleen maar dichter bij kennis!

Tja, ik was er een beetje van uit gegaan dat we weten wat de modulatie bron is en de de modulatie bestemming.
lfo naar osc, filter enz.....

Waar ik naar opzoek ben is een duwtje m.b.v. tips van: "probeer dat eens"

maar bv, env op pitch. ik gebruik daar bij eigenlijk alleen maar attack en decay. en altijd vrij subtiel...
das mijn ervaring.... en bijvoorbeeld lfo's op de osc is het idd sinus en triangle wat "natuurlijk klinkt"
en sinus iets minder door dat de sinus afvlakt en steiler wordt en de triangle gaat veel geleidelijker.

sinus op filter vind ik dan weer leuker klinken.....

modulair:

je kan dan b.v. slechts een deel van je envelope gebruiken om iets anders te moduleren. bijv. de attack.
van env lope 1 op de release van envelope 2. klopt dit?

Laat ik even in het midden wat het resultaat hier van is....

Maar waar gebruik, jij lezer als bezitter van modulair, dat voor.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Maar op sommige analoge synths en zeker de modulaire varianten kun je ook gewoon een oscillator inzetten als LFO, waarvan de modulatiesnelheid dus helemaal sky-high gaat (strikt genomen is het dan natuurlijk geen LFO meer :D).
als je een oscillator als bron gebruikt om een andere oscillator te moduleren dan is er toch sprake van fm modulatie?

ruff, als je sync gebruikt is dat zo maar als je een osc als modulator kan gebruiken, je kan hem dan ook op het filter zetten bv dan niet. dan is het idd een hele snelle lfo

ruff, als je sync gebruikt is dat zo maar als je een osc als modulator kan gebruiken, je kan hem dan ook op het filter zetten bv dan niet. dan is het idd een hele snelle lfo

ja oke, das waar :)

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
als je een oscillator als bron gebruikt om een andere oscillator te moduleren dan is er toch sprake van fm modulatie?

Dat klopt helemaal. Maar strikt genomen is vibrato (dus het lichtjes moduleren van 1 of meerdere oscillators door een LFO ook frequency modulation (oftewel FM). En het moduleren van een oscillator met een envelope ook. Waarschijnlijk denken veel mensen bij FM echter alleen aan datgene wat bijvoorbeeld in een Yamaha DX-synth plaatsvindt: het moduleren van osc.'s met andere osc's.

Het is natuurlijk wel zo dat alleen bij modulatie met een hoge frequentie de pitch stabiel lijkt te zijn, terwijl de klankleur juist verandert.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Dat klopt helemaal. Maar strikt genomen is vibrato (dus het lichtjes moduleren van 1 of meerdere oscillators door een LFO ook frequency modulation (oftewel FM). En het moduleren van een oscillator met een envelope ook. Waarschijnlijk denken veel mensen bij FM echter alleen aan datgene wat bijvoorbeeld in een Yamaha DX-synth plaatsvindt: het moduleren van osc.'s met andere osc's.

Het is natuurlijk wel zo dat alleen bij modulatie met een hoge frequentie de pitch stabiel lijkt te zijn, terwijl de klankleur juist verandert.

Tja de freq. wordt idd gemoduleerd.

en als ik aan mijn fm knop draai, gaat 1 osc dan de andere moduleren?

o.k. sync dan gaan dwingt de ene osc de andere om excact hetzelfde te ....... hoe zeg je dat?

o.k. sync dan gaan dwingt de ene osc de andere om excact hetzelfde te ....... hoe zeg je dat?
starten.

ja.. bij de A6 in ieder geval wel.. als je daar bij oscillator 1 de fm opengooit, dan beinvloedt de frequentie van oscillator 2 de 1e oscillator... maarja, een lfo is in principe ook fm.. alleen dan op zo'n laag niveau dat je hem (in principe niet hoort) een lfo komt meestal meen ik niet ver boven de 20 hertz uit... (wat het menselijk gehoor niet waar kan nemen)...

true

je kan dan b.v. slechts een deel van je envelope gebruiken om iets anders te moduleren. bijv. de attack.
van env lope 1 op de release van envelope 2. klopt dit?
.
Misschien dat het 'eind-signaal' van dat deel van de envelope gebruikt kan worden om de volgende envelope te starten om zo een multi-stage te bouwen?
Of, je kan idd gewoon alleen dat deel gebruiken om te moduleren, n.b. de release komt pas in werking als je de toets loslaat, je zou dan een "verlate noot of modulatie" kunnen maken met de release. Bijv. als je je toets loslaat, dat dan het filter nog even openschiet, is een leuk effect om mee te spelen.

Maar ik kan het ook zo lezen, dat je de envelope zelf kan moduleren :confused: dus dat je de release of attack tijd kan moduleren met een LFO

welke van de 2 bedoel je nu?

Voor alle sound-soorten die je noemt, flute, brass, pads enz. is het eigenlijk zaak om vooral te luisteren. Niet alleen naar de klankkleur, maar alles stuk voor stuk.. hoe verloopt het volume van de brass/fluit/etc, en hoe verloopt het timbre, welke oscillator kan ik het best gebruiken als basis? en hoe krijg ik mbv noise die "chiff" in het begin van de fluit netjes?

Bij brass geluiden, kan je de envelope naar de pitch bijv. gebruiken op 1 van de 'meerdere' zaag-oscillators, om zo het idee van meerstemmigheid te krijgen. Neem je een stuk of 3 zaag-osc's, en dan bij iedere een andere aanzet maken mbv envelope -> pitch.

Bekijk eens een sample en probeer daar nuttige info uit te halen over het verloop van dingen, en de frequenties die er in zitten en dan proberen hè.

Voor evoluerende pads vind ik het stapelen van verschillende lagen altijd goed werken. Dus een osc waar sync gebruikt wordt + een osc waar FM wordt toegepast + een osc die door een filter gaat + etc. etc. als je die allemaal over elkaar heen gooit en met een langzame envelope laat 'opkomen' klinkt het aardig sjiek

Voor weirde FX is het leuk om eens te proberen de pulse-width (blokgolf uiteraard) te moduleren van een oscillator die een andere oscillator z'n frequency moduleerd. (in FM termen: dus de modulator z'n pulsewidth) klinkt erg gaaf vind ik

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sander02
Misschien dat het 'eind-signaal' van dat deel van de envelope gebruikt kan worden om de volgende envelope te starten om zo een multi-stage te bouwen?
Of, je kan idd gewoon alleen dat deel gebruiken om te moduleren, n.b. de release komt pas in werking als je de toets loslaat, je zou dan een "verlate noot of modulatie" kunnen maken met de release. Bijv. als je je toets loslaat, dat dan het filter nog even openschiet, is een leuk effect om mee te spelen.

Maar ik kan het ook zo lezen, dat je de envelope zelf kan moduleren :confused: dus dat je de release of attack tijd kan moduleren met een LFO

welke van de 2 bedoel je nu?

Ik bedoel eigenlijk alle 2. :)

Mooie post Sander!

niet per definitie, ligt er maar net aan waarop je de osc aansluit... zo zijn er ook nog Amplitude, Sync, Phase modulatie...

Laatst gewijzigd:
maarja, een lfo is in principe ook fm..
niet per definitie... bij een LFO zonder functie kun je dit nog niet vaststellen.
pas als je de Frequentie van een andere OSC gaat moduleren is er sprake van FM...
als je de Amplitude van een andere OSC moduleerd dan hebben we het dus over AM...

Origineel geplaatst door 6 trak
niet per definitie... bij een LFO zonder functie kun je dit nog niet vaststellen.
pas als je de Frequentie van een andere OSC gaat moduleren is er sprake van FM...
als je de Amplitude van een andere OSC moduleerd dan hebben we het dus over AM...

ja oke... ik ging eventjes alleen van de Frequentie uit van een Osc .. 8o)

HOe gebruiken jullie noise eigenlijk? ik ben nu een setje van Technisia aan het luisteren en wow! vette break met noise
echt te gek....

Als ik thuis zal ik het stukje wel posten.....

voor noise zou ik gaan spelen met vooral decay, attack en env denk ik..
wat ik superleuk vind zijn zo van die wind-effecten die zo blazen precies en dan opeens reversen naar de climax toe van de song om daar dan over te vloeien in de kick met de synth enzovoort..
hoor je vaak in techno, geluiden die juist voor de climax nog ff reversen..

alleen probleem om deftige winden te maken daarvoor.. iemand die daarbij kan helpen?

Back