Live en MIDI?

X-Rated

pr0n
Dag lieve mensen :) Ik ben met mijn bandje weer eens aan het kijken of het ook anders kan! Onze toetsenist heeft een keyboard met een aantal samples waar we er uiteindelijk maar 3 of 4 echt van gebruiken. Het probleem is nu dat de plank geen geluiden bevat die wij zoeken (denk aan Children Of Bodom sound of een heel strijk/koper orkest onder je toetsen). Nu dacht ik opeens aan hoe je via midi een softsynth kan aansturen en de softsynth (een VST instrument in cubase bijvoorbeeld) de geluidjes uit kan laten poepen. Nu achtten wij dit wel als een goed idee, ware het niet dat het door lieden werd afgeraden.

Wij zijn dus op zoek naar flexibiliteit en variatie in het geluid van een keyboard. We moeten er ook live mee kunnen optreden. Kunnen jullie daar tips over geven? (Een nieuw keyboard voor €1500,- is eigenlijk al out of the question omdat een dergelijke investering nog te vroeg is).

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om gebruik te maken van een sampler en een kaal MIDI plankje met usb interface? (Of iets in de vorm van een extern apparaat waar je meerdere, zelf geprogrammeerde geluiden in kan stoppen en dit aansturen met MIDI)

koop gewoon voor drie knaken een hardware sampler en sluit die via midi op de toetsenplank aan :)

Origineel geplaatst door Hazes
koop gewoon voor drie knaken een hardware sampler en sluit die via midi op de toetsenplank aan :)

We hebben al leuke MIDI toetsenborden gezien met 8 programmeerbare slider en potmeters, zoiets leek ons erg geschikt. Maar zelf heb ik niet echt een idee hoe het voor de rest gaat werken als je er geen sequencer tussen hebt zitten (ik twijfel zelf ook wel aan de betrouwbaarheid van computers als je live speelt). Kan er uitgelegd worden wat een sampler precies doet?

Ik corrigeer deze post ff, ben nu ff aan het googlen geweest :D Ik begrijp nu wat een sampler kan en doet. Het zijn alleen vrij prijzige apparaten zoals ik nu zie. Wat zijn een paar knaken?

Ik neem hiermee aan dat we met een midi keyboard (deze bijvoorbeeld: http://www.m-audio.com/products/fr_ca/Radium61-main.html) en een hardware sampler klaar zijn en onze eigen samples kunnen maken. Een versterker hebben we al :)

Laatst gewijzigd:
sampler: (defenitie via google)
5. An electronic device used to copy and digitally manipulate a segment from an audio recording for use in a new recording.

Je kunt al voor rond de honderd euro een akai s2000 vinden. Doe er nog 100 a 200 bij en je hebt een s3000XL, kun je je samples ook grafisch editen (kan op de 200 niet). Van EMU heb je de esi-samplers die ook niet duur zijn en de e-samplers die ook steeds goedkoper worden. Hoeft helemaal niet duur te zijn (als je ze maar 2ehands koopt)

heeft het huidige keyboard van jullie toetsenist geen midi-uit? dan hoef je nl. geen extra midi-klavier erbij te kopen.

Origineel geplaatst door Hazes
sampler: (defenitie via google)

Je kunt al voor rond de honderd euro een akai s2000 vinden. Doe er nog 100 a 200 bij en je hebt een s3000XL, kun je je samples ook grafisch editen (kan op de 200 niet). Van EMU heb je de esi-samplers die ook niet duur zijn en de e-samplers die ook steeds goedkoper worden. Hoeft helemaal niet duur te zijn (als je ze maar 2ehands koopt)

Wauw das idd een hele goeie prijs en het ziet er ideaal uit. Precies waar we zelf ongeveer aan dachten :D Maar om nog ff terug te vallen op mijn vraag hierboven. Een sampler maakt het geluid, het keyboard bepaald wat de toonhoogte maar zijn we dan klaar met die 2 dingen?

Het huidige keyboard van onze toetsenist heeft MIDI ja. Alleen die samples die we op dat apparaat zitten, gebruiken we wel. Kun je een sampler bypassen en de samples van het keyboard zelf gebruiken?

Ik zit weer dom te doen. Ik heb de volgende aanname

Keyboard >>> MIDI out >>> Sampler >>> Versterker

Klopt dit ongeveer?

Ik zit btw die Akai s3000XL te bekijken en ziet er goed uit, alleen hoe zit het met bedienings gemak als je snel tussen banks wil wisselen?

Dat grafisch samples editten is trouwens idd erg makkelijk. Kun je ook geluiden overnemen van bestaande vst instruments?

Laatst gewijzigd:
als het overigens enkel voor synthgeluiden is ben je beter af met een EMU sampler volgens mij

is nog goedkoop ook ;)

veel over te vinden op dit forum :L

Ik zoek een combinatie van beiden :) Aan de ene kant alle elementen van een orkest (hoorn, viool etc.), realistische geluiden en aan de andere kant voor toets solo's toch scherpe synthy geluiden voor de duidelijkheid. Het zou perfect zijn als je beide dingen in een sampler kan stoppen.

Ik zoek echt naar een principe van vst instruments aan sturen dmv MIDI in cubase. Haal ik een dergelijke diversiteit en realisme met een hardware sampler.

Laatst gewijzigd:
Ik ga er trouwens ook wel vanuit nu dat je een sampler één geluid geeft en dat vervolgens de sampler uit de data van het toetsenbord bepaalt welke toonhoogte het geluid moet hebben. Of sla ik nu geheel de plank mis?

Dat is mogelijk. Je kunt ook bijvoorbeeld elke toets een verschillende sample laten triggeren. Of je keys in 2en opdelen en van C1 t/m C3 een piano toewijzen en de rest een bass ofzo :)

Ow dat is zeker gaaf :D Hoe gaat het dan precies als je samples erin wilt zetten? Waar haal je het geluid zelf vandaan? Ik heb al een aantal geluiden in cubase zitten die we erg graag willen gebruiken. Is het mogelijk om deze in de sampler te zetten?

Het gaat er natuurlijk ook om dat er tijdens het spelen bij wijze van één druk op de knop van bank gewisseld kan worden. Gaat dit dmv een inprogrammeerbaar floorboard of kun je ook je rack bij de hand houden en dan gewoon op een knoppie rammen.

De wat nieuwere samplers zijn vaak voorzien van USB. De oudere modellen via scsi. Dus via een zipdrive, een externecdrom of gelijk aan je pc hangen als je een scsi kaart in je pc koopt. Daarnaast kun je uiteraard ook zelf met de sampler samplen, dus je geluiden opnemen.

En betreft het switchen tussen je presets? Meeste apparaten hebben over het algemeen 4 banks waar je je eigen sounds in kan zetten. Is daar makkelijk tussen te switchen? Kun je daar bijvoorbeeld een floorboard aan hangen ofzo?

je kunt dmv programchanges via de meeste midi-keyboards een ander program selecteren in je sampler. Dit program moet je vooraf natuurlijk wel al in je sampler geladen hebben. Daarnaast kun je dit ook makkelijk op je sampler doen. Die zet je waarschijnlijk toch dichtbij je klavier. Een floorboard kan ook wel (als hij midi heeft), maar is eigenlijk onzin, aangezien je het gewoon handmatig kunt doen (tenzij je natuurlijk je handen al vol hebt). Aangezien je al je programs al wil laden zodat je makkelijk kunt switchen van sound, heb je aardig wat RAM nodig in je sampler. De 'oude' akai-samplers bieden je slechts 32Mb RAM. Dat zit zo vol als je veel verschillende dingen wil laden. De S5000 en de s6000 slikken 256Mb en in de nieuwere Z-serie van akai kun je 512Mb stoppen. Daar kun je al veel meer in kwijt. De EMU samplers uit de e-serie kunnen 128Mb aan, net als een van de ESI's (weet ff niet welke). De overige allemaal minder. Wanneer je je RAM vol hebt en je toch nog meer samples wil gebruik, zul je tijdens je optreden de nieuwe samples moet laden (en dus andere samples eruit gooien) of nog een sampler aan moeten schaffen :)

Dank jullie mensen voor het geduld en de uitleg op mijn vragen :) We gaan kijken wat we ermee kunnen doen :)

Het aantal samples zal overigens *denk ik* vaak gelimiteerd blijven tot 4 of 5 geluiden.

dat kan toch wel oplopen

stel dat je bvb een piano geluid wil, zal dat niet deftig klinken als je sampler "enkel maar" de pitch wijzigt.
voor zoiets best piano multi sample laden (meerdere samples dus, bvb 1 per octaaf), zit meestal wel bij je sampler op een ceedeetje ofzo

Ik heb weer inmiddels 2 nieuwe vraagstukken na overleg met de toetstenist over het apparaat.

We zijn benieuwd hoe het zit als je bijvoorbeeld de sample voor een choir erin zet. Als je dan een toets vasthoudt blijft de sample dan constant doorklinken (in een loop dus)? Dus ook als het geluid afloopt binnen de sample tijd.

Ook zijn we benieuwd of je de sampler kan bypassen om weer de samples van het keyboard te gebruiken. We hebben namelijk wel 4 of 5 samples van het keyboard die we graag gebruiken in nummers. Het idee is dan dus: spelen met het geluid van je keyboard, dit blijft dan door de sampler gaan (maar de sampler doet zelf niets) en komt vervolgens uit bij de versterker. Een letterlijke bypass dus :P

Kun je ook nog iets zeggen over de duurzaamheid en kwaliteit van Akai apparatuur?

Ik kom ook veel berichten tegen over dat mensen Akai samplers gebruiken voor percussie e.d. Maakt het wat geluid betreft op zo'n moment uit wat voor sampler je hebt, of is het allemaal één pot nat?

Ook zijn we tegengekomen dat E-mu samplers makkelijker zijn in gebruik. Dat is voor ons de grootste pre op dit moment. We moeten live snel kunnen overschakelen van samples. Dus snel en makkelijk nieuwe samples in kunnen laden en snel van programs wisselen. Is de E-mu dan beter of slechter.

Laatst gewijzigd:
Even dit draadje weer een schop verkopen.

We zijn erover uit dat een sampler niet is wat wij zoeken. We zijn daarom gaan kijken naar een synthesizer omdat dit meer in de buurt komt van wat wij verwachten. De Korg X5d synth is volgens recensies en andere bronnen een mooie synth voor onze doeleinden :) Erg bedankt voor jullie hulp en geduld wat betreft mijn noob vragen!

Zie mijn sig voor verdere informatie :)

Back