Waarom ben je met muziek gestart?

Tsja, als klein ventje keek ik altijd Knightrider en Miami vice. Die muziek van die programma's vond ik altijd zo tof (Jan Hammer - Crocket's theme, etc.). En niet te vergeten Chriet Titulaer met zijn 'Wondere Wereld' ;). Daarin was het titelmuziekje volgens mij iets van Jarre (Zoolookologie)?

Maar de jaren 80 waren volgens mij de topjaren van 'synthesizermuziek'. Ik had allemaal bandjes met deze muziek en dan niet eens origineel, maar gespeeld door een of ander vaag (synthesizer)orkest. :)

Wat later kwam ik in aanraking met Italo mixteepies en kort daarop met (acid)house. Innercity, D-shake, Fierce ruling Diva, Quazar, om maar wat op te noemen. En dat was het helemaal voor mij!:luv:

Op een C64 geprobeerd muziek te programmeren, maar dat werd niks. Later Fasttraker geprobeerd, werd ook niks. En pas met een 2dehands MC-303 begon ik het muziek maken pas echt leuk te vinden.:)

Ik ben verder eigenlijk muziek gaan maken omdat ik vond dat de nieuwe (house)muziek gewoon k*t was. Ik ben gewoon een beetje blijven hangen in de muziek van de jaren 80 - begin 90. :D

Lekker toch :)

Ik baal er alleen van dat ik vroeger zo eigenwijs was om niet op muziekles te gaan. Maar ja, wat moet je ook met zo'n suffe gitaar of piano;)

Laatst gewijzigd:
Hmbl, m'n zus speelde mandoline. En later piano, dat wilde ik ook. De lessen met ouderwetse muziek stond me niet aan waardoor ik al snel ophield. Een paar jaar later begon het te kriebelen maar ik wilde meer dan alleen piano. Dus kwam m'n eerste synth. Een Korg X5D. Naarmate de tijd verstreek ondekte ik synths met een eigen karakter. Hiervoor heb ik de X5D weggedaan. Stomme fout. Verder ben ik gitaar gaan spelen, maar die moest ook weer weg omdat ik geld nodig had nadat ik op de Microwave 1 stuitte. Weer een stomme fout. Maar deze laatste fout ga ik rechtzetten.

Ik ben nog in twijfel een gitaar of basgitaar te halen, maar zodra ik daar uit ben gekomen...

vroeger? blegh.. ik mocht geen drumstel, wel veel opgespeeld bij uncle.. ik mocht geen electrisch gitaar, dat maak herrie ! Wel heb ik ooit eens keyboard met een lullig synthgedeelte ingebouwd gehad.. dat freaken met die paar schuifjes was wel leuk, alleen hield het heel snel op.. zeker als er salsa en polka presets inzitten.. =( Toen de pc.. ft2.. en sindsdien ben ik verkocht...

Hier kunnen we verder praten over Chriet Titulaer, greatest synthesizer hits en de jaren 80. :)

En dan hier verder met "waarom je bent begonnen met muziek" a.u.b.

toen ik een jaar of 10 was stuurde mijn moeder mij naar muziekles omdat ik thuis altijd met een pen overal op zat te tikken.
ik heb een paar maanden op een xylofoontje getikt maar dat was ik toen zat.
elk apparaat dat ik van mij ouders kreeg (klokradio, taperecorder enz. schroefde ik altijd open om te zien waar het geluid vandaan kwam.
ik had het zelfs een keer zover dat ik met de transistor van een radio zelf geluidjes produceerde.
op mijn 18e (1984) kocht ik mijn eerste draaitafels omdat ik op de lokale utrechtse radio (Midstad) een plaat hoorde waarin een TR-808 was gebruikt. (Midway - Set It Out) opzich een zaadplaat maar die 808 sprak me aan en het was alleen op vinyl te krijgen. Ik heb toen met 2 exemplaren heel lang de bonusbeats en instrumentals met elkaar gemixt. paar jaar later draaide ik in het lokale buurthuis op electric boogie sessies en disco avonden.
sindsdien doe ik weinig anders dan plaatjes draaien en met electronische apparaatjes klooien.

Pas in de eindperiode techno, house en dnb ondekt. Componeren en muziek maken op de pc nooit echt tof gevonden.Geluiden maken wel, en kon van een maat een korg ea synthje goedkoop krijgen.
Toen ging het snel.....dingetje ingeruild voor een jx-3p (met nog meer knopjes!!). Later een rm1x (echt goede keuze!) en sampler... mengpaneeltje etc.. Ik had de grootste lol in het speuren naar synth's en voor deze korte tijd nu pas tot een stabiele setup gekomen. Ik probeer wel muziek te maken, maar ik vind de technische aspecten toch nog steeds het tofst...... Lekker geluiden maken.... en wegdromen in de muziek (ook andermans muziek!) zijn beide nog steeds mijn grote hobbies... Het is ook een beetje een vervanging van mijn vorige passie: unix; dus ik blijf op deze manier een beetje nerd.....

Het was of sport of muziek. Ik begon als kleuter eerder op een piano te rammen dan tegen een bal aan te trappen. Sindsdien dee ik meer aan muziek maken dan aan sport;) Wil trouwens niet zeggen dat ik dik en slap ben!8o)

We kunnen beter vragen waarom sh101 gestopt is met GOEDE muziek maken.... Aciiiiid...

Maar goed. Airwolf is ook een van mijn redenen. En op de AppleII had je van die demo's met kaleidoscoop achtige effecten. Bach en zo.. Dat was vet! Verder muziekmodule van philips natuurlijk. :P

Origineel geplaatst door bambamstudio
en nu ik het Chriet Titulaer en greatest synthesizer doorlees, en star inc zie,

daar door ben ik muziek gaan maken.....wilde dat naspelen en zo...

Ik ook, en die synthesizer greatest was ook een leuke manier om het werk van andere artiesten te ontdekken :)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
We kunnen beter vragen waarom sh101 gestopt is met GOEDE muziek maken.... Aciiiiid...

Das volgens mij niet helemaal waar.

bij mij zat muziek altijd wel in de familie; m'n ouders zongen allebei in klassieke koren. bijgevolg ben ik op m'n 7e of 8e begonnen met de muziekschool met blokfluit. later is dit klassiek gitaar geworden; ik wilde electrisch gitaar spelen natuurlijk. ondertussen had ik de metal ontdekt; iron maiden, metallica, ozzy enzo. dit ontwikkelde zich door en ging richting death en speed metal. ondertussen speelde ik gitaar in een cover bandje. ik was 13 of 14, we speelden for whom the bell tolls van metallica en surf nicaragua van sacred reich enzo. was lachen. leuk detail is dat de zanger/bassist van dat bandje tegenwoordig de zanger van discipline is. dat banje werd nix, bij een ander bandje gaan spelen en overgestapt op basgitaar.
en toen hoorde ik in '88 head like a hole van Nine Inch Nails, op sky. en gelijk verkocht aan elektronica, en dan vooral de duistere variant. van daaruit werd de muzikale interesse industrial, hoewel ik nog wel in dat metal/grunge bandje speelde (heeft in totaal iets van 9 jaar geduurd..). ondertussen met amiga's aan de slag en toen ik m'n eerste 303 kloon kocht in '96 ging het van kwaad tot erger...

maar de reden dat ik er nog steeds mee bezig ben is simpel, en al eerder in deze thread genoemd; zonder muziek geen leven.

Ik had vroeger een msx computer (nou ja, uhm eentje ???) en daar begon ik al heel erg vroeg mee in basic de soundchip te programmeren. Zat enorm te geilen op de Philips muziekmodule (damn wat een butsding... maar wat was ik er blij mee !!!). 8 bits samplen op 16 khz en 32 kb geheugen en een ingebouwde 2 op fm synth...

Natuurlijk was ook ooit het msx tijdperk afgelopen en toen ik eindelijk mijn allereerste PC had vond ik ineens op internet het programmaatje Buzz (alpha 0.15 toen nog). (Dit was overigens in het tijdperk dat ik op school Wiener303 leerde kennen. Hij had een DX-7 en kocht later een mc303. Als ik tijdens de tussenuren niet buiten stond te blowen zat ik met hem over muziek te lullen.)

Nadat Maxdox zn Korg EA had gekocht begon het bij mij ook te kriebelen... Na mijn eerst miskoop (een JX-1) kocht ik dan een K5000S (fijne beginnerssynth... NOT !!) en een audiowerk8.

En toen werd mijn bankrekening steeds leger en mijn arsenaal steeds voller.

Ik heb altijd al gehad dat zodra ik iets cool vond, ik het zelf beter wou doen. Als klein kind uitte zich dat door Matt Tracker (MASK), Batman of the Ghostbusters na te spelen en de verhalen helemaal naar mijn hand te zetten, of in een stripboek met een rode viltstift wat bloed toe te voegen als ik vond dat 't te weinig was :D
Toen ik naar house begon te luisteren ('92, toen was ik 10 ofzo, jaja TechnoTrance was populair op de basisschool) ging ik samen met een vriendje met een casio-keyboardje (heeel klein) zelf house maken! dus dan hadden een of ander gaar voorgeprogrammeerd ritme en dan wat toetsen indrukken en dan met een klotecassetterecordertje (met ingebouwde mic) opnemen, ondertussen speelde ik op m'n stereotorentje een stukje tekst van een techno trance-bandje erdoorheen (terwijl ik nog niet eens van samplen gehoord had! wat een wonderkind he :)) Ook m'n vader wat op een bandje in laten spreken, dan met high speed dubbing dat op een ander bandje opnemen en dan dat cassetterecordertje tegen de box houden om het gepitchte stemgeluid op te nemen om erna een stukkie house op te nemen...heerlijk mixen dus! :P
Toen de happy hardcore opkwam raakte ik al snel geinteresseerd in het hardere werk (het tijdperk van muziek maken met cassettebandjes en het casiokeyboard had ik toen al afgesloten) en samen met een ander vriendje, die een soundlab-mengpaneel voor z'n verjaardag had gehad, wilden we net zoiets doen als DJ Paul's megamix. Het sloeg nergens op (cd's mixen, van beatmatching hadden we nog niet gehoord) maar wat ik 't liefste wilde was zelf gabber maken. Toen we in '96 een computer kregen was ik weer terug bij het cassettebandjes principe, alleen nu met Windows-geluidsrecorder. Dit schoot ook niet echt op en toen ik in Thunder Magazine (HET gabberblad :)) las dat je Fasttracker kon gebruiken om muziek te maken en je dat van internet kon halen, heb ik m'n ouders weten te overtuigen een internetaansluiting te nemen. Dus in '97 kregen we internet en meteen heb ik FT2 gedownload. Beetje samplen, klooien enzo, toen besloot ik dat ik een synthesizer wou en dat je een Juno nodig had om gabbergeluid mee te maken. Ik zag een Juno 60 te koop staan en dacht: die moet ik hebben. Dus 700 guldens van m'n ouders geleend, ding gekocht en erachter gekomen dat dit niet de juiste Juno was. Dus die maar weer verkocht (waar ik nu best spijt van heb, maar goed ik was er nog helemaal niet klaar voor). Nou ja, maar weer gewoon doorgeklooid en in '98 m'n eerste FT2-producties uitgebracht bij Ramshorn. Toen had ik voor m'n 17e verjaardag een Quickshot MIDI Composer gekregen en ben ik met Soundfonts gaan werken. Een aantal van deze producties ook uitgebracht, de laatste was in 2000.
Vond nu dat 't tijd was om serieus aan de gang te gaan, het toeval wou dat ik de opleiding waar ik aan begonnen was niet leuk vond en gestopt was. Ik kon nu fulltime gaan werken en kocht in 2001 een Roland MKS-50. Ben verder gaan werken en heb wat leuke dingetjes bij elkaar gespaard en ben nu serieus bezig met m'n eerste demo voor een goed label. Zit nou overigens ook weer op school, dus qua apparatuur kopen is 't weer ff wat minder, maar goed de basis is er wel redelijk.

Nou, dit was mijn levensverhaal :)

waarom ben je muziek gaan maken?

waarom ben je muziek gaan maken?

Hallo DSF-ers !

Velen van ons zullen het zich nog kunnen herinneren: het moment dat je besloot
dat je muziek wilde gaan maken! Het moment dat je leven definitief veranderde!
Het moment dat eeuwige roem als superster in het verschiet lag 8) 8) 8) 8)
(wat op zich wel handig was aangezien je voetbal capaciteiten nogal te wensen overlieten)

Maar wellicht zijn er ook mensen die dat moment nooit bewust hebben meegemaakt...
maar er aldoende in verzeild zijn geraakt...

En wist je ook al meteen welk instrument je het liefste wilde beheersen?
Was dat meteen een synth?

Voor mij was het denk ik het moment dat als 10 jarig jongetje A-ha op de tv zag...
Ik was gefascineerd door de elektronische klanken die kennelijk uit die toetsenborden
kwamen...(ik was er overigens van overtuigd dat je een DX-7 moest hebben daarvoor
....hehehe). Plotseling zag ik een carriere als toetsenist voor ogen...hits, platen, videoclips,
concerten met gillende meiden...
Helaas is het (nog) nooit zover gekomen... =( =(

Vertel jouw verhaal hier !

equate

Ik denk dat dat moment kwam toen ik 2 unlimited muziek zag maken. Ik denk dat zijn 1 van de eersten waren die house (commercieel) maakten, of in ieder geval er zo groot mee zijn geworden.

Ik dacht...... vet, dat wil ik ook.
Nu wil ik toch serieus andere dingen met mijn synths doen.

Back